Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Stroomvoorziening

Stroomvoorziening 03 mrt 2018 15:00 #922409

Beste leden, waarschijnlijk al veel over gepraat, maar ik ben niet zo slim qua stroom betreft, sterker nog, ik snap er de ballen niet van. Ik heb een stalen van de stadt die ik graag onafhankelijk wil maken ivm mijn reis rond de wereld. Ik heb berekend dat ik totaal aan 200 w aan gebruikers heb. Ik wil mijn gehele electra vernieuwen. Ik kan een tweede hands victron Phoenix 12/1300 omvormer kopen of victron energie multi plus. Welke is geschikt?, en hoeveel vermogen moeten mijn zonnepanelen hebben?
Je merkt het al, voor mij een moeilijke materie. Is er iemand die mij, mag tegen een vergoeding natuurlijk op weg wil helpen?, ik zeil begin april naar palma, dus de tijd dringt ook nog eens, thanx
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 03 mrt 2018 15:26 #922412

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4508
Beste Toine, in deze (gratis) pdf vind je veel goede informatie die voor jou van belang is: Altijd stroom

De informatie is samengesteld door fabrikant Victron Energy, maar andere aanbieders zoals Mastervolt (ook Nederlands) bieden soortgelijke apparaten. Om voor je wereldreis een beetje thuis te raken in de materie is bovenstaand e-book uitstekend leesvoer.

Zelfredzaamheid is bij een wereldreis zeer gewenst, omdat je onderweg vaak geheel zelfstandig storingen en problemen moet oplossen.

1. Om te weten hoeveel vermogen je zonnepanelen moeten hebben dien je eerst je totale dagverbruik in Ah (Ampère-uur) uit te rekenen. Simpel gezegd: Watt is het vermogen dat je apparaten gebruiken (de hoeveelheid stroom bij 12 of 24 Volt), hoe lang je dat vermogen verbruikt druk je uit in Ampère-uur (niet elk apparaat staat de hele dag aan en werkt altijd op maximaal vermogen). Zonder deze berekening (schatting) blijft het vermogen dat je zonnepanelen/dynamo/generator moeten leveren een gok. Daarnaast zullen je zonnepanelen rond de evenaar meer opleveren dan elders, de opgave van de fabrikanten is dus relatief.

2. De Victron omvormer maakt 220/230 Volt van je 12 of 24V accuspanning, handig voor apparaten die niet op 12 of 24 Volt werken. De MultiPlus doet hetzelfde maar heeft ook een acculader ingebouwd. Doordat in de MultiPlus beide apparaten zijn geïntegreerd (net als bij bijvoorbeeld de Mastervol Mass Combi) kunnen deze apparaten bij een beperkte walstroom (van bijvoorbeeld 6 Ampère) het tekort (tijdelijk) aanvullen vanuit de accu's, of als de walstroom wegvalt naadloos overschakelen naar energielevering vanuit de accu's. Wij hebben hier goede ervaringen mee, maar als zo'n alleskunner kapot gaat valt er mogelijk wel meer uit dan bij afzonderlijke apparaten.

Mijn advies zou zijn om het Victron boek door te nemen zodat je de adviezen die je krijgt beter op hun waarde kunt beoordelen. Gezien de tijdsdruk die er op je project staat zou ik de installatie door een vakman laten aanpassen/aanleggen of in ieder geval controleren: een goede elektrische installatie is voor een leek al snel vrij complexe materie. Een goedbedoelde maar ondeskundige installatie loopt grote kans om onbetrouwbaar of zelfs ronduit onveilig te worden.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 03 mrt 2018 17:51 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 03 mrt 2018 16:16 #922422

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Vmaxtoine

Wat mij verbaasd dat je zelf zegt geen bal verstand te hebben van stroom en je ook nog de wereld rond wilt.
Geldt dat ook voor andere disciplines dat je er geen verstand van hebt? zo als motoren, pompjes, ijzerwerk en timmeren of zeilen?

Je weet n.l. 101% zeker dat je elektrische storingen krijgt, dan ben je dus 102% afhankelijk van anderen, als die al in de buurt zijn....? om van andere zaken maar te zwijgen.

Afijn, jij gaat rond, niet ik.

Ik zou dan adviseren om deze documenten in ieder geval mee te nemen voor onderweg:
zeilersforum.nl/index.php/down...8-elektra-en-klussen

Er staan daar nog veel meer interessante documenten.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 03 mrt 2018 16:28 #922426

Nou, ik red me al 20 jaar prima op de wereldzeeën hoor, zelfs zonder stroom, maar wil het nu even goed voor elkaar hebben, dus daarom mijn vraag naar hulp vriend
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 03 mrt 2018 16:36 #922431

Hi Toine,

Dat je erg laat bent om de electra in orde te krijgen dat weet je zelf denk ik ook wel. Wat je ook gat doen, houd het simpel. Als je niet veel verstand van electra hebt zorg dan dat je er niet te veel van afhankelijk bent. Je hebt een zeilboot, dus zonder stroom kun je als het moet nog varen.

Stel je in op overtochten zonder koelkast, watermaker, electrische waterpomp, complexe verlichting, kaartplotter, stereo etc. Zorg dat je een voetpomp voor water, draagbaar GPS, draagbare marifoon, tablet met navigatie software ed aan boord hebt en leer deze te gebruiken.

Als minimum heb je een autopilot, marifoon en een toplicht nodig. Zet er een GOED LED toplicht in ofwel knal een LED lampje in en hoop dat het goed gaat, neem je oude lampje mee.

Naast autopilot en toplicht is een AIS prettig. Koop er eentje die stand-alone kan werken, als je geen verstand hebt van electra en je moet veel instrumenten onderling aan elkaar knopen dan is dat vragen om ellende.

Ook als je er geen zin in hebt verdiep je NU in de electra van je boot. je MOET er gewoon verstand van hebben om de wereld rond te kunnen, er gaat namelijk gegarandeerd wat stuk.

Als je nu nog gaat aanpassen houdt het simpel!! Zorg dat je betrouwbare mensen aan je boot laat werken en kijk mee! Idem voor je motor, neem een professional in de hand, laat hem je motor 9en je pompen) een grote beurt geven en kijk en leer mee. Maak foto's, maak aantekeningen. Geld wat je op deze manier uitgeeft verdient zich dubbel en dwars terug. Laat deze professional ook advies geven voor reserve onderdelen.

Veel succes.

Als je eenmaal op pad bent en er is iets aan de hand: neem de tijd, laat je niet opjagen. Tijd is je vriend. Je zult ongetwijfeld veel mensen tegenkomen die ook haast hebben, er zijn echter ook zeilers met veel ervaring die wellicht de tijd hebben om een middagje met je mee te denken en mee te kijken als je iets moet fixen. Neem hier de tijd voor en koester deze mensen. Als je zelf alleen maar door wilt jakkeren dan loop je deze mensen als snel voorbij.

Veel succes en plezier. Verkijk je niet op een boel electro en electronica maar houd het simpel, als jij genoegen neemt met eenvoud dan is je reis relaxed en eenvoudiger
Contest 36s Camelot
Laatst bewerkt: 03 mrt 2018 16:37 door Sailingcamelot. Reden: Taalvoutje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 03 mrt 2018 17:32 #922449

Sjoerd, dank je wel!, we liggen op een lijn!!, ik wil minimaal, sober en het zelf kunnen fixen. Dus niks moeilijk. De tijd is gelukkig geen probleem, tijd zat! Ik woon het grootste deel vh jaar op Mallorca, dus kan de hele zomer nog klussen als het moet. Maar ik wil er graag een deskundige naar laten kijken die eventueel een schama heeft!, aansluiten lukt me wel! Dank voor je reactie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 04 mrt 2018 08:07 #922555

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Vriend van mij woont op Mallorca en heeft veel ervaring. Hij werkt niet gratis denk ik, maar wie weet komen jullie er uit. Zal ik hem eens polsen?

Verder raad ik je vooral aan het goede gereedschap bij je te hebben. Veel mensen zullen je kunnen helpen, maar daar heb je wel de juiste spullen bij nodig.
Dus een echte krimptang voor je stekkertjes, goeie multimeter, voorraad amp stekkertjes, rollen draad, zekeringen enz enz.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 04 mrt 2018 09:31 #922587

Idd belangrijk. Multimeter kan overigens ook van de Action ofwel RUC (Rechtstreeks Uit China). koop er dan twee, een als reserve. Als je 3 jaar op pad bent..
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 04 mrt 2018 10:22 #922611

vmaxtoine schreef :
knip: aansluiten lukt me wel! Dank voor je reactie

ik denk dat het aansluiten nu juist het belangrijkste is van de hele klus. Als je dat laat doen door een expert, of een hobbyist met kennis van zaken en het juiste gereedschap, dan voorkomt dat een hoop problemen.
En kan het wel drie keer storingsvrij de wereld rond.
Bovendien kan je mooi meekijken en er zelf een hoop van leren.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 04 mrt 2018 11:10 #922637

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8309
Aansluiten lukt je wel. Nou...

Alles netjes in schema krijgen is een vak.

Maar alles zo bevestigen, en opstellen en aansluiten dat t heel blijft, en dat er later nog aan te werken is,is ook een vak. Een vak weer met eigen truukjes, eigen materialen en eigen gereedschap. Lees de e-topics er hier maar op na, en je weet dat dat niet triviaal is. Zo plat stekkertje bijvoorbeeld, met de verkeerde tang bevestigd (juist ja, die je er bij krijgt), is een tijd-brand-bom.
Laatst bewerkt: 04 mrt 2018 11:10 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 04 mrt 2018 15:38 #922732

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 330
Hoi Toine,

Uit al het zinnigs dat hierboven al is gezegd, wil ik één advies onderstrepen: kijk mee als de elektriek wordt aangelegd door iemand die er verstand van heeft! Zorg dat je snapt wat er wordt aangelegd, waarom het zo wordt aangelegd en wat je moet doen als het fout gaat!

Enkele jaren geleden stonden de eigenaar van een platbodem en ik in de hal van de jachthaven ieder onze eigen boot te schilderen. Ineens schreeuwt de buurman "brand!" Was zijn "professioneel aangelegde" Victron (o.i.d.) elektra oververhit geraakt, waardoor de boot in brand vloog. Ik met een emmer water zijn ladder op en hij blussen. Dat wil zeggen dat ik wel enkele keren heen en weer moest om nieuwe emmers te halen, want met één emmer was dat niet gedaan.
Tijdens het heen en weer lopen, kreeg ik een (diesel...) jerrycan in de gaten die aan het smelten was. Die stond namelijk tegen een koperen leiding, die van stuurboord (waar de brand was uitgebroken) naar bakboord liep en inmiddels roodgloeiend was geworden. De jerrycan heb ik toen meteen mee van boord genomen en al met al bleef de schade aan de boot beperkt. Nou ja, de elektra was verwoest en er is geen diesel tot ontbranding gekomen, anders had dit verhaal waarschijnlijk al eerder in het Friese Dagblad (of zo) gestaan.

Kortom, mijn advies: a.u.b. maak het K.I.S.S.!! ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 04 mrt 2018 16:32 #922746

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 556
En niet geheel onbelangrijk wanneer je het gaat aanleggen (of laat aanleggen) documenteer het goed! -logische- zaken zijn wanneer je je er even niet meer mee bezig hebt gehouden ineens een stuk minder logisch . Maak een schema, nummer je kabeltjes en zorg dat je het overzicht van genummerde kabeltjes makkelijk bij de hand hebt.

Voor mijn nieuwsgierigheid, wat voor apparatuur neem je mee?
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 04 mrt 2018 17:09 #922759

Zelfs het simpelste systeem op een boot voor lange reizen is toch redelijk complex. Ik heb vorig jaar mijn hele schakel paneel een flinke upgrade gegeven, maar ik hoefde vrijwel nergens nieuwe kabels te trekken. Voor je het weet ben je twee weken verder, en ik werk toch redelijk snel en maak normaal gesproken werkdagen van 10-14 uur.

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 04 mrt 2018 17:43 #922768

Dank jullie allemaal voor de input, en goede tips, ik kan hier zeker wat mee!, wat ik al vertelde, wil ik het simpel n overzichtelijk. Ik zoek iemand die dat met een kop koffie even uitlegt en eventueel over mijn schouder meekijkt. Ik woon aan de Rijn in tolkamer, waar ook mijn bootje ligt. heb ff een duwtje in de goede richting nodig zeg maar. Onzekerheid meer denk ik..bouwde vroeger radiootjes in elkaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 04 mrt 2018 17:47 #922769

Niet veel hoor. Raymarine dieptemeter, windmeter, ais, Ssb radio, ICom marifoon, navionics op mijn toughbook. Das alles
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 04 mrt 2018 18:31 #922791

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Wellicht wat open deuren maar enfin :)
Stel een goed schema op en maak een goede energiebalans, breng in kaart wat de apparatuur verbruikt in ampere/uur.
Breng ook in kaart wat de zonnepanelen en ik denk op jouw schip, windmolen schroefasgenerator? gemiddeld in ampere/uur leveren.
Zorg dat je weet hoe je accu's werken (wat er wel en niet mee kan) zodat je ze niet om zeep helpt, parallel schakelingen van accu's luisteren bijv. nogal nauw.
Zorg ook dat je een "uitwijkmogelijkheid" hebt mocht het accupakket wel de geest geven (extra reserve accu o.i.d. die onafhankelijk zit van hoofd service accu pakket).
Het schip is van staal dus bij walstroom heb je bij dit schip en de hoeveelheden die je verbruikt en bij gebruik van 230v aan boord (is denk toch meer dan ik :laugh: ) een scheidingstransformator nodig. Dat is een apparaat die de electriciteit bij je aan boord als het ware opnieuw opwekt, hierdoor is het gescheiden van de wal en krijg je geen galvanische corrosie aan je schip.
Als je het echt simpel wil houden sleep geen overbodige energieslurpers aan boord (een USB boxje en een mp3 speler verbruiken vaak veel minder dan een autoradio, kook niet met electriciteit enz.
Op mijn kolibri nog geen tiental verbruikers (marifoon, plotter, stuurautomaat, dieptemeter, radio/cd, toplicht, lampje kajuit, oplaadstekker voor apparatuur als i-pad/isailor, voltmeter) en twee accu's waarvan een als reserve die komt overigens ook best ver met uitstapjes naar UK maar geen wereldreis denk dat je snel op twintig of dertig verbruikers komt bij jouw schip ook al kleed je het uit.
Ga naar een vertrekkersdag of verenigingsdag over electriciteit en neem die kennis mee.
Hulp bij aanleg is ook goed idee, alles kan met mooie rijgklemmen zodat je een ordelijke installatie krijgt en daardoor beter kan ingrijpen bij problemen.
Zeker ook netjes afzonderlijk af zodat bij kortsluiting maar een deel van je installatie uitvalt, vooral de hoofdzekering achter een accupakket is belangrijk.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 04 mrt 2018 18:42 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 04 mrt 2018 20:26 #922826

vmaxtoine schreef :
Ik zoek iemand die dat met een kop koffie even uitlegt en eventueel over mijn schouder meekijkt.
Helaas is het niet iets wat je zomaar even over een kop koffie uitlegt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 04 mrt 2018 20:48 #922829

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Helaas is het niet iets wat je zomaar even over een kop koffie uitlegt.

Helemaal waar aan de andere kant was er ook een tienermeisje die het ook voor elkaar kreeg die kwam ook heelhuids de wereldbol rond dus zou me als TS ook niet helemaal laten ontmoedigen, neem het serieus, volg cursussen vraag hulp bij aanlkeg, maar het moet op een of andere manier dus wel te doen zijn :laugh: . Buiten die apparatuur, is het niet handig ook een satteliet telefoon bij je te steken op zo'n lange trip?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 04 mrt 2018 20:52 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 04 mrt 2018 21:09 #922835

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
Freek.

Dat tienermeisje haar familie heeft een watersportbedrijf, en de boot was voor vertrek piekfijn in order gemaakt. En als er een probleem was, stond pa-lief in de volgende haven klaar om haar te helpen. Ja zeilen en navigeren moest ze zelf, maar ze heeft niet haar boot zelf elektrisch bekabeld.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 04 mrt 2018 21:21 #922838

freek1970 schreef :
Helemaal waar aan de andere kant was er ook een tienermeisje die het ook voor elkaar kreeg
Ik betwijfel dat ze zelf in een paar weken tijd het hele elektrische system van 'Guppy' even heeft vervangen...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 04 mrt 2018 21:21 #922840

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Tony,

Dat is waar maar ik weet zo goed als zeker dat Laura wel wist hoe e.e.a in grote lijn werkte en ook wel kleinere zaakjes zelf kon oplossen. Natuurlijk komt die kennis niet uit de lucht vallen ze heeft dat ook domweg moeten leren net als wij allemaal. Maar het is niet onmogelijk te leren en het is dom naar mijn idee de TS te ontmoedigen. Hier droomt iemand van een wereldreis natuurlijk is die electriciteit belangrijk maar als jullie nou allemaal azijn blijven pissen... :sick:

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 04 mrt 2018 21:23 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 04 mrt 2018 21:23 #922842

Zeker niet onmogelijk om te leren, maar wat kort door de bocht om alle ins en outs en ontwerp keuzes even te overleggen tijdens een kopje koffie...
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 04 mrt 2018 21:25 #922844

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Zeker niet onmogelijk om te leren, maar wat kort door de bocht om alle ins en outs en ontwerp keuzes even te overleggen tijdens een kopje koffie...

Dat is waar, heb zelf er een hele avond over gedaan voor ik in de peiling had hoe globaal gezien een scheidings transformator werkt.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 04 mrt 2018 21:48 #922849

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8309
freek1970 schreef :
Buiten die apparatuur, is het niet handig ook een satteliet telefoon bij je te steken op zo'n lange trip?

Freek

Eeeh.... Om de wegenwacht te bellen midden op de oceaan? :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stroomvoorziening 04 mrt 2018 21:53 #922850

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nee ga je niet redden Joost ;).
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl