groom schreef :
@peper. Jij lijkt een beetje verstand te hebben van accus hoe kijk jij aan tegen deze laadgrafiek? Je gaf hier boven aan dat juist 14.8 volt sulfatering/verdampen van electrolyt zou kunnen veroorzaken.
Dit is diametraal tegenover van wat ik in mijn opleiding over accu's heb geleerd. Als een AGM accu gaat 'gassen' maakt de glasvezel separator het onmogelijk om het gas in belletjes naar boven te laten stijgen. Het komt onder druk (een lage druk) en perst het elektrolyt tussen de platen weg waarbij de platen geen contact meer hebben met het elektrolyt en het loodsulfaat niet meer in oplossing zal gaan en de platen zullen bedekken. De accu sulfateert in korte tijd.
Er is veel veranderd in de loop van de tijd, het antimoon is vervangen door calcium, de buisjesplaat in vervangen door de doosplaat, maar de Trojans gebruiken toch weer een buisjesplaat en dat zijn echt geen slechte accu's!
De laadspanning is van 14V naar 14,5V gegaan voor de 'natte' accu's. Voor gel heeft men aanvankelijk 14,5V gebruikt en later werd dat 14,6V en toen weer terug naar 14,1V toen bleek dat gasvorming de silicone gel in een soort silicone schuim omzette.
De glasvezel separator zou definitief voorkomen dat het lood en loodsulfaat naar onder in de accubak zou vallen en dus kon de laadspanning weer omhoog om snel te laden.
Het resultaat was dat de glasvezel separator 'droog' kwam te staan.
Nu werd pulserend laden als de oplossing gezien. De puls brengt in korte tijd wel ladingsdragers over maar de stroom 'stopt voordat zich een gasbelletje kan ontwikkelen' (was het idee). Uit dit pulseren van de laadstroom zijn de desulfateringsapparaten voortgekomen, die met naald-pulsjes werken.
Dat jouw lader 14,8V geeft en dat dit ook in de laadgrafiek wordt gebruikt is wat nu (of toen) als het optimale wordt gezien.
Dan is er ook de wens van de gebruiker de accu zo snel mogelijk op te laden. Dat kan met een hogere laadstroom en deze vraagt weer een hogere laadspanning. Snelladen kan bij een lood accu tot 1c, laden zonder gassen is bijna onmogelijk boven 0,1c. Boven de spanning van 13,8V zal er altijd gas op de platen vormen. De gevormde waterstof en zuurstof kan niet worden opgenomen in het elektrolyt om weer zwavelzuur en loodoxide te vormen, uiteindelijk zal het elektrolyt verdwijnen en de accu komt droog te staan.
Er zijn condensatiekanalen in de 'dichte accu's' gemaakt. Deze kanalen werken wel voor de waterdamp bij een warme accu en voeren het gecondenseerde water weer terug naar de cel. Voor de gassen van de waterelektrolyse werkt dit niet. Waterstof en zuurstof condenseren pas in de buurt van 100 graden boven het absolute nulpunt en dat zul je op de boot niet halen.
Vreemd genoeg wordt het 'koken' van een accu als 'goed' gezien, terwijl het ongeveer het slechtste is wat je de accu aan kunt doen.
Toen er 14,8V op de lader werd gezet was dat op dat moment de beste laadspanning, het zorgde voor snelle omzetting van het loodsulfaat in lood en loodoxide en zwavelzuur. Om diverse redenen heeft sinds Peukert die spanning gejojood. Je zult ook een hele reeks aan laadspanningscurven kunnen vinden. Met en zonder reconditioning, puls laden, hoogfrequent laden CC en CV laden. Iedereen heeft een reden om een bepaald laadprofiel de voorkeur te geven.
Hetzelfde gebeurt nu met de Li-ion accu's, er is niets nieuws onder de zon! Voor lood zwavelzuur accu's geldt in ieder geval: Bij ontladen ontstaat altijd loodsulfaat, hoe sneller dat weer terug wordt omgezet des te minder schade richt het aan.
Groeten, Peper.