Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: serviceaccu parallel met boegjet accu?

serviceaccu parallel met boegjet accu? 13 feb 2018 14:09 #917188

  • Arjan2
  • Arjan2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Even kort voorstellen i.v.m. nieuw op forum;
Ik ben Arjan,
Sinds anderhalf jaar in het bezit van een "Queen class 38" uit 1966.
Bouwmateriaal: Polyester
Rompvorm: S-spant
Gewicht: 6900 kg.
Loa: 11,5 mtr.
Staat van onderhoud: Matig
Stand der techniek: Matig

Ik ben voornemens, en reeds onderweg om alle elektra (en meer) te vervangen, en o.a. een boegjet in te bouwen (dus géén boegschroef).

Basis van elektrisch systeem: Lader / omvormer 24V 3000W en 2x AGM serviceaccu 260Ah
Op de serviceaccu wil ik in eerste instantie ook de boegjet (480A) aansluiten. Dit moeten deze accu's in principe kunnen hebben.

Om de serviceaccu's te sparen denk ik erover om twee van de kleinste Yellowtop's (in serie geschakeld), vlak bij de jetpomp te zetten. Deze wil ik eigenlijk (tegen alle regels in) ten alle tijden parallel houden aan de serviceaccu. (eventueel bij "niet aan boord" gescheiden d.m.v. hoofdschakelaar)

- Met laden van de accu's zou dit geen probleem zijn.
- In rust verwacht ik géén probleem, enkel bij deels ontladen accu's de mogelijkheid dat de ene accu wat lading kwijtraakt naar de andere. (lading gaat nivelleren, maar niet verloren)
- Bij gebruik boegjet wordt een deel uit de yellowtops getrokken, en een deel uit de serviceaccu, waarbij de yellowtops de serviceaccu wat ontlasten. Dit geld ook bij overig gebruik volgens mij. Minder geladen accu's hebben een hogere inwendige weerstand, en zullen vanzelf minder gaan leveren waardoor het mij niet waarschijnlijk lijkt dat de sets één voor één leeg getrokken gaan worden.

Monitoren wil ik doen d.m.v. accumonitor voor de complete samengestelde set, en eventueel een aparte monitor voor de yellowtops of de 260 Ah serviceaccu's.
M.b.v. een ampèretang kan ik desgewenst bijvoorbeeld een aantal maal per jaar controleren hoe de verdeling van de ontlaadstromen is bij gebruik van de boegjet.

Voordeel dat ik zie, is dat ik méér cappaciteit serviceaccu heb dan enkel met de 2x 260Ah., en dat de serviceaccu ook nog eens langer meegaat doordat deze minder extreme stroompieken hoeft te leveren. Tevens kan ik toe met minder grote yellowtops dan wanneer ik de boegjet enkel op deze accu's zou aansluiten.

Nadeel is dat de Yellowtops mogelijk eerder aan vervanging toe zijn dan de serviceaccu?

Startaccu is, en blijft 12V, waar ook een aantal retsrende 12V gebruikers op komen te staan. Deze zal m.b.v. de standaard alternator op de motor, en een dc-dc lader op peil gehouden worden.
Voord e serviceaccu komt er een 50 of 60A alternator met externe regelaar bij op de motor.

Goede kans dat ik ergens iets over het hoofd zie, dan wordt ik daar graag op gewezen.

Ik zal proberen nog wat aan deze uitleg te schaven, en ben benieuwd naar jullie input in deze.
Alle reacties zijn welkom, mits goed onderbouwd
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 17:22 door Arjan2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

serviceaccu parallel met boegjet accu? 13 feb 2018 21:36 #917310

Welkom Arjan!
Niemand reageert, dus doe ik de aftrap maar. Wellicht komen de echte accu's experts nog erbij.

Echter, ik zou simpel beginnen.
De boegjet draait alleen met ingeschakelde motor neem ik aan?
Zou het dan niet genoeg zijn om met de twee yellowtops de jets aan te sturen?

Uiteraard de yellowtops ook laden als de motor draait.

Je wil toch ook je service accu vol houden lijkt me. En dus niet alles leegtrekken als de jet (te) lang draait.

Ik zou het eerst proberen zonder service accu's parallel aan de yellowtops.
En hoe meer je aan je boot went hoe minder je de jet nodig gaat hebben.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 13 feb 2018 21:37 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

serviceaccu parallel met boegjet accu? 13 feb 2018 21:46 #917313

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7211
een boegjet van 480 ampere? wow dit ga ik volgen :huh:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

serviceaccu parallel met boegjet accu? 13 feb 2018 23:30 #917328

Welkom Arjan!
Poeh, je wilt nogal wat: 480 ampere trekken uit de serviceaccu's.
Het idee dat je beschrijft, met die yellowtops, is op zich wel leuk: je gebruikt die yellowtops dan als een soort dikke afvlakcondensatoren.

Maar ik voorzie problemen: hoewel de inschakelpiek door de yellowtops gedempt zal worden, zullen de serviceakku's op hun donder krijgen van die 480 ampere; hun spanning zal inzakken, zeker na wat langer gebruik, en daar zullen de overige gebruikers niet blij mee zijn.
Kijk maar wat er in je auto gebeurt met de lampen, radio enz op het moment dat je start.

Naar mijn idee zul je voor de jet, als je die al wilt plaatsen, aparte dikke startaccu's moeten installeren waar verder geen andere gebruikers op zitten. Zorg voor heel korte kabels!
En denk goed na over de voeding, zodat je dynamo er niet uitfikt tijdens het gebruik van de jet, en dat je andere accu's niet leegtrekt.
Groet,
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

serviceaccu parallel met boegjet accu? 14 feb 2018 07:46 #917357

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
Idee is niet helemaal verkeerd al zitten er wel nadelen aan het feit dat je 2 ongelijke accu's parallel schakeld.
Zoals jij het schema nu gemaakt hebt moet het grootste deel van de stroom (Van de yellow tops) door 2 shunts, 2 zekeringen en een schakelaar. Dit gaat je nogal wat verlies in overgangsweerstanden opleveren. (D'r moet wel zo'n 500A door)

Zoals je de shunts nu hebt meet je met de ene de stroom van de Ytop en met de andere de Ytop+AGM. Lijkt me niet handig.

Als ik het zelf zou willen dan iets van eet maatje grotere Ytops (68-80Ah), en dan zonder de service accu te gebruiken voor de thruster. De Ytop gescheiden laden (diode/fet scheidingsblok) en evt. voor nood een schakelaar dat je toch de accu's parallel kan schakelen.

En met 80Ah zou je genoeg moeten hebben voor een minuut of 3-4 thruster gebruik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

serviceaccu parallel met boegjet accu? 14 feb 2018 08:15 #917371

En dat is nogal wat voor een boot uit de jaren 60 van ongeveer € 50K, kosten voor zo'n boegjet zonder installatie zal wel op € 10K komen.
Ieder heeft zijn eigen redenen om iets te doen, maar ik vraag me af waarom dit voor jou de beste optie is. Een gereviseerde boegschroef doet toch hetzelfde voor 1/10e van de prijs?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

serviceaccu parallel met boegjet accu? 14 feb 2018 09:19 #917395

24*480 = 11.52kW
is ongeveer 15.7PK
In dwarsrichting is je boot veel korter, dus ook je dwarse rompsnelheid toch?
Dan hoef je toch niet zoveel PK te hebben om dat te halen?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

serviceaccu parallel met boegjet accu? 14 feb 2018 09:39 #917402

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16939
bijna 16 pk.. :woohoo: Je zou toch niet geloven dat ze vroegah zonder deden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

serviceaccu parallel met boegjet accu? 14 feb 2018 09:40 #917403

It Paradyske schreef :
24*480 = 11.52kW
is ongeveer 15.7PK
In dwarsrichting is je boot veel korter, dus ook je dwarse rompsnelheid toch?
Dan hoef je toch niet zoveel PK te hebben om dat te halen?

Het rendement van een boegjet is zó hopeloos slecht dat je echt niet bang hoeft te zijn dat je teveel stuwkracht hebt.
Met zo'n boegjet kun je overigens wel een fantastische dekwasslang maken!

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

serviceaccu parallel met boegjet accu? 14 feb 2018 11:35 #917428

  • Arjan2
  • Arjan2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Vast dank voor de reacties zover. schema is nog niet volledig, en staat ter discussie. Is bedoeld om even vlot eerste idee duidelijk te maken.

Maak je geen illusies over de boegjet, deze staat te boek voor 50 kgf (500N).
Keuze voor een boegjet is omdat ik geen boegschroef tunnel (groot gat) wil, en uitklapbaar qua ruimte en kwetsbaarheid (gevoel) niet zie zitten.
Tevens is de pomp van de jet "vrijwel" overal in de boot te plaatsen, de mijne komt zodoende onder de s.b. hondekooi (vlak bij de accu's welke in de royale bun komen te staan).

Ik weet dat de boot ook zonder boegjet / schroef te varen is (wordt met deze al ruim 50 jr. gedaan), maar het lijkt mij in bepaalde situaties wel een aangenaam hulpmiddel.
Realiseer je wel dat bij deze boot de schroef boven en achter het roerblad zit. zodoende ben je stuurloos als je geen vaart loopt. (even een klap vooruit met roer dwars werkt hier niet!)

Extra shunt op de YT's was een gedachtegang om deze apart te kunnen monitoren, maar ik weet nog niet of de meerwaarde hiervan opweegt tegen de kosten en de 50 mV spanningsverlies (50 mV bij 500A)
De meetshunt voor de accumonitor welke het totale pakket moet gaan monitoren komt er wel zeker in. Hierbij kan ik eventueel ook kiezen voor een 1000A / 50 mV, maar dat heeft niet direct mijn voorkeur.

De dynamo uitfikken als de boegjet aangaat ben ik niet bang voor, ten eerste kan de dynamo standaard wel een paar minuten max stroom leveren, en voor een langere periode als ikd e gelijkrichter van de dynamo extern maak.

Idee is dat ik zoveel mogelijk gebruik wil maken van alle accucapaciteit die ik aan boord zet, om nutteloos gewicht te beperken. Let wel, kooktoestel wordt straks een inductieplaat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

serviceaccu parallel met boegjet accu? 14 feb 2018 11:43 #917430

Idee is dat ik zoveel mogelijk gebruik wil maken van alle accucapaciteit die ik aan boord zet, om nutteloos gewicht te beperken. Let wel, kooktoestel wordt straks een inductieplaat...


Is het dan niet een goed idee om ook LFP accu´s in de vergelijking te betrekken?
Bij genoemde vermogens lijkt dàt me juist een goede grond voor LFP.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

serviceaccu parallel met boegjet accu? 14 feb 2018 12:16 #917436

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
Volgens mij gaat er wat fout hier.
Welke jetmotor ga je gebruiken graag type nummer en merk.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

serviceaccu parallel met boegjet accu? 14 feb 2018 15:01 #917461

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Kan zo'n jetmotor niet rechtstreeks door de hoofdmotor aangedreven worden? Lijkt me in dit geval veel praktischer...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

serviceaccu parallel met boegjet accu? 14 feb 2018 16:06 #917473

  • Arjan2
  • Arjan2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Als antwoord op de vraag van JesseJohn:
Het betreft een JT-50 compact
Merk: Holland Marine Parts
24V/ 6kw / 480A / 50kgf
Set heb ik reeds liggen.
Graag back-on topic, en eventueel een andere discussie starten over de boegjet? (wil ik gerust in meepraten!)
Laatst bewerkt: 14 feb 2018 16:21 door Arjan2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

serviceaccu parallel met boegjet accu? 14 feb 2018 16:38 #917479

Ik kan je niet helpen met je vraag maar heb wel dezelfde maar dan nog iets zwaarder, JT70 en voor zowel boeg als hek. De planning is om deze door de 24V service accu te laten voeden. Wel LifePo4 met voedingkabels van ca. 30cm. lengte. Ben benieuwd hoe dat gaat uitpakken maar dat lijkt met hulp van de hier aanwezige expertise wel te gaan lukken.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 14 feb 2018 16:40 door Noballast. Reden: Foto toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

serviceaccu parallel met boegjet accu? 14 feb 2018 16:44 #917481

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
24V/ 6kw / 480A / 50kgf
Ergens klopt er iets niet. 480A bij 24V is toch echt 11.5kW en geen 6kW.
En als we even grof rekenen met 7kg/kW stuwdruk kom je op zo'n 7kW uit.
Die 480A is waarschijnlijk wat overdreven :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

serviceaccu parallel met boegjet accu? 14 feb 2018 16:47 #917483

Mijn 70kgf stuwdruk wordt geleverd door 24V 10 kW
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 14 feb 2018 16:49 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

serviceaccu parallel met boegjet accu? 14 feb 2018 17:31 #917497

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Leverancier geeft een stroom van 380A voor de 24V versie. Ik kan me niet voorstellen dat de 'compact' versie meer stroom zal verbruiken dan de 'non-compact'.

www.hollandmarineparts.nl/jetthruster/jt-50/

Vraag me wel af, kun je zomaar die motor achterin plaatsen en het water er aan de voorkant uit laten spuiten? Hoe ver ben je bereid je boot af te breken?
Laatst bewerkt: 14 feb 2018 17:33 door Pimpel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

serviceaccu parallel met boegjet accu? 14 feb 2018 17:36 #917500

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
oh, dat kan dus gemakkelijk. Had niet gedacht dat dit met flexibele slang kon worden aangelegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

serviceaccu parallel met boegjet accu? 15 feb 2018 08:42 #917641

  • Arjan2
  • Arjan2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
Boegjet is blijkbaar een onderwerp dat wat aandacht verdient, maar met deze discussie graag even terug naar de essentie van de vraagstelling.

Het gaat erom dat ik graag wil weten wat de effecten zijn als ik verschillende accu's parallel schakel.

Idee is om 2x Beaut 260 Ah AGM in serie te zetten, en parallel daaraan 2x Yellowtop 38 Ah.
De complete set functioneert in dat geval als gecombineerde serviceaccu / boegjet accu, waarbij ik wil bereiken dat de yellowtops de ergste klappen opvangen van het stroomverbruik van de boegjet.

LifePo accu's heb ik even naar gekeken, maar zijn voor zover ik kon vinden ong. 2x duurder dan de AGM waar ik naar kijk, verder kunnen ze (wat ik even kon achterhalen) niet de gewenste Ampères leveren voor de boegjet, en heb je balancers nodig tussen de cellen. verder werkt een AGM ook nog wel als die onder water staat, van een Lifepo ben ik daar wat minder zeker van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

serviceaccu parallel met boegjet accu? 15 feb 2018 09:02 #917652

  • AlfaR
  • AlfaR's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 185
Dit is geen goed idee. Verschillende types accu's moet je sowieso niet parallel zetten. Naar mijn menig maak je het ook veel te complex.

Als de service accu's het aankunnen, dan daar op aansluiten. En anders een set erbij plaatsen die het vermogen wel kunnen leveren.

Klaar.

Optima's zijn goede accu's, waarom niet 4 daarvanserie/parallel geschakeld?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

serviceaccu parallel met boegjet accu? 15 feb 2018 10:52 #917707

2x 75Ah gele optima met serieparallel relais wordt geadviseerd door hollandmarineparts, inderdaad, moeilijker dan dat hoeft het niet.

Ik maak een andere keuze en dat heeft alles met gewicht te maken. Aan TS, ik zou je nog maar eens goed inlezen op LifePo4.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl