Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke batterij(en) ?

Welke batterij(en) ? 05 nov 2017 19:40 #888478

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Mijn vrouw en ik zijn pas de trotse eigenaars van een Beneteau Oceanis 331. De servicebatterij van 70amp moet vervangen worden en we willen graag meer vermogen. De startbatterij van 70amp is pas van 2016 en is nog OK. We vroegen ons af of we beter één grote batterij kopen van vb. 140amp of misschien beter gaan voor 2 servicebatterijen van 70amp. Als we voor die laatste optie kiezen, is er dan een diodebrug of schakelaar nodig of kan je twee identieke nieuwe batterijen gewoon parallel schakelen? De motor is een Volvo Penta 2030MD uit 2004.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke batterij(en) ? 05 nov 2017 20:24 #888494

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Beter 1 batterij. Voorkeur semitractie.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke batterij(en) ? 05 nov 2017 20:34 #888498

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Om te beginnen:
Ga uit van 2 accu's (of batterijen), een voor het starten en de ander voor service accu.
Reden hiervoor: je kunt de startaccu dan in noodgevallen als accu voor de marifoon gebruiken indien de service accu het om welke reden dan ook opgeeft.

Een lood-zwavelzuur accu heeft het langste leven als deze direct na gebruik weer geheel wordt opgeladen. Dit gebeurt ook zo bij een startaccu.

Je kunt het best een service accu opladen uit een onafhankelijke bron, zoals een zonnepaneel. Heb je geen onafhankelijke extra energiebron, dan is laden via een diodeblok vanaf de wisselstroom dynamo op de motor een goede oplossing.
De service accu heeft het niet zo goed als een startaccu. Wordt de startaccu direct na gebruik geladen, dit gaat niet op voor de service accu. Dat is de reden dat een zonnepaneel de levensduur van een loodzwavelzuur aanzienlijk kan verlengen.
Verder is bij beschikbaarheid van walstroom de service accu ook via een druppellader op te laden en 'vol' te houden.

Er zijn ook accu's die niet meteen na gebruik geladen hoeven te worden en deze zijn beter geschikt voor service accu. Het gaat hierbij om de Li-ion accu's. Zij zijn geschikter als service accu omdat zij de accucapaciteit nuttiger kunnen gebruiken (80% i.p.v 50-60%), zij beter tegen snel laden kunnen (veilig laden met 1c ofwel 'even veel Ampère laadstroom als in de capaciteit is aangeven') en bijna geen zelf-ontlading hebben. Zij zijn ook 3x duurder dan een loodzwavelzuur accu van gelijke capaciteit. Er is dan wel een iets aangepaste installatie nodig om deze accu's te laden.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke batterij(en) ? 05 nov 2017 21:52 #888520

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Kijk ook even naar de zeilerswiki over accu's . accu's
Ook te vinden via de link links Oner Mijn Menu : - ZeilersWiki en dan verder te kijken onder boordnet en dan accu's.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 05 nov 2017 21:52 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke batterij(en) ? 06 nov 2017 17:23 #888686

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Twee accu's // (parallel) als service accu is geen probleem.
Beter is twee stuks 6V semi tractie accu's in serie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke batterij(en) ? 06 nov 2017 19:15 #888707

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
HCA schreef :
Mijn vrouw en ik zijn pas de trotse eigenaars van een Beneteau Oceanis 331. De servicebatterij van 70amp moet vervangen worden en we willen graag meer vermogen. De startbatterij van 70amp is pas van 2016 en is nog OK. We vroegen ons af of we beter één grote batterij kopen van vb. 140amp of misschien beter gaan voor 2 servicebatterijen van 70amp. Als we voor die laatste optie kiezen, is er dan een diodebrug of schakelaar nodig of kan je twee identieke nieuwe batterijen gewoon parallel schakelen? De motor is een Volvo Penta 2030MD uit 2004.

Als "meer vermogen" betekent "meer energievreters" dan betekent het dus ook "meer opladen". In het algemeen is het simpel om meer verbruik te creeeren als ook om meer batterijen of grotere te plaatsen. Maar het bedenken hoe je die energie gaat opwekken is vaker een probleem.

Maar goed, dat terzijde.
Antwoord op de vragen:
1 grote batterij kan.
2 kleinere batterijen parallel kan ook.

Als je de ruimte hebt voor een grotere, dan zou ik daar voor gaan.
Want het monteert makkelijker en eenvoudiger (1x vastzetten ipv 2x vastzetten, 1 stel accukabels ipv 2 stel accukabels).
En is minder storingsgevoelig (geen batterijen die ongelijk geladen/ontladen kunnen worden)

Je kan 2 batterijen gwewoon direct parallel zetten zonder gedoe. Wel ff niet schrikken als je de kabels van de 2 samenvoegt, er kan een flinke vonk overschieten (immers de 2 batterijen kunnen zomaar een andere rustspanning hebben, zeker als ze wat ouder zijn).

Afhankelijk van de acculaders en schakeling start-service accu's is het misschien nodig om de start- en de service accu van hetzelfde type te hebben, zodat ze de zelfde laadkarakteristieken hebben, maar dat terzijde.

Bij parallel schakelen zorg ervoor dat de totale kabellengte van de centrale + via de accu maar de centrale - voor beide even lang is. Zodat geen spanningsverschil over de accu's optreedt door verschillende kabel-verliezen. Maar dat terzijde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke batterij(en) ? 06 nov 2017 19:19 #888710

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Als ik t goed begrijp heb je momenteel een startaccu en twee serviceaccu's welke parallel staan.

Het nut van een losse start accu naast een stroomvoorziening voor alle apparatuur  mag duidelijk zijn. Voor de startmotor een start accu
Voor de apparaten een service accu oftewel semi tractie of tractie.
Om beide stroomvoorzieningen te laden door de motor is een (fet)diode of relais nodig.
Laden met een acculader zonnepaneel of windmolen gaat natuurlijk ook. Die kun je zelf aansluiten op welke accu dan ook, serviceaccu is t meest voor de hand liggend, of beide.

Als je de ruimte hebt, zou ik de twee serviceaccu's van 70A niet zomaar vervangen voor eentje van bv 140A. Twee identieke accu's van 70A (12 volt) die parallel staan (dus zonder diodeblok of relais ertussen) hebben zo z'n voordelen.

Chris Corbier heeft een prettig leesbaar boekje geschreven over een goede (service) accu keuze. Ff googlen op "alles over accubewaking" en downloaden maar.
T boekje "altijd stroom" kun je ook downloaden en verhaalt vrij uitgebreid over stroom aan boord.

Ikzelf heb een start accu van 70A en een semi tractie van 105A. Beide gewoon lood, onderhoudsvrij. Worden gescheiden geladen door de motor via een fetdiode en aan walstroom door een (fase)acculader met twee uitgangen.  Volstaat prima voor mijn gebruik al zou een zonnepaneel erbij niet gek zijn.

Spit ook eens t forum door, staat een hoop info bij verschillende topics.

Succes met je keuze!









Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke batterij(en) ? 07 nov 2017 21:14 #889034

De eerste 10 maanden van dit jaar heb ik goed het laden kunnen bijhouden.

IN 10 maanden 228.000 Wh uit de panelen naar de accu.
De tijd dat de zon de panelen liet leveren: 3200 uur Bulk + Absorptie. En 3800 wanneer ik float meereken.

Float zou je kunnen zien als overcapaciteit van de panelen.

Die 228.000 Wh heb ik dus (aan boord wonend) nodig.
Dat is bij, een zeer zonnige zomer, in 3200 uur (Bulk+ abs) geleverd.
Dat is een gemiddelde van 72 W per uur zonneschijn.
Reken ik Float mee dan is er 3800 uur stroom opgewekt. Dan kom ik op 60 W per uur gemiddeld.

Geinstaleerd is er 300Wp aan zonpanelen, die 400Ah aan (lood)accu laden.
Dat betekent 4,2 keer de vraag wanneer alleen Bulk en Abs. gerekend wordt en 6 keer de vraag wanneer ook Float meegeteld wordt.

Ik heb wat extra paneel genomen om niet steeds te hoeven richten op de zon, omdat ik meestal wat anders te doen heb.
Het zou dus met iets minder kunnen wanneer altijd goed gericht wordt.

LFP accu zal heel wat minder lading nodig hebben vanwege het veel betere rendement van deze accu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl