Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Aansluiten Victron accu-monitor

Aansluiten Victron accu-monitor 10 mrt 2018 23:44 #924831

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Vandaag twee oude service-accu's vervangen door nieuwe (groter, dus best werk) en meteen een Victron accumonitor geïnstalleerd.

Volgens de manual moet dat zo:


De accu links op het plaatje zijn in mijn situatie twee parallel geschakelde identieke accu's. Rechts is de startaccu, die moet volgens het plaatje met de massa aan de 'load'-kant van de shunt geschakeld worden.

Echter, wegens te korte kabels lukte dit niet helemaal en hebben we de massa van de startaccu verbonden met de massa van de service-accu's (zoals het al zat), dus aan de accu-kant van de shunt. Om het ingewikkeld te maken loopt er vanaf de gedeelde massa een zwarte kabel (richting startmotor?)

Wat gaat hier mis?
Volgens mij, als ik het probeer te redeneren:
- Zal het systeem in de basis werken, het maakt voor de werking niet uit aan welke kant van de shunt je aansluit, die weerstand is toch verwaarloosbaar.
- weet ik niet zeker of de accumonitor, waarmee ik de status van de service-accu's wil monitoren, wel goed gaat werken zo. Loopt er nu wel of niet een stroom door de shunt als de startaccu levert?

Als er een probleem is, kan ik de verbinding tussen de massa van de service- en de start-accu verbreken en de massa van de startaccu aan de 'load'-kant van de shunt verbinden, dan gaat alles goed toch??
1/2 Dufour 34 Performance
Laatst bewerkt: 10 mrt 2018 23:45 door EelkoL. Reden: tikfout...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Victron accu-monitor 11 mrt 2018 01:42 #924837

  • friendlyfire
  • friendlyfire's Profielfoto
Massas doorkoppellen zou in theorie moeten kunnen maar heb wel eens gehad dat er toch een soort van onbalans ontstond, iets wat dus niet zou moeten maar toch gebeurde,

Langere kabel kopen kan nooit duur zijn toch ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Victron accu-monitor 11 mrt 2018 07:16 #924849

De accu monitor meet nu het verbruik van al je accu's. Je hebt geen goed beeld meer van je service accu's. Ik zou een nieuwe accu kabel kopen. Zonde om zon mooi apparaat niet goed aan te sluiten. Overigens kun je wel gewoon gaan varen en dit in een later stadium doen.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Victron accu-monitor 11 mrt 2018 11:00 #924942

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Dit vermoedde ik ook al, maar ik vind het verwarrend dat er ook een kabel van de massa van de startaccu loopt naar waarschijnlijk de motor. Dus wellicht meet de shunt nu toch alleen de serviceaccu.

Maar goed, ik ga een kabel op goede lengte kopen en aansluiten zoals het hoort.

NB: Is er ergens een uitleg te vinden over hoe het precies zit met de scheiding van start- en servicecircuit? Normaal gescheiden, maar als de motor draait en de dynamo levert, hoe worden dan beide accu's geladen?
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Victron accu-monitor 11 mrt 2018 11:15 #924948

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
niet

tenzij er een Cyrix relais oid tussen zit
of een diodebrug

of een overbruggings (kortsluit) schakelaar "BOTH"
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 11 mrt 2018 11:15 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Victron accu-monitor 11 mrt 2018 12:20 #924969

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Geen 1-2-BOTH schakelaar.
Probleem is dat een schema niet zo lastig te lezen is, maar het volgen van alle kabels in de boot bijna niet te doen. Samengevoegd, weggewerkt, ...
Maar eens in de documentatiemap kijken hoe het origineel zou moeten zitten...
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Victron accu-monitor 11 mrt 2018 12:53 #924973

sy helios schreef :
niet

tenzij er een Cyrix relais oid tussen zit
of een diodebrug

of een overbruggings (kortsluit) schakelaar "BOTH"

Neem liever geen gewone (lees goedkope) diodebrug tenzij je dynamo erop is aangepast. Een diodebrug heeft nl een flinke spanningsval.
Veel beter is een Fet "diode"brug want die hebben geen noemenswaardige spanningsvan. Bijv. (ook van Victron) deze : www.victronenergy.nl/upload/do...nergize-input-NL.pdf
Wel even zoeken naar de goedkoopste shop want er komen forse prijsverschillen voor
Momenteel is deze vrij goedkoop www.correct.nl/artikel/Victron...+100-2-art298127.php
net als deze die nog wat goedkoper is www.buurs.nl/wsproduct.php?prod=26016101
Ad
Laatst bewerkt: 11 mrt 2018 12:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Victron accu-monitor 11 mrt 2018 13:17 #924980

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
@Ad
je loopt vooruit op de vraag die (misschien) nog gaat komen.. ;)
laat TS eerst maar eens zoeken wat er wel/niet zit
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Victron accu-monitor 11 mrt 2018 13:21 #924981

sy helios schreef :
@Ad
je loopt vooruit op de vraag die (misschien) nog gaat komen.. ;)
laat TS eerst maar eens zoeken wat er wel/niet zit

Hallo !
ik reageer gewoon jouw post , niet op een vraag van TS .
Kun je toch ook wel zien , of niet?
Ad
Laatst bewerkt: 11 mrt 2018 13:22 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Victron accu-monitor 11 mrt 2018 14:05 #924985

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
@Ad
ik had geen vraag cq hoef geen advies
;) niet gezien?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Victron accu-monitor 11 mrt 2018 15:09 #925004

sy helios schreef :
@Ad
ik had geen vraag cq hoef geen advies
;) niet gezien?

Dat is aan jou om te beoordelen of je er wat mee doet maar ik vul gewoon aan als een advies ( en iets dergelijks gaf jij hier : zeilersforum.nl/index.php/foru...-accu-monitor#924948) onvolledig is.
Als je daar last van hebt dien je maar een klacht in bij een moderator want hioer is dat volledig off topic. :angry:

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Victron accu-monitor 11 mrt 2018 15:38 #925015

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 13799
Ad
maak je niet zo druk
laat TS eerst maar eens even zoeken hoe het zit..

mijn reactie was overigens mi wel een antwoord
...hoe worden dan beide accu's geladen?...
antw; niet
tenzij..

maar geen advies hoe evt te voorzien (als het al niet aanwezig is, maar dat is juist het punt)
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Victron accu-monitor 12 mrt 2018 11:41 #925223

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Ik ga uitzoeken hoe het zit. Het werkt momenteel, maar ik wil ook graag weten hoe het precies werkt.

Gewoon, omdat ik het goed vind om te weten hoe alles zit. Maar ook om het volgende te kunnen verklaren:

De oude service-accu's waren niet goed meer. Toen ze aan het eind van de 24-uurs vorig jaar vrij leeg waren hebben we de motor gestart en kregen we een lage-spanning alarm. Wat na een paar seconden weer verdween.
Dat begrijp ik niet helemaal: Als er een diodebrug tussen zit kan de spanning over de startaccu toch niet dalen zodra de dynamo gaat leveren? Wellicht wel als er een relais opzit: als de dynamospanning het relais sluit worden de start- en service-circuits verbonden en daalt de spanning in het startcircuit. Totdat de laadstroom ervoor zorgt dat de spanning weer stijgt.
Zoiets bedacht ik mij, maar goed, eerst maar kijken wat er precies geïnstalleerd is.
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Victron accu-monitor 12 mrt 2018 11:52 #925229

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1201
Als je alles aan de accu kant van de shunt hebt aangesloten zal je alle stroom die uit je start accu komt ook als verbruik worden gemeten. De tweede aansluiting (die van de start accu) meet geen in en uitgaande Amperes enkel het voltage van de start accu. (tenminste bij de oude 602 BMV). Het maakt het verbruik niet puur je licht accus maar ook alles wat in en uit je start accu gaat. Daarom word de start accu aan de verbruikskant van de shunt aangesloten.
Laatst bewerkt: 12 mrt 2018 11:59 door FKZ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Victron accu-monitor 12 mrt 2018 11:54 #925231

Overigens, die fet scheider wel met beleid aansluiten.
Ik heb een hele sterke ZF'er eentje aan zien sluiten, waarbij uiteindelijk de bout meedraaide.
dat is niet de bedoeling uiteraard.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Victron accu-monitor 12 mrt 2018 12:05 #925235

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1201
Elam schreef :
Vandaag twee oude service-accu's vervangen door nieuwe (groter, dus best werk) en meteen een Victron accumonitor geïnstalleerd.


Echter, wegens te korte kabels lukte dit niet helemaal en hebben we de massa van de startaccu verbonden met de massa van de service-accu's (zoals het al zat), dus aan de accu-kant van de shunt. Om het ingewikkeld te maken loopt er vanaf de gedeelde massa een zwarte kabel (richting startmotor?)

Je kan ook zonder probleem de zwarte kabel die naar de start motor gaat aan de loadkant van de shunt zetten. dan zou je ook uit moeten komen met de kabels.

Oude massapik had drie kabels: Licht accu; start accu; en de ground (oa naar start motor) Die min kabels van de startaccu en start motor kunnen naar de verbruikskant. De kabel van de licht accu word dan dus eigenlijk je shunt lengte langer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aansluiten Victron accu-monitor 14 mrt 2018 09:29 #925788

  • EelkoL
  • EelkoL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Ook dat past niet, maar de nieuwe kabel is al binnen. Alleen nog maar aansluiten!
1/2 Dufour 34 Performance
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl