Baasklusje schreef :
zoiets?
Inderdaad.
Alleen: inderdaad zijn de C/100 spanningen al hoger dan die in de diverse "in rust" tabellen.
Waar heb je dit vandaan?
De achtergrond van mn vraag:
Op een onverwacht en ook lastig moment was mn service accu leeg.
Accu: Semi tractie, C/20=100Ah, C/5=80Ah.
Dus ik heb nu de accu op de werkbank staan. Ik kan hem belasten met een constante belasting. Die heb ik gemaakt van een omvormer naar 220 en een lamp. Nu 60 W. Onafhankelijk van de spanning vraagt die 5.08A.
Het merkwaardige verschijnsel: na 6:08, dus met een SOC van 100-31.15=68.8%, valt de belastte spanning zover terug dat de omvormer er mee ophoudt. Ongeveer 10V. Na een uurtje rust is de klemspanning alweer 12.27V.
??????
Uiteraard wil ik er niet aan, maar ik neem aan dat de accu gewoon stuk is.
Meten = weten, Joop.
Ik zou even meten aan de accuklemmen én aan de ingang van de omvormer. Om uit te sluiten dat je last hebt van overgangs- en draadweerstanden (wel voldoende dikke draad gebruikt?).
Zo te horen is of je omvormer erg kritisch t.a.v. zijn ingangsspanning, of is je accu inderdaad end-of-life.