Airgead schreef :
PvO schreef :
Airgead schreef :
PvO schreef :
Corr schreef :
Bij wat buren rondgevraagd en de een zeg wel verbinden, en de ander zegt niet...
Wel of geen scheidingstrafo is niet relevant.
Tuurlijk wel.
De situatie verandert compleet met een scheidingstrafo.
leg eens uit
Zonder enige intentie om onbeleefd te zijn, maar ik weet niet of het zin heeft om uit te leggen als je het al moet vragen...
Een isolatie transformator zorgt ervoor dat de (secundaire) wisselspanning zwevend wordt ten opzichte van aarde. Er is dus sprake van galvanische scheiding.
Sorry, hier wil ik het bij laten, wordt anders een erg uitgebreid verhaal en er is genoeg over te vinden op het internet, ook al wordt er ook veel onzin verkocht.
Je bent niet onbeleefd hoor.
Ik vroeg het omdat het naar mijn mening een misvatting is dat een scheidingstrafo het probleem van lekstromen via de aardleiding voorkomt.
De aardleiding is er voor om ervoor te zorgen dat er geen potentiaal verschil ontstaat tussen het steiger en je boot.
Dit potentiaal verschil kan ontstaan door een fout op je boot, maar net zo goed door een fout op het steiger.
Het toepassen van een scheidingstrafo maakt de kans op een fout in je boot weliswaar kleiner, maar elimineert die niet. als er voor de scheidingstrafo wat fout gaat, of de trafo zelf begeeft het bestaat nog steeds de kans dat er stroom naar je boot lekt.
Persoonlijk zie ik het nut van een scheidingstrafo niet zo.
Ik vroeg je om het uit te leggen omdat ik, in het dagelijks leven elektrisch scheepsinstallateur, het verband niet zie.
of iets genuanceerder, het toepassen van een trafo betekend niet dat je de aardleiding kan weglaten zonder het (zeer kleine) risico op een schok bij het aan boord stappen.
Als jij dat verband wel zie, leer ik graag wat bij