lodewijk stegman schreef :
Tony2920 schreef :
Bij laden met een lage stroomsterkte kan een laagje electroliet rond de platen blijven zitten dat volledig omgezet is naar zuur, terwijl het in de rest van de accu nog niet volledig omgezet is.
Bij voldoende hoge stroom zorgt deze ervoor dat het electroliet gaat circuleren en al het electroliet omgezet wordt.
Dit is weer een nieuwe theorie die ik nog niet kende.
Het doet me denken aan het mij wel bekende verhaal van stratificatie; het gegeven dat de componenten van het electroliet (water en zuur) zich scheiden in lagen. Daarbij komt de zwaarste onderin de accu terecht. Dit komt vooral voor bij accu's die niet of nauwelijks worden belast en daardoor niet te maken krijgen met een forse laadstroom en/of -spanning. Accu's die langdurig aan de float-spanning hangen, bijvoorbeeld.
Sommige regelaars laten om die reden de accu zo nu en dan even gassen (spanning opvoeren tot 14,4 V of iets meer) om een en ander weer goed te mengen.
Dat zich "rond de platen" een laagje zuur zou opbouwen vind ik een wat moeizaam verhaal. De plek die dat zuur inneemt wordt zonder gassen vooral bepaald door de soortelijke massa van het spul.
Om de accu's ook 's winters af en toe even te laten gassen helpt het natuurlijk wel als accucapaciteit en het maximale vermogen dat het zonnepaneel kan leveren enigszins op elkaar afgestemd zijn.
Ik heb zelf 200 Ah aan accu's en 150 Wp aan zonnepanelen. Het enige wat ik 's winters doe is één keer het vloeistofniveau in de accu's controleren.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Als dat van dat laagje zuur waar zou zijn hadden de AGM en vooral de gelaccu's er helemaal veel last van. Immers , daar is het zuur "gebonden" in respectievelijk glasmat en gel en kan helemaal niet circuleren. Ook in gewone batterijen bevindt zich geen vloeibaar electoliet en toch gaan daar de ionen van de ene naar de andere pool. Ionen (H+ en SO42- ), en daar bestaat dat zwavelzuur uit diffunderen nl. behoorlijk snel ( orde van grootte 0,25-0,5mm/sec) door een stilstaande vloeistof waardoor er van hoge concentratieverschillen geen sprake is.
Wat er waarschijnlijk bedoeld wordt bij dat "even gassen"is de uitgezakte loodsulfaatkristallen opwervelen die vooral ontstaan bij te ver ontladen ( en te lang wachten met weer laden) van een accu .
Maar met concentratieverschillen van het zuur heeft dat niets te maken.
Ad