Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: zonnepanelen in de winter

zonnepanelen in de winter 01 sept 2017 10:55 #867798

Zijn zonnepanelen te gebruiken in de winter als druppellader voor het accu pakket?

waarschijnlijk komt de boot (deze blijft deze winter in het water) komende winter zonder walstroom voor de accu(onderhoud)lader.
Maar ik wil het wel gereed houden om in de winter nog een stukje te kunnen zeilen, dus de accu's mee naar huis is geen prettige optie. Maar om dure panelen te kopen zonder dat het een "winter"nut heeft is natuurlijk ook zonde..
Overleden 14 oktober 2020

Twee dingen zijn oneindig:
het universum en de menselijke domheid.
Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

(Note: The opinions expressed in this post are my own and are not necessarily those of Zeilersforum and its management)
Laatst bewerkt: 01 sept 2017 10:56 door Thomss overleden 2020.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zonnepanelen in de winter 01 sept 2017 11:04 #867804

Thomss schreef :
Zijn zonnepanelen te gebruiken in de winter als druppellader voor het accu pakket?

Zeker wel , doe ik al een jaar of 15 , ook als de boot elk tweede jaar op de wal staat.
Hangt natuurlijk ook af van de capaciteit van het paneel. Ik heb een 70 Watt paneel , vlak op de schuifluikgarage.
Nog nooit de accu's minder dan 100% gezien als ik aan boord kom.
Uiteraard is de opbrengst van een zonnepaneel minder in de winter omdat de zon lager aan de hemel staat en minder lang schijnt maar zeker als druppellader ruim voldoende.
Ad
Laatst bewerkt: 01 sept 2017 11:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zonnepanelen in de winter 01 sept 2017 11:20 #867816

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 999
Zeker, ik heb 2 bijna 20 jaar oude 35W paneeltjes die de accus 3 x 105 Ah in de zomer en winter bijhouden.
Voor de zekerheid laad ik in de winter een paar keer per jaar bij, maar meer dan een beetje bijdruppelen doet t dan niet.
Wel even op de blaadjes en de sneeuw letten, als ze niet goed vast staan gaan ze in een storm omvallen, let op stiekeme vebruikers zoals de radio.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zonnepanelen in de winter 01 sept 2017 11:47 #867828

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1146
70 watt paneel inderdaad, je kan ook nog een ventilatortje aanlaten voor ventilatie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zonnepanelen in de winter 01 sept 2017 11:59 #867836

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Ekke schreef :
let op stiekeme vebruikers zoals de radio.
Ik zou toch alles behalve de zonnepanelen / laadregelaar en accu's loshalen als dat enigszins (makkelijk) mogelijk is.

Mijn ervaring is met vast opgestelde zonnepanelen thuis dat in NL de totale opbrengst van oktober t/m maart ongeveer 40% is van die van april t/m september (i.e. in de zomermaanden 2,5x zoveel opbrengst).

Het dieptepunt zit zoals verwacht in december en januari (ongeveer 15% opbrengst ten opzichte van mei/juni).

Jeroen
Laatst bewerkt: 01 sept 2017 12:00 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zonnepanelen in de winter 01 sept 2017 12:19 #867845

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
Als je even grog een zelfontlading rekent van 10% voor je accu, dan kan je snel uitrekenen hoeveel Ah je nodig bent per maand.
Veel van je opbrengst zal afhangen of je panelen horizontaal staan, ofdat je ze kan richten op het zuiden. En of er schaduw op je panelen valt natuurlijk.
De opbrengst van mijn (horizontale) panelen is ongeveer 10% van de zomer opbrengst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zonnepanelen in de winter 01 sept 2017 12:26 #867850

H2O schreef :
Ekke schreef :
let op stiekeme vebruikers zoals de radio.
Ik zou toch alles behalve de zonnepanelen / laadregelaar en accu's loshalen als dat enigszins (makkelijk) mogelijk is.



Jeroen

Daarom zit mijn paneel rechtstreeks op de accu's aangesloten (regelaar met twee uitgangen). Met de hoofdschakelaar is er dus geen verbinding meer met andere energieverbruikers . Is sowieso beter omdat de regelaar er niet tegen schijnt te kunnen als er geen verbinding met een accu is terwijl het paneel wel aan de regelaar is aangesloten.Waarom dat zo is weet ik ook niet.
Ad
Laatst bewerkt: 01 sept 2017 12:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zonnepanelen in de winter 01 sept 2017 18:08 #867968

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2172
Yellow Boat schreef :
... de regelaar er niet tegen schijnt te kunnen als er geen verbinding met een accu is terwijl het paneel wel aan de regelaar is aangesloten.Waarom dat zo is weet ik ook niet.
Ad

Veel regelaars bepalen bij het opstarten automatisch of ze te maken hebben met een 12V of 24V systeem. Dat gaat niet goed wanneer ze niet op een accu zijn aangesloten voordat het paneel spanning gaat leveren.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zonnepanelen in de winter 01 sept 2017 19:39 #868010

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
Ik heb al jaren alleen een solarpaneel, ook in de winter.
Na de winter gloeien en starten, probleemloos.

12v 55W, er komt in de winter mogelijk 0,1-0,3 A uit, meer dan genoeg als onderhoudslading, maar wel met regelaar.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zonnepanelen in de winter 01 sept 2017 20:54 #868063

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3051
200 watt panelen achter op de vleugel.

In de winter, buiten het varen om, regelmatig aan boord voor een klusje: accu's altijd vol.

Kan het in Ah's in en uit niet kwantificeren maar: binnenverlichting aan, kachel soms aan, af en toe een boormachine of ander electrisch handgereedschap. Dag erna alles weer vol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zonnepanelen in de winter 01 sept 2017 21:23 #868079

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18223
Hier dezelfde ervaring, accu altijd vol. Met het extra richtbare paneeltje wat ik nu heb is het al helemaal geen vraag meer waarschijnlijk, hoewel dat natuurlijk maar één kant op staat (lage zon in het zuiden).
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zonnepanelen in de winter 02 sept 2017 06:49 #868115

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
- Bij voldoende grote van de panelen werkt dit prima als druppellader.
Echter, dit kan de accu's die leeg of half leeg zijn niet volladen.
Bovendien is het minder goed om accu's met een (te) lage stroomsterkte te laden.
Want dan zal het electroliet onvoldoende circuleren en kan eventueel sulfatisering van de platen optreden. Dus voor het vertrek naar huis moeten de accu's eerst voldoende terug opgeladen zijn om dan verder aan de zonnepanelen op sterkte te worden gehouden.

Bij laden met een lage stroomsterkte kan een laagje electroliet rond de platen blijven zitten dat volledig omgezet is naar zuur, terwijl het in de rest van de accu nog niet volledig omgezet is.
Bij voldoende hoge stroom zorgt deze ervoor dat het electroliet gaat circuleren en al het electroliet omgezet wordt.
Normaal wordt ongeveer 1/10 van de capaciteit in Ah van de accu, in A gerekend als laadstroom.
dus 60Ah accu ( 6A ) 100Ah accu (10 A) let wel dit is een grove vuistregel maar goed als indicatie. Een voldoende sterke en moderne lader zal de stroom wel juist instellen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zonnepanelen in de winter 02 sept 2017 07:06 #868121

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
Moet je wel los zuur hebben.
Bij AGM of optima accu's gaat opladen zelfs prima met kleine stroompjes.
Zolang de laadstroom hoger is als de zelf ontlading is het prima.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zonnepanelen in de winter 02 sept 2017 07:26 #868128

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27809
Tony2920 schreef :
Bij laden met een lage stroomsterkte kan een laagje electroliet rond de platen blijven zitten dat volledig omgezet is naar zuur, terwijl het in de rest van de accu nog niet volledig omgezet is.
Bij voldoende hoge stroom zorgt deze ervoor dat het electroliet gaat circuleren en al het electroliet omgezet wordt.

Dit is weer een nieuwe theorie die ik nog niet kende.
Het doet me denken aan het mij wel bekende verhaal van stratificatie; het gegeven dat de componenten van het electroliet (water en zuur) zich scheiden in lagen. Daarbij komt de zwaarste onderin de accu terecht. Dit komt vooral voor bij accu's die niet of nauwelijks worden belast en daardoor niet te maken krijgen met een forse laadstroom en/of -spanning. Accu's die langdurig aan de float-spanning hangen, bijvoorbeeld.
Sommige regelaars laten om die reden de accu zo nu en dan even gassen (spanning opvoeren tot 14,4 V of iets meer) om een en ander weer goed te mengen.

Dat zich "rond de platen" een laagje zuur zou opbouwen vind ik een wat moeizaam verhaal. De plek die dat zuur inneemt wordt zonder gassen vooral bepaald door de soortelijke massa van het spul.

Om de accu's ook 's winters af en toe even te laten gassen helpt het natuurlijk wel als accucapaciteit en het maximale vermogen dat het zonnepaneel kan leveren enigszins op elkaar afgestemd zijn.
Ik heb zelf 200 Ah aan accu's en 150 Wp aan zonnepanelen. Het enige wat ik 's winters doe is één keer het vloeistofniveau in de accu's controleren.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zonnepanelen in de winter 02 sept 2017 10:05 #868166

lodewijk stegman schreef :
Tony2920 schreef :
Bij laden met een lage stroomsterkte kan een laagje electroliet rond de platen blijven zitten dat volledig omgezet is naar zuur, terwijl het in de rest van de accu nog niet volledig omgezet is.
Bij voldoende hoge stroom zorgt deze ervoor dat het electroliet gaat circuleren en al het electroliet omgezet wordt.

Dit is weer een nieuwe theorie die ik nog niet kende.
Het doet me denken aan het mij wel bekende verhaal van stratificatie; het gegeven dat de componenten van het electroliet (water en zuur) zich scheiden in lagen. Daarbij komt de zwaarste onderin de accu terecht. Dit komt vooral voor bij accu's die niet of nauwelijks worden belast en daardoor niet te maken krijgen met een forse laadstroom en/of -spanning. Accu's die langdurig aan de float-spanning hangen, bijvoorbeeld.
Sommige regelaars laten om die reden de accu zo nu en dan even gassen (spanning opvoeren tot 14,4 V of iets meer) om een en ander weer goed te mengen.

Dat zich "rond de platen" een laagje zuur zou opbouwen vind ik een wat moeizaam verhaal. De plek die dat zuur inneemt wordt zonder gassen vooral bepaald door de soortelijke massa van het spul.

Om de accu's ook 's winters af en toe even te laten gassen helpt het natuurlijk wel als accucapaciteit en het maximale vermogen dat het zonnepaneel kan leveren enigszins op elkaar afgestemd zijn.
Ik heb zelf 200 Ah aan accu's en 150 Wp aan zonnepanelen. Het enige wat ik 's winters doe is één keer het vloeistofniveau in de accu's controleren.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Als dat van dat laagje zuur waar zou zijn hadden de AGM en vooral de gelaccu's er helemaal veel last van. Immers , daar is het zuur "gebonden" in respectievelijk glasmat en gel en kan helemaal niet circuleren. Ook in gewone batterijen bevindt zich geen vloeibaar electoliet en toch gaan daar de ionen van de ene naar de andere pool. Ionen (H+ en SO42- ), en daar bestaat dat zwavelzuur uit diffunderen nl. behoorlijk snel ( orde van grootte 0,25-0,5mm/sec) door een stilstaande vloeistof waardoor er van hoge concentratieverschillen geen sprake is.
Wat er waarschijnlijk bedoeld wordt bij dat "even gassen"is de uitgezakte loodsulfaatkristallen opwervelen die vooral ontstaan bij te ver ontladen ( en te lang wachten met weer laden) van een accu .
Maar met concentratieverschillen van het zuur heeft dat niets te maken.
Ad
Laatst bewerkt: 02 sept 2017 10:10 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zonnepanelen in de winter 27 sept 2017 15:56 #876912

  • jkb
  • jkb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
In de handleiding van de Victron MPPT 75/15 laadregelaar staat o.a.:

"1.3 BatteryLife: intelligent accubeheer
Als een zonnelaadcontroller de accu niet in één dag weer volledig kan opladen, is het
resultaat vaak dat de accu voortdurend schommelt tussen "gedeeltelijk opgeladen" en
"volledig ontladen". Deze werkwijze (de accu niet regelmatig volledig weer opladen)
maakt een loodzuuraccu binnen enkele weken of maanden helemaal kapot.

Het BatteryLife-algoritme houdt de laadstatus van de accu in de gaten en verhoogt,
indien nodig, dag na dag het niveau voor belastingsontkoppeling (d.w.z. koppelt de
belasting eerder los) tot de energie die van een zonnepaneel verkregen is, voldoende is
om de accu opnieuw op te laden tot bijna de volledige 100%. Vanaf dat ogenblik wordt
het niveau voor belastingsontkoppeling gemoduleerd, zodat de accu ongeveer één keer
per week tot bijna de volledige 100% wordt geladen."

Met oa.a. de Victron connect app kun je de historie van het laadproces zien. Het zal vaak zo zijn dat de zonnepanelen de accu's na een wat zwaarder gebruik, niet in 1 dag kunnen volladen. Je kunt je dus afvragen opf een zonnepaneel wel zo goed is voor je accu's. Zelf heb ik trouwens een 24V 330W paneel met die laadregelaar en ik ben er best tevreden over. Maar ik weet niet of het ook goed voor mijn accu's is.
De tweede alinea van het hiervoor aangehaalde werkt alleen als je een belasting op de load uitgang van de MPPT 75/15 zet.

Dan nog even over de winter: het lijkt me dat een 4 traps acculader (bulk-absorption-float-storage) beter is dan een 3 traps acculader (bulk, absorption) float. De nieuwere laders van Victron hebben die storage. Mijn werf adviseert mij de accuader in de winter los te koppelen en hooguit eens in de 1 à 2 maanden de accu's goed te laden. Kan er ook minder misgaan als er een fout in de acculader of de accu's optreedt.

Zo, een heel verhaal en ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.
jkb
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zonnepanelen in de winter 27 sept 2017 16:04 #876914

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
2x 80W via MPPT (Victron) met altijd de koelkast (compressor) aan
een mens wil ook in de winter koud bier toch?
door de week laden en in het weekend accu voldoende vol (180Ah)

antw; ja het kan
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 27 sept 2017 16:04 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zonnepanelen in de winter 27 sept 2017 20:13 #877013

Wanneer je de accu´s niet dagelijks vol kan laden zijn de zonpanelen te klein.
Verkeerde zuinigheid heet dat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zonnepanelen in de winter 28 sept 2017 08:00 #877110

In de winter blijft je bier toch vanzelf koud? Mijn koelkast gaat in de winter uit als ik niet aan boord ben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zonnepanelen in de winter 28 sept 2017 13:47 #877239

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
nee, want bij ons gaat swinters ook de verwarming aan...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl