50mm aders van de accu lijkt je heerlijk ? dat is volkomen gevoelsmatig en zonder enige vorm van berekeningen of technische ondersteuning.....idioot zelfs !
Je kan wel 200mm nemen, maar laten we de installatie ontwerpen op techniek en zijn feitelijke gegevens en niet op een heerlijk gevoel.
Bij een stroomopname van een paar ampere en een paar meter van je accu vandaan is 2,5mm ruim voldoende.
alles is led tegenwoordig en zelfs een stuurautomaat neemt niet veel op met en 22 ft.
als je accu meer dan 100mtr van je boot afligt is 50mm wel handig vanwege spanningsverlies
met 50 mm kan je een jumbojet 747 starten !
qua aarde is het zelfs zo dat bepaalde kabels een afscherming hebben om de plus en de min heen, en die noemen ze aarde en die kan je dus aan min leggen, dus min kan je als aarde gebruiken al heeft een boot idd niet een echte aarde.
kijk maar eens welke dikte draad je marifoon heeft en die neemt met 25 watt zenden op hoog vermogen best een 4-5 ampere op of zoiets..en dat is een heel dun draadje vanaf fabriek ! dik zat dus !
Ronaldl schreef :
1 ja. Neem een snelle zekering met hoge interrupt rating.
2. 12VDC is altijd 2-draads. Er bestaat geen derde draad. Verwar het niet met 230VAC systeem dat wel 3 draads is. Een heel andere vraag is of je de min van de 12VDC systeem aan aarde wil leggen. Een polyester boot heeft geen aarde. Dus nee. Je andere vraag is of je moet zekeren in de + EN in de -. Antwoord : Nee, alleen in de + is OK.
3. Kabeldikte is afhankelijk van de stroomsterkte door de kabel. Maar een accukabel zou ik zelf lekker dik nemen. 50 mm2 lijkt mij heerlijk.
Overigens loopt er geen plus draad naar de shunt! Alleen de min. Wel gaat er zowel een plus als een min naar de battery monitor.