Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: De startaccu er uit! (?)

De startaccu er uit! (?) 27 sept 2017 06:50 #876706

bwernsen schreef :
Het gaat hier om LifoPo4 accu's Joshua..
Dat maakt niet uit. Je zult de specificaties naast elkaar moeten leggen om te zien of het past.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 27 sept 2017 07:21 #876720

Joshua Slocum schreef :
bwernsen schreef :
Het gaat hier om LifoPo4 accu's Joshua..
Dat maakt niet uit. Je zult de specificaties naast elkaar moeten leggen om te zien of het past.

je hebt dus een bms nodig die past bij je pack en/of kunt instellen voor je pack.
En wil je de levensduur die de fabrikant opgeeft halen of verlengen dan zal je je aan de opgegeven specificaties moeten houden.


WADnWIND schreef :
Met de beperkte info die er bij staat durf ik het niet aan, je wilt toch een betrouwbaar systeem?
Daarnaast zou ik nooit een pack nemen met die kleine cilindrische cellen, in theorie zijn cilindrische cellen beter dan de Prismatic, echter alleen als je ze per cel balanced en dat doen ze nooit in zo'n pack, een grote prismatic cell heeft zoveel kleine interne cellen (zakjes) dat individuele veroudering van een cel/zakje minder consequenties heeft.
Het grote voordeel van de cilindrische cellen is dat ze beter bestand zijn tegen cranking maar bij de grote packs die we op de boot gebruiken zie ik dat probleem niet.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 27 sept 2017 07:22 door Zeilprutser. Reden: layout edit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 27 sept 2017 07:55 #876736

Mijn boot is in '81 keurig met één accu geleverd.

Ik geloof ook dat ik best aardig de specs er op nageslagen heb?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 27 sept 2017 08:36 #876762

Joshua Slocum schreef :
Het is niet voor niets dat fabrikanten van boten en campers met twee gescheiden accu's werken. Als het zo makkelijk was deden ze het wel. Dat levert ze meteen flink wat geld op en ruimte die ze nu voor iets anders kunnen gebruiken.

Nee dat komt omdat een lood accu ongeacht het type per definitie niet geschikt is voor het leven aan boord van een zeilschip!
Een lood accu wil graag altijd vol zitten, en wij willen graag in stilte een stukje kunnen varen en dat gaat niet lekker samen.
Een lifepo4 cel leeft langer hoe leger hij is, hij mag alleen niet te leeg worden, maar op 50% voelt hij zich kiplekker aan boord en heb je nog een mooie marge voor het een en ander.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 27 sept 2017 10:48 #876827

Er zijn dus twee opties:

1) Géén startaccu. Kabel doortekken van de seviceaccubank naar de motor. Dat betekent dat er een zware contactor over de BMS moet om daar de stroom niet door te laten lopen. De vraag is of het lekker werkt; een startrelais en contactor in serie. Wellicht levert dat wat stuiterende contactjes op. Netter is om een contactor met hulpcontact te gebruiken en zo naar het startrelais te cascaderen.
-> dan doet de dynamo dus niets meer! Vinden dynamo's dat leuk? Helemaal rigoreus is hem te verwijderen.

2x 3m 16mm2+ schoentjes €35,-
2x 7m 4mm2 + schoentjes €30,- (voor het cascaderen)
Zware busbars om af te takken €20,-
Zekering €20,-
Contactor aliexpress €45,-

Totaal al snel 150 euro!

2)Kleine startaccu op een andere plek. Ofwel de startaccu naar de kajuitbank verplaatsen waar hij vrij staat van vocht en vuil, óf een kleine LiFePo4 aan de wand van het motorruim beugelen.
Laatst bewerkt: 27 sept 2017 11:29 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 27 sept 2017 11:19 #876836

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Kan je BMS geen contractor aansturen dus alles over de contractor. 16 amps is niet echt veel op 12 volt.

Heb nog een Dikke contactor liggen www.ametekswitch.com/products/...350-amp-dc-contactor en dan de 350 amp versie. Kan voor een zacht prijsje (50 euro ex verzenden) van eigenaar wisselen. Is ongebruikt en ligt al die tijd op zolder te wachten. Goed spul voor een chinese prijs

Bij lage spanning zakt het voltage snel in ook in grote lifepo accus bij een grote belasting. Bij een lege accu zal je BMS altijd afschakelen als je 100 amp probeert te trekken. Ik heb overwogen om de aandrijving van mijn boot buiten het BMS om te doen. Uit eindelijk daar niet voor gekozen omdat ik bijna de enige ben die met de boot vaart en dus weet ik moet doen als het bms de spanning afschakeld. Bij een huur boot hebben we dat wel gedaan. Hier was de overweging dat de generator bij een onderwaarde aan gaat en dus de accu weer laad. Mocht de generator het niet doen dan moet de huurder veilig aan de kant kunnen komen. desnoods door de laatste marge uit de accus te persen. het bms stond ingesteld op 20% tot 90% band breedte. Als alle alarm bellen afgaan was er dus nog 20% over wat ongeveer 2 kw aan energie was. Daarmee kon 60 min op halve rompsnelheid gevaren worden. In 5 jaar 1 keer voor gekomen de huur der kon nog veilig voor het vrachtschip langs en aan de kant komen.

Je kan je ook afvragen of je moet ophouden met het verwijderen van de start accu waarom niet de hele ice motor.

Mocht je van je verbrandingsmotor af willen dan heb ik nog een Agni 95 liggen 10 kw bij 48 volt
wel 3600 toeren dus reductie nodig.
Laatst bewerkt: 27 sept 2017 11:34 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 27 sept 2017 11:27 #876839

boarderbas schreef :
Er zijn dus twee opties:

-Géén startaccu. Kabel doortekken van de seviceaccubank naar de motor. Dat betekent dat er een zware contactor over de BMS moet om daar de stroom niet door te laten lopen.

Dat begrijp ik niet helemaal je kan toch gewoon buiten de BMS om direct van de polen naar de startmotor?
Wat voor pack en bms heb je nu precies anders blijven we langs elkaar praten.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 27 sept 2017 11:33 #876842

Heel simpel; ik wil geen (sluip)verbruikers achter mijn BMS hebben die de accu kunnen beschadigen, dus een contactor. Waarom heb je anders een BMS? De contactor zet de BMS tijdelijk buiten spel, waarna bij het vallen van het contact de BMS het overneemt.

Een andere optie zou natuurlijk zijn om de startmotoraansluiting los te maken van de verdere elekriciteitsvoorziening van de motor. Een startrelais is natuurlijk gewoon een contactor... :dry: ....misschien een idee....toch...

BMS is deze: EV-Power 16A Simple BMS

Cellen zijn de hier welbekende Chinese LiFePo4 "180Ah" cellen. 4 stuks in serie, werkelijke capaciteit eerder 225Ah. Dat ligt er een beetje aan of je 12V, 13,5V of 14,4 volt neemt als nominale spanning.
Laatst bewerkt: 27 sept 2017 11:40 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 27 sept 2017 11:43 #876846

FKZ schreef :
Je kan je ook afvragen of je moet ophouden met het verwijderen van de start accu waarom niet de hele ice motor.

Mocht je van je verbrandingsmotor af willen dan heb ik nog een Agni 95 liggen 10 kw bij 48 volt
wel 3600 toeren dus reductie nodig.

Ik houdt mijn dieselplof nog even. Heb wel even genoeg geïnvesteerd!

Het doel is orde en netheid in de bekabeling en de accu uit die vieze bak. Simpelste is de accu naar de bank verplaatsen. Klusje van een half uur en het is klaar, maar dat is een beetje een onbevredigend hoekje afsnijden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 27 sept 2017 12:23 #876860

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
Hi Bas,

Misschien kijk ik er te simpel naar....maar;

1. Je hebt een flinke capaciteit in je Lipo zitten (hoe groot is de kans dat die leeg is).
2. Als nodig is je motor op de hand te starten

Waarom niet alleen de LIPO accu gebruiken, start relais heb je al dus die kun je dan toch omleggen naar de lipo?

Daarbij neem ik aan dat de BMS 70-80% van de laadrange mag gebruiken ipv de volle 100% dat gaf naar ik meen een dubbele levensduur (bron: Peper zijn posts) en moet je in staat stellen altijd te starten als de BMS af zou schakelen.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 27 sept 2017 12:25 #876861

Dat is het voorstel ja..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 27 sept 2017 13:11 #876881

Theoretisch plaatje dan:

1: Startmotor/motor direct aan de accu zoals hij nu aan de startaccu zat, als je de motor niet gebruikt verbruikt hij ook niets. Dus geen extra relais hiervoor nodig.

2: Naar mijn mening kan ook gewoon de dynamo er zo bij (dus buiten de BMS om) op als de motor draait laad hij de accu op tot maximaal 14,4 volt, dat is precies het niveau waarboven je balancing begint.

3: Kennelijk heb je nog een lader/zonnepaneel die met minder dan 16 a kan laden? hoe zit dat dan?

4: Andere gebruikers heb je tot maximaal 16A? ik begrijp niet helemaal wat je denkt dat de "BMS" hier voor je gaat doen, ik begrijp de overcharge en overdischarge protection in de specificaties van de BMS niet.

5: Wat gaat zorgen voor een nette overcharge zodat je cellen gaan balancen met deze BMS?

Ik weet dus niet wat je allemaal hebt maar ik had gewoon een zonnepaneel genomen met bijvoorbeeld een Victron MPPT 75/15 die heeft een instelbare load cut off, die zou je dan aan een relais kunnen hangen en die sluit alles af bij een ondervoltage, voor over current heb je zekeringen, 1 en 2 kun je gewoon dan ook toepassen, als balancers zou ik dan deze gebruiken: balancers
Die MPPT 's van Victron kun je helemaal naar wens instellen voor je pack met een USB kabeltje.
Zo kan je dan bijvoorbeeld ook bewust de accu op 50% zetten voor een langere levensduur als je de boel toch een tijd niet gebruikt.

Mis ik nog iets?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 27 sept 2017 13:50 #876889

Elke cel heeft een balancer van 1,7A

De BMS doet inderdaad aan stroom en voltagebescherming, zodat je niet stiekum in je afwezigheid je accu molt.

Zonnepaneel heb ik niet, Ook niet best voor LiFePo4's, tenzij zo ingesteld als aangegeven.

Dynamo's rillen van LiFePo4's, omdat ze zo vreselijk veel stroom lusten. Dat vraagt allerlei aanpassingen. De Agent van de cellen post hier geregeld dat je er een stuk staaldraad als weerstand voor kan gebruiken. Mooier is een CCS circuit op basis van FET's natuurlijk. Bijladen met de motor is eigenlijk nooit nodig geweest in de 5 jaar dat ik de boot heb. Daarnaast zou je, als je een dagje motort, je cellen een hele dag op balanceerspanning houden. Vinden ze niet gaaf.

Ik heb mijn accumonitor nog nooit boven de 10A zien aangeven, vandaar de keuze voor een 16A BMS.

Ik kan met mijn accu's grofweg 4 dagen leven als God in Frankrijk, wel 6 als ik een beetje op de klientjes let. Gedurende de 24-uurs, waar je vrijdag om 12 uur de stekker uit de boot trekt en zondagavond weer inprikt was ik 50% leeg. De koelkast is niet uit geweest en de reis naar de starthaven en naar lelystad terug op de stuurautomaat gedaan.

De lader is een daarvoor bestemde LiFePo4 lader die dus UIT gaat als de 3,6v/cel bereikt is. Deze laadt vóór de BMS omdat de lader zelf voorzien is van beveiligingen. De lader wordt met een laadrelais aangesloten zoals in de handleiding van de BMS vermeld.
Laatst bewerkt: 27 sept 2017 13:55 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 27 sept 2017 14:07 #876891

Ok, maar wat betekent"Over discharge detection voltage 2.0±0.08V, Over discharge detection delay time 10~300ms, Over discharge release voltage 2.5±0.1V" Er staat niet cut load @XX Volt?

Die balancers heb ik ook eenmalig geprobeerd, (heb er nog 12 liggen, 8 stuks ongebruikt) had de neiging te denken dat ze nog al werden beïnvloed door hun eigen warmte die ze creëerden ben toen weer terug overgestapt op het type dat ik hieronder heb aangegeven.

Dat van die dynamo is goed om te weten, iemand een linkje met oplossingen en uitleg?
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 28 sept 2017 07:36 #877101

Die specs betekenen dat bij minder dan 2V spanning op een cel de BMS de boel afsluit, en pas weer doorlaat als de spanning boven de 2,5V is. Dat lijkt me toch niet zo vreemd gesteld? Een "algehele" cutoff spanning is als beveiliging natuurlijk volstrekt nutteloos.

Het idee is dat als je een defecte cel hebt, alles veilig afsluit, je de defecte cel kan vervangen en vrolijk door kan gaan.

Die balancers lijken bij mij (ons) goed te werken. Ik zie in jouw post geen "hieronder aangegeven" balancers. Welke gebruik je?

ALs je je eens wilt verdiepen in de LiFePo4 technologie en de bijkomende uitdagingen raadt ik je dit artikel aan (behandelt ook het laden met een alternator).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 28 sept 2017 12:07 #877209

Naar mijn mening is die 2 volt veel te laag dan heb je je cel al grof beschadigd.
Volledige cut off lijkt mij nodig omdat je bij verdere ontlading bijvoorbeeld alleen al door de balancers/BMS de boel verder molt.
Deze Balancers
Bedankt voor de link, zo heb ik ff wat te lezen!!!
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 28 sept 2017 12:28 #877217

De spec lijkt met de praktijk niet te kloppen; hij gooit de boel direct uit als er een cel onder de 2,5V komt. Dat is prima. Hij komt dan vanzelf tot leven als je gaat laden. Wat die 2V spec is is denk ik het voltage dat de BMS zel óók helemaal uit gaat.

Met een geinstalleerde capaciteit van 3Kwh+ met een hoofdbrekende 50uA die de BMS trekt (0 als hij afgesloten is) plus een schrijnende <20uA die de balancer trekt...moet je er als de bliksem (binnen 19 jaar!!) bij zijn wil je lading niet nog 5% teruglopen...
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 12:29 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 28 sept 2017 13:02 #877225

Kom later nog wat uitgebreider hierop terug, maar heb je wel naar de ontlaad curve gekeken?
Van af 2,8 Volt recht naar beneden! Vraag me af hoeveel er onder 2,5Volt nog in zit, innopower geeft dan ook een minimum van 2,8 Volt aan.

"#2 OVER DISCHARGING:
Just like over charging over discharging can actually result in a polarity reversal and destruction of the cells. A lead acid battery may suffer some permanent capacity loss but can easily survive this, an LFP battery WILL NOT."
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 13:06 door Zeilprutser. Reden: nominale voltage 3.2 aangepast in bottem volatge 2.8
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 28 sept 2017 13:27 #877232

Precies!

Verschillende internetbronnen geven aan dat het gebied van echte permanente schade ruim onder de 2V zit.

Laten we even het botr van ons hoofd wrijven en bedenken dat we onze loodaccu's óók niet mogen diepontladen zonder schade.

Het gaat hier om een afvang, een beveiliging. Niemand hoort mij zeggen dat 2,5-3,7V het WERKGEBIED van de accu is!

Een beetje klunzig om mijn wat cynische grapje te lezen alsof ik daadwerkelijk 5% onder de 2,5V wil gaan in 19 jaar. Je kunt het ook zo lezen; als je er binnen een maand bij bent is er nog maar 50 mAh verbruikt door de BMS. 1/40e van een oplaadbare AA..

Ik heb over het algemeen buiten op de klokken het batterijvoltage van mijn instrumenten op één van de klokken geprojecteerd als ik met wat lege accu's rondvaar. Een heel prima indicator.

Bij het testen en bouwen van de accu's heb ik uitgbreid gemeten aan laadcycli van goede en defecte cellen. Ik heb een héél aardig beeld van de laadcurve.
Laatst bewerkt: 28 sept 2017 13:31 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 29 sept 2017 11:26 #877630

De situatie die ik overweeg nu:

-De (achteraf wel errug dikke) 16mm2 van de accu naar achteren aan de startmotor en rechtsstreeks aan de shunt en +pool van de accu.
-Nieuwe + kabel van t BMS naar achter trekken met een wat zinniger doorsnede (4 of 6mm2)
-Van daaruit ook het motorpaneel voeden

Dank allen voor de feedback en de vrije gedachten!

Omdat het me prikkelt toch eens naar het laden via de alternator gekeken. Er zijn 3 keuzes volgens mij:
-Weerstand in het laadcurcuit brengen om de interne weerstand van een loodaccu te simuleren
-Een CCS bouwen rond een FET -> FEt op een flink koelblok
-Alternator opvoeren door een externe gelijkrichter te maken. Mijn oog viel hier op.


Heeft iemand een idee of er speciale eisen zijn aan de gelijkrichtdiodes? Wat mij opvalt is een forward voltage drop van 1,5V. Das best veel.
Laatst bewerkt: 29 sept 2017 11:29 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 29 sept 2017 11:42 #877631

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
Ben ook bezig met het bedenken van het gebruik van de standaard dynamo voor het laden van LFP.
Een serie weerstand in het laadcircuit is één mogelijkheid.
De interne regelaar eruit halen en vervangen door een externe(met stroom begrenzing) kan ook.

Maar mijn gedachten gaan uit naar een kleine externe schakeling die de laadspanning iets omhoog pompt afhankelijk van de laadstroom, en dat aanbieden op de D+ van de dynamo. Dan hoef je niet een hoop vermogen weg te stoken in een weerstand, wat ik toch een beetje een grofstoffelijke methode vindt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 29 sept 2017 17:21 #877723

Ik heb wat bete mijn huiswerk gedaan.

Doe 1000V+ rectifiers hebben een forward voltage van 1,6V. Niet erg, maar je moet nodeloos veel verstoken. Beter gebruik je schottky's

Nu voorziet het internet ook daarin

Mijn alternator is gespecificeerd op 35A. Bij 35A is het verstookte vermogen in de diodes 0,7V (x2) bij 35A = 59 watt. De schottky's doen het efficienter. Bij 0,4V is dat nog maar 28 Watt.

Best passief weg te koelen.

Dan is het zaak de stroom te beperken.

Wat jij voorstelt rooiedirk is in principe een CCS circuit; meer weerstand bij meer amperage.

Mijn alternator heeft een Plus min en lampje aansluiting. Niet echt een sense dan denk ik? (pagina 151)
Laatst bewerkt: 29 sept 2017 17:29 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 30 mrt 2018 12:27 #931054

Andere startaccu aangeschaft...

Ik ben erg benieuwd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 30 mrt 2018 12:46 #931063

boarderbas schreef :
Andere startaccu aangeschaft...

Ik ben erg benieuwd...

Mmm, voor die prijs kan ik 3 klassieke accu's van 55 AH ( van de Gamma) verstoken. ( net een van 55 en een van 100Ah gekocht voor samen €155.
Oftewel meer dan 7 keer zo duur per Ah.
Voorlopig maar even niet. :(
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 30 mrt 2018 12:50 #931064

Lekker licht!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl