Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: De startaccu er uit! (?)

De startaccu er uit! (?) 26 sept 2017 13:41 #876464

Ik vaar nu (voorlopig) happy rond met een LiFePo4 accupak.

Met het omzetten is er wat aan deze troep gedaan:



Onder de motor stond een start- en een serviceaccu. Onder de zit van de navigatie een tweede serviceaccu. Allen voorzien van ontelbaar veel draadjes. Het was nog een hele toer om het boordnet helemaal af te sluiten. Overal bleven sluipstromen lopen. Vingerdikke kabels waren onderling verbonden met 1,5 mm2 etc...

Het is nu een heel stuk opgeruimder. Ik ben er redelijk met de botte bijl doorheen gegaan en twee jumbozakken vol kabels zijn er uit... (maar het is nog niet zoals het moet)




Dat voelt al erg fijn. Nu alles achter een fatsoenlijk hoofdzekering etc.

Nu staat die startaccu daar nog in dat vieze gat. Mijn motor zweet een beetje olie en ergens loopt er soms een beetje water dat compartiment in (heb nooit kunnen vinden hoe). Doordat die accu er staat kun je het ook niet goed schoon houden.

Waarom staat dat ding er eigenlijk?

-Mijn motor is heel makkelijk met de hand te starten
-Als de BMS de boel heeft platgegooid, heb ik nog 10V in de LiFePo4's Daar kan ik in nood best een keer op starten. De motor hoeft maar één keer rond en dan draait hij al.

Het plan is om een zwaar relais over de BMS te zetten en die met het startcontact te verbinden, dus bij starten is de BMS kort overbrugd.

-Ik laadt de LiFePo4's overigens niet met de motor. Ik kan mij niet heugen ooit stroom gedraaid te hebben en ik heb nu ruim 3x de capaciteit die ik had. Ik leg een set startkabels in de boot voor dat ene noodgeval dat je zou willen laden.

Nu vraag ik mij af, in al mijn "slimmigheid", denk ik te simpel?...
Laatst bewerkt: 26 sept 2017 13:47 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 26 sept 2017 13:57 #876470

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
is er ooit kans op dat niet jij, maar een minder ervaren opstapper (opstapster) de motor zal moeten kunnen starten?

Anders zou ik niet weten waarom het niet zou kunnen.
Laatst bewerkt: 26 sept 2017 13:59 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 26 sept 2017 14:05 #876473

Dan moet er dus erg veel panne zijn wil dat niet lukken...


Voor de goede orde, ik stel voor om uit de serviceaccu te starten...


Een andere optie zou nog deze kunnen zijn. Dan heb je voor €160 een 360CCA accu van nog geen anderhalve kilo.



Dat zou nét moeten kunnen volgens de manual..


Laatst bewerkt: 26 sept 2017 14:25 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 26 sept 2017 14:34 #876484

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12207
Titel gecorrigeerd van de laatste 2 berichten.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 26 sept 2017 14:49 #876490

dat komt dan dus ongeveer overeen met een 40Ah normale startaccu.
1,3 kilo, ipv 10
249 euro ipv 65..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 26 sept 2017 14:57 #876495

Ik volg je niet? Die LiFePo4 is €160,-

Dat gewicht is "geinig". Maar wat ik mooier vind is dat je die 1,5 kilo gewoon hoog en droog ergens wegbeugelt en het niet in je bilge staat.

Vergeet ook niet dat deze accu's minder slijten. Loodaccu's begeven het altijd als je er net niet op zit te wachten. Moet je zo'n vies en ranzig ding van je boot slepen en weer gaan rijden voor een nieuwe..

Maar goed, waarom niet helemaal zonder...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 26 sept 2017 15:00 #876498

Wat voor lifepo4 accu pack heb je nu?
lifepo4 accus zijn perfect om mee te starten, het voltage stort niet in en ze kunnen in verhouding veel leveren.
Maar je accupack moet dus wel groot genoeg zijn voor het starten.
het enige waar je voor moet waken is dat je hem niet te ver leeg trekt, voor de rest kan er niets gebeuren.
Je moet dus weten bij welk voltage hoelang je nog mag starten.

Het probleem is inderdaad dat de BMS nooit die startstroom kan leveren, daarom moet je het starten dus ook buiten de BMS om doen.
Als je BMS de opbrengst en vrebruik op en aftelt raakt hij zo wel de tel kwijt, maar het voltage geeft een aardige indicatie van de inhoud.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 26 sept 2017 15:03 #876500

oh die prijs zag ik online, verder niet gezocht, was benieuwd naar het gewicht. jij hebt een goedkopere gevonden.

de plek die jij er voor hebt is inderdaad niet fijn. maar een 40ah startaccuutje is ook niet zo groot natuurlijk.
Als je de poen er voor over hebt zou ik het wel doen. Toch wel een lekker gevoel dat er altijd gestart kan worden.
Met de hand starten kan ook, maar Murphy kennende komt dat natuurlijk net even weer niet uit.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 26 sept 2017 15:07 #876501

PS gebruik geen relais, maar gewoon een accuschakelaar.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 26 sept 2017 15:13 #876504

Nou, zo'n relais van 400A is natuurlijk ook geen goedkope jongen. Zelfs op aliexpress kost het je al snel 50 piek.

Een schakelaar is niet een goed idee. Mijn ~3Kwh LiFePo4 pack ligt bij de mast. Als je wilt starten, dan wil je starten en wel direct. Met een relais is dat een foolproof systeem. Het relais overbrugt dan de BMS, zodat ik vanaf de mast maar één kabel heb lopen naar het schakelpaneel en de motor.

Mijn BMS levert max 16A
Laatst bewerkt: 26 sept 2017 15:15 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 26 sept 2017 16:03 #876527

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
roozeboos schreef :
dat komt dan dus ongeveer overeen met een 40Ah normale startaccu.
1,3 kilo, ipv 10
249 euro ipv 65..

Doe mij maar 10 Kilo wat :woohoo:
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 26 sept 2017 16:18 #876536

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27139
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 26 sept 2017 16:40 #876549

Duur...beoog geen enorm hifi systeem.

Gescheiden accus heb je omdat je loodaccis helemaal leeg kan trekken. Dat kan met een bms niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 26 sept 2017 17:18 #876569

Gewoon doen dan toch? Ik zit ook aan iets dergelijks te denken. En dan in combinatie met een zonnepaneel die het offline laden voor zijn rekening neemt. Zodat je bij vertrek een accu hebt die tot 14,2V geladen is.

Dan is de 220V lader voor de noodgevallen. Blijf je met je laadcycli mooi binnen de veilige marges.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 26 sept 2017 17:19 #876572

Hoe zou je die kleine lifepo4 accu willen laden? Met een aangepaste dynamo?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 26 sept 2017 17:26 #876575

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
T'is een noodaccu....die,hoef je niet permanent aan de dynamo te hangen.
Eén of twee keer per seizoen die anderhalve kilo mee naar huis en aan een kleine C-tek hangen...daar zou ik dan voor kiezen.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 26 sept 2017 17:27 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 26 sept 2017 17:30 #876577

Nou, dat is wel heel vooruitstrevend.
ik zou er wel mee willen starten,maar dan meteen weer opladen.
Zodat hij weer klaar is voor de volgende start actie.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 26 sept 2017 17:50 #876587

Zou je iets beter kunnen specificeren wat je nu hebt?
klein accu pack 3Kwh ????? =@12.8Volt +/-234ah lifepo4 pack??
Die bms zal dan waarschijnlijk 16A kunnen laden, hoeveel mag je ontladen?
Maar je zou buiten de BMS ontladen? een goede prismatic lifepo4 cel mag je 10 seconden met 10C belasten dat is dan 2.340A !
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 26 sept 2017 17:54 #876589

Dat dus. Bms is 16A bidirectioneel.

BMS dus overbruggen voor de start. Aan vermogen is geen gebrek.
Laatst bewerkt: 26 sept 2017 17:56 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 26 sept 2017 17:58 #876591

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Je wilt dus altijd uit de lifpo accu starten? Of wil je met de hand starten en voor nood uit de accu pack? Je meld dat je bms maar 16 ah kan hebben. en je die dus wilt overbruggen. Als je altijd uit de lifepo wilt starten dan zou ik rechtstreeks op de accu aansluiten met een hoofdschakelaar bij je start motor en een zekering bij je accupack om die te beschermen. Wil je wel je BMS gebruiken kijk dan of je BMS een relais kan aansturen en dan kan daar alle stroom door ook de start stroom.

Ik zou altijd willen kunnen starten liever de motor aan en van de stenen en de accu stuk dan de motor niet kunnen starten boot stuk op de stenen en de accu heel tot dat je water maakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 26 sept 2017 18:09 #876597

boarderbas schreef :
Dat dus. Bms is 16A bidirectioneel.

BMS dus overbruggen voor de start. Aan vermogen is geen gebrek.

Met die accu hoef je dus niet voorzichtig te doen echter bij 10 volt heb je een groot probleem!
Ik gebruik bijvoorbeeld deze: innopower
Die mag je niet onder de 11.2 volt ontladen, kijk ook even naar de laad en ontlaad curves van je cellen/pack
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 26 sept 2017 18:21 door Zeilprutser. Reden: link bewerkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 27 sept 2017 06:05 #876689

De meeste bms grijpen pas in als 1 vd accu’s 2,5V aantikt. De daling van 3v naar 2,5v gaat heel snel(minuten werk). Dat betekent dat 1 accu al de 2,5V aantikt de rest nog rond 3V zit.
Na het afsluiten zal de V vd accu ocerigens weer met ongeveer 0,2v stijgen naar 2,7V in rust.

Als de 2,5V zo slecht is waarom grijpen BMSen dan niet eerder in?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 27 sept 2017 06:23 #876696

WADnWIND schreef :
Dat zijn wel Chinese Ah's die zijn i.h.a. veel hoger dan Europese Ah's. En de omrekenfactor tussen Chinese en Europese Ah's varieert met een random waarde.
Laatst bewerkt: 27 sept 2017 06:39 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 27 sept 2017 06:38 #876702

Niet alle accu's zijn hetzelfde. Startaccu's bijvoorbeeld hebben dikke platen en een grotere plaatafstand zodat ze niet beschadigen als er veel stroom wordt gevraagd. Een startaccu kan wel 10C leveren (40Ah -> 400A).

Een lichtaccu daarentegen wordt met veel dunnere platen gemaakt doe ook nog eens dichter op elkaar staan. Bij een lichtaccu tracht met zo veel mogelijk energie in een zo klein mogelijke baK te proppen. Gewoonlijk is de maximum stroom maar iets van 1C (40Ah --> 40A) of minder. Ook mogen ze meestal verder leeg getrokken worden dan start accu's.

Tractieaccu's zijn weer anders samengesteld. Wat ik hiermee wil zeggen is dat je niet zo maar met een lichtaccu kunt starten. Incidenteel zal dat best welk gaan maar als je dat standaard wilt gaan doen moet je eerst heel precies de specificaties vergelijken.

- Hoe groot is je startstroom maximaal?
- Mag de accu dat leveren?
- Hoe lang mag de accu die maximale stroom leveren?

Het is niet voor niets dat fabrikanten van boten en campers met twee gescheiden accu's werken. Als het zo makkelijk was deden ze het wel. Dat levert ze meteen flink wat geld op en ruimte die ze nu voor iets anders kunnen gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De startaccu er uit! (?) 27 sept 2017 06:42 #876705

Het gaat hier om LifoPo4 accu's Joshua..
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.381 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl