Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Co melder gaat af bij opladen accu

Co melder gaat af bij opladen accu 02 sept 2017 16:23 #868224

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Hoe snel laad je bij?

En wat voor accu's heb je erin?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 02 sept 2017 16:30 #868226

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Bij het laden van een accu kan er waterstofgas vrijkomen. Zeker als het laden snel gaat.
Vermoedelijk reageert je co meter hierop, wat ik wel vreemd vind.
Want co gas komt daarbij niet vrij.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 02 sept 2017 16:30 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 02 sept 2017 16:44 #868233

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Knalgas, niet leuk erg gevaarlijk.

Maar heb je dat ook met b.v een AGM accu?
Laatst bewerkt: 02 sept 2017 16:44 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 02 sept 2017 16:55 #868236

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Het basisprincipe van de AGM Accu is hetzelfde als van een loodaccu, al zit het electroliet bij de AGM accu in een glas mat gevangen, Meer dan 99% van het gas dat ontstaat bij gebruik, wordt hergebruikt. (volgens de fabrikant.)


soorten_accu's
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 02 sept 2017 17:02 #868238

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7211
misschien even kijken op deze lijst of jouw co melder erop staat.
www.inspectieresultaten.nvwa.n...onderzoek/co-melders

ook moet je uitkijken met verschillende vluchtige dampen zoals alcohol spiritus terpentine enz, deze dampen helpen de co melder naar zn grootje en word de meting onbetrouwbaar

voor het volledige lees hier www.brandweer.nl/media/2976/ge...aties-co-melders.pdf
voor elke oplossing is er een probleem
Laatst bewerkt: 02 sept 2017 17:02 door b100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 02 sept 2017 17:36 #868249

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Het plaatsten van een accu in de accomodatie van een jacht is erg onverstandig en niet gevaarlijk en dient nooit te gebeuren. Een accu moet altijd opgesteld staan in een ruimte die geventileerd wordt en dat is niet de kajuit.

Er is al genoeg geschreven hier over knalgas ontwikkeling en je zal niet de 1e zijn waarbij dat fout gaat.

Tijd voor betere maatregelen dus....

Op passagierschepen mag uberhaupt nooit een accu in de verblijven opgesteld worden vanwege de veiligheid.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 02 sept 2017 17:58 #868255

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
WADnWIND schreef :
Het plaatsten van een accu in de accomodatie van een jacht is erg onverstandig en niet gevaarlijk en dient nooit te gebeuren. Een accu moet altijd opgesteld staan in een ruimte die geventileerd wordt en dat is niet de kajuit.

Er is al genoeg geschreven hier over knalgas ontwikkeling en je zal niet de 1e zijn waarbij dat fout gaat.

Tijd voor betere maatregelen dus....

Op passagierschepen mag uberhaupt nooit een accu in de verblijven opgesteld worden vanwege de veiligheid.
In mijn 'jacht' staan de accus, net als de verbrandingsmotor, dieseltank,benzinetank voor bbm, kooktoestel, vuurwerk allemaal indezelfde ruimte; de accomodatie.
Ik zou niet weten waar ik het anders zou moeten laten.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 02 sept 2017 17:58 #868256

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
als je een accu met "dopjes" hebt, kan je deze vervangen door "dopjes met een slang aansluiting"
de dopjes door lussen 1 kant afsluiten en de andere kant naar buiten, zo kan er geen "knalgas"in de boot komen.
vroeger waren deze setjes zo te koop, nu nog te leveren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 02 sept 2017 18:58 #868269

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1197
Ik heb deze.
www.inspectieresultaten.nvwa.n...ety-entity_view_1-15.
Dus dat is goed.
Maar dat "gas" wat nu vrij komt is dat nu zo gevaarlijk als dat ding aan geeft?
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 02 sept 2017 20:23 #868294

De leefruimte is toch de meest geventileerde ruimte aan boord.
Alleen al door het in en uit gaan van de bemanning ventileer je al behoorlijk.
In de zomer ventileer je omdat het lekker warm weer is en in de winter brandt de kachel en die ventileert ook prima.

Een goed ladende accu produceert maar heel weinig knalgas, het is lichter dan lucht dus zal het geen explosieve waarden aan nemen.

Wanneer er zoveel knalgas geproduceerd wordt dat een explosief concentratie ontstaat, dan is er iets heel anders mis. Neem de oorzaak weg en pas geen gevolgen bestrijding toe.

De meest aannemelijke reden lijkt mij dat de accu op een veel te hoge spanning veel te lang staat te laden.
Bij een navulbare accu kun je dat direct waarnemen.
De gevolgen verhelp je door water bij te vullen en de oorzaak door de absorptie spanning wat lager af te stellen, 14,2V is een prima spanning, doet nergens kwaad.

De tendens om steeds maar wat meer in de accu te willen persen door hogere absorptie spanning is eerder een verdriet dan een zegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 02 sept 2017 20:35 #868300

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
is een goede uitleg.
maar knalgas afvoeren naar buiten lijkt mij echt wel nuttig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 02 sept 2017 20:39 #868301

Dat gaat toch van zelf door het schuifluik boven de ingang, het is lichter dan lucht.
Het zal uit zichzelf al voor een beetje ventilatie zorgen hierdoor, knalgas gaat omhoog en naar buiten, hierdoor ontstaat ruimte om langs de onderkant van ´t deurtje verse lucht toe te laten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 02 sept 2017 20:48 #868303

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
Saeftinghe schreef :
Dat gaat toch van zelf door het schuifluik boven de ingang, het is lichter dan lucht.
Het zal uit zichzelf al voor een beetje ventilatie zorgen hierdoor, knalgas gaat omhoog en naar buiten, hierdoor ontstaat ruimte om langs de onderkant van ´t deurtje verse lucht toe te laten.

bij mij staan aan BB en SB 180Ah semitr. accu's in de banken.
je gaat me toch niet vertellen, dat het eventuele knalgas in deze ruimte zomaar door het schuifluik weg kan, zeker niet als het koud is luik dicht lader aan. :whistle:
die setjes waren heel goedkoop, dus waarom niet plaatsen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 03 sept 2017 07:19 #868343

Tony2920 schreef :
Het basisprincipe van de AGM Accu is hetzelfde als van een loodaccu, al zit het electroliet bij de AGM accu in een glas mat gevangen, Meer dan 99% van het gas dat ontstaat bij gebruik, wordt hergebruikt. (volgens de fabrikant.)


soorten_accu's

Da's knap hoor , heeft die fabrikant zeker een brandstofcelletje ingebouwd om van waterstof en zuurstof weer water te maken.De enige andee manier is BOEM
Denk het niet eigenlijk. .
Ad
Laatst bewerkt: 03 sept 2017 07:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 03 sept 2017 11:12 #868394

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Saeftinghe schreef :
knalgas, het is lichter dan lucht
Zuurstof 1,43 kg/m3 dus dat blijft onder zou ik zeggen.
Waterstof 0,09 kg/m3 zal best omhoog willen.
"Knalgas" ontstaat natuurlijk pas als de accu in een (zeer) kleine ruimte staat te gassen, H2 en O2 de andere gassen hebben verdrongen tot boven een bepaalde concentratie, de explosiegrens.
In hoeverre menging uit zichzelf plaatsvindt en of H2 zich verzamelt bovenin de ruimte en eventueel ontwijkt weet ik niet.
Ik denk dat accu's beter niet in leefruimtes kunnen staan wegens explosiegevaar van de accu zelf bij kortsluiting. Al dat rondvliegend zuur is niet best voor de huid.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 03 sept 2017 11:27 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 03 sept 2017 11:47 #868407

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Yellow Boat schreef :
Tony2920 schreef :
Het basisprincipe van de AGM Accu is hetzelfde als van een loodaccu, al zit het electroliet bij de AGM accu in een glas mat gevangen, Meer dan 99% van het gas dat ontstaat bij gebruik, wordt hergebruikt. (volgens de fabrikant.)


soorten_accu's

Da's knap hoor , heeft die fabrikant zeker een brandstofcelletje ingebouwd om van waterstof en zuurstof weer water te maken.De enige andee manier is BOEM
Denk het niet eigenlijk. .
Ad

Ja ik vond die bewering ook nogal sterk, daarom dat ik erbij heb gezet, volgens de fabrikant, en het linkje naar de pagina waarop behalve de uitleg, ook deze sterke bewering staat.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 03 sept 2017 11:53 #868411

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Graag zou ik willen weten, net zoals TS vermoed ik, of het dit knalgas ( H2) is dat de Co melder doet flippen ? Ik zie geen andere oorzaak, maar heb onvoldoende kennis van Co melders om er helemaal zeker van te zijn.
Bovendien zou dit gedrag dan ook moeten gebeuren met echt lage concentraties H2 want TS gebruikt een AGM accu, waarbij ( volgens de fabrikant ) erg weinig H2 uit ontsnapt .

Of is er een andere stof die bij laden ontstaat die een dergelijk effect op een Co melder kan hebben?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 03 sept 2017 11:55 #868413

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
Gijper schreef :
Saeftinghe schreef :
knalgas, het is lichter dan lucht
Zuurstof 1,43 kg/m3 dus dat blijft onder zou ik zeggen.
Waterstof 0,09 kg/m3 zal best omhoog willen.
"Knalgas" ontstaat natuurlijk pas als de accu in een (zeer) kleine ruimte staat te gassen, H2 en O2 de andere gassen hebben verdrongen tot boven een bepaalde concentratie, de explosiegrens.
In hoeverre menging uit zichzelf plaatsvindt en of H2 zich verzamelt bovenin de ruimte en eventueel ontwijkt weet ik niet.
Ik denk dat accu's beter niet in leefruimtes kunnen staan wegens explosiegevaar van de accu zelf bij kortsluiting. Al dat rondvliegend zuur is niet best voor de huid.

ik zal mijn accu's dus b.v. in de bijboot moeten zetten :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 03 sept 2017 12:44 #868444

zeilhaas schreef :
Gijper schreef :
Saeftinghe schreef :
knalgas, het is lichter dan lucht
Zuurstof 1,43 kg/m3 dus dat blijft onder zou ik zeggen.
Waterstof 0,09 kg/m3 zal best omhoog willen.
"Knalgas" ontstaat natuurlijk pas als de accu in een (zeer) kleine ruimte staat te gassen, H2 en O2 de andere gassen hebben verdrongen tot boven een bepaalde concentratie, de explosiegrens.
In hoeverre menging uit zichzelf plaatsvindt en of H2 zich verzamelt bovenin de ruimte en eventueel ontwijkt weet ik niet.
Ik denk dat accu's beter niet in leefruimtes kunnen staan wegens explosiegevaar van de accu zelf bij kortsluiting. Al dat rondvliegend zuur is niet best voor de huid.

ik zal mijn accu's dus b.v. in de bijboot moeten zetten :laugh:

Bij dat soort relatief kleine verschillen in sg ( lucht = 1,3 kg/m3) is de diffusie menging groter dan het uitzakken en blijft de boel gewoon gemengt.Zou ook niet best zijn als zuurstof met 1,43 uitzakt uit stikstof ( waruit lucht voor bijna 80* bestaat) met 1,26. Pas bij grotere verschillen ( zoals bijv. butaan met 2,7 of benzine nog veeel hoger) zakt het zware gas uit omdat de uitzaksnelheid het zal winnen van de diffusiesnelheid.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 03 sept 2017 13:11 #868455

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Ontploffende3 accu's komen vaker voor dan je denkt:
zeilersforum.nl/index.php/foru...maal?start=25#503439

www.oldtimerrestauratie.com/im...s/ontplofte_accu.jpg

www.porscheforum.nl/viewtopic.php?p=277623

i205.photobucket.com/albums/bb...20II/12092010141.jpg

Defecte acculader of dynamospanningsregelaar....

Hoeft niet direct bedreigend te zijn voor het schip, maar toch erg onwenselijk in een kajuit........
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 03 sept 2017 13:24 #868462

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Tony2920 schreef :
knalgas ( H2)
Knalgas is niet H2. Knalgas is H2 en O2 in de perfecte verhouding (2:1) zoals dat ontstaat bij de ontleding van water (bijvoorbeeld in een accu). Met knalgas schieten ze satelieten de ruimte in; de kracht van knalgas is enorm. In mijn experimenten leidde ik H2 van de minpool en O2 van de pluspool door twee slangetjes samen in een slangetje en vervolgens onder water in een emmer. De boven water komende belletjes stak ik aan en ik heb nog nooit zo'n krachtige knallen gehoord, om van te schrikken :pinch: levensgevaarlijk.
Yellow Boat schreef :
blijft de boel gewoon gemengt
Je hebt gelijk, het mengt in de accu, ik was even in de war en dacht dat H2 en O2 buiten de accu bij de loden polen ontstaan :)
Saeftinghe schreef :
knalgas, het is lichter dan lucht
Daar heb je dus gelijk in. Maar een belletje knalgas zal nooit het plafond bereiken in een woonruimte. Hat zal al lang uit elkaar gewaaid zijn.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 03 sept 2017 13:41 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 03 sept 2017 14:02 #868480

Gijper schreef :
Saeftinghe schreef :
knalgas, het is lichter dan lucht
Daar heb je dus gelijk in. Maar een belletje knalgas zal nooit het plafond bereiken in een woonruimte. Hat zal al lang uit elkaar gewaaid zijn.

Ook zonder waaien is dat laatste het geval. De diffusiesnelheid van dat soort kleine moleculen is behoorlijk groot en is ook nog eens afhankelijk van het concentratieverschil waardoor die diffusie vooral in het begin heel snel zal gaan.
Aardig voorbeeld wat ik zelf al eens getest heb is zuurstof is pure stikstof. Die stikstof bevatte minder dan 5 ppm zuurstof maar als je die stikstof uit een buis naar buiten laat blazen met vele meters per secondes zie je meters stroomopwaarts de zuurstofconcentratie snel stijgen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 04 sept 2017 00:10 #868794

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Re-Fresh schreef :
co meter met display.
Hoe ziet dat ding er uit? Ik ken wel CO2 meters met display.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 04 sept 2017 05:39 #868807

Dat bepaalde types (onze Micky Mouse Kijkshopsensoren) ook op waterstof (niet "knalgas") reageren heet cross-sensitivity.

In de tabel op p2 zie je wat voorbeelden. Als je de calibratiegegevens (en cross-sensitivities) van jouw sensor hebt, heb je de gegevens om de afstand tot de onderste H2 explosiegrens te bepalen bij een bepaalde CO-ppm uitlezing. Dat werkt alleen indien er geen CO alleen waterstofgas is.

www.indsci.com/docs/press/monitoringarticle.pdf

Het O2 in het door overladen ontsnapte klalgas mengt meteen met de lucht (tenzij je het knalgas in een ballon zou opvangen). Volgens mij gaat het hier dus om de concentratie H2 in lucht.
Laatst bewerkt: 04 sept 2017 05:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Co melder gaat af bij opladen accu 04 sept 2017 05:49 #868808

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Nachtvlinder schreef :
Dat bepaalde types (onze Micky Mouse Kijkshopsensoren) ook op waterstof (niet "knalgas") reageren heet cross-sensitivity.

In de tabel op p2 zie je wat voorbeelden. Als je de calibratiegegevens (en cross-sensitivities) van jouw sensor hebt, heb je de gegevens om de afstand tot de onderste H2 explosiegrens te bepalen bij een bepaalde CO-ppm uitlezing. Dat werkt alleen indien er geen CO alleen waterstofgas is.

www.indsci.com/docs/press/monitoringarticle.pdf

Het O2 in het door overladen ontsnapte klalgas mengt meteen met de lucht (tenzij je het knalgas in een ballon zou opvangen). Volgens mij gaat het hier dus om de concentratie H2 in lucht.

Bedankt, dat bevestigd mijn vermoeden dat de Co sensor beinvloed werd door H2, de vraag die overblijft is of dit als normaal mag worden beschouwd, of dat TS er goed aan doet eens kritisch naar zijn accu / acculader te kijken.
Want als het zo is dat een AGM accu zoveel H2 gas loost tijdens het laden, zou het kunnen dat er iets fout aan het lopen is. Hier heb ik geen zicht op, zeker vanop afstand niet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl