Nachtvlinder schreef :
Ik heb goede ervaringen met deze drive; is een Octopus unit, wordt óók verkocht door Simrad (dan heet ie de SD10 en heeft een B&G compatible geïntegreerde roerstandaanwijzer). Is compact in te bouwen op een afstandje van het kwadrant/stuurstang. Handig als je weinig ruimte hebt of deze plaats slecht kunt bereiken. Ik stuur deze aan het een Simrad AC12. Combinatie bevalt erg goed - ook nauwelijks weerstand wanneer niet bekrachtigd.
octopusdrives.com/type-r-drive-family
ZeeZin schreef :
Stroomverbruik hangt met name af van het wel of niet hebben van een roerstandgever
Waarom is dat zo en welke situatie geeft het laagste verbruik?
De roerstandgever zorgt ervoor dat de computer exact weet hoeveel uitslag het roer geeft, daarmee hoeft deze minder bij te sturen. Minder stuurbewegingen = minder stroomgebruik.
Het is uiteraard aan de TS, maar ik zou echt een onderdekse doen. Ook al heb je iets hogere kosten voor het aanpassen van je achterschip. Tenzij je van plan bent de boot snel te verkopen, dan schrijf je een 1000 euro extra af. Maar als je de boot wilt houden is het die grofweg 1000 extra echt meer dan waard; verschil op de FF95 was niet alleen groot, ook d comfort factor als je solo of duo vaart: nooit meer gehannes met het pinnetje etc. De drive is ook veel sterker, dus als je met flinke wind van golven afglijdt, kan de automaat sneller bijsturen dan een helmstok versie. Nu planeert een 10.10 niet, maar toch. Het is uiteraard aan jou, maar deze extra euro's zijn echt goed besteed!