Het schakelpaneel heeft een keuzeschakelaar om één van twee accu's te selecteren. Dat kan een noodvoorziening zijn, maar het maakt het een beetje chaotisch... Het lijkt alsof je nu 2 startaccu's hebt. Is dat ook zo? Je kunt er nu één accu uithalen en deze vervangen door de LFP cellen.
Wil je de mogelijkheid behouden om de startaccu voor nood te gebruiken? Dan laat je de keuzeschakelaar zitten en zorg je voor een verbinding van de alternator naar de startaccu om deze na het starten weer te laden. Je moet de verbinding van de alternator naar het schakelpaneel dan verbreken en het schakelpaneel moet direct op de plus van de LFP cellen komen.
Het zonnepaneel en de AC-lader kan met de min blijven zitten waar het nu zit en de plus kun je op de plus van de LFP accu aansluiten. (letten op de maximale spanning van 13,6V!)
Nu wordt de startaccu geladen door de alternator en je huishoud accu wordt geladen door de AC lader en/of het zonnepaneel.
Zou je de alternator ook willen gebruiken voor het laden van je LFP accu's dan is het mooi als je een diodebrug gebruikt die niet voor de spanningsval over de diode compenseert. Aan de andere kant, je gebruikt balancer limiters en die zouden moeten voorkomen dat de cellen in de serie een te hoge spanning krijgen aangeboden.
Edit: na de diodebrug kun je een schakelaar gebruiken om het laden van de LFP cellen via de diodebrug te onderbreken voor als je een lange afstand op de motor moet afleggen, anders ga je veel warmte ontwikkelen in je balancer/limiters.
Groeten, Peper.