Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Stroomvoorziening

Stroomvoorziening 05 mrt 2018 22:21 #923141

  • michel1
  • michel1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 80
Ik heb eventueel een excel sheet die je kan invullen, om je verbruik en daarmee je benodigde zonnepaneel (-elen) capaciteit te kunnen bepalen. De meest gangbare verbruikers staan er in. Dus stuur even een PB dan krijg je hem van mij. Er komt overigens in het blad zeilen een artikel over dit onderwerp te staan, maar dat is pas in mei, dus voor jou aan de late kant.

Groet,

Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 06 mrt 2018 09:26 #923220

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
vmaxtoine schreef :
Dank jullie allemaal voor de input, en goede tips, ik kan hier zeker wat mee!, wat ik al vertelde, wil ik het simpel n overzichtelijk. Ik zoek iemand die dat met een kop koffie even uitlegt en eventueel over mijn schouder meekijkt. Ik woon aan de Rijn in tolkamer, waar ook mijn bootje ligt. heb ff een duwtje in de goede richting nodig zeg maar. Onzekerheid meer denk ik..bouwde vroeger radiootjes in elkaar

ik wil je best ondersteunen om het 1 en ander op papier te krijgen en de installatie in order te maken.
Maar zoals gezegd is dit kan niet zomaar even tijdens een bakje koffie.
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 06 mrt 2018 20:04 #923431

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
freek1970 schreef :
Tony,

Dat is waar maar ik weet zo goed als zeker dat Laura wel wist hoe e.e.a in grote lijn werkte en ook wel kleinere zaakjes zelf kon oplossen. Natuurlijk komt die kennis niet uit de lucht vallen ze heeft dat ook domweg moeten leren net als wij allemaal. Maar het is niet onmogelijk te leren en het is dom naar mijn idee de TS te ontmoedigen. Hier droomt iemand van een wereldreis natuurlijk is die electriciteit belangrijk maar als jullie nou allemaal azijn blijven pissen... :sick:

Freek

Beste Freek,

Iemand die begin maart vragen stelt die een redelijk grondige studie van zijn boordsituatie noodzakelijk maken, daarbij melden dat hij van elektriciteit "de ballen verstand heeft", maar dat hij wel de electra aan boord wil vervangen in april voor een reis rond de wereld wil vertrekken. Daar wordt ik zuur van ja.
Elektriciteit is geen kernfysica, maar het is ook niet simpel, zeker niet aan boord.
Als je dan zelfredzaam wil zijn, en snel, en denkt dat men dat tussen pot en pint even snel gaat horen hoe dit moet, dan vrees ik dat ongelukken op de loer liggen.
Vertrekken in april kan wel, maar dan wel april 2019 en in tussentijd het elektra goed op order krijgen en voldoende kennis vergaren door het ernstig te nemen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 06 mrt 2018 20:06 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 06 mrt 2018 21:22 #923460

Tony2920 schreef :
freek1970 schreef :
Tony,

Dat is waar maar ik weet zo goed als zeker dat Laura wel wist hoe e.e.a in grote lijn werkte en ook wel kleinere zaakjes zelf kon oplossen. Natuurlijk komt die kennis niet uit de lucht vallen ze heeft dat ook domweg moeten leren net als wij allemaal. Maar het is niet onmogelijk te leren en het is dom naar mijn idee de TS te ontmoedigen. Hier droomt iemand van een wereldreis natuurlijk is die electriciteit belangrijk maar als jullie nou allemaal azijn blijven pissen... :sick:

Freek

Beste Freek,

Iemand die begin maart vragen stelt die een redelijk grondige studie van zijn boordsituatie noodzakelijk maken, daarbij melden dat hij van elektriciteit "de ballen verstand heeft", maar dat hij wel de electra aan boord wil vervangen in april voor een reis rond de wereld wil vertrekken. Daar wordt ik zuur van ja.
Elektriciteit is geen kernfysica, maar het is ook niet simpel, zeker niet aan boord.
Als je dan zelfredzaam wil zijn, en snel, en denkt dat men dat tussen pot en pint even snel gaat horen hoe dit moet, dan vrees ik dat ongelukken op de loer liggen.
Vertrekken in april kan wel, maar dan wel april 2019 en in tussentijd het elektra goed op order krijgen en voldoende kennis vergaren door het ernstig te nemen.

Hangt er natuurlijk wel af hoe erg het is aan boord , maar ja hoeveel of weinig verstand moet je daarvoor hebben om dat te beoordelen ? :pinch:

Ik weet zeker dat ik in staat ben de basis in Uhm 3 uur uit te leggen aan iemand

Gebruik multimeter
Leren meten / referentie meten / zekering etc doormeten

Laten we het nu niet te moeilijk maken, draadje van de plus volgen en als het goed is komt hij bij de min uit, onderweg kom je obstakels tegen als zekeringen en schakelaars etc

Daarom begon ik met gebruik multimeter die kun je nu door meten ;)

Meer hoef je niet te weten

Gebruik de draad calculator en je weet welke mm2 je moet gebruiken

Handigheid en netjes werken met kabelschoentjes is een pre , maar ook dat voor de meeste mensen wel te doen verwacht ik :unsure:

Zoveel ingewikkelde schakelingen met relay’s en andere zooi kom je in de basis niet tegen denk ik
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 07 mrt 2018 11:01 #923619

Voor TS gelt denk ik dat hij er goed aan doet om alles eenvoudig te houden. Ook kan hij ervoor kiezen om voldoende materiaal mee te nemen en gedurende de reis zijn kennis adhv praktijkervaring op te vijzelen, als je nl niet handig bent dan wordt je het vanzelf wel als je eenmaal voorbij de Canarische eilanden bent...

DIt houdt in dat hij de basics (autopilot ed) superstrak op orde moet hebben en verder zaken later kan regelen. Wij zijn tijdens onze atlantsiche ronde prima uitgekomen zonder koelkast en vriezer. Aan de walstroom beiden volgemikt en zo koud mogelijk gezet, bij grotere oversteken vrijwel niet meer aangehad. Prima te doen. Je kunt echt met erg weinig toe. In NL en directe omgeving hebben we vaak de luxe van walstroom en kopen dus ook ons voedsel in gebaseerd op koelkast, als je dit soort gedrag wijzigt (dat geldt niet alleen voor je voedsel, ook voor andere vormen van comfort zoals (warm)watervoorziening) dan kun je in de eenvoud prima de wereld rondzeilen.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl