Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Omvormer aarde vraag

Omvormer aarde vraag 11 juni 2018 08:14 #950827

  • bocasami
  • bocasami's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 106
Omvormer 220v geïnstalleerd.De behuizing van het apparaat moet geaard worden.
Kan ik dit gewoon aan het motorblok doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer aarde vraag 11 juni 2018 08:37 #950840

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
De simpelste manier is gewoon de min van je 12/24V gebruiken, en die ook verbinden met je behuizing.
Is niet helemaal zoals het hoort, maar 99.9% voldoende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer aarde vraag 11 juni 2018 09:35 #950867

  • bocasami
  • bocasami's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 106
rooiedirk schreef :
De simpelste manier is gewoon de min van je 12/24V gebruiken, en die ook verbinden met je behuizing.
Is niet helemaal zoals het hoort, maar 99.9% voldoende.

Oké, klinkt simpel. Ga ik zo doen.

Wat zou evt.ideaalplaatje zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer aarde vraag 11 juni 2018 10:45 #950895

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ik kan me vergissen natuurlijk maar een omvormer is volgens mij meestal een "Klasse2" apparaat ofwel dubbel geïsoleerd.
Dit soort apparaten mag je absoluut niet aan aarden, omdat anders bij een kortsluiting naar de aarde ook de behuizing van dit soort apparaten onder spanning zou komen te staan.

Maar goed.... ik weet dus niet of jouw omvormer een "Klasse 2" apparaat is. Dit zou ik eerst even controleren in de manual.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer aarde vraag 11 juni 2018 11:06 #950903

Huh?? Dubbelgeïsoleerde apparaten hébben niet eens een aardpunt volgens mij! Stekker hoort een plat type (2 pennen, weet de naam niet) te zijn.

Wat ben je, qua lekstroombeveiliging van plan te gaan doen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer aarde vraag 11 juni 2018 11:33 #950911

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
Het 'aarden' van de behuizing gaat (meestal) niet om de 230V zijde. Daar zit meestal ook stopcontact zonder randaarde aansluiting.
Maar met een geaarde behuizing zal je uitgaande (radio) storing beduidend minder zijn en de schakel transistoren zitten gemonteerd met een uiterst dunne isolatie tov de behuizing. (Dit ivm warmte afgifte) Op deze transistoren kan echter wel een forse piekspanning komen, en bij een defecte isolatie dus ook op de behuizing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer aarde vraag 11 juni 2018 13:26 #950934

  • bocasami
  • bocasami's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 106
Sloe Gin schreef :
Ik kan me vergissen natuurlijk maar een omvormer is volgens mij meestal een "Klasse2" apparaat ofwel dubbel geïsoleerd.
Dit soort apparaten mag je absoluut niet aan aarden, omdat anders bij een kortsluiting naar de aarde ook de behuizing van dit soort apparaten onder spanning zou komen te staan.

Maar goed.... ik weet dus niet of jouw omvormer een "Klasse 2" apparaat is. Dit zou ik eerst even controleren in de manual.
Klasse 2 staat nergens. Wel dat de behuizing ern aardpunt moet hebben.
Als ik de multimeter op de min uitgang en behuizing plaats, meet ik niets op de weerstandmeter.
Aardlekschakelaar heb ik alleen op de walstroominstallatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer aarde vraag 11 juni 2018 14:26 #950945

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer aarde vraag 11 juni 2018 14:41 #950951

TS heeft dus geen dubbelgeisoleerd apparaat; zijn vraag is dus relevant

Aan het staal/massa van de motor leggen lijkt me het enige dat je kunt doen. Meet eens of het aardpunt van de metalen kast al iet met de DC (-) is doorverbonden?
Laatst bewerkt: 11 juni 2018 14:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer aarde vraag 11 juni 2018 15:09 #950957

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6796
Hier lopen begrippen over aarde doorelkaar.
Bij het (wal)stroomnet zijn de ergens één fase en de aarde met elkaar verbonden. Deze éne fase noemen we dan de nul.
De omvormer van TS heeft hoogst waarschijnlijk geen verbinding tussen uitgang en behuizing, maar een volledig zwevende uitgang. Je kan dan zonder gevaar een van de 230V draden aanraken. (Niet alletwee tegelijk :) )
En voor een beperkt boordnet heeft een lokale aardverbinding maken ook weinig toegevoegde waarde.

Door een probleem in het laagspannings gedeelte kan er wél een (hoge) induktie spanning op de behuizing komen, en omdat de 12/24V boordnet wel geaard is, kan je hierdoor de behuizing wel onder (hoge) spanning komen te staan. Maar dat is dus niet van de 230V

Maar TS zou eenvoudig kunnen controleren of er inderdaad een verbinding is met tussen de 230V uitgang en de behuizing van de omvormer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer aarde vraag 11 juni 2018 17:14 #950974

  • bocasami
  • bocasami's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 106
rooiedirk schreef :
Hier lopen begrippen over aarde doorelkaar.
Bij het (wal)stroomnet zijn de ergens één fase en de aarde met elkaar verbonden. Deze éne fase noemen we dan de nul.
De omvormer van TS heeft hoogst waarschijnlijk geen verbinding tussen uitgang en behuizing, maar een volledig zwevende uitgang. Je kan dan zonder gevaar een van de 230V draden aanraken. (Niet alletwee tegelijk :) )
En voor een beperkt boordnet heeft een lokale aardverbinding maken ook weinig toegevoegde waarde.

Door een probleem in het laagspannings gedeelte kan er wél een (hoge) induktie spanning op de behuizing komen, en omdat de 12/24V boordnet wel geaard is, kan je hierdoor de behuizing wel onder (hoge) spanning komen te staan. Maar dat is dus niet van de 230V

Maar TS zou eenvoudig kunnen controleren of er inderdaad een verbinding is met tussen de 230V uitgang en de behuizing van de omvormer.

Dat zal ik van het weekend zeker even checken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer aarde vraag 11 juni 2018 19:11 #951019

  • egenolf
  • egenolf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 210
Als je het goed wil doen moet je eigenlijk het hele plaatje vanaf walstroom bekijken: Acculader, aardlekschakelaar, evt. schedingstrafo en lekstroomscheider, en aardpunten, bliksembeveiliging etc
Een lekstroomscheider is samen met een goed aardpunt ook nodig ook ter voorkoming van galvanische corrosie als je langdurig aan de walstroom zou liggen. Ik neem aan dat het een polyester schip is? Als je de motor zou aarden zonder lekstroomscheider, kan het zo maar zijn dat je schroefas wordt opgevreten
Heb je een aparte acculader of is het een combi acculader/omvormer. En hoe is de acculader geaard?
Ooit is er een zeer informatief boekje geweest van Jimmy Lengkeek "Stroom aan boord"
Recenter is "Elektriciteit te water" van Alastair Garrod. Daar staan alle denkbare schema's in.
Egenolf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer aarde vraag 12 juni 2018 07:11 #951105

egenolf schreef :
Een lekstroomscheider is samen met een goed aardpunt ook nodig ook ter voorkoming van galvanische corrosie als je langdurig aan de walstroom zou liggen.
Egenolf

Helemaal juist alleen is dat absoluut geen galvanische corrosie maar electrolytische corrosie en dat is heel wat anders en gaat heelaas ook vele malen sneller.
Galvanische corrosie ontystaat als je een galvanisch element( vandaar de naam galvanische corrosie) creëert doror twee metalen van verschillende edelheid (bijv. staal en rvs) in een geleidend medium ( water) electrisch geleidend te verbinden waardoor er tussen die metalen een klein stroompje gaat lopen.Bij electrolytische corrosie stuur je een lekstroompje door een metaal wat onder water zit waardoor corrosie ontstaat.
Galvanische corrosie kun je ook voorkomen door een anode te plaatsen , electrolytische corrosie niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Omvormer aarde vraag 12 juni 2018 07:53 #951121

  • bocasami
  • bocasami's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 106
egenolf schreef :
Als je het goed wil doen moet je eigenlijk het hele plaatje vanaf walstroom bekijken: Acculader, aardlekschakelaar, evt. schedingstrafo en lekstroomscheider, en aardpunten, bliksembeveiliging etc
Een lekstroomscheider is samen met een goed aardpunt ook nodig ook ter voorkoming van galvanische corrosie als je langdurig aan de walstroom zou liggen. Ik neem aan dat het een polyester schip is? Als je de motor zou aarden zonder lekstroomscheider, kan het zo maar zijn dat je schroefas wordt opgevreten
Heb je een aparte acculader of is het een combi acculader/omvormer. En hoe is de acculader geaard?
Ooit is er een zeer informatief boekje geweest van Jimmy Lengkeek "Stroom aan boord"
Recenter is "Elektriciteit te water" van Alastair Garrod. Daar staan alle denkbare schema's in.
Egenolf

Betreft polyester schip.
Acculader is apart en behuizing is niet geaard. Zit wel met randaarde stekker in walstroom.
Aardlekschakelaar wel, scheidingstrafo niet aanwezig.
Dat boekje van Lengkeek ligt aan boord. Die zal ik zeker aandachtig gaan bestuderen.
Aarden heeft dus gevolgen en niet aarden kan gevolgen hebben :blink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.137 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl