Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 15:55 #933836

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Beste Medelapjesvaarders,

Twee jaar geleden mijn accus vervangen voor AGM accus. Dat ging twee jaar goed.
Eind vorig jaar kreeg de koelkast de schuld van de snelle neergang van de accu capaciteit. Nu tijdens de eerste tocht stopte de Webasto er na een half uur mee. Te lage accu spanning. Daarna liep de indicator weer snel op naar 12.5. Maar bij het inschakelen van de kraan/hydrofoor daalde de spanning naar 9.8 (normaal zag ik hem dan wegzakken naar 12.2 bij 8 Ampere)...
Ingeving komt beetje laat (2 jaar :dry: ) maar ik heb na het wisselen de laadspanning van de betreffende groep op de acculader niet op AGM 14.8 gezet....
Dit alsnog doen of zouden de accus, na twee jaar op een te lage spanning te hebben geladen, hier ernstigere gevolgen van kunnen hebben ondervonden?

Met zeilsegroet,
Geert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 16:27 #933837

Vloeistof is nog niet zo verkeerd, je merkt onmiddelijk wanneer iets fout gaat en je kunt "repareren"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 16:37 #933841

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Zo als je het beschrijft lijkt het op 'te weinig elektrolyt' d.w.z. alleen het onderste deel van de platen staan nog 'in het sap'.
Dan zie je dat de nog aanwezige capaciteit klein is en daarmee ook snel verbruikt. Kun je 'in de cellen', dan is er misschien nog wat aan te doen door het bijvullen met gedestilleerd water.

Ik vind 14,8V een hoge spanning voor een lood zwavelzuur accu. Aan de andere kant zorgt een hoge laadspanning ook voor het snel 'verkoken van het elektrolyt' en daarmee vallen de puzzelstukjes wel precies op hun plaats...

De accu's zijn waarschijnlijk kapot, je zult ze niet veel 'kapotter' kunnen maken door ze te openen en er wat 'demiwater' bij te doen en weer te laden. Een kwestie van 'niet geschoten is altijd mis'.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 16:40 #933844

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Accus zijn juist twee jaar met een lagere spanning geladen. Dus van verkoken is nog geen sprake geweest. Mogelihk van langdurig "onder vulling"
Laatst bewerkt: 09 apr 2018 16:41 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 16:45 #933847

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
groom schreef :
Accus zijn juist twee jaar met een lagere spanning geladen.

Dan passen de puzzelstukjes niet! Het 'verkoken' van het elektrolyt is dan niet aan de orde.
Staat de accu betrekkelijk warm? Dat kan ook de oorzaak zijn van elektrolyt verdamping.
Een eventuele remedie is hetzelfde, bijvullen met demiwater en weer opnieuw laden.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 16:59 #933852

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
accu staat op zelfde plek als de oude stonden die hebben het 6 jaar uitgehouden. Ik wilde meer vermogen maar heb geen grotere ruimte. Daar je de AGM accus verder leeg kan trekken wilde ik met gelijk opgesteld vermogen meer beschikbaar vermogen creëren. Heb verzuimd de lader om te schakelen van laden "normale" accu naar AGM.
Volgens mij wordt bij het laden in AGM stand een hogere spanning aangeboden. Dat is dus nooit gebeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 17:03 #933856

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Laatst bewerkt: 09 apr 2018 17:06 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 17:16 #933858

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Voor zover ik weet hebben AGM en gel accu's juist een lagere laadspanning omdat bij deze accu's er geen gasbellen mogen ontstaan. De meeste laders die door mijn handen zijn gegaan geven voor AGM en gel 14,2V als laadspanning...

En dan ook nog van die dure Varta's... Dat is echt het enkelvoud van kudde!

Onder die Varta sticker zit een kunststof plaat die de toegang tot de cellen af dicht. Die plaat zit meestal vast met 'klikvingers' of is gelijmd. Even goed bekijken en als je geluk hebt kun je zonder de accu's lek te maken die plaat eraf halen. Houdt er rekening mee dat dit wel met een breekijzertje zal moeten en je moet het met beleid doen. Aan de andere kant, wat heb je te verliezen...
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 17:34 #933869

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Maakt het alleen maar vreemder. Mijn accu lader laadt met 14.2......

is een dolphin 12v/25A
Laatst bewerkt: 09 apr 2018 17:37 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 17:49 #933876

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Dat zou dus precies goed zijn en daarmee kan 'verkoken' worden uitgesloten.
In Suriname gaan gesloten onderhoudsvrije accu's maar 2 jaar mee (gemiddeld). Dat komt door de hoge gemiddelde temperatuur. Vandaar mijn vraag: staan ze 'warm'. Dat is dan nog de enige verklaring.

Het kan ook zijn dat een 'slimme' lader door een defect heel 'dom' is geworden en van de laadspanningsprofielen een 'zooitje' maakt.

Er zijn wel mensen (ik ken er één) die met een 1,5mm boortje een gaatje boven in de cel maken en dan met een injectiespuit met demi water de cellen van een onderhoudsvrije accu, 'onderhouden'. Dan moet je wel echt wanhopig zijn...
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 17:51 #933878

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
De lader laadt ook nog de oude lood start accu, met een andere uitgang weliswaar, maar die is na 8 jaar nog prima.
Laatst bewerkt: 09 apr 2018 17:52 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 17:55 #933881

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
Dan gaat het de kant op van een klassiek geval van domme pech.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 18:05 #933883

Wat is de PRODUKTIE datum van de accu´s?

Dat is de datum dat de levensduur ingaat, hebben ze lang in de winkel gestaan zonder dat er naar omgekeken is?
Het is mij wel eens overkomen dat ik de laatste accu kocht uit een rijtje van 5 waarvan steeds de eerste 3 of 4 verkocht werden en de nieuwe er steeds vóór gezet werden.

Die "nieuwe" was slechter dan de 10 jaar oude die ik wilde vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 18:09 #933887

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
dacht dat ik daar bij ontvangst naar gekeken had. Kan het nogmaals even opzoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 18:14 #933889

OP de site van Varta diverse info. www.varta-automotive.nl/nl-nl/...erij-veiligheidstips

Grafiekje AGM-laden:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 18:23 #933893

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
dank,
daar lees ik toch ook 14.8..
terwijl de huidige instelling staat op lood accu met een lagere spanning.
Heeft hij door deze lagere laad spanning gedurende langere tijd te lijden gehad of is hij gewoon nog niet optimaal gebruikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 18:30 #933896

Probeer laden met 14,8 eens.
Ze zijn nooit vol geweest, en dus langdurig deels ontladen gestaan.
Dat zou tot forse sulfatering geleid kunnen hebben.... en dan worden ze niet meer beter,denk ik.
Eerst 14,8, en als dat niet helpt is er nog zo'n schrikbehandeling tegen sulfatering....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 18:35 #933898

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Gaan we de dipswitch maar even goed zetten en vingertjes gekruisd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 18:56 #933902

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
@peper. Jij lijkt een beetje verstand te hebben van accus hoe kijk jij aan tegen deze laadgrafiek? Je gaf hier boven aan dat juist 14.8 volt sulfatering/verdampen van electrolyt zou kunnen veroorzaken.
Laatst bewerkt: 09 apr 2018 18:57 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 19:14 #933910

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7687
www.worldpowerfaqs.com/nl/cate...arly-battery-failure

Of misschien nog beter:
Altijd stroom (Victorn)
Pagina 15 en volgende (redenen van voortijdige veroudering )

Geven aan dat je weinig kans hebt dat het nog helemaal goed komt.
Ik niet weet of AGM accu's misschien beter bestand zijn tegen sulfatering, maar uit deze uitleg mag ik opmaken dat je een ernstige kans hebt dat je accu's veel van hun capaciteit kwijt zijn.

Laden met een hogere, beter passende spanning nu, zal de schade niet oplossen, maar zal ook geen extra schade toebrengen.
Als er al werkbare desulfateringstoestellen zijn, kan je die misschien eens testen.
Maar hou er rekening mee, dat je accu's het plots kunnen opgeven.
Ik hoop van niet.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 19:30 #933921

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Ik heb van mijn poepsjieke AGM 160ah na 6 jaar dienst ingewisseld voor "normale" accu.
Altijd geladen met 13.8 (advies van leverancier) gaf toch ook niet het gewenste resultaat..
"Successen behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst"
Laatst bewerkt: 09 apr 2018 19:30 door nardus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 20:29 #933957

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Op de accu zelf moet staan wat de beste laadspanning is. Kijk daar eens naar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 20:35 #933959

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1681
De meeste AGM accus van diverse merken kunnen slecht tegen het niet na elke cyclus tot 100% volladen. Je moet na elke ontlading dus naar 100% vollading. Anders blijven er kristallen loodsulfaat achter die op den duur niet meer terug willen naar lood en zuur. Dus je moet naar het aanbevolen laadvoltage, want bij een lager voltage krijg je de 100% niet.
Aan boord van onze boot hebben wij de AGM's in 2013 vervangen voor nieuw. Nu in 2018 zijn ze op: de sulfatering is te fors geworden. Maar daar staat tegenover dat we in die 6 jaar 4 keer een lang zomer-zeilseizoen hebben gedaan, tesamen 24 maanden, en een wereldomzeiling van 18 maanden. Dus 42 maanden totaal, en het overgrote deel zonder walstroom, enkel opladen met de diesel-generator (waarbij we een cyclus aanhouden van 60%-90%). Wel elke 3 maanden zo ongeveer een conditionerings-lading op 32V (voor een nominaal 24V systeem, bij een 12V systeem zou dat 16V worden). Maar dat mag alleen bij een Lifeline batterij. Dat conditioneren verbetert de sulfatering-situatie.
Dat ontgassen of koken, dat weet ik zo net niet. Zou kunnen zijn. Onze accus staan onder de buikdenning, de koelste plek van de boot.
Overigens zijn de startaccu's (redtop Optima's) on dezelfde periode ook wel overleden nu. Het starten van zowel de motor als de generator gaat niet meer zo heel vlot. Aan die accu's nooit zitten prutsen, gewoon laten staan in de laadtoestand zoals de motor cq generator ze heeft achtergelaten.
Gesulfateerde accu's zijn reddeloos verloren. De loodsulfaat kristallen willen niet meer terug ontleden naar lood en zwavelzuur.
Als de Varta's dichte (VLRA) accu's zijn is er geen schade door koken of gassen, de onstane waterstof wordt in de accu terug gegenereerd naar water.
Dit is tenminste wat ik van accu's begrepen heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 09 apr 2018 21:47 #933996

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3650
groom schreef :
@peper. Jij lijkt een beetje verstand te hebben van accus hoe kijk jij aan tegen deze laadgrafiek? Je gaf hier boven aan dat juist 14.8 volt sulfatering/verdampen van electrolyt zou kunnen veroorzaken.

Dit is diametraal tegenover van wat ik in mijn opleiding over accu's heb geleerd. Als een AGM accu gaat 'gassen' maakt de glasvezel separator het onmogelijk om het gas in belletjes naar boven te laten stijgen. Het komt onder druk (een lage druk) en perst het elektrolyt tussen de platen weg waarbij de platen geen contact meer hebben met het elektrolyt en het loodsulfaat niet meer in oplossing zal gaan en de platen zullen bedekken. De accu sulfateert in korte tijd.

Er is veel veranderd in de loop van de tijd, het antimoon is vervangen door calcium, de buisjesplaat in vervangen door de doosplaat, maar de Trojans gebruiken toch weer een buisjesplaat en dat zijn echt geen slechte accu's!
De laadspanning is van 14V naar 14,5V gegaan voor de 'natte' accu's. Voor gel heeft men aanvankelijk 14,5V gebruikt en later werd dat 14,6V en toen weer terug naar 14,1V toen bleek dat gasvorming de silicone gel in een soort silicone schuim omzette.
De glasvezel separator zou definitief voorkomen dat het lood en loodsulfaat naar onder in de accubak zou vallen en dus kon de laadspanning weer omhoog om snel te laden.
Het resultaat was dat de glasvezel separator 'droog' kwam te staan.
Nu werd pulserend laden als de oplossing gezien. De puls brengt in korte tijd wel ladingsdragers over maar de stroom 'stopt voordat zich een gasbelletje kan ontwikkelen' (was het idee). Uit dit pulseren van de laadstroom zijn de desulfateringsapparaten voortgekomen, die met naald-pulsjes werken.

Dat jouw lader 14,8V geeft en dat dit ook in de laadgrafiek wordt gebruikt is wat nu (of toen) als het optimale wordt gezien.

Dan is er ook de wens van de gebruiker de accu zo snel mogelijk op te laden. Dat kan met een hogere laadstroom en deze vraagt weer een hogere laadspanning. Snelladen kan bij een lood accu tot 1c, laden zonder gassen is bijna onmogelijk boven 0,1c. Boven de spanning van 13,8V zal er altijd gas op de platen vormen. De gevormde waterstof en zuurstof kan niet worden opgenomen in het elektrolyt om weer zwavelzuur en loodoxide te vormen, uiteindelijk zal het elektrolyt verdwijnen en de accu komt droog te staan.
Er zijn condensatiekanalen in de 'dichte accu's' gemaakt. Deze kanalen werken wel voor de waterdamp bij een warme accu en voeren het gecondenseerde water weer terug naar de cel. Voor de gassen van de waterelektrolyse werkt dit niet. Waterstof en zuurstof condenseren pas in de buurt van 100 graden boven het absolute nulpunt en dat zul je op de boot niet halen.
Vreemd genoeg wordt het 'koken' van een accu als 'goed' gezien, terwijl het ongeveer het slechtste is wat je de accu aan kunt doen.

Toen er 14,8V op de lader werd gezet was dat op dat moment de beste laadspanning, het zorgde voor snelle omzetting van het loodsulfaat in lood en loodoxide en zwavelzuur. Om diverse redenen heeft sinds Peukert die spanning gejojood. Je zult ook een hele reeks aan laadspanningscurven kunnen vinden. Met en zonder reconditioning, puls laden, hoogfrequent laden CC en CV laden. Iedereen heeft een reden om een bepaald laadprofiel de voorkeur te geven.

Hetzelfde gebeurt nu met de Li-ion accu's, er is niets nieuws onder de zon! Voor lood zwavelzuur accu's geldt in ieder geval: Bij ontladen ontstaat altijd loodsulfaat, hoe sneller dat weer terug wordt omgezet des te minder schade richt het aan.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gevolgen AGM accu verkeerde laad spanning. 10 apr 2018 06:27 #934022

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
@Peper dank voor je reactie.
Lees ik het goed dat je bij een lagere laadspanning gewoon langzamer laad?
Wat ook het ooit gedane advies van 13,8 v aan Nardus verklaart.

@Tony in dit stuk lees ik weer dat met een ongeschikte laadcurve/spanning on omkeerbare schade kan ontstaan. Uitgaande dat er onder de 14,8 niet volledig wordt geladen..



Je zou er dronken van worden ;)
Laatst bewerkt: 10 apr 2018 06:31 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl