Erikdejong schreef :
37south schreef :
Zeg nou eerst om welke controller en compass het gaat. Leveranciers? Ik dacht dat het alleen om Simrad ging. Mijn bron is R&D dept. waar de spullen worden bedacht en getest.minslag.
Low-volt situatie na te lang gebruik.
Dat had ik eerder in het draadje al geschreven. Ging om eeen Simrad AC42 controller, gaf na 1 maand de geest, die werd onder garantie vervangen. Daarna een RC37 compass, die stopte er na een maand of 9 mee (op een Furuno autopilot) en werd ook direct zonder vragen en onder garantie vervangen. Toen de AP28 display van Simrad, alle letters stonden op hun kop en veel 'vlekken' op het scherm, dat was 26 maanden nadat ik het gekocht heb. Die wilden ze eerst niet vervangen omdat de garantie maar 24 maanden was en omdat ze het serienummer niet in hun bestand konden terug vinden. Dat laatste is niet mijn probleem en heb ik ze goed duidelijk gemaakt, het eerste is wel mijn probleem maar toen ik aangaf dat mijn AP het niet doet en ik geen bergen met geld uit ga geven om weer iets te repareren waar de fabrikant niet achter staat en wat overduidelijk geen gebruikersfout is, als gevolg dat ik de hele Simrad zooi van boord zou gooien en ook nooit meer wat van ze zou kopen, draaiden ze bij en kreeg ik de nieuwe display opgestuurd.
Ik heb een Furuno 511 aanboord welke van een Simrad compass gevoed word (RC37) en daarnaast volledig onafhankelijk de bovengenoemde Simrad. Er is ieder jaar wel wat kapot van een van de regelcomputers, sensoren of bedieningsunits. Ik heb nog geen seizoen probleemloos met een automaat kunnen varen.
Die Jefa motor is inderdaad mechanisch, die is inmiddels van boord verwijderd, ik ben het beu elk jaar €1000 of meer op te hoesten om dat ding aan de gang te houden.
Met andere electronica aanboord heb ik nooit problemen gehad, het boord systeem is zeer goed, eenvoudig en stabiel. Dit is echt iets wat met AP's van doen heeft. En ik ben niet de enige oceaanzeiler die er last van heeft.
EDIT: Afgelopen zomer probeerde ik nog een Simrad HS70 sataliet compas aan te sluiten op het systeem, met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen, zelfs niet na 3 uur met de helpdesk aan de lijn te hebben gezeten. Een netwerk heb ik niet aanboord dus het zou letterlijk plug, calibrate en play moeten zijn.
Na veel ge heen en weer met Simrad het ding kunnen terugsturen, toen maar een Furuno SC30 er aan gehangen, dat was inderdaad plug, calibrate en play.
Via mijn werk als scheepsbouwer heb ik fantastische dingen gezien van Simrad, zowel op levensduur als installatie gemak, maar op mijn boot lijkt de stuurautomaat gewoon vervloekt te zijn en is er telkens weer wat mee.
Niet fijn, misschien moet je denken aan een gremlin verdrijver.
De AC42 is hetzelfde als de AC12 die ik zelf heb, alleen hoger Amps. Een robust apparaat, helaas al weer legacy. Zo gaat dat tegenwoordig. Je zegt dat ie de geest gaf, maar wat waren dan de symptomen? De meeste problemen in de field zijn terug te brengen op drive, rudder feed-back, solenoids etc., niet met de computer zelf als de aap uit de mouw komt. Zie ook discussies hierover in cruisersforum.
Omdat de gebruiker er soms van overtuigd is dat de controller de culprit is, wordt misschien te snel een nieuwe unit aangeboden. Heb je ooit een Simrad tech aan boord gehad om het hele system eens kritisch te bekijken? Er lijkt toch een onderliggend probleem aanwezig te zijn. Je zegt geen network aan boord te hebben, maar bij een AC42 heb je dat per definitie. Weliswaar een klein backbone, maar toch N2K. De N2K design regeltjes moeten wel nageleefd worden. Je kunt in kleine N2K netwerken zonder terminator, maar ik zou toch echt eens proberen dat wel te doen. Wellicht dat je HS aansluitproblemen hiermee te maken hadden. Ook zou ik de meest recente software voor de ACxx installeren.
Met head instrumenten is het weer anders gesteld. Je kunt het nog zo robust maken, als het instrument een flinke klap krijgt en bijv. bij een switch een lekje ter grootte van een speldeprik ontstaat kan toch water binnendringen, corrosie optreden en na verloop van tijd hapert het instrument.
Los hiervan, als je een (goedkope) AT10 converter aansluit, kan je mooi op track sturen m.b.v. OpenCPN. Voor lange tochten ideaal zonder zorgen over drft of stroom. Wat ik ook zeker zou doen op een grote boot is een OP10 remote installeren op een plek binnen handbereik om snel koers te veranderen wanneer nodig.