Koen1 schreef :
Ja alleen de -kabel. De verkoper van mijn Watermaker zegt dat de accuspanning op de Watermaker tijdens het watermaken niet onder de 12,6 V mag komen
13,4 V maximale laadspanning?
Iedere laadregelaar moet erin kunnen slagen om met de genoemde accu- en zonnepaneel-capaciteit die laadspanning op 14,4 V te krijgen. Zelfs als de accu's volledig geladen zijn, moet de laadspanning overdag bij een beetje zon zo'n 13,8 V zijn (floatspanning).
Als het echt zo is dat de laadspanning nooit meer bedraagt dan 13,4 V, dan komen die accu's nooit echt vol en meet je inderdaad een rustspanning die onder de 12,7 - 12,8 V ligt. Dat zou namelijk normaal zijn, in rust en zonder verbruikers.
Dat spanning flink inzakt als er 8 A wordt getrokken, schijn je nogal vreemd te vinden. Maar dat is juist volstrekt normaal. Zelfs voor een accubank als de jouwe is dat een forse aderlating. Als je die belasting na een uur weer afschakeld, loopt de spanning als het goed is weer een enkele tienden van V ' s op.
Het belangrijkste lijkt me de werking van je laadregelaar die tussen je zonnepanelen en je accubank zit. Aan veel regelaars is weinig tot niets in te stellen, maar de betere en dan met name MPPT-regelaars, hebben een bepaalde intelligentie en zorgen ervoor dat de aangesloten accu's optimaal worden behandeld.
Niet verder doorladen dan 13,4 V. hoort daar niet bij.
Als de regelaar goed functioneert dan is eigenlijk de enige andere mogelijkheid dat de accu's al heel veel capaciteit verloren hebben. Maar als alles van recente datum is, lijkt me dat onwaarschijnlijk.
Dit alles onder het voorbehoud dat alles goed is aangesloten, zonder slechte contacten en met bedrading van voldoende dikte.
Gepost met de officiële Zeilersforum-app