Dank voor alle antwoorden dat brengt me weer op het goede pad.
Ik denk dat je parallel geschakelde accu's bedoelt
Klopt (blijft moeilijk voor een alfa)
Alle stroom in/uit de accu's ook door de shunt gaat.
Dit deed me eraan denken dat de acculader wel direct op de accu zit. Als ik de inkomende ampères wil meten zal ik de shunt dus toch richting accu's moeten plaatsen.
Voor mij is een voltmetertje voldoende om een inschatting te maken van de laadtoestand van de accu, niet zo precies, maar voldoende voor een besluit om wèl of níet een andere laadbron in te schakelen.
De capaciteit schat ik in door spanning te meten tijdens een bekende belasting, altijd goed genoeg geweest.
Zo heb ik het tot nu toe ook altijd gedaan en dat werkt inderdaad prima. Maar omdat ik plannen heb voor een langere reis wilde ik wat meer gevoel krijgen bij, met name, het gebruik. Ook wil ik wat meer PV panelen gaan plaatsen en dan leek het me ook leuk en informatief om te zien hoeveel er weer in de accu's stroomt. Om het dan maar meteen goed te doen, dus die monitor gekocht.
Ik twijfel nu of ik de accumonitor niet terug ga sturen en alleen een simpel ampèremetertje aan de verbruikerskant ga zetten.