holtere schreef :
Motor gestart en ik meet op alle punten op de scheidingsdiode 13.97 Volt bij 2000 toeren. Zowel op het voedingspunt als op de laadpunten. Er lijkt dus geen spanningsval te zijn over de scheidingsdiode.
Als er geen stroom door een weerstand loopt, is er ook geen spanningsval over die weerstand. Hetzelfde geldt voor een diode. Is de stroom 0 dan is de spanningsval ook nul. De diode heeft echter een scherpe knik 'in doorlaat' zodat bij de eerste mAmpères er meteen een spanningsval ontstaat die dan bij meer stroomdoorgang maar een kleine spanningsval geeft.
Of... je hebt een MOSfet als diode... die heeft in 'doorlaat' een weerstand van ca. 0,03 Ohm en daar moet dan al snel 10A doorheen om iets van een spanningsval te meten.
Als ik de sensordraad ga verzetten naar de voedingskant van de dynamo valt de laadspanning totaal weg. De truuc om zo 0.7 Volt lager te laden lijkt dus niet te lukken.
Dat is vreemd! De sensor draad meet de spanning van de accu en als deze laag is wordt er meer stroom door de veldmagneet gelaten om de opgewekte spanning te verhogen. Als de laadspanning wegvalt, valt ook de spanning op de sense draad weg en zou de bekrachtigingsstroom maximaal moeten worden en de spanning dus naar de maximale waarde moeten gaan.
Als je echt de spanningsval over de diode wilt meten moet je de meter in het 2V bereik aansluiten tussen de ingang van het diodeblok en één van de uitgangen naar de accu's. Zoals je het nu doet meet je de spanningen en bereken je de verschilspanning uit de meting. Niet verkeerd hoor, maar het is niet een gemeten verschilspanning. Dat er geen verschil kan worden berekend kan nu ook worden veroorzaakt door de tolerantie verschillen in de meting. Je meet nu (waarschijnlijk) in het 20V bereik, dat is minder gevoelig dan de 'echte' verschilspanning te meten in het 2V bereik of zelfs in het 200mV bereik.
Van afstand kan ik alleen maar zeggen dat er iets behoorlijk vreemd is in het geheel. Een spanning van 13,97V bij 2000 toeren is eigenlijk wel heel netjes! Daar kun je wel mee thuis komen.
Dat er 128mV op de + van de wisselstroomdynamo blijft staan heeft geen grote invloed op wat dan ook. Er is misschien een hele kleine spanningslek ergens in het systeem, het zou veroorzaakt kunnen worden door een kleine lekstroom 'in sper' van de diodes.
Er is een uitgebreidere diagnostiek nodig om te zien wat er nu eigenlijk aan de hand is. Je gaf al aan dat je eerder problemen hebt gehad met deze installatie. Dan wordt het nu wel tijd de zaak eens grondig te laten nakijken (als je thuis bent).
Groeten, Peper.