Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vervangen accuswitch door relais

Vervangen accuswitch door relais 28 jan 2018 17:05 #912507

  • rpeppel
  • rpeppel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Mijn boot heeft op dit moment nog de bekende draaiknop waarmee je kunt schakelen tussen accu 1, accu 2 en beiden. Dit werkt niet geheel naar tevredenheid en ik wil nu een relais inbouwen zodat ik zeker weet dat de startacuu altijd vol is.

Nu heb ik vandaag de huidige installatie ontmanteld en ik zag dat op de huidige switch twee aansluitingen zitten voor de spanningsregulator van de alternator (zie figuur hieronder).




Als ik de huidige switch weghaal en vervang door het relais, blijf ik met deze twee draadjes zitten (zie figuur hieronder).



Hoe moet ik de spanningsregulator van de alternator aansluiten?

Dan een tweede vraag. Stel ik wil de huidige switch vanwege cosmetische redenen niet weghalen. Hoe kan ik deze nog gebruiken als hoofdschakelaar? Hoe loopt de schakeling dan?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Laatst bewerkt: 28 jan 2018 17:05 door rpeppel. Reden: schrijffout verwijderd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen accuswitch door relais 28 jan 2018 17:19 #912512

je zou de schakelaar kunnen gebruiken om de massa te onderbreken.
ik ben ook van plan een ralais te plaatsen en de schakelaar er uit.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen accuswitch door relais 28 jan 2018 17:27 #912517

Een relais schakelt de lichtaccu erbij tijdens laden en ontkoppelt die weer bij verbruik zonder laden door de alternator.

Om er zeker van te zijn dat de alternator de accuspanning 'voelt' tijdens het laden is het verstandig de sense-draad aan de plus van de startaccu aan te sluiten. Die zit altijd aan de alternator (relais open of dicht) en dus voelt de alternator dan altijd de spanning van de accu die geladen wordt.

Als je die sense-draad aan de lichtaccu zet en het relais werkt niet meer (defect) dan gaat de laadspanning, bij gebrek aan sense, zomaar naar de 17 volt en meer. Dat wil je niet (en de alternator en je instrumenten ook niet).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 28 jan 2018 17:27 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen accuswitch door relais 28 jan 2018 17:32 #912519

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
En een Victron Cyrix-ct 12/24V-120A intelligente accuscheider gebruiken.



www.bluepowershop.nl/victron-c...te-accuscheider.html
Laatst bewerkt: 28 jan 2018 17:32 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen accuswitch door relais 28 jan 2018 17:40 #912524

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
De schakelaar moet je gewoon laten zitten, die gebruik je n.l. Voor noodstart.
Dat laadrelais of cyrix of fetdiode brug moet je er gewoon bij zetten.

Dynamo rechtstreeks op een FETbrug en de startmotor op de schakelaar zoals het nu zit.
- Motor start altijd op startaccu
- Dynamo laadt altijd beide accu's.

Zorgeloos redundant systeem!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 28 jan 2018 17:43 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen accuswitch door relais 28 jan 2018 19:48 #912599

  • rpeppel
  • rpeppel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Als ik de sense draad op de + van de startaccu zet, waar gaat de tweede draad dan? Gaat die op de -?

Ik begrijp niet helemaal hoe ik één en ander moet schakelen als ik dat zogenaamde 'redundant' systeem zou doen waarbij ik beide gebruik. Misschien kan iemand een schema tekenen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen accuswitch door relais 29 jan 2018 05:56 #912662

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Niet beiden aansluiten.
De cyrix kun je schakelen met een schakelaar, mocht de startaccu leeg zijn kun je hem laten sluiten voor een x aantal seconden en zo de motor starten.

manual
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Laatst bewerkt: 29 jan 2018 05:57 door jessejohn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen accuswitch door relais 31 jan 2018 11:13 #913335

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3380
WADnWIND schreef :
De schakelaar moet je gewoon laten zitten, die gebruik je n.l. Voor noodstart.
Dat laadrelais of cyrix of fetdiode brug moet je er gewoon bij zetten.

Dynamo rechtstreeks op een FETbrug en de startmotor op de schakelaar zoals het nu zit.
- Motor start altijd op startaccu
- Dynamo laadt altijd beide accu's.

Dynamo of alternator?

ik vraag dat omdat ik een Sabb heb met dynastart
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 31 jan 2018 11:23 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vervangen accuswitch door relais 31 jan 2018 16:56 #913430

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
DavidS schreef :
WADnWIND schreef :
De schakelaar moet je gewoon laten zitten, die gebruik je n.l. Voor noodstart.
Dat laadrelais of cyrix of fetdiode brug moet je er gewoon bij zetten.

Dynamo rechtstreeks op een FETbrug en de startmotor op de schakelaar zoals het nu zit.
- Motor start altijd op startaccu
- Dynamo laadt altijd beide accu's.

Dynamo of alternator?

ik vraag dat omdat ik een Sabb heb met dynastart

Ja, hallo! ik geef natuurlijk geen advies voor museale motoren! ;) Dynastart, ik wist niet eens dat er nog van die dingen ronddrijven :laugh:

Aangezien de dynastart rechtstreeks op de startaccu moet zitten is een cyrix of veel goedkoper laadrelais de overblijvende optie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl