Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Dynamo met hoge laadspanning beteugelen

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 28 aug 2017 15:43 #866225

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16984
Onze dynamo geeft een veel te hoge laadspanning!
Vanmorgen vertrokken met hartstikke volle accu’s en zo’n 9 uur op kruissnelheid gevaren op de motor (2200 toeren). Tijdens de gehele tocht gaf de Victronmeter een spanning aan tussen de 14.10 en 15.10 volt. Dat schommelt maar het grootste deel van de tijd rond de 14.70 tot 14.80 volt. Nog eens nagemeten met een voltmeter op de accu’s en ook daar zo goed als dezelfde waarden als op de Victron.
De startaccu en de huidhoudaccu’s worden geladen m.b.v. een scheidingsdiode. Van de dynamo loopt de voeding naar de diode, een nuldraad (geelgroen)en een sensordraad (rood) die de dynamo de juiste laadspanning doorgeeft i.v.m. verlies van de diode.
Kan ik de dynamo op enige wijze bijregelen of misschien kan ik die sensordraad op de voeding zetten van de dynamo naar de scheidingsdiode zodat de laadspanning wat zakt?
Voordat iemand moeilijke dingen wil…we zijn wel onderweg dus noodgrepen zijn welkom!



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 28 aug 2017 16:10 #866233

holtere schreef :
Kan ik de dynamo op enige wijze bijregelen of misschien kan ik die sensordraad op de voeding zetten van de dynamo naar de scheidingsdiode zodat de laadspanning wat zakt?

Dat zou ik inderdaad even proberen en is hopelijk de oplossing voor je probleem
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Laatst bewerkt: 28 aug 2017 20:01 door ilCigno. Reden: Quote hersteld
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 28 aug 2017 16:22 #866235

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Je hebt nu de 'sense' draad op één van de accu's aangesloten. Dit houdt in dat het spanningsverlies over de diode wordt gecompenseerd door een hogere spanning van de alternator. Je kunt iets naar beneden gaan met de spanning (geschat 0.7V) door de 'sense' draad direct op de uitgang van de alternator te zetten (dat is het middelste moertje/tapeind). De draad zit nu op op het linker tapeind/moertje. Doe dit niet met draaiende motor!
Fijn dat je een foto plaatst, dat maakt het veel makkelijker.
Dan weer starten en de spanning controleren.

Als je de accu's kunt bijvullen... beslist doen! Lang met een spanning boven de 13,8V werken laat veel elektrolyt 'verkoken'.
Succes ermee, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 28 aug 2017 16:42 #866241

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16984
Nou, dank voor de reacties! Ik ga die sensordraad even omwisselen naar de voeding. Als dat 0,7 zou opleveren!
Bij aankoop vorig jaar was die dynamo al een item. Bij de keuring had Olaf gezien dat die 16-17 volt afleverde. De verkoper heeft toen de scheidingsdiode laten plaatsen en de sensordraad aangesloten. Toch is die altijd teveel spanning blijven leveren maar nooit zo hoog.. :angry: Hier durf ik eigenlijk niet mee door te varen i.v.m. de rest van de apparatuur. De marifoon gaf al aan dat de spanning te hoog was.
Foto van de dynamo. Die sensordraad gaat dus aan de gele die de dynamo ingaat.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 28 aug 2017 16:46 #866245

Eens met Peper. maar wanneer ik het goed begrijp blijft dan ook de accu spanning op de generator staan bij stilstaande motor.
Corrigeer me wanneer ik het fout zie.

Er loopt dan bij stilstaande generator nog de bekrachtigingsstroom, ergens in de buurt van de 2A. Kun je meten.

Dat wil je liever niet.
Vanaf contactslot/schakelaar een draad naar de regelaar schakelt die stuurstroom aan en uit met de rest van wat over het contact loopt.
Ik zou dan wel die sense draad los nemen voor de zekerheid en later, wanneer zin, tijd en gelegenheid er is het hele systeempje nakijken.



Edith, dat gele draadje lijkt me de plus draad van de regelaar.
Het gaat geisoleerd de generator in zo te zien, het zit niet aan de rode laadstroomdraad toch?
Laatst bewerkt: 28 aug 2017 16:51 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 28 aug 2017 16:54 #866250

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
Waar meet je voltmeter precies? Als dat op de dynamo is, dan is je laadspanning prima: 14.1V


ik zou het volgende doen:

eerst alle aansluitingen van je dynamo één voor één losnemen en schoonmaken, nieuwe tandringen er tussen.
dan bij draaiende motor met een universeel meter de spanning op de + en - van de dynamo meten.
en tussen de sense en de min

zijn die goed, dan zit het hem in de bedrading. Goed is tot 14.5 (13,8 + 0.7). Bij een iets te hoge accuspanning kan het ook in de overgangsweerstand in de min zitten, maar ik meen een aparte min-aansluiting op de dynamo te zien.

als die beide te hoog zijn dan is je spanningsregelaar stuk. Die zit samen met de koolborstels in een deel wat los te koop is. Het is een valeo, die zijn ook vaak in auto's ingebouwd. kosten tussen de 10 en 60 euro.

dit voorjaar was de valeo spanningsregelaar van mijn auto stuk. Allerlei sites beloofden het juiste deel te leveren (er zijn honderden modellen dynamo's en regelaars) Na wat missers kwam ik bij een duitse site die precies wist welk nummer bij welke dynamo paste. Als je er in geInterreseerd bent wil de naam van die site wel nazoeken.
edit: www.lima-shop.de/site/


Gr Rob
Laatst bewerkt: 28 aug 2017 18:40 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 28 aug 2017 18:45 #866275

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ik zou ook beginnen met de contacten schoon te maken. Meestal zitten dit soort problemen niet in ingewikkelde componenten. Check ook of alle schuifjes goed zitten, dus echt over het plaatje, en niet het plaatje tussen de stekker en het hoesje.
Wellicht een kabelbreuk ergens?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 28 aug 2017 19:52 #866307

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16984
Edith, dat gele draadje lijkt me de plus draad van de regelaar.
Het gaat geisoleerd de generator in zo te zien, het zit niet aan de rode laadstroomdraad toch?
De gele draad zit aan de rode en loopt naar de laadkant van de scheidingsdiode. Dat zou de sensordraad moeten zijn.
Waar meet je voltmeter precies? Als dat op de dynamo is, dan is je laadspanning prima: 14.1V
De gemeten spanning is 15.1 V! Gemeten door de Victron, net voor de accu en met de hand op de accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 28 aug 2017 20:05 #866313

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16984
Morgen even alle contacten nazien, meten volgens de adviezen en eventueel de sense-draad wisselen.
Dank voor de support... B) B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 10:16 #866512

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16984
Inmiddels alle contacten even losgehad op de dynamo, gereinigd en weer gemonteerd.
De gele sensordraad zat met een schuifschoentje aan de rode vast en schoentjes heb ik ertussen uit geknipt. De gele draad was aardig gecorrodeerd ook nog onder de mantel. Zo goed en kwaad als het ging een beetje geschuurd en aan de rode vast gesoldeerd.

Motor gestart en ik meet op alle punten op de scheidingsdiode 13.97 Volt bij 2000 toeren. Zowel op het voedingspunt als op de laadpunten. Er lijkt dus geen spanningsval te zijn over de scheidingsdiode.

Als ik de sensordraad ga verzetten naar de voedingskant van de dynamo valt de laadspanning totaal weg. De truuc om zo 0.7 Volt lager te laden lijkt dus niet te lukken.

Met de motor uit staat er 128 mV spanning op de laadkant van de scheidingsdiode.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 10:34 #866519

Als je de sensor draad op de voeding van de dynamo zet krijgt de dynamo geen spanning van de accu en start niet op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 10:43 #866523

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16984
Als je de sensor draad op de voeding van de dynamo zet krijgt de dynamo geen spanning van de accu en start niet op.
Ja, blijkbaar. De dynamo foppen doe je dus niet zomaar.. :S

Evengoed, ik heb de motor 5 minuten laten lopen op 2500 toeren. Laadspanning is dan en lijkt stabiel te blijven op 14.13 V. Hopelijk blijft dat zo ook na uren varen en is de suggestie van slechte contacten de juiste geweest.

Vraag ik me wel af hoe de aanvoerspanning op de scheidingsdiode gelijk kan zijn aan de laadspanning?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 11:10 #866533

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
holtere schreef :
Motor gestart en ik meet op alle punten op de scheidingsdiode 13.97 Volt bij 2000 toeren. Zowel op het voedingspunt als op de laadpunten. Er lijkt dus geen spanningsval te zijn over de scheidingsdiode.

Als er geen stroom door een weerstand loopt, is er ook geen spanningsval over die weerstand. Hetzelfde geldt voor een diode. Is de stroom 0 dan is de spanningsval ook nul. De diode heeft echter een scherpe knik 'in doorlaat' zodat bij de eerste mAmpères er meteen een spanningsval ontstaat die dan bij meer stroomdoorgang maar een kleine spanningsval geeft.
Of... je hebt een MOSfet als diode... die heeft in 'doorlaat' een weerstand van ca. 0,03 Ohm en daar moet dan al snel 10A doorheen om iets van een spanningsval te meten.
Als ik de sensordraad ga verzetten naar de voedingskant van de dynamo valt de laadspanning totaal weg. De truuc om zo 0.7 Volt lager te laden lijkt dus niet te lukken.

Dat is vreemd! De sensor draad meet de spanning van de accu en als deze laag is wordt er meer stroom door de veldmagneet gelaten om de opgewekte spanning te verhogen. Als de laadspanning wegvalt, valt ook de spanning op de sense draad weg en zou de bekrachtigingsstroom maximaal moeten worden en de spanning dus naar de maximale waarde moeten gaan.
Als je echt de spanningsval over de diode wilt meten moet je de meter in het 2V bereik aansluiten tussen de ingang van het diodeblok en één van de uitgangen naar de accu's. Zoals je het nu doet meet je de spanningen en bereken je de verschilspanning uit de meting. Niet verkeerd hoor, maar het is niet een gemeten verschilspanning. Dat er geen verschil kan worden berekend kan nu ook worden veroorzaakt door de tolerantie verschillen in de meting. Je meet nu (waarschijnlijk) in het 20V bereik, dat is minder gevoelig dan de 'echte' verschilspanning te meten in het 2V bereik of zelfs in het 200mV bereik.

Van afstand kan ik alleen maar zeggen dat er iets behoorlijk vreemd is in het geheel. Een spanning van 13,97V bij 2000 toeren is eigenlijk wel heel netjes! Daar kun je wel mee thuis komen.

Dat er 128mV op de + van de wisselstroomdynamo blijft staan heeft geen grote invloed op wat dan ook. Er is misschien een hele kleine spanningslek ergens in het systeem, het zou veroorzaakt kunnen worden door een kleine lekstroom 'in sper' van de diodes.

Er is een uitgebreidere diagnostiek nodig om te zien wat er nu eigenlijk aan de hand is. Je gaf al aan dat je eerder problemen hebt gehad met deze installatie. Dan wordt het nu wel tijd de zaak eens grondig te laten nakijken (als je thuis bent).
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 11:18 #866536

Inderdaad, de spanning die je nu meet is OK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 11:30 #866542

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Oei, de opmerking van johannesw geeft een aanwijzing. Veel alternators en dynamo's (maar deze misschien niet) maken voor het opstarten van het elektrisch veld gebruik van de stroom door het dynamo controle lampje. Dat is op zich een andere aansluiting dan de 'sense' draad.
Je hebt het erover dat er een gele en rode draad bij elkaar komen... Hebben ze nu de draad voor het accucontrole lampje en de sense draad aan elkaar gemaakt?
Ik kan niet overzien wat daar de mogelijke gevolgen van kunnen zijn, maar het controle lampje beperkt de initiële veldstroom tot ca 0,3A. Sluit je dat ding via de sense draad direct aan op de accu, dan is er geen beperking meer voor de veldstroom en geeft je dynamo altijd de maximale laadspanning. Dat komt sterk overeen met wat je beschrijft...
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 12:02 #866554

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16984
Je hebt het erover dat er een gele en rode draad bij elkaar komen... Hebben ze nu de draad voor het accucontrole lampje en de sense draad aan elkaar gemaakt?
Geen idee? De gele gaat over in rood en is op de laaduitgang van de diode geplaatst.
Op de foto hierboven staan ook de andere aansluitingen met volgende aanduidingen:
Op de D+ zit een blauwe met een rode streep en een bruine draad
Op de W zit een zwart/witte draad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 12:21 #866563

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16984
Misschien een wat duidelijker plaatje:

Laatst bewerkt: 29 aug 2017 12:24 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 13:31 #866575

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
De rode langs de dikke rode draad is de sense lijn. Die gaat over in een geel draadje ergens naar het koolborstelblok. Met alle respect voor de monteur, maar dit lijkt mij niet 'af fabriek'. Zou ik na een storingsmelding bij deze alternator staan, dan is deze verbinding voor mij het meest verdacht!
Nu is het tijd voor een schema... Een alternator heeft altijd een B+ en een B-, dan zou er een aansluiting moeten zijn voor het dynamo verklikkerlampje en een aansluiting (tenminste één en meestal met de 'F' voor field) voor de regelaar. Ondanks je foto kan ik hier niet meer op lezen. De regelaar kan in het koolborstelblok zijn ingebouwd. Ik heb geen specifieke kennis van deze alternator en ook geen schema van hoe de zaak aan elkaar moet komen (ja, rode dropveter aan de rode dropveter en zwarte dropveter aan de zwarte dropveter). Daar schiet je niet veel mee op.
Maar die rode isolatieband verbinding... dat lijkt op een 'field modification' die nooit meer naar de originele toestand is teruggebracht. Dat is verdacht voor storingen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 13:57 #866584

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16984
Maar die rode isolatieband verbinding... dat lijkt op een 'field modification' die nooit meer naar de originele toestand is teruggebracht. Dat is verdacht voor storingen.
Hopelijk heb je gelijk...
Daar zaten de schoentjes die ik er tussenuit geknipt heb...zie eerdere post.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 14:57 #866595

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
En wat meet je op de accu? uiteindelijk is dat hetgeen waar het om draait, toch? Dat bepaalt of je door kan of toch iets anders moet verzinnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 15:35 #866613

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16984
En wat meet je op de accu? uiteindelijk is dat hetgeen waar het om draait, toch? Dat bepaalt of je door kan of toch iets anders moet verzinnen
ik heb de motor 5 minuten laten lopen op 2500 toeren. Laadspanning is dan en lijkt stabiel te blijven op 14.13 V. Hopelijk blijft dat zo ook na uren varen en is de suggestie van slechte contacten de juiste geweest.
Eerst maar weer proberen dus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 15:36 #866614

holtere schreef :
Maar die rode isolatieband verbinding... dat lijkt op een 'field modification' die nooit meer naar de originele toestand is teruggebracht. Dat is verdacht voor storingen.
Hopelijk heb je gelijk...
Daar zaten de schoentjes die ik er tussenuit geknipt heb...zie eerdere post.
Even een zijsprongetje i.v.m. de opm. Van peper over de modification.
Ik zit zelf ook te tobben met het kopen van het draadje in de juiste kleur. Je kan rollen op nternet bestellen maar ik heb maar een metertje nodig. Dus ja mijn boot is ook een ratjetoe aan kleuren door de slechte verkrijgbaarheid van de juiste draadkleur. Zie hier een blauw witte draad aan de dynamo. Waar kan hiervan een meterje krijgen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 15:40 #866617

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16984
Helaas, ik kan je er niet mee helpen. Deze zat vanaf werf en is dus de originele montage.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 15:49 #866624

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
@johannesw: ik heb meters blauw-wit en ook rood-wit, maar in welke draaddoorsnede wil je dat? Wat ik heb is in 0,75 of 1mm². Het is dun als er 'er echt stroom door moet', maar voor een signaaldraad is het goed te doen.
Stuur maar een pb-tje
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dynamo met hoge laadspanning beteugelen 29 aug 2017 16:53 #866640

Op dat gele draadje moet dus accu spanning aanwezig zijn, die via de regelaar door de veld wikkeling gaat.
Zet je het andere eind op generator ingang van de diodebrug dan is daar geen spanning aanwezig, de generator wordt niet bekrachtigd.
Kontroleer even of wel de stroom door de regelaar naar de veldwikkeling gaat, door motor stationair te laten draaien.
De spanning moet dan zakken tot nabij de 13V.
Blijft deze 14.2V dan gaat geel direct en ongeregeld naar de veldwikkeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl