Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Min fout via True Heading AIS

Min fout via True Heading AIS 05 juni 2018 05:17 #949226

  • klaas40
  • klaas40's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Een paar vraagjes voor technische forum lezers.
Achter schakelpaneel was een min busbar waar min 15 min draden waren aangesloten gecorrodeerd.
Terwijl de plus bar die er naast zit het koper er netjes uitziet.

Bij het demonteren om alles schoon te maken kwam ik er achter, dat nadat de min die van de accus komt, los was er toch nog een 0,2amp/12V ventilator blijft draaien.

Bij testen constateerde ikdat de busbar deze min via de Ais kreeg.
Na verder doorzoeken blijkt de min via de antenne kabel op de Ais aankomt. De antenne staat op de mast.

Een aantal vragen:
1 Kan dit kwaad?
2 Heeft de corrosie van de minbar hier ook mee te maken?
3 Hoe dit op te lossen?
4 De antenne op de mast, het antenne voetje isoleren van de steun, is dat een goede oplossing?

Bij verder zoeken blijkt dat de zelfde ventilator ook blijft draaien en de busbar een min krijgt via de Icom 718.
Dit zal waarschijnlijk wel via de gemonteerde aardplaat komen.

De min hangt aan de hoofdmotor, en aan de hoofdmotor hangt een Anode.
Dus verwacht ik dat het via het zeewater een circuit tot stand brengt naar de aardplaat.
mijn vraag:

5: klopt mijn bovenstaande beredenering?
6: Wat kan ik het beste doen, dit zo gewoon laten?
7: Zelf zit ik te denken om naast de Icom 718 een dubbelpolige schakelaar te zetten zodat als de Icom niet gebruik de Plus en de Min afschakel, is dit een goed idee?

Ik hoop dat iemand deze vragen kan beantwoorden.
Het schip is van polyester. Als je meer info nodig hebt om dit goed te beoordelen wat er aan de hand is hoor ik het graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Min fout via True Heading AIS 05 juni 2018 06:07 #949237

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29456
1 = Ja, zeker
2 = nee
3 = je antenne isoleren van de mast, of een antenneisolator er benden tussen te zetten, of een DC-DC dconverter tussen de 12V voeding.
4 = ook

Wij krijgen op regelmatige basis transponders binnen, waarbij door de min van de transponder te grote stroom gelopen heeft. Dit kan tot interne schade leiden van de printplaat en kabelboom.

Antenne isoleren is een goed idee, dat kan fysiek bovenin of met een antenneisolator beneden. dat laatste is een kabeltje met 2 stekkers waartussen een DC scheiding is. we gebruiken dat veel bij aluminium schepen, waar vaak hetzelfde probleem is.

Een galvanisch gescheiden DC-DC converter is extra goed, omdat je hiermee ook isoleert tussen je marifoon en tussen je computer.

Er zijn hierover al boekdelen geschreven op ZF.

Uitleg:
t.me/zeilersforum/12

Dat is een informatie documentn op de ZF groep op de Telegram app.

Of hier:
zeilersforum.nl/media/kunena/a...ssen-transponder.pdf

6 = zeer zeker niet, dan weet je zeker dat vroeg of laat de transponder stuk gaat.
Het staat allemaal extra beschreven in de meegeleverde Nederlandse handleiding!!!!!

7 = hoeft niet als je de transponder correct aansluit en alle adviezen uit de handleiding en hier boven ter harte neemt.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 05 juni 2018 06:15 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Min fout via True Heading AIS 05 juni 2018 08:37 #949280

  • klaas40
  • klaas40's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
@WADnWIND
Je antwoord is mij erg duidelijk.
punt 2 is misschien dan toch ooit van een paar druppels zeewater van erg lang geleden.

De punten 3 en 4 gaik zeker een aantal van uitvoeren.

Maar misschien was ik niet duidelijk genoeg met mijn vraag bij punt 6.
Ik kwam er dus achter dat er ook min via een omweg bij de min busbar aankwam via de ICOM718. Vraag 6/7 hadden betrekking om de "min weg" via de Icom op te lossen.

De door mij voorgestelde dubbelpolige schakelaar in de voeding van de Icom, is dat voldoende?
Of beter dit anders op te lossen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Min fout via True Heading AIS 05 juni 2018 08:49 #949282

Mocht je een dc/dc converter installeren neem dan wel een geschikte. De transponder zendt ook, en heeft dan ook wel wat power nodig.
Je wil niet dat de spanning dan net inzakt omdat de converter te zwak is. Dan is het middel allicht erger dan de kwaal.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Min fout via True Heading AIS 05 juni 2018 09:12 #949289

Ik begrijp in het algemeen de visie niet achter het schema mbt de min.
Lijkt mij toch een reden te hebben waarom de antennes dc grounded zijn?

Het probleem ontstaat omdat je de min naar je instrumenten verbreekt, waarom? Als je gewoon de plus verbreekt heb je het probleem niet?
En dan is alles nog netjes aan de min zodat bij ongewenste problemen, kortsluitingen, inductie, etc alles netjes via de bedoelde gnd en min paden naar de min gaat en de zekeringen in de plus hun werk behoren te doen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl