Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: electrolyse polyesther boot

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 12:00 #942945

Op onze polyesther boot hebben we een volvo penta D2-55F nieuw jan 2017
Hierbij zijn na 8 maande de schroef anodes(drie halve maantjes voor 70-80% op.
Dit lijkt ons erg snel
We hebben de electricien hier op de werf gevraagd wat hier de oorzaak van kan zijn.
Hij heeft op de boot gemeten en geen extreme waardes gemeten. Hij gaat nog wel meten met gereedschap vanaf de boot met het buitenwater.
Nu zegt hij dat er een groot verschil is met het zoutgehalte hier en in europa waardoor je dus een betere geleider hebt.
Hij stelt voor om de boot te "bonden". Dit houdt in dat met een 6AWG (groene) dikke draad de afsluiter, boegschroef, verstaging(voor evt. blikseminslag) mastvoet/kiel(ijzer) met elkaar te verbinden en op de min van de start accu aansluiten.

Ik heb zelf met een klem meter op de min van de start accu gemeten en daar gaf hij waardes aan van 0'01 tot 0,012 A aan.

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben.
Is er iemand die mij kan vertellen of dit een zinvolle actie is
Laatst bewerkt: 13 mei 2018 12:19 door parachutecase. Reden: spelcorrectie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 12:16 #942952

Hier is op Greneda in de Carieb, sorry:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 12:28 #942962

Aanvullende informatie:

Wij liggen zoveel mogelijk voor anker, in de marina gebruiken we alleen walstroom als we koken, daarna trekken we de walstroom los.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 12:36 #942965

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
parachutecase schreef :
...
Nu zegt hij dat er een groot verschil is met het zoutgehalte hier en in europa waardoor je dus een betere geleider hebt.
...

Ik heb er weinig verstand van, maar dit klopt niet:

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 13 mei 2018 12:37 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 12:43 #942968

Wat vraagjes:
- die anodes, was dat zink of iets 'snellers' als aluminium? Misschien altijd alu op een saildrive?
- is de motor galvanisch gescheiden van de keerkoppeling en saildrive? Dat was al zo bij oudere VP-motoren, zoals de MD20xx-serie van 20 jaar geleden. In dat geval is de saildrive niet galvanisch gekoppeld aan de rest van de boot en zou ik dat zeker zo houden.
- lig je vaak naast andere boten, vooral ijzeren, waarmee je boot een mooie 'boat battery' kan vormen?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 12:43 #942969

Interessant gegeven, dank je(myth buster).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 12:45 #942971

Die zoutwaarden zijn promille zout in het water. Het scheelt dus wel iets, maar dat zal idd de oorzaak niet zijn.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 12:58 #942978

Anodes zijn geinstalleerd op La Palma door volvo dealer. nog niet gechecked op de verpakking.
Ik mag toch aannemen dat ze daar geen verkeerde monteren??

Ik weet niet of ik jou vraag van keerkoppeling en saildrive goed begrijp.
Wat ik wel weet is dat de saildrive gemonteerd is met kunststof busssen en ringen tussen de bouten en moeren.

De motor is gekoppeld aan de min van de startaccu.

We hebben zover ik weet niet naast stalen boten gelegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 13:11 #942980

parachutecase schreef :
Anodes zijn geinstalleerd op La Palma door volvo dealer. nog niet gechecked op de verpakking.
Ik mag toch aannemen dat ze daar geen verkeerde monteren??

Ik weet niet of ik jou vraag van keerkoppeling en saildrive goed begrijp.

Bij de meer recente VP motoren is ervoor gezorgd dat er geen metalen delen van de motor zelf in verbinding staan met de onderdelen onder water. Dat is gedaan door de keerkoppeling (die tegen de motor gebouwd zit) geisoleerd (geen metaal aan metaal) te bevestigen. De spullen achter de keerkoppeling (saildrive of schroefas en schroef) zijn dan niet elektrisch (galvanisch) gekoppeld aan de motor.
Die hebben dus elektrisch alleen met het water te maken, niet met de 0 van de accu of de aarde (of 0) van de walstroom. Is prima tegen corrosie. Of het zo is staat wel in de documenten van de motor. Bij de MD2030 staat het zelfs in de folder.



Van anodes op een saildrive weet ik niet genoeg. Kan best zijn dat aluminium daar de standaard is, en dat gaat snel in zout (warm!) water. Die warmte kon nog wel eens veel belangrijker zijn dan het zoutgehalte. Maar die monteur daar heeft natuurlijk geen enkele ervaring met koud water :woohoo:

Wat anodes ook snel opeet zijn elektrisch beschermde stalen damwanden. Dan is je boot de helft van een batterij....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 13 mei 2018 13:12 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 13:24 #942985

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Kees,

Zorg dat je voldoende reserve anoden bij je hebt en gewoon doorgaan.....

Al;s je motor olie wat verbruikt, raak je ook niet in paniek. Dan zorg je dat je voldoende olie mee hebt.

Je hebt in ieder geval zekerheid dat die anoden erg goed werken!!
Laat dat nou precies de bedoeling zijn.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 mei 2018 13:25 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 13:34 #942988

Yugo,

Het nadeel van het zo snel opeten van de anodes is dat de boot ongeveer eens in de 8-9 maanden het water uit moet of ik moet met mijn duikuitrusting onderwater de anodes vervangen.
Emmertje eronder houden voor het vallen van gereedschap onderdelen etc.
Locktight aanbrengen op de boutjes?
Dit zijn natuurlijk maar kleine ongemakken.

Wat ik me afvraag is of dat de oplossing die deze meneer bedacht heeft ook hout snijdt en of dat het averechtse uitwerking kan hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 13:46 #942993

Yugo,

Ik denk dat jij veel verstand hebt van deze materie. Denk je dat het een zinvolle bijdrage is die deze man voorstelt mbt tot het verbinden van afsluiters etc. of is het een broodje aap verhaal?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 14:15 #943005

Dat isoleren van de saildrive en de motor door VP weet ik maar ecjt begrijpen doe ik dat nog staads niet.
Mijn boot vaart al 40 jaar met een electrisch geleidende verbinding tussen die twee ( mijn vorige boot trouwens ook), zelfs een keer gemeten, en van een versnelde afname van de anode heb ik nooit wat gemerkt. Steeds ca. 35% weg na 2 jaar op zoet met 4-8 weken zout.
Ik vermoed eerder dat het iets te maken heeft met een vaste walstroomaansluiting in de haven. Alleen zijn daar andere methoden voor.
Overigens kunnen er inderdaad zwerfstromen onstaan maar dan is er nog wat anders fout , bijv. een on- of slecht geisoreerde draad die ergens in een natte bilge ligt.
Anders kan ik niet echt begrijpen waardoor er een stroompje zou gaan lopen tussen saildrive/schroef en de plus van de accu. En allen door zo'n stroompkje kan er dat soort zeer snelle vcorrosie ointstaan waarbij overigens ook de saildrive eraan zal gaan ( zijn wel voorbeelden te vinden op afbeeldingen google zolas deze heel ernstige) .
Overigens kun je met een anode geen electrolytische corrosie voorkomen .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 14:32 #943013

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 459
Wij liggen in hetzelfde gebied en ook bij ons gaat de anode minder als een jaar mee,bij ons zit die gewoon op de schroefas en de meeste afsluiters zijn verbonden met een aarddraad.
Toen de schroefas geisoleerd hebben was van de motor leek het of de anode nog sneller weg ging.(driveseaver).
Ik moet er ook nog steeds achteraan volgens mij was het een aantal jaar geleden minder ,op zich is de anode vervangen 10 minuten werk(2 imbusschroeven).
Het zoutgehalte is wat hoger maar vooral de watertempratuur die zal gemiddeld toch wel 15gr hoger liggen.Geen idee of dat veel uitmaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 14:34 #943016

Electrolyse is misschien niet de juiste benaming. Ik begrijp dat het opeten van de anodes een galvanische corrosie is waarbij twee metalen met een potentiaal verschil electrisch verbonden in water (het elektrolyt)
een galvanische cel creeerd dat het corrosie proces van het basis metaal versterkt.(ik citeer)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 14:58 #943024

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2716
Qua voorstel tot bonding:

Als de man eventueel met een precieze analyse komt, precies kan uitleggen welke stromen er lopen en waarom bonding de oplossing is kan je het proberen lijkt me.
Ik denk dat het echter meer een "doe er maar een gooi naar" verhaal is. In het algeneen kun je stellen dat het probleem wat je ondervind met stroom te maken heeft. Je wilt stromen voorkomen, en nu ga je juist met bonding stromen faciliteren.
Dus wat mij betreft alleen als er duidelijk voor ogen staat waarom.
(En dan kun je ook meteen monitoren of de theorie in de praktijk klopt)
Laatst bewerkt: 13 mei 2018 14:59 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 15:38 #943035

Ik ken twee gevallen van saildrives die zeer snel wegrotten, in beide gevallen waren ze geisoleerd van de motor, maar had iemand in een latere handeling een aardedraad aan een bout van de saildrive bevestigd.

Draad los en de anodes gingen stukken langer mee.
De beschadiging werd er niet beter van natuurlijk.

Heel simpel te controleren; met een mulimeter de weerstand tussen motor en saildrive meten. Die dient oneindig hoog te zijn.

Alle metalen huidoorvoeren met alkaar verbindenlijkt me helemaal het verkeerde pad, al heb ik een sluitende onderbouwing niet paraat.

Een vuistregel in de chemie is; bij 10º temperatuurverhoging gaat een reactie 2 keer zo snel.
Zal niet altijd zo precies opgaan, maar daar weet Yellow wel de formules voor.

Op mijn eigen schepen (Etaps) gaan de anodes heel lang mee. Op geen enkele huiddoorvoer een electrocontact.
Op de eerdere boot zat een bronzen vaanschroef, ongeveer 3jaar levensduur voor de anode meen ik.
Op het huidige schip, met aluminium schroef zijn de anodes na 5 jaar zichtbaar iets aangevreten, maar nog lang niet op.
Een tijd terug de anode bij de schroef vervangen omdat deze door een net in de schroef beschadigd was.
De rand van de anode was door de prop (gesmolten) nylon vervormd, dus toch wel iets zwakker geworden door wat verbruik van zink.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 16:30 #943054

Seafthinge,

Vaar jij op zoet of zout water.
Ben wel jaloers op de leeftijd van je anodes. Hoop ook zover te komen.

Huiddoorvoeren verbinden ben ik nog niet uit.

Vwb de reactie door temperatuur denk ik dat dat wel de grootste bijdrage is tot de galv. corrosie.
Watertemperatuur is hier ongeveer 25 grd celsius.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 16:35 #943056

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
Kees, je hebt toch een galvanisch scheiding tussen de bronzen aardplaat en de antennetuner?
Meet die eens door met een ohm meter of die nog wel in orde is?

Ik ben niet overtuigd van "bonding", omdat je dat juist kringlopen mogelijk maakt. Ik beschouw het meer als een handeling als je het niet meer weet. Met bondnding krijg je in geval van walspanning, meer vereffenings punten, waardoor de saildrive mogelijk ontzien wordt?

cathodic protection:
telegram.me/zeilersforum/16

Kathodische bescherming:
telegram.me/zeilersforum/15

Die links zijn met de telegram app, of telegram voor windows gewoon te lezen / downloaden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 13 mei 2018 16:45 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 19:35 #943115

Hoi yugo,

Je hebt nu met een digibeet te maken.
Ik heb Telegram gedownlaod maar kom er niet verder mee. Vragen om een telefoon nummer??
Krijg jouw files ook niet geopend, Sorry

Galv.scheider ga ik checken. moet ik de bakskist in maar natuurlijk eerst leeghalen:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 19:56 #943125

seafthinge

Weerstand gemeten tussen saildrive en motor. multimeter geeft 0000 aan en geeft een piep signaal
Volgens mij betekent dit dat er 0 weerstand is tussen deze twee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 20:00 #943126

  • RoGre
  • RoGre's Profielfoto
Ik lig in Zeeland en die halve maantjes op de klapschroef gaan daar ook maar een seizoen mee.

Is zout water en ik schat een graad of 18 in de zomer (Grevelingen )

Overigens dienen deze om de schroef te beschermen en niet de saildrive.
De klapschoef heeft stalen pennen en schroefjes die van een verschillend materiaal zijn als de schroef..

De saildrive heeft zijn eigen anode en die gaat zeker twee jaar mee..

Ronald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 20:10 #943130

De anodes kijken niet of het een schroef, een saildrive of een romp is waarvoor ze zich moeten opofferen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 20:16 #943133

Vaar jij op zoet of zout water.

Die drie jaar was in de Med, een van de zoutste zeeën meen ik, temperatuur weet ik niet meer, zal ook in de buurt van die 25º geweest zijn.

Bij een meting van 0 ohm weerstand denk ik dat je een belangrijke oorzaak hebt gevonden voor snelle consumptie van je anodes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

electrolyse polyesther boot 13 mei 2018 21:43 #943175

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5220
Saeftinghe schreef :
Vaar jij op zoet of zout water.

Die drie jaar was in de Med, een van de zoutste zeeën meen ik, temperatuur weet ik niet meer, zal ook in de buurt van die 25º geweest zijn.

Bij een meting van 0 ohm weerstand denk ik dat je een belangrijke oorzaak hebt gevonden voor snelle consumptie van je anodes.
Ook mijn yanmar en sd20 saildrive zijn elektrisch met elkaar verbonden.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl