Retired (nou ja, zo goed als...), dus heerlijk wat tijd om hobby projektjes die ik al lang van plan was uit te voeren.
Zojuist een NMEA output gemaakt voor het Stowe sleeplog uit de 80er jaren, dat ik nog in de kast had. Misschien wel aardig om als bijdrage hier in dit forum wat over te vertellen. Ik heb de laatste tijd ook diverse draadjes gezien over STW nauwkeurigheid en calibreren/corrigeren en ook de NMEA voor Nasa instrument door Roozeboos, dus ....
Het water in mijn vaargebied is weliswaar erg schoon, maar groei van zeeorganismen gaat razend snel, waardoor de paddle-wheel gever van de RM ST60 tridata vaak vast zit en onnauwkeurig is. Daar helpt geen calibreren aan. Een paar jaar geleden al eens een pulse generator gemaakt die GPS SOG leest en op basis daarvan een paddle wheel emuleert, rechtstreeks aangesloten op de gever ingang van de ST60. Maar bij een paar knopen stroom is het niet geweldig om SOG als STW te hebben, ook al vanwege verkeerde TWA en TWS berekening. Ik vind het ook juist nuttig om STW met SOG te kunnen vergelijken.
Het voordeel van het trailing log is natuurlijk dat je niet snel te maken hebt met vastzitten en mocht dit toch gebeuren, dan heb je snel de kabel binnengehaald om de rotator schoon te maken. Ook belangrijk geen correctie nodig voor helling en geen beinvloeding door romp begroeing (turbulentie) zoals bij een paddle wheel.. Ik hoop alleen dat het niet aantrekkelijk is als snack voor haaien of tuna.
Het Stowe sleeplog stond destijds bekend als een nauwkeurig instrument. Het gaat daarbij natuurlijk voornamelijk om de rotator-gever. Wel aardig om de NMEA STW te vergelijken met wat de klok van het oude analoge beestje aanwijst, maar ik ben niet van plan het oude instrument te blijven gebruiken en op de pushpit te monteren. Alleen een stopcontactje waar ik de gever kabel met waterdicht stekkertje in plug. De software om de NMEA VHW zinnen te genereren heb ik ondergebracht in mijn mux, dus geen apart apparaatje nodig. Er zitten genoeg extra GPIO poorten op de MCU, dus het gaat ook niet ten koste van het aantal beschikbare NMEA input poorten. De VHW zinnen worden met de andere NMEA bronnen mee-gemultiplexed en het network ingevoerd. De STW kan ik weergeven op B&G Triton instrument (via AT10) en Zeus plotter en via wifi op iPad. Ook een rechtstreekse verbinding met de Navman 3150 wind instrument voor TWA / TWS.
Een standaard paddle wheel draait per NM 22000 keer rond. Daarentegen draait de Stowe rotator naar berekening ongeveer 8000 keer per NM. Dit gecontroleerd met het Stowe instrument en een boormachine om de rotator rond te draaien. Toen de RPM van de boormachine gecontroleerd met tachometer. Het sommetje is vervolgens eenvoudig.
Een paddle wheel is zeer licht en flimsy en er treden vaak plotselinge variaties in omwentelingen op. Middelen is daarom essentieel. Bij de Stowe rotator die meer massa heeft is dit veel minder het geval. Door de draai-enertia treedt er ahw natuurlijke demping op. Ik heb wel een voorziening voor averaging gemaakt, maar lijkt nauwelijks nodig.
Nauwkeurigheid: Je bent geneigd om in de s/w pulsjes per tijdseenheid te tellen, maar bij lage snelheden geeft dat onnauwkeurigheid omdat je geen gedeeltelijke omwentelingen kunt meten. Dat kun je weer oplossen door middeling, maar bij lage snelheid middelen maakt het registreren van snelheidsveranderingen traag. Daarom gekozen voor het meten van tijd per omwenteling. Dit vereist een hoge sample-rate bij hoge snelheden, maar met de 16Mhz clock is dat geen probleem. Ik heb het zo gemaakt dat de sample rate bij 20Kn nog 100 per omwenteling is, dus erg nauwkeurig, vooral bij lagere snelheden. Mogelijkheid tot middeling van tijd per omwenteling om uiterst kleine verschillen in het schakelen van de reed sensor glad te strijken.
Het sleeplog meet de werkelijke snelheid door het water, dus ook drift. De dwars-component die een paddle wheel niet meet, zou je bij een sleeplog kunnen berekenen op basis van leeway angle (sin (LWA)*MSTW), maar daarvoor zou je hoek van de sleeplog kabel moeten meten. Ik weet niet hoe nuttig dat zou zijn.
Nog te maken:
1. Alarm bij STW lager dan 1Kn om bij ankeren niet te vergeten de transducer kabel binnen te halen.
2. Een pulse-rate converter zodat ik naast NMEA ook een rechstreekse verbinding met de gever ingang van het ST60 instrument kan maken met 3-keuze schakelaar paddle wheel/ pulse generator op basis van SOG / trailing log.
Toekomst, als ik er ooit aan toekom:
Op basis van de pulse-rate converter kun je weer aardige dingen doen (met name voor de paddle wheel gever) zoals auto-calibratie en auto correctie voor helling, zoals B&G doet. Door de pulse rate aan te passen kun je deze funkties realiseren ook voor instrumenten die dit niet ondersteunen.