Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: nieuw boordnet

nieuw boordnet 13 nov 2017 17:23 #890776

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Het plan is om een 12 V boordnet aan te leggen op een 22 voets Albin Viggen (polyester) met bbm.
Ik zal niet uitwijden over de situatie op dit moment, maar iedereen zal het met me eens zijn dat het een rommeltje is.


Dit is het plan, ik ga uit van een loodaccu 72 Ah, walstroom, zonnepaneel en verbuikers laat ik hier even buiten beschouwing:







Ik heb me ingelezen in het onderwerp, maar kom er niet helemaal uit.

1 Is een zekering bij de plus nabij de accu noodzakelijk? Volgens het boek "Elektriciteit aan boord" van Michael Hermann wel.
2 Deze boot heeft een buitenboordmotor. Is de min van de accu dan niet verbonden met de aarde? Betekent dat dat het een "volledig geisoleerd twee-aderig systeem" moet worden? Moet ik dan een schakelpaneel aanschaffen met zekeringen op de plus en ook op de min? (Boekenwijsheid hoor, ik wist niet eens dat die bestaan).
3 welke kabeldikte moet ik nemen: 50 mm2 van accu tot aan de busbar, zowel voor de plus als de min?
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuw boordnet 13 nov 2017 18:03 #890785

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6030
ja een hoofdzekering vlak bij de accu in de plus lijn is wel erg aanbevolen, bij kortsluiting van installatie en de draad gaat de zekering er uit ipv een roodgloeiend draadje, liefts zo dicht mogelijk bij de accu omdat een zekering bedoeld is om de ader of kabel te beschermen tegen te hoge stroomsterktes.

wel wat dikke aders gebruiken afhankelijk van de stroomafname en de hoofdzekering berekenen op de aderdiktede zekering mag lager liggen qua waarde maar dan wel boven de maximaal opgenomen stroom.

je hebt een buitenboordmotor dus je hoeft niet electrische te starten, dus je stroomopname zal ook niet te hoog zijn , misschien een koelbox, dus even gaan rekenen wat je allemaal gaat aansluiten en wat je stroomopname zal zijn en je verbruik dus 50 mm zal wel een beetje erg veel zijn, ik heb zelf maar 2,5 mm maar de accu zit vlak bij het schakelpaneel en mijn stroomopname komt niet boven de 2A MAX.

daar kan je een aderberekening op loslaten, maar dat heeft te maken met de lengte en stroomopname.

Met een paar metertjes en 1 of 2 ampere is er niet zoveel draaddikte nodig om de weerstand van de ader binnen de perken te houden.

wat je onder busbar beschouwd weet ik niet ?

Oja en een zekering in de min kant opnemen is niet nodig, kan wel hoor maar normaal is in de pluskant van de installatie en dat is voldoende om het geheel spanningsloos te maken bij problemen.

als je een aarde wilt maken is deze verbonden met min.

belangrijk is dat je goed selectief zekerd, en dat elke apparaat of elke voedingslijn van je schakelpaneel gezekerd is , meestal zit er in je schakelpaneeltje een zekering voor de desbetreffende voedingslijn !

en zorg voor wat reserve zekeringetjes in een doosje bij je apparatuur !

kabeldiktes voor de plus en de min zijn hetzelfde !

je vraagt maar raak hier op het forum, er zitten zat techneuten !
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 13 nov 2017 19:10 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuw boordnet 13 nov 2017 19:16 #890804

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
1 ja. Neem een snelle zekering met hoge interrupt rating.
2. 12VDC is altijd 2-draads. Er bestaat geen derde draad. Verwar het niet met 230VAC systeem dat wel 3 draads is. Een heel andere vraag is of je de min van de 12VDC systeem aan aarde wil leggen. Een polyester boot heeft geen aarde. Dus nee. Je andere vraag is of je moet zekeren in de + EN in de -. Antwoord : Nee, alleen in de + is OK.
3. Kabeldikte is afhankelijk van de stroomsterkte door de kabel. Maar een accukabel zou ik zelf lekker dik nemen. 50 mm2 lijkt mij heerlijk.

Overigens loopt er geen plus draad naar de shunt! Alleen de min. Wel gaat er zowel een plus als een min naar de battery monitor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuw boordnet 13 nov 2017 19:24 #890805

Een stevige kabel naar je busbar is zeer aan te bevelen. Ik gebruik zelf ook 50mm2, daar gaat echter op bepaalde momenten een stevig amperage overheen (15-50A) ivm SSB set of inverter met waterkoker. Ik neem niet aan dat jij dat gaat doen.

Als je zelf gaat rekenen aan de goede dikte en wellicht nog een maatje meer neemt dan zit je denk ik wel goed. ik neem aan dat je met 10mm2 al erg netjes uitkomt.

Ik zou in ieder geval een goede krimptang gebruiken (bij voorkeur lenen) en zorgen voor nette en schone aansluitingen.

Sommige accu monitoren hebben wel degelijk voeding naar de shunt om zowel voltage te kunnen meten alsook de display te kunnen voorzien van stroom.

Let er wel op dat je de voeding van je BBM/walstroom\zonnepaneel aan de "buitenkant" van je shunt zet zodat de voeding ook gemeten wordt, op die manier heb je overzicht niet alleen over je verbruik maar ook over de levering van stroom.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuw boordnet 13 nov 2017 19:25 #890806

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Overigens loopt er geen plus draad naar de shunt! Alleen de min. Wel gaat er zowel een plus als een min naar de battery monitor.

Bij mij wel. De shunt in de Min, en ook een klein plus-draadje naar de shunt. Vervolgens gaat er een UTP kabel richting monitor bij de instrumenten. Dat was duidelijk en goed beschreven in de handleiding (gewoon een flyertje).

Zal dus afhankelijk zijn van de shunt zelf. Heb je 'm al?

En een linkje: www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator
Laatst bewerkt: 13 nov 2017 19:42 door Pimpel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuw boordnet 13 nov 2017 19:25 #890807

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6030
50mm aders van de accu lijkt je heerlijk ? dat is volkomen gevoelsmatig en zonder enige vorm van berekeningen of technische ondersteuning.....idioot zelfs !
Je kan wel 200mm nemen, maar laten we de installatie ontwerpen op techniek en zijn feitelijke gegevens en niet op een heerlijk gevoel.

Bij een stroomopname van een paar ampere en een paar meter van je accu vandaan is 2,5mm ruim voldoende.
alles is led tegenwoordig en zelfs een stuurautomaat neemt niet veel op met en 22 ft.

met 50 mm kan je een jumbojet 747 starten !

Ronaldl schreef :
1 ja. Neem een snelle zekering met hoge interrupt rating.
2. 12VDC is altijd 2-draads. Er bestaat geen derde draad. Verwar het niet met 230VAC systeem dat wel 3 draads is. Een heel andere vraag is of je de min van de 12VDC systeem aan aarde wil leggen. Een polyester boot heeft geen aarde. Dus nee. Je andere vraag is of je moet zekeren in de + EN in de -. Antwoord : Nee, alleen in de + is OK.
3. Kabeldikte is afhankelijk van de stroomsterkte door de kabel. Maar een accukabel zou ik zelf lekker dik nemen. 50 mm2 lijkt mij heerlijk.

Overigens loopt er geen plus draad naar de shunt! Alleen de min. Wel gaat er zowel een plus als een min naar de battery monitor.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 13 nov 2017 19:33 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuw boordnet 13 nov 2017 19:27 #890808

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Of wacht. Ik noem de 'shunt' nu wel het hele blok wat im heb geinstalleerd van Victron. Ik krijg het gevoel dat Ronald een beter onderscheidt maakt dan ik tussen shunt en monitor..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuw boordnet 13 nov 2017 19:36 #890811

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6030
peter1 schreef :
50mm aders van de accu lijkt je heerlijk ? dat is volkomen gevoelsmatig en zonder enige vorm van berekeningen of technische ondersteuning.....idioot zelfs !
Je kan wel 200mm nemen, maar laten we de installatie ontwerpen op techniek en zijn feitelijke gegevens en niet op een heerlijk gevoel.

Bij een stroomopname van een paar ampere en een paar meter van je accu vandaan is 2,5mm ruim voldoende.
alles is led tegenwoordig en zelfs een stuurautomaat neemt niet veel op met en 22 ft.

als je accu meer dan 100mtr van je boot afligt is 50mm wel handig vanwege spanningsverlies

met 50 mm kan je een jumbojet 747 starten !

qua aarde is het zelfs zo dat bepaalde kabels een afscherming hebben om de plus en de min heen, en die noemen ze aarde en die kan je dus aan min leggen, dus min kan je als aarde gebruiken al heeft een boot idd niet een echte aarde.


kijk maar eens welke dikte draad je marifoon heeft en die neemt met 25 watt zenden op hoog vermogen best een 4-5 ampere op of zoiets..en dat is een heel dun draadje vanaf fabriek ! dik zat dus !Ronaldl schreef :
1 ja. Neem een snelle zekering met hoge interrupt rating.
2. 12VDC is altijd 2-draads. Er bestaat geen derde draad. Verwar het niet met 230VAC systeem dat wel 3 draads is. Een heel andere vraag is of je de min van de 12VDC systeem aan aarde wil leggen. Een polyester boot heeft geen aarde. Dus nee. Je andere vraag is of je moet zekeren in de + EN in de -. Antwoord : Nee, alleen in de + is OK.
3. Kabeldikte is afhankelijk van de stroomsterkte door de kabel. Maar een accukabel zou ik zelf lekker dik nemen. 50 mm2 lijkt mij heerlijk.

Overigens loopt er geen plus draad naar de shunt! Alleen de min. Wel gaat er zowel een plus als een min naar de battery monitor.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 13 nov 2017 19:42 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuw boordnet 13 nov 2017 20:40 #890840

  • taan
  • taan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 695
Bedankt voor de antwoorden.

Wel een zekering bij de accu, dus.
Geen zekeringen in de de min van het schakelpaneel.
Die 50 mm2 is wellicht wat overdreven. De verbruikers zijn niet erg veeleisend: marifoon, navigatieverlichting, tricolor, stoomlicht, kajuitverlichting, computertje (RPi) en een beeldschermpje.
er zijn altijd wel duizend redenen om iets niet te doen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuw boordnet 13 nov 2017 20:42 #890842

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
In de downloadsectie van het forum staat op pagina 2 een excellbestand waar je de juiste draaddikte mee kan berekenen. Dan kan je een beetje idee krijgen wat voor draaddikte voldoende is en wat, ik zeg eens iets geks, 50mm voor je kan betekenen.

zeilersforum.nl/index.php/down...-en-klussen?start=10
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuw boordnet 13 nov 2017 21:28 #890862

taan schreef :
1 Is een zekering bij de plus nabij de accu noodzakelijk?
Als zekering en als hoofdschakelaar heb ik deze gekocht: www.omvormers.info/zekering-au...schakelaar-150a.html (moet hem nog inbouwen). Twee vliegen in 1 klap dus. Hoop dat het gaat werken, maar ik zie niet in waarom niet. Als er zijn die zo'n combi afraden dan horen we het hier wel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuw boordnet 13 nov 2017 21:33 #890866

als je 150 ampere afzekert moet je wel dikke kabel hebben.
zoals Peter ook al schreef, de zekering beschermd de bekabeling. Het is niet goed als de zekering heel bijft, maar de bekabeling verbrand.. Dat krijg je wellicht als je zekering te zwaar is of je draden te dun.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuw boordnet 13 nov 2017 21:38 #890871

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Ik zou je hoofdzekering en hoofdschakelaar vóór je bushbar zetten, dus tussen de accu en de bushbar.

In de min of plus maakt niet uit. Bij een stalen schip zou ik het in de min doen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuw boordnet 14 nov 2017 05:53 #890891

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6030
zo te schatten aan de verbruikers zekert hij 10-15A af, dat is ruimschoots voldoende, zelfs als hij uitbreid.

Dan kan je gaan ader berekenen en bij een paar meter is dat helemaal niet zo een dik draadje.

roozeboos schreef :
als je 150 ampere afzekert moet je wel dikke kabel hebben.
zoals Peter ook al schreef, de zekering beschermd de bekabeling. Het is niet goed als de zekering heel bijft, maar de bekabeling verbrand.. Dat krijg je wellicht als je zekering te zwaar is of je draden te dun.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 14 nov 2017 05:59 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

nieuw boordnet 14 nov 2017 07:50 #890907

Om de dikte van de kabel uit te rekenen en de amperages waarmee afgezekerd moet worden, gebruik ik deze rekentool (ook naar beneden scrollen): www.popschoolmaastricht.nl/col..._spanning_stroom.php en ter verificatie van de uitkomsten deze: circuitwizard.bluesea.com/#

Verder vond ik onlangs in een ZF draadje uit 2009 deze praktische benadering van hoe om te gaan met zekering-amperages en kabeldiktes:
"
1) Tel het stroomverbruik op van alles wat op die groep tegelijk aanstaat, en tel daar 25% tot 50% bij op, om te voorkomen dat de zekering bij normaal gebruik al klapt. Kies ergens binnen dit bereik een leverbare zekering. Als de fabrikant van een apparaat zelf een zekeringwaarde opgeeft, gebruik dan die.
2) Controleer de bedrading. Indien de waarde die je bij 1 gevonden hebt, boven de maximum veilige waarde voor de gebruikte bedrading uitkomt, kun je twee dingen doen:
a) Voldoende dikke kabel trekken, of de groep verbruikers opsplitsen over meerdere kabels/zekeringen en terug naar 1.
b) Als A geen optie is, dan de zekering behorend bij de bedrading gebruiken. Klapt die bij normaal gebruik, dan rest echt niets anders dan optie A.
"
Laatst bewerkt: 14 nov 2017 08:07 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl