Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: boord energie netwerk

boord energie netwerk 12 aug 2017 12:43 #861260

Als ik zo kijk naar mijn boord netwerkje, specifiek het 220v gebeuren, zou ik daar het liefst van af willen.
Nu is het zo geregeld dat de walstroom binnen komt in de groepenkast,en en van daar uit naar diverse wcd gaat.
de meeste wcd's worden gebruikt voor laadomvormers voor telefoon of laptop en de acculader.
de enige belangrijke is die voor de koffieautomaat.

in een ander draadje kan ik uithalen dat er niet meer dan gemiddeld 10A wordt afgenomen.

wat nu als ik een gestabiliseerde voeding direct naast of in de groepenkast hang, en daar mee al de verbruikers ga voeden (op de koffieautomaat na)


Het 220 gedeelte verwijder van af de groepenkast op een aansluiting na voor de acculader.

Wat zie ik over het hoofd, of gaat dit goed ???
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boord energie netwerk 12 aug 2017 12:54 #861261

Bij mij werkt prima: Één contactdoos met 4 aansluitingen aan de walstroom.
Alle andere via een 300W omvormer.

De omvormer staat altijd aan, fit en forget. de walstroom heeft ook al z´n walstroomgebruikers altijd ingeplugd ook fit en forget.

Moet elektrisch gereedschap gebruikt worden, zoals boormachine-decoupeerzaag, die meer dan 300W zouden kunnen nemen, dan lukt dat ook bij wat voorzichtig gebruik.

Soms tript de 25A zekering in de voeding van de omvormer, niet eens zo vaak en niet erg irritant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boord energie netwerk 12 aug 2017 16:23 #861326

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Een omvormer gebruikt zelf ook nog aardig watt ;) aan stroom. Ik heb geïnvesteerd in 12V spullen. Dus telefoons en tablet via een 12V aansluiting, laptop via een 12V voeding, koelbox enz enz. Dat werkt perfect en wij accepteren zwarte koffie als we geen walstroom hebben. Wanneer er wel walstroom is vangen de acculaders het gebruik op en laden dan maar iets minder snel.
Een omvormer zou ik proberen te vermijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boord energie netwerk 12 aug 2017 16:36 #861330

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
Als aanvulling:

Ik heb een meanwell dc-dc van 12 naar 5 volt, 5A en een dikke 5volt kabel gesoldeerd in een hub zoals deze:

www.conrad.nl/nl/usb-30-hub-7-...=CE393539&quantity=1

Kortom 1 laadcentrum voor foons, tablets, spelcomputers, e-reader en powerpacks.

Ondertussen zitten we al over de 7 aansluitingen :)
Geen 230 nodig dus.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 12 aug 2017 16:48 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boord energie netwerk 12 aug 2017 16:43 #861334

Ligt aan je verbruik en het laadvemogen, het is wel heel comfortabel om gewoon 230 beschikbaar te hebben.

het rendement van een Victron 300W is, meen ik me te herinneren, 98% bij niet al te zware belasting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boord energie netwerk 12 aug 2017 16:46 #861336

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
Saeftinghe schreef :
Ligt aan je verbruik en het laadvemogen, het is wel heel comfortabel om gewoon 230 beschikbaar te hebben.

het rendement van een Victron 300W is, meen ik me te herinneren, 98% bij niet al te zware belasting.

Hoe hoger de belasting, des te beter het rendement. Dus nooit te grote omvormer kopen. :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boord energie netwerk 12 aug 2017 17:36 #861345

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Dat moet dan wel een van de betere zijn. Die ene keer dat er een omvormer aan boord was schrok ik nogal van wat ding verstookte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boord energie netwerk 12 aug 2017 18:42 #861354

Oh...dus net andersom dan ik dacht, m´n geheugen begint kennelijk ook wat slijtplekjes te vertonen. Ik kan die bijsluiter niet meer vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boord energie netwerk 12 aug 2017 18:53 #861356

ik wil juist af van het 220 volt gebeuren, ik heb geen apparatuur op 220 volt aan boord
alle is 12 volt, het enige wat 24 volt is is m'n koffie automaat en daar heb ik een Victron DC/DC Omvormer Orion 12/24-8 voor.
voor het USB gebeuren heb ik een paar van die Chinese USB-inbouw dingen.

Omvormers van 12 naar 220 hoeft van mij niet, ik zie niet echt een goede reden.

alleen ik heb het idee dat ik iets over het hoofd zie!!!
Bijlagen:
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 12 aug 2017 18:55 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boord energie netwerk 12 aug 2017 19:00 #861358

Ik woon aan boord, en hier is weinig keus voor zaken op 12V.
En ik gebruik nogal wat 230V zaken zoals printer, computer, klein electrisch gereedschap, een TVtje, ladertjes bij telefoons en dergelijk dingen.

Allemaal verschillende 12V aanpassingen zijn ook niet vrij van verlies, dus kies ik voor comfort.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boord energie netwerk 12 aug 2017 19:10 #861361

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Saeftinghe schreef :
Ik woon aan boord, en hier is weinig keus voor zaken op 12V.
En ik gebruik nogal wat 230V zaken zoals printer, computer, klein electrisch gereedschap, een TVtje, ladertjes bij telefoons en dergelijk dingen.

Allemaal verschillende 12V aanpassingen zijn ook niet vrij van verlies, dus kies ik voor comfort.
ook hier een kleine omvormer, waar mogelijk ga ik voor 12v, maar 230v aanboord blijft wel handig.
ik heb naast de meest gebruikte wcd een schakelaartje gemonteerd wat de victron omvormer op afstand uitschakelt.
Zo voorkom ik dat de omvormer onnodig aan staat.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:boord energie netwerk 12 aug 2017 19:12 #861362

Saeftinghe schreef :
Ik woon aan boord, en hier is weinig keus voor zaken op 12V.
En ik gebruik nogal wat 230V zaken zoals printer, computer, klein electrisch gereedschap, een TVtje, ladertjes bij telefoons en dergelijk dingen.

Allemaal verschillende 12V aanpassingen zijn ook niet vrij van verlies, dus kies ik voor comfort.

Je noemt behoorlijk wat zaken die gewoon op 12v werken toch ?

Decoupeerzaag etc Okay boiler ook wel handig op 230v

Maar telefoon lader ???


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:boord energie netwerk 12 aug 2017 19:35 #861364

Die dingen zitten erbij wanneer je koopt, 12V is hier een extratje en zoeken om het ergens te vinden.
En die 230 omvormer is er toch, maakt geen herrie, wordt dus vergeten uit te zetten en ik heb stroom zat uit ruim bemeten solar.
Zou ik een keer te kort komen in een regenachtige week, dan zou ik die omvormer uit kunnen zetten ben ik er ook weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:boord energie netwerk 12 aug 2017 20:49 #861372

Dat snap ik, maar heb het niet alleen in dit geval maar in meerdere gevallen altijd vreemd gevonden dat we de spanning van de zonnecellen via een laadregelaar omlaag brengen om de accu's te laden , dan de 12v naar 230v omhoog transformeren, vervolgens via een voeding weer omlaag , echt heel logisch klinkt het niet

Wat we in huis nog met 230v doen ??? Geen idee


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boord energie netwerk 12 aug 2017 21:29 #861380

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
@Thomss,

Dan begrijp het niet precies waarom je die voeding er in wil. Ik neem aan dat je ook accu's aan boord hebt die je ook laad via 220V laders. Daarmee heb je de voeding toch ook geregeld?

Ik heb net geleerd dat de lader eventueel groter kan zijn die 10% die geldt als max voor accu's, zodat je zowel kan laden als verbruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boord energie netwerk 12 aug 2017 22:59 #861400

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
kacheltje in de winter?
klusverlichting?
klus gereedschap?
als dit niet voorkomt kan de 220 eruit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boord energie netwerk 13 aug 2017 02:27 #861406

koko schreef :
@Thomss,

Dan begrijp het niet precies waarom je die voeding er in wil. Ik neem aan dat je ook accu's aan boord hebt die je ook laad via 220V laders. Daarmee heb je de voeding toch ook geregeld?

Ik heb net geleerd dat de lader eventueel groter kan zijn die 10% die geldt als max voor accu's, zodat je zowel kan laden als verbruiken.

Mijn akkubank(en) zijn niet groot 2x60ah
mijn lader = 2 x 20ah (en heeft een Supply stand)
ik zou dus van de lader naar de accu naar het boordnet
dus een gestabiliseerde voeding valt dan simpel af

Alles wat ik aan boord heb qua verbruikers, incl. verlichting is een 12 volt verbruiker.
alleen de koffie automaat is 24 volt, maar daar heb ik zo,n mooi dc naar dc omvormer voor

Op een kunststof boot, gaat dat goed, echter ik heb een stalen bootje.
Ergens in mijn hoofd heb ik het gevoel dat ik iets niet goed heb overzien.

Als je wil mag je mee kijken op het schema (ik heb het ook als pdf)
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 13 aug 2017 02:28 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boord energie netwerk 13 aug 2017 08:57 #861451

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
In dat geval zou ik je schema zeker hier posten. Ik heb er ook niet genoeg kijk op, maar daar zijn anderen weer heel goed in.

Bij de Ctek laders staat beschreven dat ze niet "lekken" via 220. Dat heb ik hier eens gemeld, waarna Victron daar ook over is bevraagd. "Lekt" ook niet. Je zou dus kunnen beginnen met na te vragen bij de bouwer van je lader of tie galvanisch gescheiden is. En natuurlijk voldoende anodes plaatsen.

Het liggen naast een stalen damwand vraagt ook extra attentie, maar hoe dat precies zit???

Er bestaat ook nog een ander ding om je boot te beschermen tegen fouten in het 220 systeem, maar kan niet op de naam komen :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boord energie netwerk 13 aug 2017 09:07 #861458

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
Lekweerstands meter of een megger.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boord energie netwerk 13 aug 2017 09:30 #861472

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
WADnWIND schreef :
Lekweerstands meter of een megger.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dat is niet wat ik bedoel. Zo'n ding om de boel galvanisch te scheiden (als ik dat maar goed heb :S )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boord energie netwerk 13 aug 2017 09:53 #861486

koko schreef :
In dat geval zou ik je schema zeker hier posten. Ik heb er ook niet genoeg kijk op, maar daar zijn anderen weer heel goed in.

Bij de Ctek laders staat beschreven dat ze niet "lekken" via 220. Dat heb ik hier eens gemeld, waarna Victron daar ook over is bevraagd. "Lekt" ook niet. Je zou dus kunnen beginnen met na te vragen bij de bouwer van je lader of tie galvanisch gescheiden is. En natuurlijk voldoende anodes plaatsen.

Het liggen naast een stalen damwand vraagt ook extra attentie, maar hoe dat precies zit???

Er bestaat ook nog een ander ding om je boot te beschermen tegen fouten in het 220 systeem, maar kan niet op de naam komen :S

Ik denk dat je galvanische corrossie bedoeld ?!

Zeker met kielen, schroefassen aan aarde via de wal-stroom en dingetje om op te letten, zou maar zo kunnen dat de schroef zich als anode gaat gedragen.

Kan het zo gauw even niet vinden, maar er zijn grote problemen geweest voor de beroepsvaart aan de damwand van het amsterdam rijnkanaal.

Ik zoek even door, want opmerkelijk was het wel, maar weet even niet meer hoe dat nu precies zat :pinch:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boord energie netwerk 13 aug 2017 10:21 #861494

koko schreef :
In dat geval zou ik je schema zeker hier posten. Ik heb er ook niet genoeg kijk op, maar daar zijn anderen weer heel goed in.

bij deze het schema van de huidige stand van zaken, waar het 220v gedeelte al uit is verwijderd en zijn de DC-DC omvormer en de scheidingstransformator nog niet volledig ingetekend.

Bijlage:

Bestandsnaam: nikarus-NW.pdf
Bestandsgrootte:1,538 KB


koko schreef :
Er bestaat ook nog een ander ding om je boot te beschermen tegen fouten in het 220 systeem, maar kan niet op de naam komen :S

Jij bedoeld een scheidingstransformator, tussen wal stroom en boord stroom!!
Deze zit er bij mij tussen. zie schema links (naast de walstroom binnenkomst)
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 13 aug 2017 10:38 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boord energie netwerk 13 aug 2017 10:50 #861504

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
@Thomss
ik lees nu; een stalen bootje
en dan denk je geen 230V nodig te hebben, behoudens voor een lader?
mijn eerste gedachte was tbv gereedschap, maar nu helemaal (eigen ervaring ;) )
tijd zal het leren :whistle:
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boord energie netwerk 13 aug 2017 11:41 #861515

sy helios schreef :
@Thomss
ik lees nu; een stalen bootje
en dan denk je geen 230V nodig te hebben, behoudens voor een lader?

Ik heb nooit gezegd dat ik geen 220v nodig zal hebben, alleen dat ik van de bedrading voor het 220v gedeelte af wil. Ik heb er tenslotte geen enkele toepassing voor.

sy helios schreef :
mijn eerste gedachte was tbv gereedschap, maar nu helemaal (eigen ervaring ;) )
tijd zal het leren :whistle:

Voor dat soort situaties gebruik ik wel een verlengsnoer van de steiger naar de boot, wat ik niet hoop te doen in de komende seizoenen.
en wat de stalen boot betreft, heb ik het gevoel dat ik anders moet denken, iets over het hoofd heb gezien, wat in een later stadium voor mogelijke problemen zou kunnen zorgen.
Voor de rest is het niet anders dan een kunststofboot : je zal altijd onderhoud en reparaties moeten verrichten.
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 13 aug 2017 11:41 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boord energie netwerk 13 aug 2017 11:45 #861517

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
ik heb liever een dikke omvormer en de mogelijkheid om bijv. ook op de Trintel te kunnen klussen
(in de haven wordt niet iedereen enthousiast van een slijptol ed)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl