Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Backbone. Dropkabel

Backbone. Dropkabel 26 feb 2018 06:15 #920688

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2671
Wat is het verschil?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backbone. Dropkabel 26 feb 2018 06:38 #920690

  • fransb
  • fransb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 854
De aanwezigheid van de eindweerstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backbone. Dropkabel 26 feb 2018 06:55 #920692

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2671
fransb schreef :
De aanwezigheid van de eindweerstand.
is dat te herkennen? Of is dat het losse dopje of een onderdeel zoals scherm of gever.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backbone. Dropkabel 26 feb 2018 07:37 #920705

Hier alles wat je wilt weten daarover:

www.nmea.org/Assets/2012%20ibe...a%20installation.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backbone. Dropkabel 26 feb 2018 19:25 #920880

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2671
Nachtvlinder schreef :
Hier alles wat je wilt weten daarover:

www.nmea.org/Assets/2012%20ibe...a%20installation.pdf
top bedankt.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backbone. Dropkabel 04 mrt 2018 08:34 #922562

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2671
In de garage boven mijn schuifluik komen straks mfd, wifi module, triton 2 display,in de toekomst nog 1 of 2, en de zg100.

Is het slim om de backbone in de garage te laten eindigen? of kan ik daar beter een multi tap drop kastje plaatsen? is dat ook gewoon met die t stukjes te maken?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backbone. Dropkabel 04 mrt 2018 09:55 #922600

Ja dat kan: in de praktijk is het erg flexible allemaal. Ik heb de backbine lopen vanaf mastunit tot de dropkabel achterin de bakskist, maar je kunt ook eerder afsluiten. Het stuk backbone naar de hekstoel heet dan "dropcable"

Ik zou niet meer dan 2-3 T-stukje koppelen: het neemt veel ruimte in en zo'n lange string wordt mechanisch ook wat fragiel.

Achter de kaartentafel gebruik ik een Turck Devicenet koppelblok (lekker compact)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backbone. Dropkabel 17 apr 2018 05:55 #936073

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2671
Bedoel je met ja dat kan, dat ik een dropkabel naar de garage kan leiden en daar middels een aantal t stukken de gewenste meter plotter WiFi en zag 100 kan aansluiten?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backbone. Dropkabel 17 apr 2018 06:11 #936076

Je kunt de backbone kabel laten eindigen in de garage. Daar met een aantal T-stukjes naar de instrumenten, waarbij je in één van die T-stukjes de terminator zet.

Wat in de praktijk ook kan (maar officieel niet mag - dat bedoel ik met "het is flexibiel") is om een dropkabel verder te splitsen. Op de Triton repeater zitten daartoe al 2 connectoren. Ik zou hier niet heel ver mee gaan, bij mij aan boord lus ik de repeater door naar de VHF - dat gaat goed.

In deze schema's is de backbine rood; "T" zijn de terminators die de backbone definiëren. Bovenste schema is zoals het hoort, onderste helft is ook mogelijk in de praktijk. Ik weet niet hoeover je in de praktijk een dropkabel mag splitsen - één extra instrument zal wel goed gaan, daar heeft B&G zelfs al in voorzien op de Triton.

Laatst bewerkt: 17 apr 2018 06:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backbone. Dropkabel 17 apr 2018 08:18 #936111

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18223
Aardig om dit eens te delen. Het doorlussen van instrumenten is in de N2k wereld wel controversieel geloof ik. Oorspronkelijk stond de norm dit toe, later weer niet. Raymarine bouwde mede daarom eerst twee aansluitingen in op zijn instrumenten, bij de latere versies is dit teruggebracht tot één. Naar mijn mening gaat het idee van een 'pure backbone' (met naar ieder instrument een enkele dropkabel) volledig voorbij aan de praktijk aan boord van met name kleinere boten. De ruimte om bijvoorbeeld in de console of de stuurstand is vaak gewoonweg te beperkt om op deze manier de bekabeling aan te brengen. Het doorlussen van instrumenten is veel praktischer, goedkoper en mits je het niet te gek maakt doorgaans ook probleemloos.

Hier de layout op de il Cigno:

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 17 apr 2018 08:21 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backbone. Dropkabel 17 apr 2018 09:13 #936123

Ah, jij doet het ook ;) De praktijk lijkt vrij flexibel te zijn gelukkig. Onze netwerkjes zijn ook niet zo complex natuurlijk.

Ik hoop dat iemand de achtergrond kan uitleggen hoe (waarom!) een en ander werkt. Ik neem aan dat de funtie van de afsluitweerstanden alles temaken heeft met waarom de netwerk layout aan voorwaarden verbonden is. Wat kan er met het signaal op de bus gebeuren als je er met de pet naar gooit? En wat is een tranmissielijn eigenlijk?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backbone. Dropkabel 17 apr 2018 10:20 #936138

Zover mij bekend is de toegepaste NMEA2000 één grote puinhoop de certificering is alleen een bureaucratische vooral financieel gebaseerde afhandeling. Of te wel je betaald een hoop geld voor de specificaties en verklaard vervolgens dat je je daar aan hebt gehouden en dan mag je het logo gebruiken.

Dat wil niet zeggen dat er partijen zijn die echt wel hun best doen om het goed te krijgen.
Volgens mij hadden de grote merken al busprotocollen in gebruik voordat de NMEA2000 specificaties er waren, die merken hebben toen om verschillende (meestal financieel of marketing technische) redenen een draai aangegeven met alle problemen en vele updates ten gevolge.

Op dit moment lijkt het echter aardig uitgekristalliseerd en als je een niet al te uitgebreid netwerk hebt en niet van te veel verschillende fabrikanten dan kan het goed werken.

De uitvoering van het netwerk is nogal vreemd gespecificeerd in NMEA2000 ten opzichte van andere industriële en automotive busprotocollen. Normaal worden dropcables zoveel mogelijk vermeden en zo kort mogelijk gehouden, bij NMEA2000 mag hij 6 meter zijn! Dat lijkt mij om politieke argumenten gespecificeerd en niet omdat nu zo goed is voor je netwerk, het doorlussen in de backbone daartegen is heel normaal, korter kun je de dropcable niet maken! Maar dat doet NMEA2000 dan weer niet.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backbone. Dropkabel 17 apr 2018 10:49 #936141

Misschien goed om dan even in de Devicenet standaard te duiken; electrisch is NMEA2000 hier 100% mee compatible (alleen gebruikt Devicenet 24V als power supply).

Alles wat geldt over maximale lengtes van backbone, drop cables, branches etc is 1:1 hetzelfde met de Devicenet spec.

Mijn punt is dat een discussie over toegestande topologiën technisch niets te maken heeft met een N2K certificering!

Goed document gevonden. Binnen Devicenet zijn branches in de drop cables toegestaan!
www.phoenixcontact.com/assets/..._info/Device_net.pdf

Zeilprutser schreef :
Normaal worden dropcables zoveel mogelijk vermeden en zo kort mogelijk gehouden, bij NMEA2000 mag hij 6 meter zijn!

Die 6 meter komt rechtstreeks uit de Devicenet spec!

Zeilprutser schreef :
...doorlussen in de backbone daartegen is heel normaal, korter kun je de dropcable niet maken! Maar dat doet NMEA2000 dan weer niet.

Electrisch is dat natuurlijk hetzelfde als een heel korte drop cable. Dat mag dus onder beide standaarden.

De eissen uit het document samengevat:
  • Max toegestane lengte backbone (=grootste afstand tussen netwerk nodes en/of ieder van de terminators) is 100 m
  • Max lengte van een node naar backbone is 6 m
  • Max lengte van alle dropcables is 78 m
  • Splitsen/branches in dropcables oneindig toegestaan



Wat TS wil (en il Cigno en ik beperkt doen) is dus geen enkel probleem onder Devicenet. Onder N2K gaat dit dus óók goed.
Laatst bewerkt: 17 apr 2018 11:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backbone. Dropkabel 17 apr 2018 11:47 #936151

Of dat doorlussen in de specs van NMEA2000 ook is overgenomen dat weet ik dus niet, maar we zijn het in ieder geval eens dat dat geen problemen kan opleveren.
Ik heb van mijn engineers altijd begrepen dat zij dropcables in de ontwerpen van onze (automotive) canbus systemen willen voorkomen, kan het nu niet navragen waarom.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backbone. Dropkabel 17 apr 2018 17:04 #936207

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2671
Het werkt bij mij nu ook. Ik probeer de zg 100 onderdeks te plaatsen. Even kijken hoe dat gaat.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Backbone. Dropkabel 22 apr 2018 19:51 #937373

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2671
Zg100 onder het gangboord werkt prima. Hele set draait nu goed.
Ook de mast kabel heb ik doorgeknipt en aan elkaar gesoldeerd. Dit werkt ook weer.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl