Ik heb op de Tooluka ooit een stuurmotor met 2 veldwikkelingen gekoppeld aan een Simrad AP-27. Op zich prima te doen, omdat de simrad ook apart ventielen kan aansturen of een motor. Als er een relais in komt wordt de spanning verder pulsbreedte gestuurd vanuit de piloot.
Dit is het schema, verder geen vragen:
Er zat ook een clutch in (koppeling) die niet vol continue op de 24 volt mocht, dus moest na aantrekken weer op een lagere spanning middels een draadgewonden weerstand.
Het was zo gemaakt dat het zoveel mogelijk aansloot op de bestaande mechanische situatie.
Na 15 jaar werkt het dus nog prima.
Je moet dus eerst heel goed inventariseren welke functies allemaal bij die motor aanwezig zijn. In dit geval was dat:
- linksom
- rechtsom
- koppeling
- Dissipatie reductie koppeling
- Eindschakelaar BB
- Eindschakelaar SB
- Roerstand
Er is destijds opzettelijk voor relais gekozen, omdat die geheel ongevoelig zijn voor elektrische rampspoed t.o.v. FET's in de middle of knoware.
Besteed vooral veel aandacht voor de EMK puls uit de motor velden bij afschakelen.