Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Stuurautomaat Simrad of Raymarine??

Stuurautomaat Simrad of Raymarine?? 15 feb 2018 11:58 #917750

boarderbas schreef :
NMEA0183 kan in theorie 128x per seconde een compaskoers geven

Dankje, dat wist ik niet: dacht dat het op 4800 Baud begrensd was voor niet-AIS data.
Laatst bewerkt: 15 feb 2018 11:58 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat Simrad of Raymarine?? 15 feb 2018 12:07 #917756

Ik heb het fout. Het is ongeveer 50. Had de Nexus Bus in gedachten en die draait op 4x de normale NMEA snelheid.

De NMEA0183 bus gooit er ongeveer 450 karakters per seconde overheen en de HDG is 9 karakters lang. Als je apparatuur zo instelt dat ie enkel HDG uitspuugt, krijg je dus een keer of 50 dat bericht per seconde binnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat Simrad of Raymarine?? 15 feb 2018 16:31 #917814

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
Ik heb een Raymarine ST2000 op mijn polyester bootje (friendship 25), gekocht via marktplaats. Hij doet het al een aantal jaren probleemloos goed. Niks mis mee.
Ik hoor wel storing in mijn marifoon bij elke stuurcorrectie, Da's knap lastig :(
Laatst bewerkt: 15 feb 2018 16:31 door zapp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat Simrad of Raymarine?? 16 feb 2018 03:51 #918009

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Je kunt onmogelijk alle modellen stuurautomaten van Simrad of Raymarine of wat voor merk danook over een kam scheren. Er zijn zeer succesvolle modellen en minder geweldige, soms met een specifieke zwakheid. Je kunt dus onmogelijk zeggen "Ik heb een Simrad en die werkt geweldig, dus raad ik iedereen aan Simrad te kopen" Zo hadden de controllers ("Course cmputers" volgens Ray), van de oudere ST6000 een problem met het fluxgate interface dat niet repareerbaar was. Ik heb nog een complete ST6000+ met alle onderdelen liggen. Alles werkt, behalve fluxgate input. De fluxgate zelf is prima. Heb zelf de a/d chip die volgens Ray de boosdoener is proberen te vervangen, maar is surface mount en lukte niet.

Een geweldige stuurautomaat voor grotere schepen van de laatste 10jaar is de "G-Pilot" (3100 en 3380 head instruments)van de oude Navman/Northstar (dus van dezelfde R&D als Simrad/B&G), met Robertson know-how. Nu helaas ook een legacy product. Werkte geweldig op mijn Peterson 44. Een enorm verschil met de oude ST6000+ (toen die nog werkte).
Mijn ervaring met Simrad AC12 met Precision 9 compass (N2K) op mijn Beneteautje is tot dusver ook zeer goed. Drive is een Octopus (met Simrad label). Erg handig als je weinig ruimte hebt voor installatie van de drive.

Overigens weet ik uit betrouwbare bron dat in de meeste gevallen falen van stuurautomaten te wijten is aan tekortkomingen bij installatie en setup. Dat geldt natuurlijk voor veel electronica, maar vooral voor stuurautomaten.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 16 feb 2018 03:56 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat Simrad of Raymarine?? 16 feb 2018 07:46 #918024

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
boarderbas schreef :
Ik heb het fout. Het is ongeveer 50. Had de Nexus Bus in gedachten en die draait op 4x de normale NMEA snelheid.

De NMEA0183 bus gooit er ongeveer 450 karakters per seconde overheen en de HDG is 9 karakters lang. Als je apparatuur zo instelt dat ie enkel HDG uitspuugt, krijg je dus een keer of 50 dat bericht per seconde binnen.

Het apparaat wat er achter zit (die generatie) heeft echter zelf maar een beperkt aantal updates per seconde. Alleen de nieuwe generatie van Airmar levert 10Hz updates (die direct aan nmea0183 gekoppeld kan worden; er zijn van diverse leveranciers sensoren die op 10hz data leveren maar die zijn niet geschikt om direct aan 0183 te koppelen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat Simrad of Raymarine?? 16 feb 2018 11:44 #918095

Ik zou nooit zomaar een 10 Hz databron op een 4800 Baud NMEA0183 netwerk aansluiten! Wellicht dat het mogelijk is deze input te multiplexen naar een 38k4 stream, echter dan zal het ontvangende apparaat daar mee om moeten kunnen gaan.

N2K is zoveel makkelijker wat dat betreft en het woord "multiplexen" bestaat niet eens ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat Simrad of Raymarine?? 16 feb 2018 18:55 #918217

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4012
Alleen $hdt ( of hdg of hdm) 10 Hz op 4800 baud gaat prima, maar dan moet het wel daar bij blijven.
of de ontvangende kant er wat mee kan is vraag 2.
Laatst bewerkt: 16 feb 2018 18:58 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat Simrad of Raymarine?? 16 feb 2018 20:29 #918235

37south schreef :
Overigens weet ik uit betrouwbare bron dat in de meeste gevallen falen van stuurautomaten te wijten is aan tekortkomingen bij installatie en setup. Dat geldt natuurlijk voor veel electronica, maar vooral voor stuurautomaten.
Dan ben ik toch benieuwd naar je bron en naar je lijstje met 'do's' and 'don'ts'. Ik heb twee stuurautomaten en iedere 8000 tot 10000 mijl (elk jaar dus) gaat er wel iets naar zijn mallemoer, en dat nu al 9 jaar lang. Behalve de makers van de Jefa motor hebben de leveranciers allemaal aangegeven dat het hun fouten zijn en dat ik een nieuwe krijg. Het falen van de Jefa motoren heeft niets met de installatie te maken, ondanks dat ik ze al een paar keer gevraagd heb of er wat aan mijn boot fout zou kunnen zitten, maar daar weigerden ze over mee te denken.

Na een hoop gesprekken met rond de wereldzeilers (zowel toerders al wedstrijdzeilers) lijkt 10.000 mijl sturen voor een automaat zo een beetje de bovengrens, dan gaat er wat electronisch kapot waardoor communicatie problemen optreden tussen de verschillende componenten van een automaat.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat Simrad of Raymarine?? 17 feb 2018 02:05 #918266

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Erikdejong schreef :
37south schreef :
Overigens weet ik uit betrouwbare bron dat in de meeste gevallen falen van stuurautomaten te wijten is aan tekortkomingen bij installatie en setup. Dat geldt natuurlijk voor veel electronica, maar vooral voor stuurautomaten.
Dan ben ik toch benieuwd naar je bron en naar je lijstje met 'do's' and 'don'ts'. Ik heb twee stuurautomaten en iedere 8000 tot 10000 mijl (elk jaar dus) gaat er wel iets naar zijn mallemoer, en dat nu al 9 jaar lang. Behalve de makers van de Jefa motor hebben de leveranciers allemaal aangegeven dat het hun fouten zijn en dat ik een nieuwe krijg. Het falen van de Jefa motoren heeft niets met de installatie te maken, ondanks dat ik ze al een paar keer gevraagd heb of er wat aan mijn boot fout zou kunnen zitten, maar daar weigerden ze over mee te denken.

Na een hoop gesprekken met rond de wereldzeilers (zowel toerders al wedstrijdzeilers) lijkt 10.000 mijl sturen voor een automaat zo een beetje de bovengrens, dan gaat er wat electronisch kapot waardoor communicatie problemen optreden tussen de verschillende componenten van een automaat.

Zeg nou eerst om welke controller en compass het gaat. Leveranciers? Ik dacht dat het alleen om Simrad ging. Mijn bron is R&D dept. waar de spullen worden bedacht en getest.

Je hebt het over Jefa motoren. Dat is natuurlijk weer een heel ander verhaal. Electronica "slijt" niet, ongeacht het aantal gemaakte mijlen. Ik wil wedden dat de ervaringen met falen van "de automaat" na xxxx mijlen vnl het mechanische deel betreft.
Een paar punten v.w.b. electronica:
- Slechte plaatsing controller. Er zitten niet voor niets koelribben op. Die hebben lucht flow nodig.
-Controllers zijn niet waterdicht, niet in ruimte plaatsen waar veel condensatie optreedt.
-Overbelasting van het hoge stroom gedeelte. Gebruik relays wanneer de drive te veel vraagt.
- Te dunne bedrading.
- Slechte match controller-drive
- Setup fouten zoals max roer uitslag.
- Verkeerde plaatsing rudder feedback
Spikes zijn ook niet welkom. Bescherming tegen blikseminslag.
Low-volt situatie na te lang gebruik.

Wanneer het design goed is en high-spec componenten worden gebruikt, quality control goed is, dan kan fabrikant niet veel meer doen. Falende componenten zijn natuurlijk altijd mogelijk, zelfs van bewezen goed design, maar zijn zeldzaam. Dit kan ook bij elk fabrikaat gebeuren. Zie mijn voorbeeld van Raymarine ST6000.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat Simrad of Raymarine?? 17 feb 2018 02:20 #918267

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
henkvd schreef :
Alleen $hdt ( of hdg of hdm) 10 Hz op 4800 baud gaat prima, maar dan moet het wel daar bij blijven.
of de ontvangende kant er wat mee kan is vraag 2.

Er blijft voldoende bandbreedte over voor bijv GPS op 1Hz freg. als redundant sentences worden uitgefilterd. De 10Hz heading is alleen van belang voor radar marpa, dat betekent dat de listener meestal een plotter of computer is waarvan de baudrate hoger gezet kan worden, indien nodig.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat Simrad of Raymarine?? 17 feb 2018 02:27 #918268

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nachtvlinder schreef :
Ik zou nooit zomaar een 10 Hz databron op een 4800 Baud NMEA0183 netwerk aansluiten! Wellicht dat het mogelijk is deze input te multiplexen naar een 38k4 stream, echter dan zal het ontvangende apparaat daar mee om moeten kunnen gaan.

N2K is zoveel makkelijker wat dat betreft en het woord "multiplexen" bestaat niet eens ;)

10Hz is geen probleem bij 4800 baud. Het is waar dat multiplexen bij N2K niet aan de orde is, omdat altijd alles gemultiplexed wordt en geen filtering mogelijkheid, zodat je weinig controle hebt over wat er op de can bus wordt gezet.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat Simrad of Raymarine?? 17 feb 2018 08:35 #918285

37south schreef :
Zeg nou eerst om welke controller en compass het gaat. Leveranciers? Ik dacht dat het alleen om Simrad ging. Mijn bron is R&D dept. waar de spullen worden bedacht en getest.minslag.
Low-volt situatie na te lang gebruik.
Dat had ik eerder in het draadje al geschreven. Ging om eeen Simrad AC42 controller, gaf na 1 maand de geest, die werd onder garantie vervangen. Daarna een RC37 compass, die stopte er na een maand of 9 mee (op een Furuno autopilot) en werd ook direct zonder vragen en onder garantie vervangen. Toen de AP28 display van Simrad, alle letters stonden op hun kop en veel 'vlekken' op het scherm, dat was 26 maanden nadat ik het gekocht heb. Die wilden ze eerst niet vervangen omdat de garantie maar 24 maanden was en omdat ze het serienummer niet in hun bestand konden terug vinden. Dat laatste is niet mijn probleem en heb ik ze goed duidelijk gemaakt, het eerste is wel mijn probleem maar toen ik aangaf dat mijn AP het niet doet en ik geen bergen met geld uit ga geven om weer iets te repareren waar de fabrikant niet achter staat en wat overduidelijk geen gebruikersfout is, als gevolg dat ik de hele Simrad zooi van boord zou gooien en ook nooit meer wat van ze zou kopen, draaiden ze bij en kreeg ik de nieuwe display opgestuurd.

Ik heb een Furuno 511 aanboord welke van een Simrad compass gevoed word (RC37) en daarnaast volledig onafhankelijk de bovengenoemde Simrad. Er is ieder jaar wel wat kapot van een van de regelcomputers, sensoren of bedieningsunits. Ik heb nog geen seizoen probleemloos met een automaat kunnen varen.

Die Jefa motor is inderdaad mechanisch, die is inmiddels van boord verwijderd, ik ben het beu elk jaar €1000 of meer op te hoesten om dat ding aan de gang te houden.

Met andere electronica aanboord heb ik nooit problemen gehad, het boord systeem is zeer goed, eenvoudig en stabiel. Dit is echt iets wat met AP's van doen heeft. En ik ben niet de enige oceaanzeiler die er last van heeft.

EDIT: Afgelopen zomer probeerde ik nog een Simrad HS70 sataliet compas aan te sluiten op het systeem, met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen, zelfs niet na 3 uur met de helpdesk aan de lijn te hebben gezeten. Een netwerk heb ik niet aanboord dus het zou letterlijk plug, calibrate en play moeten zijn.
Na veel ge heen en weer met Simrad het ding kunnen terugsturen, toen maar een Furuno SC30 er aan gehangen, dat was inderdaad plug, calibrate en play.

Via mijn werk als scheepsbouwer heb ik fantastische dingen gezien van Simrad, zowel op levensduur als installatie gemak, maar op mijn boot lijkt de stuurautomaat gewoon vervloekt te zijn en is er telkens weer wat mee.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 17 feb 2018 09:45 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat Simrad of Raymarine?? 17 feb 2018 08:46 #918290

37south schreef :
Nachtvlinder schreef :
Ik zou nooit zomaar een 10 Hz databron op een 4800 Baud NMEA0183 netwerk aansluiten! Wellicht dat het mogelijk is deze input te multiplexen naar een 38k4 stream, echter dan zal het ontvangende apparaat daar mee om moeten kunnen gaan.

N2K is zoveel makkelijker wat dat betreft en het woord "multiplexen" bestaat niet eens ;)

10Hz is geen probleem bij 4800 baud. Het is waar dat multiplexen bij N2K niet aan de orde is, omdat altijd alles gemultiplexed wordt en geen filtering mogelijkheid, zodat je weinig controle hebt over wat er op de can bus wordt gezet.


10 Hz via een 4800 baud NMEA0183 verbinding kan een problem worden indien je deze informatie op meerdere plaatsen aan boord beschikbaar wil hebben, gemuiltiplexed met de rest van je boord-data: tenslotte is niet aleen je AP geinteresseerd in de HDG, maar ook je plotter, stuurkompas-display etc. Met de data uit je andere boord-apparatuur erbij zal die 4800 baud best vol kunnen lopen. Je zou dan naar 38k4 kunnen gaan, echter niet alle ontvangende apparaten kunnen dat. Laat een beetje multiplexer de load eigenlijk zien?

Inderdaad spugen veel N2K apparaten meerdere outputs op de bus, ook die outputs je niet direct gebruikt (verlichtingsniveau's etc). Soms (lang niet altijd) kun je dat per apparaat configureren. Echter doordat er binair gecodeerd wordt en de bus-snelheid aanzienlijk hoger ligt, ligt de hoeveelheid data die getransporteerd kan worden aanzienlijk hoger. En mocht het dan toch vol drijgen te lopen, dan wordt er op lag niveau geprioriteerd en vallen de "nice to have" PGN's met lage prioriteit er het eerste af - in de praktijk zal hun effectieve frequentie dan teruglopen.

Onderstaand network (met nu ook een met 5 Hz zendende Pi (5 PGN's met bijbehorende ISO's) geeft slechts een dataload van 2-3%. Plenty spare capaciteit dus in de praktijk.



Maar goed, dit gaat wel erg off-topic en heft niets met RM vs. Simrad temaken!
Laatst bewerkt: 17 feb 2018 08:53 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat Simrad of Raymarine?? 18 feb 2018 01:26 #918410

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Nachtvlinder schreef :
37south schreef :
Nachtvlinder schreef :
Ik zou nooit zomaar een 10 Hz databron op een 4800 Baud NMEA0183 netwerk aansluiten! Wellicht dat het mogelijk is deze input te multiplexen naar een 38k4 stream, echter dan zal het ontvangende apparaat daar mee om moeten kunnen gaan.

N2K is zoveel makkelijker wat dat betreft en het woord "multiplexen" bestaat niet eens ;)

10Hz is geen probleem bij 4800 baud. Het is waar dat multiplexen bij N2K niet aan de orde is, omdat altijd alles gemultiplexed wordt en geen filtering mogelijkheid, zodat je weinig controle hebt over wat er op de can bus wordt gezet.


10 Hz via een 4800 baud NMEA0183 verbinding kan een problem worden indien je deze informatie op meerdere plaatsen aan boord beschikbaar wil hebben, gemuiltiplexed met de rest van je boord-data: tenslotte is niet aleen je AP geinteresseerd in de HDG, maar ook je plotter, stuurkompas-display etc. Met de data uit je andere boord-apparatuur erbij zal die 4800 baud best vol kunnen lopen. Je zou dan naar 38k4 kunnen gaan, echter niet alle ontvangende apparaten kunnen dat. Laat een beetje multiplexer de load eigenlijk zien?

Inderdaad spugen veel N2K apparaten meerdere outputs op de bus, ook die outputs je niet direct gebruikt (verlichtingsniveau's etc). Soms (lang niet altijd) kun je dat per apparaat configureren. Echter doordat er binair gecodeerd wordt en de bus-snelheid aanzienlijk hoger ligt, ligt de hoeveelheid data die getransporteerd kan worden aanzienlijk hoger. En mocht het dan toch vol drijgen te lopen, dan wordt er op lag niveau geprioriteerd en vallen de "nice to have" PGN's met lage prioriteit er het eerste af - in de praktijk zal hun effectieve frequentie dan teruglopen.

Onderstaand network (met nu ook een met 5 Hz zendende Pi (5 PGN's met bijbehorende ISO's) geeft slechts een dataload van 2-3%. Plenty spare capaciteit dus in de praktijk.


Maar goed, dit gaat wel erg off-topic en heft niets met RM vs. Simrad temaken!


Dat heb je mooi voor elkaar!

Off Topic, maar toch wel raakvlakken. Daarom ook wat rechtzetten m.b.t. auto pilots en NMEA 0183. Er zijn nog enorm veel APs met 0183 in gebruik. De meeste daarvan hebben een eigen fluxgate compass en werken zonder 10Hz NMEA 0183 input. Andersom juist, ze produceren 10Hz heading op de NMEA OUT port. 10Hz heading is niet zinvol voor de meeste andere apparatuur, eigenlijk alleen voor arpa en als je een plotter met radar overlay hebt. Een lagere frequentie is prima, vaak zelfs beter omdat het minder belasting geeft en minder bandbreedte gebruikt. Als je heading op diverse andere plaatsen nodig hebt, samen met andere NMEA data, dan kan je inderdaad met een hogere baudrate werken om meer bandbreedte te creeren, maar een beetje multiplexer heeft verschillende baudrate outputs en kan ook de frequentie van de heading omlaagdraaien als de ontvanger gebonden is aan 4800 baud.
De gegevensstromen tussen apparatuur op een boot stellen qua volume weinig voor en NMEA 0183 laat zich goed regelen. Belasting laat zich erg makkelijk uitrekenen en fouten laten zich makkelijk opsporen. Daarom zie je in de professionele wereld nog maar weinig N2K systemen en gebruiken high-end auto pilots NMEA 0183.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stuurautomaat Simrad of Raymarine?? 18 feb 2018 02:02 #918411

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Erikdejong schreef :
37south schreef :
Zeg nou eerst om welke controller en compass het gaat. Leveranciers? Ik dacht dat het alleen om Simrad ging. Mijn bron is R&D dept. waar de spullen worden bedacht en getest.minslag.
Low-volt situatie na te lang gebruik.
Dat had ik eerder in het draadje al geschreven. Ging om eeen Simrad AC42 controller, gaf na 1 maand de geest, die werd onder garantie vervangen. Daarna een RC37 compass, die stopte er na een maand of 9 mee (op een Furuno autopilot) en werd ook direct zonder vragen en onder garantie vervangen. Toen de AP28 display van Simrad, alle letters stonden op hun kop en veel 'vlekken' op het scherm, dat was 26 maanden nadat ik het gekocht heb. Die wilden ze eerst niet vervangen omdat de garantie maar 24 maanden was en omdat ze het serienummer niet in hun bestand konden terug vinden. Dat laatste is niet mijn probleem en heb ik ze goed duidelijk gemaakt, het eerste is wel mijn probleem maar toen ik aangaf dat mijn AP het niet doet en ik geen bergen met geld uit ga geven om weer iets te repareren waar de fabrikant niet achter staat en wat overduidelijk geen gebruikersfout is, als gevolg dat ik de hele Simrad zooi van boord zou gooien en ook nooit meer wat van ze zou kopen, draaiden ze bij en kreeg ik de nieuwe display opgestuurd.

Ik heb een Furuno 511 aanboord welke van een Simrad compass gevoed word (RC37) en daarnaast volledig onafhankelijk de bovengenoemde Simrad. Er is ieder jaar wel wat kapot van een van de regelcomputers, sensoren of bedieningsunits. Ik heb nog geen seizoen probleemloos met een automaat kunnen varen.

Die Jefa motor is inderdaad mechanisch, die is inmiddels van boord verwijderd, ik ben het beu elk jaar €1000 of meer op te hoesten om dat ding aan de gang te houden.

Met andere electronica aanboord heb ik nooit problemen gehad, het boord systeem is zeer goed, eenvoudig en stabiel. Dit is echt iets wat met AP's van doen heeft. En ik ben niet de enige oceaanzeiler die er last van heeft.

EDIT: Afgelopen zomer probeerde ik nog een Simrad HS70 sataliet compas aan te sluiten op het systeem, met geen mogelijkheid aan de praat te krijgen, zelfs niet na 3 uur met de helpdesk aan de lijn te hebben gezeten. Een netwerk heb ik niet aanboord dus het zou letterlijk plug, calibrate en play moeten zijn.
Na veel ge heen en weer met Simrad het ding kunnen terugsturen, toen maar een Furuno SC30 er aan gehangen, dat was inderdaad plug, calibrate en play.

Via mijn werk als scheepsbouwer heb ik fantastische dingen gezien van Simrad, zowel op levensduur als installatie gemak, maar op mijn boot lijkt de stuurautomaat gewoon vervloekt te zijn en is er telkens weer wat mee.

Niet fijn, misschien moet je denken aan een gremlin verdrijver.
De AC42 is hetzelfde als de AC12 die ik zelf heb, alleen hoger Amps. Een robust apparaat, helaas al weer legacy. Zo gaat dat tegenwoordig. Je zegt dat ie de geest gaf, maar wat waren dan de symptomen? De meeste problemen in de field zijn terug te brengen op drive, rudder feed-back, solenoids etc., niet met de computer zelf als de aap uit de mouw komt. Zie ook discussies hierover in cruisersforum.
Omdat de gebruiker er soms van overtuigd is dat de controller de culprit is, wordt misschien te snel een nieuwe unit aangeboden. Heb je ooit een Simrad tech aan boord gehad om het hele system eens kritisch te bekijken? Er lijkt toch een onderliggend probleem aanwezig te zijn. Je zegt geen network aan boord te hebben, maar bij een AC42 heb je dat per definitie. Weliswaar een klein backbone, maar toch N2K. De N2K design regeltjes moeten wel nageleefd worden. Je kunt in kleine N2K netwerken zonder terminator, maar ik zou toch echt eens proberen dat wel te doen. Wellicht dat je HS aansluitproblemen hiermee te maken hadden. Ook zou ik de meest recente software voor de ACxx installeren.
Met head instrumenten is het weer anders gesteld. Je kunt het nog zo robust maken, als het instrument een flinke klap krijgt en bijv. bij een switch een lekje ter grootte van een speldeprik ontstaat kan toch water binnendringen, corrosie optreden en na verloop van tijd hapert het instrument.

Los hiervan, als je een (goedkope) AT10 converter aansluit, kan je mooi op track sturen m.b.v. OpenCPN. Voor lange tochten ideaal zonder zorgen over drft of stroom. Wat ik ook zeker zou doen op een grote boot is een OP10 remote installeren op een plek binnen handbereik om snel koers te veranderen wanneer nodig.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 18 feb 2018 02:17 door WaltB. Reden: foutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl