De laadstroom is het gevolg van een spanningsverschil tussen accu spanning en lader spanning.
De meest simpele lader is een trafo met diodebrug erachter. Ongeregeld, naarmate de accu voller wordt gaat de accu spanning omhoog en ook de laderspanning.
dat kan wel eens veel te hoog worden.
Resultaat accu stuk.
Een goede lader heeft een bovengrens vo0r spanning.
Wanneer een veel te grote accu ermee geladen wordt dan is de maximale laderstroom de bovengrens, de lader haalt de topspanning niet (die 14,2Volt)
Op zeker moment is de accu zo ver geladen dat die topspanning wèl gehaald wordt, dan gaat de lader terug regelen, Amperes worden minder
Een goede lader is nooit te groot, hij past zich aan, aan wat de accu aankan.
Hij zal dus niet sneller laden dan de accu toestaat. En dat is die genoemde 10%.
Wat alleen maar een "ongeveer" aanduiding is
Een (te) kleine lader zal er gewoon langer over doen dan een (te) grote lader,
Een wat ruim bemeten lader is alleen maar plezierig, hij houdt de spanning op de ingestelde waarde, die 14,2V en levert wat de accu vraagt, PLUS hetgeen de gebruikers daar bovenop vragen, dit tot z´n maximale capaciteit is bereikt
Edit,
Mijn generator kan 60A leveren, dat doet hij ook wanneer hij niet de 14,2 V bereikt.
Maar die 14,2 V wordt al bereikt bij 40A wanneer ik de motor start vanwege stroomgebrek.
Na korte tijd blijft die 14,2V gelijk en wordt de stroom minder.
Zet ik een schijnwerper aan die 10A neemt, dan zie ik dat erbij komen op de generator stroom.
De laadstroom naar de accu blijft gelijk.
De spanning is bepalend, wanneer die goed is geregeld zijn er geen problemen.
De stroom is het GEVOLG van verschil tussen lader(generator)spanning en accu spanning en de weerstand in het gehele circuit.