Even kort voorstellen i.v.m. nieuw op forum;
Ik ben Arjan,
Sinds anderhalf jaar in het bezit van een "Queen class 38" uit 1966.
Bouwmateriaal: Polyester
Rompvorm: S-spant
Gewicht: 6900 kg.
Loa: 11,5 mtr.
Staat van onderhoud: Matig
Stand der techniek: Matig
Ik ben voornemens, en reeds onderweg om alle elektra (en meer) te vervangen, en o.a. een boegjet in te bouwen (dus géén boegschroef).
Basis van elektrisch systeem: Lader / omvormer 24V 3000W en 2x AGM serviceaccu 260Ah
Op de serviceaccu wil ik in eerste instantie ook de boegjet (480A) aansluiten. Dit moeten deze accu's in principe kunnen hebben.
Om de serviceaccu's te sparen denk ik erover om twee van de kleinste Yellowtop's (in serie geschakeld), vlak bij de jetpomp te zetten. Deze wil ik eigenlijk (tegen alle regels in) ten alle tijden parallel houden aan de serviceaccu. (eventueel bij "niet aan boord" gescheiden d.m.v. hoofdschakelaar)
- Met laden van de accu's zou dit geen probleem zijn.
- In rust verwacht ik géén probleem, enkel bij deels ontladen accu's de mogelijkheid dat de ene accu wat lading kwijtraakt naar de andere. (lading gaat nivelleren, maar niet verloren)
- Bij gebruik boegjet wordt een deel uit de yellowtops getrokken, en een deel uit de serviceaccu, waarbij de yellowtops de serviceaccu wat ontlasten. Dit geld ook bij overig gebruik volgens mij. Minder geladen accu's hebben een hogere inwendige weerstand, en zullen vanzelf minder gaan leveren waardoor het mij niet waarschijnlijk lijkt dat de sets één voor één leeg getrokken gaan worden.
Monitoren wil ik doen d.m.v. accumonitor voor de complete samengestelde set, en eventueel een aparte monitor voor de yellowtops of de 260 Ah serviceaccu's.
M.b.v. een ampèretang kan ik desgewenst bijvoorbeeld een aantal maal per jaar controleren hoe de verdeling van de ontlaadstromen is bij gebruik van de boegjet.
Voordeel dat ik zie, is dat ik méér cappaciteit serviceaccu heb dan enkel met de 2x 260Ah., en dat de serviceaccu ook nog eens langer meegaat doordat deze minder extreme stroompieken hoeft te leveren. Tevens kan ik toe met minder grote yellowtops dan wanneer ik de boegjet enkel op deze accu's zou aansluiten.
Nadeel is dat de Yellowtops mogelijk eerder aan vervanging toe zijn dan de serviceaccu?
Startaccu is, en blijft 12V, waar ook een aantal retsrende 12V gebruikers op komen te staan. Deze zal m.b.v. de standaard alternator op de motor, en een dc-dc lader op peil gehouden worden.
Voord e serviceaccu komt er een 50 of 60A alternator met externe regelaar bij op de motor.
Goede kans dat ik ergens iets over het hoofd zie, dan wordt ik daar graag op gewezen.
Ik zal proberen nog wat aan deze uitleg te schaven, en ben benieuwd naar jullie input in deze.
Alle reacties zijn welkom, mits goed onderbouwd