Allereerst neem ik aan dat met "bonding" wordt bedeold het verbinden van alal metalen delen zoals afsluiters en huiddoorvoeren met de massa c.q. aarde?
Dat schijnt nl in het kader van CE verplicht tegenwoordig .
Zou dat soms de oorzaak van zijn dat die corrosie van saildrives en snelle verdwijning van anodes?
Vroeger , dus meer dan 20-30 jaar geleden , hoorde of las je daar nooit over en ook de saildrives van VP waren niet geisoleerd van de motor ( die van mij uit eind 70er jaren ) in ieder geval niet.
En nog even wellicht ter overvloede : de galvanische corrosie van een andode is echt wat anders dan de electrolytische corrosie door zwerfstromen die ook anodes zeer snel kunenn opvreten.
En met name dat laatste kan erg makkelijk ontstaan door die "bonding"in combinatie met walstroomaansluiting samen met ergens een lekstroom door een slechte isolatie ( bijv. een nat stekkertje in de bilge).Daardoor zijn er extra veel routes voor die lekstroom via het water naar bijv. de saildrive of schroefasanode gecreëerd wat inderdaad bij het verbinden van schroefas of saildrive met de motor=min een prachtige stroomkring opleverd.
Maar daarom de saildrive loskoppelen van de motor is m.i. het paard achter de wagen binden(whats in a name) . Je neemt nl de echte oorzaak ,isolatieprobleem en bonding (
) daarmee niet weg.
Het is in ieder geval de enige reden die ik kan bedenken waarom je vroeger nooit hoorde over weggevreten saildrives en zeer snel opofferen van anodes.
Ad
.