Mijn Whitlock stuurwiel van mijn Feeling 326Di wordt momenteel gereviseerd ivm te veel speling. De lagers worden o.a. vervangen.
Als het stuurwiel het weer doet kan ik de stuurautomaat installeren. Belangrijk voor mij ivm solo zeilen.
Ik heb een oude Raymarine st4000 aan boord liggen, die lag er toen ik hem kocht. Volgens mij compleet en naar verluid zou hij het doen, maar niet getest.
Nu heb ik een paar vragen daarover.
1 Is het verstandig deze st4000 te installeren of is hij zo oud dat ik beter een ev-100 kan kopen en installeren. Dat is een hele dure grap voor mij, want kost 1400,- De stuurwielrevisie kost dat ook ongeveer, dus dan is mijn onderhoudsbudget wel meer dan op. Echter als ik nu de st4000 installeer en hij bevalt niet (ik lees over slingerende koers en meer stroomverbruik), dan kost het me dubbel energie en geld...
Ik moet dat nu beslissen ivm de kabeldoorvoer door de stuurstand.
2 Ik wil ook nog een windmeter aanschaffen, zodat ik de stuurautomaat op een windkoers kan laten sturen. Ik heb een Advansea S400 multimeter voor log en diepte en ik zou prijstechnisch en voor een uniform beeld daar liefst de analoge windmeter van Advansea naast zetten. Kan deze communiceren met de st4000 stuurautomaat of met een nieuwe ev-100?: nmea vs seatalk immers. Heb ik dan een multiplexer nodig? (liever niet, Ik probeer de elektronica een beetje behapbaar te houden, ik ben geen elektronica freak).
Aanvullende info: Mijn navigatie is wingps pro 2017 op computer binnen en buiten wingps lite op tablet met dezelfde kaarten. E.e.a. zit (nog) niet op een boordnet, en dat is vooralsnog ook niet mijn eerste prioriteit (vanwege dat behapbaar houden), misschien over een jaar of 2 als daar AIS bij komt.
Ik hoor graag jullie suggesties.
Alvast bedankt!
Groeten
Bouwien