Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Belaste klemspanning van accu's

Belaste klemspanning van accu's 23 jan 2018 16:12 #910832

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8308
Is er iets bekend over de klemspanning van een accu, als die wel belast wordt, afhankelijk van laadtoestand, stroom, temperatuur, etc?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 23 jan 2018 16:19 #910835

zoiets?

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 23 jan 2018 17:35 #910852

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Baasklusje schreef :
zoiets?


Nee dus, dat is de spanning tijdens laden, niet tijdens ontladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 23 jan 2018 17:58 #910861

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Airgead schreef :
Baasklusje schreef :
zoiets?


Nee dus, dat is de spanning tijdens laden, niet tijdens ontladen.

Er staat nochtans boven Voltage while under discharge .
En dat betekend Spanning tijdens ontlading.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 23 jan 2018 18:02 #910863

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
En dat klopt waarschijnlijk ook wel, want de klemspanning tijdens het laden gaat normaal gezien naar een waarde van ongeveer 14,4 V tot 14,6 V
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 23 jan 2018 18:11 #910866

  • wboekel
  • wboekel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 70
Echter, een loodaccu (in rust) met een 50% soc zou een spanning moeten hebben van 12.1v.

Dat vind ik niet terug in bovenstaande grafiek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 23 jan 2018 18:33 #910876

wboekel schreef :
Echter, een loodaccu (in rust) met een 50% soc zou een spanning moeten hebben van 12.1v.

Volgens het boek van Victron is dat 12,24V.

De lijn bij C/20 (ontladende stroom) zit daar wel vlakbij....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 23 jan 2018 18:40 #910882

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
En de lijn van de C/20 ontlading wordt als de 'norm' gezien in het berekenen van de Peukert factor. Als je het helemaal goed wilt doen moet je ook nog de temperatuur in de beschouwing meenemen.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 23 jan 2018 20:35 #910941

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Tony2920 schreef :
Airgead schreef :
Baasklusje schreef :
zoiets?


Nee dus, dat is de spanning tijdens laden, niet tijdens ontladen.

Er staat nochtans boven Voltage while under discharge .
En dat betekend Spanning tijdens ontlading.

oeps! niet gezien. Maar dan kan ik geen soep maken van de grafiek.
Wat betekent C3, C5, C10, C20, C100 dan?
Ik ging ervan uit dat het stroom was om nog een zinnig grafiek te bekomen.
2A. tot en met 100A dus. Dat klopt dan (mogelijk) alleen als het laadstroom is.
Als het iets anders is als stroom dan is de beantwoording van de TS sowieso niet vervat in deze grafiek.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 23 jan 2018 20:43 #910951

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27811
Als je goed kijkt, dan staat er nog een deelstreepje tussen de C en het getal.
C = capaciteit. C/20 wil dus zeggen: ontladen met 1/20 van de capaciteit. In het geval van een 100 Ah accu dus met 5 A.
Laatst bewerkt: 23 jan 2018 20:45 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 23 jan 2018 21:06 #910958

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
@ Stegeman: bedankt!
Zal in het vervolg mijn goede leesbril maar liever opzetten. :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 23 jan 2018 21:32 #910967

Oei, nu ben je aan de beurt. :laugh:
Stegeman is die van de worst.
dat wordt opgevat als nogal een belediging..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 23 jan 2018 21:34 #910969

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
wboekel schreef :
Echter, een loodaccu (in rust) met een 50% soc zou een spanning moeten hebben van 12.1v.

Dat vind ik niet terug in bovenstaande grafiek.

Dat klopt ook, deze grafiek geeft de spanningen aan tijdens het ontladen ( discharge ), dus terwijl er stroom afgenomen wordt.
Een accu is pas na ongeveer 6H zonder stroomafname(ontladen) of opname (laden) in rust.
Voor de spanning in rust moet je een andere grafiek raadplegen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 23 jan 2018 21:43 #910976

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
roozeboos schreef :
Oei, nu ben je aan de beurt. :laugh:
Stegeman is die van de worst.
dat wordt opgevat als nogal een belediging..
:laugh: :laugh: had waarschijnlijk honger toen ik deze fout maakte! :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 24 jan 2018 08:13 #911035

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27811
Airgead schreef :
roozeboos schreef :
Oei, nu ben je aan de beurt. :laugh:
Stegeman is die van de worst.
dat wordt opgevat als nogal een belediging..
:laugh: :laugh: had waarschijnlijk honger toen ik deze fout maakte! :laugh: :laugh:

Het is je gegund hoor. Ik hoop dat er nog wat worst in de koelkast lag..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 24 jan 2018 09:40 #911070

lodewijk stegman schreef :
Airgead schreef :
roozeboos schreef :
Oei, nu ben je aan de beurt. :laugh:
Stegeman is die van de worst.
dat wordt opgevat als nogal een belediging..
:laugh: :laugh: had waarschijnlijk honger toen ik deze fout maakte! :laugh: :laugh:

Het is je gegund hoor. Ik hoop dat er nog wat worst in de koelkast lag..

Maar dan wel die verse rookworst uit het koelvak van Appie :woohoo:

Oja , en dan dit plaatje nog voor spanning versus lading in rust.
Ad
Laatst bewerkt: 24 jan 2018 09:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 24 jan 2018 10:06 #911080

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Volgens dat tabelletje met spanning in rust, is die spanning in rust dan lager dan de spanning bij een belasting (zelfs bij C/100 belasting).

Bijvoorbeeld bij 50% SOC, 12.06V volgens tabel Ad, en 12.4V bij een belasting met C/100 volgens de grafiek. Dat is merkwaardig.

Maar goed, gaat dit over exact dezelfde accu en chemie? Zelfde temperatuur? Waarschijnlijk dus niet.

Terug naar de vraag van TS: ja zulke dingen zijn er, maar afhankelijk van je doel, moet je goed begrijpen wat je met die info gaat doen. Je gaat gemakkelijk 'de fout in'.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 24 jan 2018 10:13 #911084

Twist schreef :
Volgens dat tabelletje met spanning in rust, is die spanning in rust dan lager dan de spanning bij een belasting (zelfs bij C/100 belasting).

Vreemd ja. Zal wel van de aardbevingen bij Ad in Groningen komen.
Tabel van Victron:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 24 jan 2018 10:51 #911101

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Bedenk dat het enorm kan verschillen. Mijn lichtaccu's (AGM, bedoelt voor backup van servers) storten qua spanning al flink in bij een relatief kleine belasting. Daar gaat zo 0,2/0,3 V af bij 5-7 A belasting. Mijn startaccu (simpele start accu) lacht om zo'n belasting en dipt minder. Twee redelijke extremen en volkomen logisch als je naar de opbouw van de accu's kijkt maar een universeel schema maken gaat je dus niet lukken. Dus eerst maar eens de leverancier vragen?

Ook de relatie voltage - ladingstoestand is al aardig anders tussen deze twee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 24 jan 2018 11:08 #911111

Tja , er zijn diverse van dat soort tabelletjes te vinden op internet.
Maar v.w.b. de chemie zijn alle "normale" accu's hetzelfde hoor, i.t.t. wat verkopers je nog wel eens wijs proberen te maken. Allemaal lood/zwavelzuur accu's ( ook de verschillende AGM's en de Calcium accu's .Behalve dan de Lithium accu's ( en vroeger de Cadmium) natuurlijk.
Verschil is er natuurlijk wel qua o.a. zelfontlading en diepe ontlading gedrag.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 24 jan 2018 11:11 #911114

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8073
Chemisch vast wel. Maar toch is de spanningsval bij mijn licht accu's een stuk hoger. Wellicht door kleinere doorsneden in de accu zelf, oppervlakte van het lood etc. Maar dat heeft aardige invloed op zo'n schema.
Laatst bewerkt: 24 jan 2018 11:13 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 24 jan 2018 12:04 #911137

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
De opbouw van de accu zal ongetwijfeld een effect hebben op de interne weerstand. En daarmee is de klemspanning onder belasting dus afhankelijk van de opbouw van de accu.

Een versimpeld voorbeeldje met (verzonnen) getallen:
twee 100Ah accu's: A heeft een Ri van 20 mOhm en B heeft Ri van 50 mOhm.
belasten we beide (start = 100% volgeladen en in rust (12.7V klemspanning)) met een C/10 dus 10A stroom dan geeft die belasting bij A een 'spanningsverlies' van 0.2V en bij B 0.5V. Klemspanning die je dan meet bij A is 12.5V en bij B 12.2V

De chemie kan dan wel hetzelfde zijn... toch ander gedrag.

Je kan zo'n curve van belaste klemspanning vs SOC en belasting natuurlijk wel zelf maken, specifiek voor de accu waar het om gaat. Dan kun je daarna een 'slimmere' SOC uitspraak doen op basis van gemeten spanning en belasting.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 24 jan 2018 13:30 #911184

Philip schreef :
Chemisch vast wel. Maar toch is de spanningsval bij mijn licht accu's een stuk hoger. Wellicht door kleinere doorsneden in de accu zelf, oppervlakte van het lood etc. Maar dat heeft aardige invloed op zo'n schema.

Dat klopt natuurlijk wel maar op de spanning in ruststand heeft dat uiteraard geen invloed.Bij nul ampère speelt weerstand immers geen rol .Wet van Ohm ; U=I*R weetjewel ;)
Uiteraard wel op de performance bij verschillende belastingen.
Inderdaad zitten bijv. bij AGM accu's de platen dichter op elkaar en is ook het plaatoppervlak niet altijd hetzelfde geprofileerd.
Ad
Laatst bewerkt: 24 jan 2018 13:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 24 jan 2018 13:53 #911195

  • Twist
  • Twist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 653
Toch zijn er ook veel internet pagina's waar er wel degelijk onderscheid gemaakt wordt tussen de verschillende types accus, als het gaat om de spanning in rust.

Een willekeurig zoekresultaat

AGM, Gel of Sealed/Flooded is dus wel degelijk van belang voor welke tabelletje 'rustspanning vs SOC' er geldt.

Ik snap wat je zegt Ad: lood is lood. En de chemie is steeds hetzelfde. Wellicht is dat toch iets te kort door de bocht... Ik heb zelf geen parate kennis van het 'waarom' de verschillende accutypes verschillende rustspanningen hebben.
Zeevink

"With the right 90-degree rotation, any effect is a side effect." -- xkcd
Laatst bewerkt: 24 jan 2018 13:54 door Twist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belaste klemspanning van accu's 25 jan 2018 07:39 #911369

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8308
Baasklusje schreef :
zoiets?

Inderdaad.

Alleen: inderdaad zijn de C/100 spanningen al hoger dan die in de diverse "in rust" tabellen.

Waar heb je dit vandaan?

De achtergrond van mn vraag:

Op een onverwacht en ook lastig moment was mn service accu leeg.

Accu: Semi tractie, C/20=100Ah, C/5=80Ah.

Dus ik heb nu de accu op de werkbank staan. Ik kan hem belasten met een constante belasting. Die heb ik gemaakt van een omvormer naar 220 en een lamp. Nu 60 W. Onafhankelijk van de spanning vraagt die 5.08A.

Het merkwaardige verschijnsel: na 6:08, dus met een SOC van 100-31.15=68.8%, valt de belastte spanning zover terug dat de omvormer er mee ophoudt. Ongeveer 10V. Na een uurtje rust is de klemspanning alweer 12.27V.

??????

Uiteraard wil ik er niet aan, maar ik neem aan dat de accu gewoon stuk is.
Laatst bewerkt: 25 jan 2018 07:44 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl