Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Advies raymarine ev-100

Advies raymarine ev-100 21 mei 2018 09:51 #945262

  • Bo11
  • Bo11's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Mijn Whitlock stuurwiel van mijn Feeling 326Di wordt momenteel gereviseerd ivm te veel speling. De lagers worden o.a. vervangen.
Als het stuurwiel het weer doet kan ik de stuurautomaat installeren. Belangrijk voor mij ivm solo zeilen.
Ik heb een oude Raymarine st4000 aan boord liggen, die lag er toen ik hem kocht. Volgens mij compleet en naar verluid zou hij het doen, maar niet getest.

Nu heb ik een paar vragen daarover.

1 Is het verstandig deze st4000 te installeren of is hij zo oud dat ik beter een ev-100 kan kopen en installeren. Dat is een hele dure grap voor mij, want kost 1400,- De stuurwielrevisie kost dat ook ongeveer, dus dan is mijn onderhoudsbudget wel meer dan op. Echter als ik nu de st4000 installeer en hij bevalt niet (ik lees over slingerende koers en meer stroomverbruik), dan kost het me dubbel energie en geld...
Ik moet dat nu beslissen ivm de kabeldoorvoer door de stuurstand.

2 Ik wil ook nog een windmeter aanschaffen, zodat ik de stuurautomaat op een windkoers kan laten sturen. Ik heb een Advansea S400 multimeter voor log en diepte en ik zou prijstechnisch en voor een uniform beeld daar liefst de analoge windmeter van Advansea naast zetten. Kan deze communiceren met de st4000 stuurautomaat of met een nieuwe ev-100?: nmea vs seatalk immers. Heb ik dan een multiplexer nodig? (liever niet, Ik probeer de elektronica een beetje behapbaar te houden, ik ben geen elektronica freak).

Aanvullende info: Mijn navigatie is wingps pro 2017 op computer binnen en buiten wingps lite op tablet met dezelfde kaarten. E.e.a. zit (nog) niet op een boordnet, en dat is vooralsnog ook niet mijn eerste prioriteit (vanwege dat behapbaar houden), misschien over een jaar of 2 als daar AIS bij komt.

Ik hoor graag jullie suggesties.
Alvast bedankt!
Groeten
Bouwien
Laatst bewerkt: 21 mei 2018 19:43 door Bo11.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Advies raymarine ev-100 21 mei 2018 18:14 #945382

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Het Evo-100 systeem heeft dezelfde aandrijving voor het stuurwiel als het ST4000 systeem. Het grote verschil is het kompas, wat bij het st4000 systeem een elektronisch flux gate kompas is en bij het EVO systeem is het een sensor dat niet alleen de koers meet, maar ook de rol beweging van het schip en de versnelling van het schip. Deze 3 grootheden worden over 3 assen gemeten. Daarnaast heeft het EVO systeem een mooi helder kleuren display en geavanceerde besturingscomputer.

Het kompas van het EVO systeem is veel minder gevoelig voor metalen objecten, corrigeert goed bij een rollend schip en houdt goed koers. Dat is mijn ervaring op een Elan 333.

Echter, een EVO systeem ondersteunt alleen het Seatalk NG protocol. Voor aansluiten op een Nmea0183 systeem heb je een converteer nodig, bijvoorbeeld van Actisense of een multiplexer.
Maar je kunt de EVO stuurautomaat ook prima stand alone laten werken.

Ik zou eerst het st4000 systeem monteren en lekker gaan zeilen. Bevalt het niet, kijk dan wat je nog kunt instellen.
Je kunt altijd nog een EVO-100 kopen en een nieuw STng kabeltje door je stuurstand trekken om het op een converteer aan te sluiten.



Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk
Time Out - Elan 333 (2001)
Laatst bewerkt: 21 mei 2018 18:18 door mmaassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies raymarine ev-100 21 mei 2018 18:59 #945400

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16940
Check even de 2e handsprijzen voor een 4000 op Marktplaats! Ze brengen daar nog goed geld op met wat geduld!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies raymarine ev-100 21 mei 2018 19:38 #945417

  • Bo11
  • Bo11's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Beide fijne antwoorden die me wat steun geven bij de beslissing.
Zeer bedankt!
Laatst bewerkt: 21 mei 2018 19:40 door Bo11.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies raymarine ev-100 21 mei 2018 21:42 #945449

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18223
De EVO is inderdaad een stuk intelligenter dan zijn voorgangers, met name in situaties waar golven de bepalende factor zijn. Maar dat wil niet zeggen dat de ST4000 ineens een onbruikbaar systeem is. Ik zou het gewoon testen en indien in orde monteren. Onderdelen zijn gemakkelijk en betrekkelijk goedkoop te krijgen.

Overigens gebruik ik de 'windvaan' modus van mijn (EVO) stuurautomaat vrij weinig, dus een koppeling met een windmeter kan je eventueel ook achterwege laten. Dat kan later altijd nog.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 21 mei 2018 21:43 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies raymarine ev-100 21 mei 2018 21:45 #945450

  • Bo11
  • Bo11's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Dank je Timo. Zo ga ik het proberen, met een kabelgoot in de rvs buis van de motorhendel, dan kan ik er altijd nog een andere kabel intrekken. Het gat voor het bedieningspaneel zal ook wel gelijk zijn.
Slaap lekker, na je pinkstertocht zal dat wel lukken lijkt me!
Laatst bewerkt: 21 mei 2018 21:46 door Bo11.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies raymarine ev-100 22 mei 2018 01:35 #945457

Wij hebben een st4000+ op ons 29 voetertje ook een stuurwielbediening.
De stuurcomputer was defect, na deze te hebben vervangen werkte de automaat weer.
Paar puntjes, de aandrijving en dan met name de ring op het stuurwiel is wel degelijk anders dan een EV100.
Er zijn ook geen onderdelen meer te krijgen, de rolletjes in de ring kunnen afgebroken of versleten zijn, check dit dus even vóór instalatie.
Wat nog wel leverbaar is zijn de riemen.
Bij ons ging de automaat ontzettend hunten en was ook met veranderen van instellingen niet te verhelpen.
Als politie ons had zien varen, dachten ze waarschijnlijk dat we een paar borrels te veel op zouden hebben.
Na het installeren van een roerstandgever was dit probleem gelukkig voor een groot deel verholpen.
Mocht het zo zijn dat dit bij jouw automaat ook het geval is. Kan je de roerstandgever alsnog installeren. De roerstandgever kan blijven zitten mocht je toch kiezen voor een EV100, kan daar ook op worden aangesloten en heb je een strak sturende automaat.
Verder merkt het ons op dat de automaat beter presteert onder zeil dan op de motor.

Groetjes Bart.
Hanseat 70 BII
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Advies raymarine ev-100 22 mei 2018 06:54 #945486

  • Bo11
  • Bo11's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Dank je Bart, dat is nuttig. Ik zag er ook al instructiefilmpje van op youtube. Ik ga dat zeker eerst checken en testen. Ik denk wel dat ik erin moet gaan investeren in een roerstandengever of nieuwe computer dat het al gauw slimmer wordt om een ev-100 te kopen. Eerst droog testen, en dan inbouwen. Later kan op die plek altijd een nieuwe.
Dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl