Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis

vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis 31 mrt 2018 14:21 #931356

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Kan iemand met kennis van zaken alstublieft even bijgevoegd bedradingsschema bekijken van mijn pas gekochte Beneteau Oceanis uit 2004 ? Ik ken (nog) niet zoveel van elektriciteit en vroeg me een aantal dingen af:
-Hoe kan ik vermijden dat mijn startbatterij wordt leeggetrokken tijdens het zeilen door de apparatuur: door batterij 1 uit te switchen ?
-Zowel de apparatuur als de motor krijgen elektriciteit of starten via zowel batterij 1 als batterij 2 (heb ik getest). Als ik de drie switches laat aan staan tijdens het zeilen is het dan zo dat eerst de startbatterij (1) wordt leeggetrokken (die heeft maar 70Ah) en pas nadien de huisbatterij (2) (die heeft 105 Ah) ?
-Is het een probleem dat de huisbatterij iets meer capaciteit heeft dan de startbatterij ?
-Zit hier ergens een diode of relais tussen of zou dit een verbetering/veiligheid kunnen zijn (zie bijgevoegde foto van de achterkant)?
Dank alvast voor de antwoorden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis 31 mrt 2018 14:49 #931361

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
Zoals de schakeling nu is heb je niet echt een start accu. Beide accu's staan parallel en worden door alle gebruikers gelijkmatig leeg getrokken. (Dus de ene niet sneller dan de andere). Je kan beide accu's beschouwen als één van 175Ah.
Door accu1 af te schakelen bij vertrek hou je wel altijd een 'reserve tank' voor als je andere accu leeg raakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis 31 mrt 2018 14:52 #931365

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Bedankt. Je bevestigt wat ik al vermoedde. Ik ga dus inderdaad mijn accu 1 als reserve beschouwen tijdens het zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis 31 mrt 2018 14:54 #931368

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Ik heb geen grote kennis van zaken maar wel een Oceanis 390 uit 1988....

Als ik zo je schema zie zou ik de plus verbinding tussen de twee accu's niet willen.

Zonder die verbinding start je altijd met 1 en doet 2 de rest.
De (110V?) lader kan kennelijk twee accu's laden.
Denk dat het apparaat linksboven de dynamo voorstelt met een relais dat dichtgaat als er laadstroom is.
Bij mij is de startaccu gewoon altijd met de motor en dus laadstroom verbonden.
De servicegroep krijgt via het relais alleen verbinding als er laadstroom is, bij starten is er geen laadstroom en wordt er alleen gestart uit startaccu.

Probeer de plus tussen de accu's weg te halen(schakelaar voor noodstart plaatsen?) en kijk of accu 1 dan nog geladen wordt. (Kan zijn dat hier niet getekend is maar dynamo startaccu sowieso laadt)

Het systeem met relais in laadstroomdraad tussen serviceaccu en dynamo kent hier critici maar functioneert al jaren bij mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis 31 mrt 2018 15:38 #931378

Waterblok schreef :
Als ik zo je schema zie zou ik de plus verbinding tussen de twee accu's niet willen.

Zonder die verbinding start je altijd met 1 en doet 2 de rest.

Als je die weghaalt wordt accu 1 niet meer door de motor geladen...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis 31 mrt 2018 15:47 #931381

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16940
Gewoon een mosfet scheidingsdiode (laten) plaatsen want dit is wel erg primitief en niet erg hufterproof. Je hebt zo'n beetje garantie op een lege startaccu. Zo'n ding kost 100-120 euri of zo.
www.kokwatersport.nl/elektra/s...ning/scheidingsdiode
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis 31 mrt 2018 15:54 #931383

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Als ik er nu de gewoonte van maak om de switch van accu 1 altijd na het starten van de motor uit te zetten, dan kan mijn startaccu toch niet leeg geraken ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis 31 mrt 2018 16:00 #931385

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Beste HCA,
Je kan tussen accu 1 en 2 een koppel schakelaar monteren.
Accu 1 gebruik je dan als start accu en meer niet.
accu 2 als service accu.
De nieuwe koppel schakelaar gebruik je alleen als de start accu leeg of defect is.
dan start je uit accu 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis 31 mrt 2018 16:12 #931388

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Zelf zou ik de verbinding tussen de beide accus(aan de plus zijde) vervangen door een relais of diode.

Wil je dit niet, dan starten op 1 accu, zodra de motor loopt andere accu bijschakelen.
Na stoppen van de motor 1 accu weer uitschakelen.

Op deze wijze houd je altijd een volle accu om te starten.
Nadeel is dat je er heel bewust mee om moet gaan.
Niet aan te bevelen voor vergeet achtige of gemakzuchtige personen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis 31 mrt 2018 16:26 #931389

Hangt er ook een beetje vanaf waar de accuschakelaars zitten.
Je loopt ook een risico omdat je in een gevarensituatie niet direct de motor kunt starten maar de startaccu eerst moet inschakelen.
Ik zou altijd een scheidingsrelais of FET accuscheider installeren bijv. deze www.marinediscounter.nl/argo-f...solator-victron.html
Overigens zou ik het nooit mogelijk maken om beide accu's parallel te zetten want dan loop je , vaak ongemerkt, het risico dat je beide accu's te ver leeg trekt met alle vervelende gevolgen vandien tot zelfs het overlijden van de accu's.Dan is een argofet een stuk goedkoper.
Eventueel die koppelschakeling vervangen door schakelaars die of de start of de lichtaccu inschakelt voor of licht of motor maar niet beide tegelijk.
Maar ook dat is niet echt de beste oplossing.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis 31 mrt 2018 18:04 #931435

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
Het kan inderdaad mooier/beter, maar ach als het al 14 jaar zo zit kan het best nog wel een jaartje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis 31 mrt 2018 18:12 #931438

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6030
Je zou ook nog een reserve accu mee kunnen nemen, laat je de hele installatie intakt zoals is ie is.
die reserve accu hoeft ook niet zo heel groot te zijn, lekker een volle als volledig reserve.

zo aan het schema te zien, bezit je drie losse schakelaar die gemerkt zijn met + en nog eentje + en eentje met -

.

als het 1 schakelaar is dan is deze verkeerd getekend, net als je acculader die geen min draad heeft, en 110V ? is.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2018 18:16 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis 31 mrt 2018 18:16 #931439

  • HCA
  • HCA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 190
Ik heb inderdaad nog een reserve accu aan boord van 70 Ah die niet aangesloten is (en zelfs startkabels). Ik heb in de boot inderdaad drie schakelaars (twee rode en één zwarte). De boot heeft een all-in-one acculader/220V systeem. Die 110V staat wel in de handleiding, maar ik vermoed dat dit voor de Amerikaanse markt is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis 31 mrt 2018 19:53 #931461

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
Je hebt behalve de 2 accu's uit het schema ook nog ergens een losse, nergens op aangesloten, accu staan.
Als je die ooit nodig hebt kun je dus eerst een poosje gaan rommelen.

Ik zou de 2 accu's definitief parallel zetten en die losse op de dan vrijgekomen schakelaar. Alle stroom uit 1 accu en de "losse" als noodstartaccu. Hoef je als de nood aan de man is maar 2 schakelaars om te zetten.
Als je er voor zorgt dat de parallel geschakelde accu's voldoende capaciteit hebben voor je verbruik tussen de laadbeurten, zul je nooit problemen hebben en kun je met een minimum aan wijzigingen volstaan.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 31 mrt 2018 19:54 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis 31 mrt 2018 22:10 #931487

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Baasklusje schreef :
Waterblok schreef :
Als ik zo je schema zie zou ik de plus verbinding tussen de twee accu's niet willen.

Zonder die verbinding start je altijd met 1 en doet 2 de rest.

Als je die weghaalt wordt accu 1 niet meer door de motor geladen...
Schrijf ik toch?: Probeer de plus tussen de accu's weg te halen(schakelaar voor noodstart plaatsen?) en kijk of accu 1 dan nog geladen wordt. (Kan zijn dat hier niet getekend is maar dynamo startaccu sowieso laadt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis 01 apr 2018 07:16 #931513

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Er kan een fet diode blok tussen de dynamo en de twee accu's gemonteerd worden.
En zoals ik eerder beschreef een koppel schakelaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis 01 apr 2018 08:51 #931535

  • FAL
  • FAL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 894
Ik heb zelf ook een Beneteau Oceanis (1998) en had hetzelfde probleem.
Ik wilde ook niet elke keer aan die schakelaars gaan lopen draaien.
Heb uiteindelijk gekozen voor een Cyrix accuscheider. Werkt grandioos.
Accus in principe altijd gescheiden (bij zeilen of stilliggen). De accuscheider hangt tussen de twee plussen. Walstroomlader alleen aangesloten richting serviceaccu.
Als je motort, laadt de generator eerst alleen de startaccu op. Pas daarna ook de service accu.
Als je aan de walstroom ligt (of aan een zonnepaneeltje), laadt je eerst je service accu op. Als die vol is gaat ie ook nog je startaccu bijdruppelen.
Dat bidirectionele is dus erg handig!
Laatst bewerkt: 01 apr 2018 08:54 door FAL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis 01 apr 2018 09:05 #931540

Een losse reserve accu is leuk maar alleen als die af en toe weer "bijgetopt" wordt anders sta je raar te kijken als je hem na een aantal maanden nodig hebt.( tenminste bij een normale loodaccu)
En dan is een fet accuscheider ( zijn er ook voor 3 accu's) toch handiger. En dan ook nog een zonnepaneeltje en ze zijn altijd vol als je na een tijdje weer aan boord komt. Kan de levensduur bovendien flink verlengen.
Ad
Laatst bewerkt: 01 apr 2018 09:05 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis 01 apr 2018 09:44 #931557

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Zou zo maar kunnen dat de laadstroomdraad voor de startaccu niet getekend is cq via de draden waarmee gestart wordt gaat.
Beneteauschema's zijn niet zo indrukwekkend.

Als je de verbinding tussen de plussen weghaalt (is die er daadwerkelijk?) zou het zomaar kunnen dat beide accu's toch door dynamo geladen worden en gescheiden zijn door het relais tussen dynamo en serviceaccu.
Test zonder de verbinding of er laadstroom is naar de startaccu en je weet het.

Nogmaals bij mij zit het al jaren zo
Laatst bewerkt: 01 apr 2018 09:44 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis 01 apr 2018 09:57 #931563

Waterblok schreef :
Zou zo maar kunnen dat de laadstroomdraad voor de startaccu niet getekend is cq via de draden waarmee gestart wordt gaat.

Dat is standaard bij (vrijwel?) alle motoren zo. De laadstroomkabel gaat vanaf de B+ van de dynamo naar de startmotor(startrelais) en vandaar naar de startaccu.Net als bij een automotor.
Alleen als je een accuscheider installeert moet een een aparte laadstroomkabel worden aangelegd van de dynamo naar de accuscheider en die tussen Dynamo en startmotor ( startrelais)worden verwijderd.
Met name dat laatste wordt wel eens vergeten en dan zijn beide accu's alsnog met de plussen verbonden en dus niet gescheiden.

Vreemd genoeg staat dat laatste niet in de handleiding van de Argofet van Victron maar wel in de handleiding van de vergelijkbare scheider van Vetus : Zie pagina 4 en pag. 56 : www.vetusweb.com/manuals/files...05%20r03%2001-03.pdf

Om deze reden moet je tussen de laadkabels van een accuscheider en de accu's ook geen schakelaar zetten omdat je anders kunst starten zonder dat de dynamo zijn stroom kwijt kan wat tot schade kan leiden. Een schakelaar moet daarom ook de startstroom aan of uit schakelen ( zo heb ik het) of de laadkabel en de startkabel moet direct op de startaccu zitten.
Ad
Laatst bewerkt: 01 apr 2018 10:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis 01 apr 2018 10:04 #931566

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5319
Dus plusverbinding weg en klaar verwacht ik!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vragen bij elektrisch schema Beneteau Oceanis 01 apr 2018 10:58 #931580

Waterblok schreef :
Dus plusverbinding weg en klaar verwacht ik!

Klaar waarmee?
Zolang je beide accu's zonder een accuscheider tegelijk wilt opladen met de dynamo zijn ze altijd met elkaar verbonden tenzij je of de een of de ander verbindt met de dynamo met een wisselschakelaar.
Beide gescheiden en toch gelijktijdig opladen kan alleen met een accuscheider ( Citrix relais of fet splitter) .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl