Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Acculader geschikt voor 2x 110Ah loodaccu's ?

Acculader geschikt voor 2x 110Ah loodaccu's ? 11 feb 2018 12:22 #916688

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 352
Hallo mensen,
Is dit acculadertje geschikt om een accubank met twee 110Ah loodaccu's (start & service accu) bij te laden ?



Thanks,
V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader geschikt voor 2x 110Ah loodaccu's ? 11 feb 2018 12:31 #916690

"lead acid between 40-250Ah", daar valt dus een loodaccu van 110Ah binnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader geschikt voor 2x 110Ah loodaccu's ? 11 feb 2018 12:53 #916696

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Ongeveer maximaal 10% laden van de totale accu capaciteit.
Dit word aanbevolen als beste keuze.
Dus je kan tot 25 ampère.
Natuurlijk kan je met de huidige lader laden alleen dat duurt langer.
En een kans dat de accu's in de beschikbare tijd niet vol geladen worden en dat is slecht voor de accu's.
Ik vind je huidige lader te klein.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader geschikt voor 2x 110Ah loodaccu's ? 11 feb 2018 13:02 #916699

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16939
Het gaat eigenlijk maar om een 110 A accu toch? Die startaccu hangt er maar bij en is nooit leeg?
Lijkt mij meer dan zat eigenlijk hoewel ik zou kiezen voor een ladertje met twee uitgangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader geschikt voor 2x 110Ah loodaccu's ? 11 feb 2018 13:42 #916707

De vraag gaat over 'een accubank' met 2*110Ah. Dat lijkt op 1 accu (samengesteld uit 2 parallel).

220Ah accubank, max output van de lader bij 14,4V (mooie laadspanning) is 8A, staat er.
Dat maakt 3,6% voor de verhouding tussen accu en lader. Te weinig.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 11 feb 2018 13:42 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader geschikt voor 2x 110Ah loodaccu's ? 11 feb 2018 14:08 #916716

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16939
twee 110Ah loodaccu's (start & service accu)
Tis maar net wat je lezen wil :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader geschikt voor 2x 110Ah loodaccu's ? 11 feb 2018 14:25 #916719

Ik heb deze voor een zelfde configuratie.




Hij is met een app uit te lezen. Dat vind ik een meerwaarde van deze lader. Wel is 15A iets minder dan de aanbevolen 10%, maar bij mij heeft dat nog niet tot problemen geleid. Binnen een paar uur zijn mijn accu's tot nu toe altijd weer vol geladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader geschikt voor 2x 110Ah loodaccu's ? 11 feb 2018 15:41 #916729

  • Vronsky
  • Vronsky's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 352
Super !

Thanks,
V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader geschikt voor 2x 110Ah loodaccu's ? 13 feb 2018 13:35 #917176

Ze hebben mij wel eens vertelt dat de lader minimaal 10% en maximaal 15% van de capaciteit van het accupakket moet zijn. Met een te kleine lader creeer je te weinig activiteit in de accu waardoor de platen gaan sulfateren en daardoor de accu uiteindelijk kapot zal gaan. als de laagspanning te hoog is word de accu te warm en zal hij zelfs gaan koken met de nare gevolgen van dien. Zeker met de moderne accu's van tegenwoordig is te kiezen van de juiste lader van groot belang voor de levensduur van de accu's.
Agm accu's bijvoorbeeld mag je als ze helemaal leeg zijn niet laden met meer dan 5 ah want anders gaan de platen bewegen en kunnn ze elkaar raken waardoor de accu ook weer kapo gaat.
Ik heb er in de garage al veel Agm accu's zien sneuvelen omdat een auto opgestart werd met een boosterpack.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader geschikt voor 2x 110Ah loodaccu's ? 13 feb 2018 18:22 #917249

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7211
Martinwmd schreef :
Ze hebben mij wel eens vertelt dat de lader minimaal 10% en maximaal 15% van de capaciteit van het accupakket moet zijn. Met een te kleine lader creeer je te weinig activiteit in de accu waardoor de platen gaan sulfateren en daardoor de accu uiteindelijk kapot zal gaan. als de laagspanning te hoog is word de accu te warm en zal hij zelfs gaan koken met de nare gevolgen van dien. Zeker met de moderne accu's van tegenwoordig is te kiezen van de juiste lader van groot belang voor de levensduur van de accu's.
Agm accu's bijvoorbeeld mag je als ze helemaal leeg zijn niet laden met meer dan 5 ah want anders gaan de platen bewegen en kunnn ze elkaar raken waardoor de accu ook weer kapo gaat.
Ik heb er in de garage al veel Agm accu's zien sneuvelen omdat een auto opgestart werd met een boosterpack.

in welke autoos zitten agm accu,s dan?
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader geschikt voor 2x 110Ah loodaccu's ? 13 feb 2018 18:35 #917254

voor zover ik weet hebben alle auto's met start/stop systeem een Agm accu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader geschikt voor 2x 110Ah loodaccu's ? 13 feb 2018 18:40 #917257

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6030
als een accu er niet tegen kan om met een te lage laadstroom te worden geladen, zou je er ook geen zonnepaneel op kunnen zetten, die zijn op een boot ook niet al te groot, en heb je een erge lage laadstroom.

ik heb ook het idee dat het veels te lang duurd met een kleine lader ,als je accu leeg is en je wilt naar vol

220 AH leeg bij 50% = 110 AH aan bij te laden capaciteit en dat is bij 10A een laadtijd van minimaal 11 uur en vermoedelijk langer vanweg zijn interne laadcycles met verschillende stromen.

bij een 5A lader is dat minimaal 22 uur en vermoedelijk ook een stuk langer...als je om 17:00 ergens in de haven ligt en je wilt de volgend ochtend weer weg zit je met een 5a lader met een niet volle accu.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 18:41 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader geschikt voor 2x 110Ah loodaccu's ? 13 feb 2018 18:52 #917261

De laadstroom is het gevolg van een spanningsverschil tussen accu spanning en lader spanning.

De meest simpele lader is een trafo met diodebrug erachter. Ongeregeld, naarmate de accu voller wordt gaat de accu spanning omhoog en ook de laderspanning.
dat kan wel eens veel te hoog worden.
Resultaat accu stuk.

Een goede lader heeft een bovengrens vo0r spanning.
Wanneer een veel te grote accu ermee geladen wordt dan is de maximale laderstroom de bovengrens, de lader haalt de topspanning niet (die 14,2Volt)
Op zeker moment is de accu zo ver geladen dat die topspanning wèl gehaald wordt, dan gaat de lader terug regelen, Amperes worden minder

Een goede lader is nooit te groot, hij past zich aan, aan wat de accu aankan.
Hij zal dus niet sneller laden dan de accu toestaat. En dat is die genoemde 10%.
Wat alleen maar een "ongeveer" aanduiding is

Een (te) kleine lader zal er gewoon langer over doen dan een (te) grote lader,

Een wat ruim bemeten lader is alleen maar plezierig, hij houdt de spanning op de ingestelde waarde, die 14,2V en levert wat de accu vraagt, PLUS hetgeen de gebruikers daar bovenop vragen, dit tot z´n maximale capaciteit is bereikt

Edit,
Mijn generator kan 60A leveren, dat doet hij ook wanneer hij niet de 14,2 V bereikt.
Maar die 14,2 V wordt al bereikt bij 40A wanneer ik de motor start vanwege stroomgebrek.
Na korte tijd blijft die 14,2V gelijk en wordt de stroom minder.
Zet ik een schijnwerper aan die 10A neemt, dan zie ik dat erbij komen op de generator stroom.
De laadstroom naar de accu blijft gelijk.

De spanning is bepalend, wanneer die goed is geregeld zijn er geen problemen.
De stroom is het GEVOLG van verschil tussen lader(generator)spanning en accu spanning en de weerstand in het gehele circuit.
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 19:04 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader geschikt voor 2x 110Ah loodaccu's ? 13 feb 2018 21:21 #917308

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7211
Martinwmd schreef :
voor zover ik weet hebben alle auto's met start/stop systeem een Agm accu

nee autoos met start stop hebben bijna nooit agm accu,s. alleen autoos die in staat zijn remenergie te regenereren zijn uitgerust met agm accu,s.
gewone start stop auto,s hebben veelal EFB (Enhanced Flooded Battery) of ECM (Enhanced Cycling Mat) accu,s.

die kun je inderdaad naar de filistijnen helpen
voor elke oplossing is er een probleem
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 21:22 door b100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader geschikt voor 2x 110Ah loodaccu's ? 14 feb 2018 18:17 #917508

  • O.E.B.
  • O.E.B.'s Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 371
b100 schreef :
Martinwmd schreef :
voor zover ik weet hebben alle auto's met start/stop systeem een Agm accu

nee autoos met start stop hebben bijna nooit agm accu,s. alleen autoos die in staat zijn remenergie te regenereren zijn uitgerust met agm accu,s.
.

Klopt. Daarom zit er bij mij ook een AGM accu in
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Acculader geschikt voor 2x 110Ah loodaccu's ? 14 feb 2018 18:36 #917511

b100 schreef :
Martinwmd schreef :
voor zover ik weet hebben alle auto's met start/stop systeem een Agm accu

nee autoos met start stop hebben bijna nooit agm accu,s. alleen autoos die in staat zijn remenergie te regenereren zijn uitgerust met agm accu,s.
gewone start stop auto,s hebben veelal EFB (Enhanced Flooded Battery) of ECM (Enhanced Cycling Mat) accu,s.

die kun je inderdaad naar de filistijnen helpen

Ik heb jaren bij een Kia-dealer gewerkt en daar zaten in alle eco-dynamics modellen Agm-accu's.
En in de Seat mii die ik zelf rij zit ook een Agm accu en die regenereert echt geen remenergie hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl