Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aardedraad

Aardedraad 05 okt 2017 13:00 #879540

  • Corr
  • Corr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Geachte forumleden. Mijn huidige walaansluiting komt uit op een stekkerdoos. Vanaf de stekkerdoos gaat een stroomdraad naar mijn acculader. Nu zag ik dat in deze stroomdraad de aardedraad door de vorige eigenaar niet is aangesloten. Bij wat buren rondgevraagd en de een zeg wel verbinden, en de ander zegt niet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardedraad 05 okt 2017 13:12 #879547

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Wat voor materiaal is je romp?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardedraad 05 okt 2017 13:18 #879551

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Zonder scheidingstrafo zou ik zeggen aansluiten.
Er zitten een heleboel facetten aan die aleen met een totale analyse met alle benodigde gegevens te maken valt. Zonder dit zal de een A en de ander B blijven roepen.
(en wordt het oeverloos gezwam)
Laatst bewerkt: 05 okt 2017 13:18 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardedraad 05 okt 2017 13:27 #879556

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
Is het een polyester schip of metalen schip?
In geval een polyester schip; waar op wil je hem dan vast maken?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardedraad 05 okt 2017 13:27 #879557

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Het lijkt eenvoudig maar het is het niet.
bvb:
Rompmateriaal metaal, groter gevaar voor elektrocutie en dus in een aarding wel een goed idee.
kunststof of hout is dit gevaar al een stuk minder.
Scheidingstrafo of niet ? etc etc .
Dus alleen als we een totaal plaatje hebben hoe de elektriciteit aangelegd is kunnen we een zinnig advies geven.
Rompmateriaal ?
Scheidingstransfo ?
Verliesstroomschakelaar ?
wie vult het lijstje met randvoorwaarden verder aan ?
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardedraad 05 okt 2017 14:59 #879583

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7570
Nooit de aardedraad van de walaansluiting aan het stalen casco verbinden. Je ligt dan electrisch verbonden met alles wat aan de wal staat.

Je zinkanode krijgt het dan nog druk om de stalen damwand te beschermen.

Een scheidingstrafo is een heel goede oplossing. Ook dan heb je geen aarde.

Verder zijn er diode systemen verkrijgbaar die mogelijke problemen kunnen beperken.
Laatst bewerkt: 05 okt 2017 14:59 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardedraad 05 okt 2017 15:21 #879594

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Corr schreef :
Bij wat buren rondgevraagd en de een zeg wel verbinden, en de ander zegt niet...

Dat komt omdat een prioriteit geeft aan veiligheid, aardedraad aangesloten en de ander aan het minimaliseren van de risico's op lekstromen en de daarbij behorende schade, aardedraad niet aangesloten.

Wat voor jou de beste keuze is kun je dus alleen zelf bepalen een en ander hangt ook af van type schip, duur van de verbinding met de wal (permanent of alleen zo nu en dan voor laden van de accu's).

Wel of geen scheidingstrafo is niet relevant.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardedraad 05 okt 2017 15:39 #879602

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
PvO schreef :
Corr schreef :
Bij wat buren rondgevraagd en de een zeg wel verbinden, en de ander zegt niet...


Wel of geen scheidingstrafo is niet relevant.

Tuurlijk wel.
De situatie verandert compleet met een scheidingstrafo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardedraad 05 okt 2017 16:04 #879619

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Airgead schreef :
PvO schreef :
Corr schreef :
Bij wat buren rondgevraagd en de een zeg wel verbinden, en de ander zegt niet...


Wel of geen scheidingstrafo is niet relevant.

Tuurlijk wel.
De situatie verandert compleet met een scheidingstrafo.
leg eens uit
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardedraad 05 okt 2017 16:04 #879620

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
Die diode systemen die Brambo noemt zijn totale waardeloze zwendel en kwakzalverij. Maar de water sporter weigert daar over
na te denken.

Ik heb hier al eens uitvoerig uitgelegd waarom het zwendel is.
Eind conclusie is dat zo'n diode ding je niet beschermd tegen galvanische werking.

Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardedraad 05 okt 2017 16:26 #879635

  • Corr
  • Corr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
Bedankt forumleden voor de reactie's. Sinds kort de gelukkige eigenaar van een Midget 26, kunstof romp.
Laatst bewerkt: 05 okt 2017 16:29 door Corr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardedraad 05 okt 2017 16:35 #879641

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
PvO schreef :
Airgead schreef :
PvO schreef :
Corr schreef :
Bij wat buren rondgevraagd en de een zeg wel verbinden, en de ander zegt niet...


Wel of geen scheidingstrafo is niet relevant.

Tuurlijk wel.
De situatie verandert compleet met een scheidingstrafo.
leg eens uit

Zonder enige intentie om onbeleefd te zijn, maar ik weet niet of het zin heeft om uit te leggen als je het al moet vragen...
Een isolatie transformator zorgt ervoor dat de (secundaire) wisselspanning zwevend wordt ten opzichte van aarde. Er is dus sprake van galvanische scheiding.
Sorry, hier wil ik het bij laten, wordt anders een erg uitgebreid verhaal en er is genoeg over te vinden op het internet, ook al wordt er ook veel onzin verkocht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardedraad 05 okt 2017 17:23 #879675

  • Corr
  • Corr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
De walkabel, met zo'n dikke blauwe ronde stekker komt geaard aan boord, en zit aan een geaarde stekkerdoos voor 3 stekkers. Daarop loopt ie naar de Sterling Pro Charge, maar de aardedraad die daar uitkomt is dus niet aangesloten. Zit geen trafo o.i.d. tussen. Tweede aansluiting vanaf de stekkerdoos gaat naar de koelkast en een stopcontact. Zit nu niet op de boot dus ik kijk v.d.week wat hiermee het geval is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardedraad 05 okt 2017 17:40 #879679

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Airgead schreef :
PvO schreef :
Airgead schreef :
PvO schreef :
Corr schreef :
Bij wat buren rondgevraagd en de een zeg wel verbinden, en de ander zegt niet...


Wel of geen scheidingstrafo is niet relevant.

Tuurlijk wel.
De situatie verandert compleet met een scheidingstrafo.
leg eens uit

Zonder enige intentie om onbeleefd te zijn, maar ik weet niet of het zin heeft om uit te leggen als je het al moet vragen...
Een isolatie transformator zorgt ervoor dat de (secundaire) wisselspanning zwevend wordt ten opzichte van aarde. Er is dus sprake van galvanische scheiding.
Sorry, hier wil ik het bij laten, wordt anders een erg uitgebreid verhaal en er is genoeg over te vinden op het internet, ook al wordt er ook veel onzin verkocht.
Je bent niet onbeleefd hoor.
Ik vroeg het omdat het naar mijn mening een misvatting is dat een scheidingstrafo het probleem van lekstromen via de aardleiding voorkomt.

De aardleiding is er voor om ervoor te zorgen dat er geen potentiaal verschil ontstaat tussen het steiger en je boot.
Dit potentiaal verschil kan ontstaan door een fout op je boot, maar net zo goed door een fout op het steiger.

Het toepassen van een scheidingstrafo maakt de kans op een fout in je boot weliswaar kleiner, maar elimineert die niet. als er voor de scheidingstrafo wat fout gaat, of de trafo zelf begeeft het bestaat nog steeds de kans dat er stroom naar je boot lekt.
Persoonlijk zie ik het nut van een scheidingstrafo niet zo.

Ik vroeg je om het uit te leggen omdat ik, in het dagelijks leven elektrisch scheepsinstallateur, het verband niet zie.
of iets genuanceerder, het toepassen van een trafo betekend niet dat je de aardleiding kan weglaten zonder het (zeer kleine) risico op een schok bij het aan boord stappen.
Als jij dat verband wel zie, leer ik graag wat bij :whistle:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardedraad 05 okt 2017 18:25 #879703

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
PvO de meeste acculaders zijn volgens mij al galvanische gescheiden via inwendig trafo.
Installeer je de aarde tot de acculader of stop je al eerder?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardedraad 05 okt 2017 18:50 #879711

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
dehler schreef :
PvO de meeste acculaders zijn volgens mij al galvanische gescheiden via inwendig trafo.
Installeer je de aarde tot de acculader of stop je al eerder?
Bij mij stopt de aardedraad in de walvoedings kabel.
Bij mij telt het risico dat er via de aarddraad zwerfstromen gaan lopen groter dan het risico op een schok bij aan boord stappen.

Ik wil hierbij wel opmerken dat ik een polyester schip heb, waar alle 'aardpunten' en metalen delen aan boord met de kiel zijn verbonden.
Mocht er dus een keer met ingeschakelde walvoeding sluiting naar aarde optreden, verwacht ik dat de lekstroom die dit via de kiel oplevert meer dan voldoende is om de aardlekautomaat te laten aanspreken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardedraad 05 okt 2017 20:09 #879765

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6095
@ corr: toevallig de razzle dazzle?
Laatst bewerkt: 05 okt 2017 20:09 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardedraad 05 okt 2017 20:21 #879770

  • zeilhaas
  • zeilhaas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 250
polyester schip en bij mij aan boord;
-aardlekschakelaar
-alle 230V stopcontacten met randaarde
-5 230V groepen met automatische zekering per groep
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardedraad 05 okt 2017 20:28 #879774

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Mijn boot is polyester.
Walstroom gaat naar de Victron en een ongebruikt stopcontact.
De Victron zit via keuzeschakelaar of aan de startaccu (zelden) of aan de paralel geschakeld serviceaccu's (meestal)
Na de accu komt een hoofdschakelaar voor de plus van iedere groep en een hoofdschakelaar voor de min. (eentje voor beide groepen)
De drie hoofdschakelaars gaan uit als we van boord gaan.
Er kan dan geen enkele stroom meer gaan lopen geen corrosie via de motor van de schroef oid mogelijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardedraad 06 okt 2017 11:12 #879980

  • Corr
  • Corr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15
@HPV: nee
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardedraad 06 okt 2017 11:38 #879991

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
PvO schreef :
Airgead schreef :
PvO schreef :
Airgead schreef :
PvO schreef :
Corr schreef :
Bij wat buren rondgevraagd en de een zeg wel verbinden, en de ander zegt niet...


Wel of geen scheidingstrafo is niet relevant.

Tuurlijk wel.
De situatie verandert compleet met een scheidingstrafo.
leg eens uit

Zonder enige intentie om onbeleefd te zijn, maar ik weet niet of het zin heeft om uit te leggen als je het al moet vragen...
Een isolatie transformator zorgt ervoor dat de (secundaire) wisselspanning zwevend wordt ten opzichte van aarde. Er is dus sprake van galvanische scheiding.
Sorry, hier wil ik het bij laten, wordt anders een erg uitgebreid verhaal en er is genoeg over te vinden op het internet, ook al wordt er ook veel onzin verkocht.
Je bent niet onbeleefd hoor.
Ik vroeg het omdat het naar mijn mening een misvatting is dat een scheidingstrafo het probleem van lekstromen via de aardleiding voorkomt.

De aardleiding is er voor om ervoor te zorgen dat er geen potentiaal verschil ontstaat tussen het steiger en je boot.
Dit potentiaal verschil kan ontstaan door een fout op je boot, maar net zo goed door een fout op het steiger.

Het toepassen van een scheidingstrafo maakt de kans op een fout in je boot weliswaar kleiner, maar elimineert die niet. als er voor de scheidingstrafo wat fout gaat, of de trafo zelf begeeft het bestaat nog steeds de kans dat er stroom naar je boot lekt.
Persoonlijk zie ik het nut van een scheidingstrafo niet zo.

Ik vroeg je om het uit te leggen omdat ik, in het dagelijks leven elektrisch scheepsinstallateur, het verband niet zie.
of iets genuanceerder, het toepassen van een trafo betekend niet dat je de aardleiding kan weglaten zonder het (zeer kleine) risico op een schok bij het aan boord stappen.
Als jij dat verband wel zie, leer ik graag wat bij :whistle:

Ha! Ik had zelfs de opmerking dat je de aarde weg kunt laten opgeschreven om hem daarna weg te laten denkend: that opens a whole new can of worms.

Ik ben van de school: keep it floating: zowel de boot als electrisch gezien.
Juist het weglaten van de aarde naar de boot maakt het verschil.
Geen contact, geen stroom.
Of we moeten gaan praten over stray capaciteiten, waardoor er alsnog AC stroom loopt: naar mijn inzicht geeft dit ook electrolyse, maar is (veel) minder gedocumenteerd, en lijkt een minder grote factor.
1 van de twee secundaire aansluitingen van de scheidingstrafo wordt op mijn boot als 0 gebruikt en maakt via een aansluiting in de motorkamer contact met het water. Ik wil nog steeds dit vervangen door in serie een 1M weerstand te plaatsen: het gaat tenslotte over statische spanning en een kinderhand is gauw gevuld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aardedraad 06 okt 2017 11:56 #879997

" geen contact geen stroom" is zeker waar.
Alleen, hoe weet je zeker dat er nergens contact is?
- mantel VHFantenne zit vast wel aan de mast en dus aan het buitenwater
- motor zit aan 12V en de schroef aan de water -aarde
- anode in boiler zit in water, daardoor aan koelvloeistof en dus aan buitenwater
Kortom veel gelegenheid om een aardlus te maken tussen walstroomaarde en wateraarde.

Nb bij een boiler is de 230v eraf niet genoeg, dan blijft de aarde nl aangesloten.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl