Wellicht wat open deuren maar enfin
Stel een goed schema op en maak een goede energiebalans, breng in kaart wat de apparatuur verbruikt in ampere/uur.
Breng ook in kaart wat de zonnepanelen en ik denk op jouw schip, windmolen schroefasgenerator? gemiddeld in ampere/uur leveren.
Zorg dat je weet hoe je accu's werken (wat er wel en niet mee kan) zodat je ze niet om zeep helpt, parallel schakelingen van accu's luisteren bijv. nogal nauw.
Zorg ook dat je een "uitwijkmogelijkheid" hebt mocht het accupakket wel de geest geven (extra reserve accu o.i.d. die onafhankelijk zit van hoofd service accu pakket).
Het schip is van staal dus bij walstroom heb je bij dit schip en de hoeveelheden die je verbruikt en bij gebruik van 230v aan boord (is denk toch meer dan ik
) een scheidingstransformator nodig. Dat is een apparaat die de electriciteit bij je aan boord als het ware opnieuw opwekt, hierdoor is het gescheiden van de wal en krijg je geen galvanische corrosie aan je schip.
Als je het echt simpel wil houden sleep geen overbodige energieslurpers aan boord (een USB boxje en een mp3 speler verbruiken vaak veel minder dan een autoradio, kook niet met electriciteit enz.
Op mijn kolibri nog geen tiental verbruikers (marifoon, plotter, stuurautomaat, dieptemeter, radio/cd, toplicht, lampje kajuit, oplaadstekker voor apparatuur als i-pad/isailor, voltmeter) en twee accu's waarvan een als reserve die komt overigens ook best ver met uitstapjes naar UK maar geen wereldreis denk dat je snel op twintig of dertig verbruikers komt bij jouw schip ook al kleed je het uit.
Ga naar een vertrekkersdag of verenigingsdag over electriciteit en neem die kennis mee.
Hulp bij aanleg is ook goed idee, alles kan met mooie rijgklemmen zodat je een ordelijke installatie krijgt en daardoor beter kan ingrijpen bij problemen.
Zeker ook netjes afzonderlijk af zodat bij kortsluiting maar een deel van je installatie uitvalt, vooral de hoofdzekering achter een accupakket is belangrijk.
Freek