Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 10 apr 2018 07:01 #934031

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Zo, over kleine lettertjes gesproken!
Maar het staat er allemaal in...
Laden doe je met een laadstroom in A. Het is de laadspanning die de laadstroom laat lopen. Die laadspanning moet dan hoger zijn dan de 'inwendige spanning' van de accu.
Die inwendige spanning van de accu gaat omhoog naarmate er meer lading in de accu is opgeslagen. Bij een constante laadspanning neemt de stroom dan af (Constant Voltage Charging).
Wat niet zo wordt genoemd, maar wel zo is: een accu geeft zijn lading af door te sulfateren. Zo werken ze nu eenmaal. Een deel van dit sulfateren is definitief en kan niet meer door opladen worden omgekeerd. Zo slijt een accu.
Voor mij is nieuw dat elke 10 graden temperatuurstijging de levensduur van de accu halveert... Dan is snelladen om die reden dus heel slecht. Bij snelladen wordt de accu warm.
Ik vind het opvallend dat er nergens over de laadspanning wordt gesproken. Of dit nu 13,8V of 14,2V of 14,5V of 14,8V moet zijn... er wordt geen uitspraak over gedaan. Ik vind dat tekenend voor de onduidelijkheid met betrekking tot de laadspanning.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 10 apr 2018 09:06 #934075

Ik haal regelmatig panelen en regelaars bij de Victron importeur, het gesprek komt dan ook wel eens op welke accu het beste resultaat levert.

Het bedrijf plaatst zeer veel panelen bij gebruikers die totaal geen interesse hebben in de werking van het systeem en er ook weinig van begrijpen, ze willen alleen de energie oogsten.

Er wordt zeer duidelijk gesteld dat het bedrijf een zeer sterke voorkeur heeft voor vloeistof accu´s (LFP is hier nog niet haalbaar, te duur)
Vloeistof is het meest bedrijfszeker, geeft de minste problemen en vraagt het minste inzicht om fouten te vermijden of te herkennen.

Zijn stelling: zover laden dat je net wat belletjes ziet, dan weet je dat je aan de gasspanning zit.
Het mogen geen grote bellen zijn, dan is de spanning te hoog.
Het gaat dan over grote accu capaciteit van enkele duizenden Ah.
Om die reden hebben de accu´s een transparante behuizing met max. en min. niveau aanduiding.
De gebruiker ziet dan in ´t voorbij gaan wat er gebeurt en hoeft niet door de vuldop te kijken.
Bijvullen één keer per jaar is gebruikelijk.

Voor kleinere accu´s zal het niet veel anders zijn.

Die Victron regelaars zijn niet voor niets binnen ruime grenzen in te stellen, bruikbaar voor paneel spanningen tussen 6 en 150 Volt.
Laatst bewerkt: 10 apr 2018 09:08 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 10 apr 2018 12:03 #934126

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
De grote vraag blijft dan:

Zijn de AGM Accus met de ingestelde 14.2 wel of niet vol te krijgen. Tijd hebben ze genoeg als ze aan de lader "liggen".
Een hogere spanning zou eerder negatief kunnen werken maar wordt wel aangegeven. Is dit bedoeld als optie voor maximale laadsnelheid of als minimaal benodigde spanning om maximaal vol te kunnen laden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 10 apr 2018 12:05 #934127

Laden gebeurt alleen als de spanning van de lader hoger is dan die van de accu. Je moet de Ah's als het ware erin duwen ;-)

Met 14.2 krijg je zelfs een ouderwetse loodaccu niet vol. Die moet ook een paar tienden meer.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 10 apr 2018 12:36 #934137

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27812
groom schreef :
De grote vraag blijft dan:

Zijn de AGM Accus met de ingestelde 14.2 wel of niet vol te krijgen. Tijd hebben ze genoeg als ze aan de lader "liggen".
Een hogere spanning zou eerder negatief kunnen werken maar wordt wel aangegeven. Is dit bedoeld als optie voor maximale laadsnelheid of als minimaal benodigde spanning om maximaal vol te kunnen laden?

Dat laatste, denk ik. De eerder getoonde grafiek van Varta die relateerd is aan het laden van hun AGM's, laat een absorptiefase zien waarbij de spanning tot 14,8 V dient op te lopen. Ik denk dat dit nodig is om de accu echt vol te krijgen.

AGM's maar ook Calciumaccu's zijn gesloten accu's die in de absorptiefase echt wel wat meer kunnen hebben dan 14,4 V. Mijn startaccu is een onderhoudsvrije calciumaccu (geen AGM, maar 'gewoon' onderhoudsvrij) en die krijgt, als ik de voltmeter op het motorpaneel mag geloven regelmatig 14,8 V voor de kiezen. Gebeurt niks mee.
Mijn huishoudaccu's zijn ordinaire lood-antimoon accu's die je kunt bijvullen. Ook daar juinen de zonnepanelen met MPPT-regelaar de spanning soms op tot 14,5 V. Daar moet dus om de paar maanden een beetje water bij. De gesloten accu's zijn zo ingericht dat ze een spanning van 14,8 V in de absorptiefase aankunnen zonder waterverlies. Dat is ook het verschil tussen lood-calcium en lood-antimoon.
Laatst bewerkt: 10 apr 2018 12:37 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 10 apr 2018 13:30 #934143

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Baasklusje schreef :
Laden gebeurt alleen als de spanning van de lader hoger is dan die van de accu. Je moet de Ah's als het ware erin duwen ;-)

Met 14.2 krijg je zelfs een ouderwetse loodaccu niet vol. Die moet ook een paar tienden meer.

Tuurlijk spanningsverschil geleiding en daar gaan de amperetjes.
Maar de stabdaard spanning van de accu is toch lager dan die 14.2..
Peper lijkt er voor geleerd te hebben en geeft aan dat veel laders op 14.2 zitten. Nardus koopt een nieuwe agm en krijgt het advies laden met 13.8...
Eens dat als Varta 14.8 opgeeft ze dit niet doen omdat ze niet weten waar het over gaat. Maar er blijven veel tegenstrijdige verhalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 10 apr 2018 13:35 #934145

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6743
Ik lees in diverse berichten in dit draadje dat gesulfateerde accu's niet meer te redden zijn. Is het de-sulfateringsprogramma van sommige slimme acculaders dan nonsens?
Mijn Optima Yellowtop heb ik na anderhalf jaar al moeten vervangen. Ik was er toch iets te nonchalant mee omgegaan dat de spanning vanaf de buitenboordmotor af en toe 15 V opliep. Dus die heeft iets te vaak staan gassen. Wijze les. Vorig jaar de gelijkrichter/laadregelaar vervangen door eentje die niet verder gaat dan 14.2 V. De rest komt van de Victron MPPT.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 10 apr 2018 15:45 #934179

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
groom schreef :
Peper lijkt er voor geleerd te hebben en geeft aan dat veel laders op 14.2 zitten.

Ja, dat heeft ie op de MTS-E. Het was niet de docent elektriciteitsleer die mijn accu-enthousiasme wekte, maar de docent scheikunde. Hij liet ons de meest bizarre elektrolyses uitvoeren en ook verzilveren en vergulden. Dat was altijd heel interessant.

De meeste laders zitten op 16V totdat er een accu is aangesloten en dan besluit de lader of het nog de moeite waard is om te gaan laden. Is de spanning van een 12,6V accu lager dan 8V, dan zeggen de meeste laders 'ik zou het niet doen als ik jou was' en laden niet.
'Accu's met dopjes' worden meestal met 14,5V geladen (als het CV laders zijn) het zijn de AGM/gel accu's die bij 14,2V worden geladen (als het CV laders zijn).
CC laders regelen hun spanning zo dat de laadstroom constant blijft. Het zal ze worst zijn of de laadspanning 10 of 100V is, ze drukken er gewoon de van te voren afgesproken laadstroom in. Bij zulke laders kun je de meest uiteenlopende laadspanningen meten. Zij zullen de accu zeker laten gassen indien er meer dan 10A laadstroom wordt geleverd aan accu's met een capaciteit van minder dan 100Ah.

Desulfateren van gesulfateerde accu's... De verhalen zijn wisselend v.w.b. het succes ervan. Ik heb met twee forumleden gesproken die overtuigd zijn van het effect van desulfateren. Er zijn er ook die het onzin vinden. Ik gebruik LFP accu's en daar heb je dit niet.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 10 apr 2018 17:41 #934219

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Ik heb eens de capaciteit van een accu gemeten dmv volladen, leegtrekken door verbruiker en de tijd bijhouden tot spanning op 11,9 zat. Daarna de reconditioning mode gekozen en meting herhaald. Dat liet idd een verbetering zien in capaciteit. Ook hield de accu zijn spanning beter vast en was de zelfontlading minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 10 apr 2018 18:18 #934236

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
koko schreef :
Ik heb eens de capaciteit van een accu gemeten dmv volladen, leegtrekken door verbruiker en de tijd bijhouden tot spanning op 11,9 zat. Daarna de reconditioning mode gekozen en meting herhaald. Dat liet idd een verbetering zien in capaciteit. Ook hield de accu zijn spanning beter vast en was de zelfontlading minder.

Mooi verhaal Koko, maar toch zou ik graag iets meer details willen horen dan alleen de reconditioning mode gekozen.
Zoals : Welke soort accu, welke capaciteit, welke soort lader, en welke soort reconditioning die dan wel in huis heeft.
Maar vooral wat was de capaciteit die je gemeten hebt met test 1 en met test 2.
En ten laatste hoe lang heeft die accu daarna nog goed gewerkt.

Ik ken wel meer verhalen van mensen die een accu met een foefje een sterk verouderde accu weer tot nieuw leven konden wekken, om 2 weken later met een totaal dode accu te zitten.
Hun remedie werkte dus maar voor een zeer korte periode.
( het probleem met het merendeel van de desulfateringsmethodes is dat deze het sulfaat van de plaat afduwen, en dat dit dan onderin de accu op de bodem terecht komt. Daarmee is werkzame oppervlakte van de platen wel hersteld, maar ligt een laag geleidend materiaal op de bodem, klaar om een interne kortsluiting te veroorzaken. Een systeem waarbij het gesulfateerde terug in actieve electroliet wordt omgetoverd bestaat niet voor zover ik weet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 10 apr 2018 18:50 #934251

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Ik heb een vergelijkbaar verschijnsel met Victron AGM accu's.
Begin 2016 3x90Ah aangeschaft, kreeg ik eind vorig jaar de indruk dat de accuspanning niet helemaal paste bij het verwachte ladingsniveau (lees te laag).


Ik heb ze toen alle drie afzonderlijk getest en daaruit bleek dat twee van de drie zo'n 20% minder capaciteit hadden. (1 acccu leek nog wel redelijk in orde).

Al die tijd zijn de accu's door een victron solar laadregelaar geladen.
De solar regelaar was ingesteld op de spanningen zoals vermeld in de victron datasheet.
Ik ben wel aan de ondergrens van de daar genoemde spanningen gaan zitten.

Om nog te redden wat er misschien te redden valt, heb ik mijn oude BMV600 vervangen door een BMV712 die de accuspanning én temepratuur doorgeeft aan de laadregelaar.
Dit resulteert tijdens koude periodes (accu temp lager dan 10gr) in een accuspanning die kan oplopen tot 14,8-14,9V en dit bij een instelling van 14,6V.
Dit kom door de temperatuurcompensatie van -24mV/grC.

Ook heb ik een nieuwe victron acculader aangeschaft.
Hopelijk heeft de hogere laadspanning een goed effect op de resterende capaciteit van de accu's.

Door het plaatsen van een extra zonnepaneel hoop ik tijdens vakanties de tijd van het gedeeltelijk in ontladen toestand verkeren van de accu's te reduceren van enkele dagen tot hooguit 1 etmaal.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 10 apr 2018 18:51 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 10 apr 2018 20:08 #934280

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Poeh, de details weet ik niet meer zo precies. 90Ah gesloten accu, met ‘oog’. Ctek lader, 7A versie.
De accu heeft in totaal 8 jaar aan boord gestaan, waarvan 3 of 4 jaar na de reconditioning actie. De accu was nog prima, en ik deed de test om het eens te onderzoeken. Niet omdat hij eigenlijk ‘op’ was of zo.
De accu deed het nog steeds toen ik hem omruilde en is naar een jeugdig koppel gegaan, zodat ze even konden wachten met een nieuwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 11 mei 2018 11:45 #942568

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
2xlfd75 varta geplaatst kosten minder dan de helft.
accu lader kom op agm stand. alleen dan voor beide uitgangen. start accu is ook "gewoon" nattedoos...
Laatst bewerkt: 11 mei 2018 11:47 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 11 mei 2018 11:56 #942570

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Plaats ze op een koele plek aan boord, houdt ze 'vol', zowel elektrisch als v.w.b. het elektrolyt. Veel plezier ermee!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl