Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Voeding ankerlier

Voeding ankerlier 17 juni 2018 07:15 #952413

  • rpeppel
  • rpeppel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Ik wil een ankerlier installeren en heb enkele vragen over de voeding.

Kan de lier op de huisbank aangesloten worden of is het beter deze op de startaccu aan te sluiten. Zoals ik het voor me zie draait de motor als ik anker of vertrek. Ik heb een 100A dynamo, dus dat moet geen probleem zijn.

Of moet de lier op een eigen accu aangesloten worden?

Gezien de afstand van de accus naar de lier (ca 9m) zal ik stevige kabels moeten gebruiken. Hoe bereken ik het aantal mm2?

Gr. Ruurd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 17 juni 2018 07:48 #952416

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Hier zijn verschillende meningen over. Een ankerlier kan flink stroom trekken gedurende een watlangere tijd.
Vraag 1: Hoe zwaar is je ankerlier (als in hoeveel stroom trekt ie), en hoelang duurt het voor de ketting binnen is.
Deze twee vermenigvuldigen dan krijg je de aanslag in Ah op je accu. Of je dat uit je licht set haalt of uit je start accu maakt niet zoveel uit. Zelf zou ik een lichte voorkeur hebben voor de licht, omdat ik ook zeilend ankerop wil, en dan je startaccu altijd vol blijft.
De draad dikt kan je HIER berekenen. Let op DC, en de totale lengte dus heen en terug. Als spannings verlies is 10% gebruikelijk.

Je zal merken dat je al snel een flinke kabel moet hebben, met bijbehorend prijskaartje. Dan kan het goedkoper worden om een accu voorin te plaatsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 17 juni 2018 07:48 #952417

Hiermee bijv. :
www.ledtuning.nl/nl/draadcalculator
Of:
vdln.nl/watersport/draaddikte.htm
Maar er staan nog veel meer van dat soort programaatjes op internet. Kwestie van googelen met "draaddiameter berekenen".
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 17 juni 2018 08:03 #952420

  • rpeppel
  • rpeppel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
rooiedirk schreef :
Je zal merken dat je al snel een flinke kabel moet hebben, met bijbehorend prijskaartje. Dan kan het goedkoper worden om een accu voorin te plaatsen.

Als ik een accu voorin plaats die oplaadt wanneer de motor draait en wanneer ik aan de walstroom lig, kan ik daar dan dunnere kabels voor het laden naartoe trekken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 17 juni 2018 08:17 #952424

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6434
Voor mijn eigen lier heb ik een lokale accu die geladen word door een kleine buck/boost converter uit de hoofd accu. Dit gaat met max 5A en een dun kabeltje.
Dit heeft als voordeel dat je niet een extra scheiding relais/diodeburg moet hebben. (En dunnere draadjes)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 17 juni 2018 08:24 #952426

rpeppel schreef :
rooiedirk schreef :
Je zal merken dat je al snel een flinke kabel moet hebben, met bijbehorend prijskaartje. Dan kan het goedkoper worden om een accu voorin te plaatsen.

Als ik een accu voorin plaats die oplaadt wanneer de motor draait en wanneer ik aan de walstroom lig, kan ik daar dan dunnere kabels voor het laden naartoe trekken?

Eiteraard want meer als wat de dynamo kan leveren zal daar niet door gaan.Die kabel moet dan de dynamocapaciteit aankunnen.
Maar als je dynamo net zoveel kan leveren als de lier nodig heeft maakt het natuurlijk niks uit.
Sterker nog , als de lier minder gebruikt kan de kabel tussen accu en lier dunner zijn dan die vanaf de dynamo naar de accu .
Allemaal kwestie van die rekenhulpjes gebruiken.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 17 juni 2018 08:34 #952428

Een accu voorin nabij de ankerlier is gewicht op een plaats waar het doorgaans niet gewenst is, en is ALTIJD daar.

Kabels is een éénmalige uitgave, die accu voorin is een "wisseldeel", op lange termijn waarschijnlijk een stuk duurder.

In de ankerbak is het niet fijn om electra te hebben, de natste en meest corosieve plaats op de boot.

Voorkeur voor start of huishoud accu is erg persoonlijk, motor bij of zeilend anker op.
De laadstroom voor de lier moet in beide gevallen toch uit de beschikbare bronnen komen.

Het relais lijkt me het best geplaatst kort bij de accu (achter het instrumenten paneel).
Droog en goed bereikbaar.
Een kort draadje naar de schakelaar, met een verlengsnoer met stekker, zodat ook vanaf het hele schip bediend kan worden.
Of, nog goedkoper dan dat verlengsnoertje, een zendertje formaat sleutelring en voor € 8,50 bij Ali.
Laatst bewerkt: 17 juni 2018 12:34 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 17 juni 2018 09:52 #952443

  • rpeppel
  • rpeppel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Saeftinghe schreef :
Kabels is een éénmalige uitgave, die accu voorin is een "wisseldeel", op çlange termijn waarschijnlijk een stuk duurder.

Dat is idd ook een goede overweging. Ik heb een originele draadloze bediening bij de lier die op termijn ook nog een boegschroef kan bedienen (als die er ooit zou komen). Het paneel staat op de nominatie om vervangen te worden en de ruimte erachter moet gemoderniseerd en opgeschoond. Ik kan dan meteen rekening houden met ruimte voor twee keer een relais.

Ik overdenk alles nog maar eens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 17 juni 2018 10:48 #952461

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
Die kabels gaan meer kosten dan een eenvoudige auto start accu, bijv 45ah; 5 a 6 tientjes?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 17 juni 2018 10:58 #952468

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5169
sy helios schreef :
Die kabels gaan meer kosten dan een eenvoudige auto start accu, bijv 45ah; 5 a 6 tientjes?
Vergeet dan in de prijsvergelijk niet de kosten mee te nemen voor het periodiek vervangen van die accu, de extra benodigde voorzieningen om deze accu te laden inclusief de kabels naar de accu.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 17 juni 2018 10:59 #952469

sy helios schreef :
Die kabels gaan meer kosten dan een eenvoudige auto start accu, bijv 45ah; 5 a 6 tientjes?

Zal elkaar niet zoveel ontlopen denk ik: www.georgekniest.nl/catalogus/...et-oogkabelschoenen/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 17 juni 2018 11:32 #952473

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
@Ad, 2x 10 m, 35mm maakt 165€, koop ik 3 accus voor..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 17 juni 2018 12:20 #952481

  • rpeppel
  • rpeppel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
sy helios schreef :
Die kabels gaan meer kosten dan een eenvoudige auto start accu, bijv 45ah; 5 a 6 tientjes?

De lier trekt 70 A, dat kan toch niet met een 45 ah accu? Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 17 juni 2018 12:27 #952483

Zijn wel dure kabels en goedkope accu´s. De stromen lopen véél langer dan bij het starten van de diesel, Kan het met zo´goedkoop accutje?
Het lijkt me dat je een paar dingen niet opneemt in de totale kosten vergelijking.
Laadkabeltjes bijvoorbeeld.
Ruimte maken voor de accu nabij boegschoef/ankerlier zal ook wat kosten, ruimte en/of geld.
Meer kabels doorvoeren is ook een extratje.
Het veel gehekelde gewicht op de verkeerde plaats.

Ik denk dat het bij twee aacuu´s vergelijken met de kabelprijs wel gedaan is.
En de bedrading heel wat overzichtelijker.
Laatst bewerkt: 17 juni 2018 12:29 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 17 juni 2018 12:39 #952486

rpeppel schreef :
sy helios schreef :
Die kabels gaan meer kosten dan een eenvoudige auto start accu, bijv 45ah; 5 a 6 tientjes?

De lier trekt 70 A, dat kan toch niet met een 45 ah accu? Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd?

Een startmotor trekt nog (veel) meer . Die van mijn 11 pk is al 1200 Watt en daarvan kan de aanloopstroom zelfs wel het dubbele zijn dus 200 Amp.
Het enige wat Ah en Amp met elkaar te maken hebben is dat de capaciteit van een accu nu eenmaal Ampère*uur is .Die waarde zegt overigens niet eens wat over de capaciteit bij , in dit geval 100 ampere maar bij een genormde stroom van slechts 1 ampère . Met de hoeveelheid amp die hij korte tijd kan leveren heeft Ah weinig of niets te maken.
Ad
Laatst bewerkt: 17 juni 2018 12:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 17 juni 2018 12:50 #952491

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
Calcium 45ah geeft een startstroom tot 300 amp, lijkt me wel genoeg niet dan
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 17 juni 2018 13:20 #952495

  • rpeppel
  • rpeppel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Een relatief goedkope accu op kleinere afstand van de lier kan dus ook begrijp ik.

Als ik een goedkope lader op 230 volt daar in de buurt kan aansluiten en inschakelen als ik op de walsgroom zit, heb ik goedkopere kabels nodig en kan ik met een gerust hart ankeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 17 juni 2018 14:05 #952512

Dat hangt ervan af hoe lang je met bijv. een 45 Ah accu de benodide stroom aan die ankerlier kunt levren. Want dat is echt geen 45/100 = 27 minuten en zelfs geen 23,5 minuten ( accu half vol) maar misschien 10 minuten of zo.
Één of 2 keer ankeren zal dus wel gaan maar meerdere keren zonder laden mogelijk niet.
Zoals ik al schreef , die 45 Ah capaciteit geldt alleen bij 1 Amp en wordt bij hogere amps geringer.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 17 juni 2018 14:18 #952513

Met een eenvoudige 105AH semi tractie accu haal ik zonder motor mijn anker op. 35LBS en 30-50 meter 8mm ketting. De voeding komt direct via de motor met een accu-scheider. Als ik extra power nodig heb om op te halen motor erbij. Ik schat in dat de kabels ergens tussen de 20 en 30 mm2 zijn. De max laadtsrom van de motor (MD2040) is uit mijn hoofd 40A?? Werkt prima. Accu zit er nu 5 jaar in.

Wel heb ik ook een aparte schakelaar op de MIN (-) van de kabels naar de ankerlier-accu. Prettig om als het helemaal fout gaat alles af te kunen sluiten zodat je geen vreemde stromen krijgt door het schip als de zaak volledig smelt ofwel helemaal kostsluit.

Wel de ankerbak af en toe schoonhouden en luchten idd.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 17 juni 2018 20:13 #952648

Ik heb kennelijk niet helemaal duidelijk kunnen maken wat ik bedoelde met de stroom voor ankerlier/boegschroef.

Mijn startmotor draait 2 of 3 seconden met een stroom van 100A(?)
Dat is, afgerond, 0,1 Ah misschiem wel 0,2Ah wanneer ik de stroomsterkte wat verkeerd ingeschat heb, en de stroom 200A zou zijn.

Een ankerlier/boegschroef draait toch al snel 5 minuten, zeker wanneer je net wat verkeerd uitkomt en opnieuw moet ankeren. neem ook die 100A als stroom.
Dat is,afgerond, 7Ah.
Dat is een 30% van de bruikbare accu capaciteit van dat 45 Ah accutje!
Ik vind dat aan de hoge kant voor een startaccutje, zeker wanneer het niet direct weer geladen wordt

Het zal best wel een hele tijd goed gaan, maar je moet je moet jezelf niet rijk rekenen.

Het lijkt me bij lier/boegschroef op de startaccu, met draaiende motor,alles weer vol aan het einde van de manouvre.

Neem je de stroom uit de huishoud accu´s, dan lijkt me een capaciteit van wat meer dan 300Ah noodzakelijk voor zowel stroomsterkte als hoeveelheid Ah.
Die huishoud accu hoeft niet zo direct weer vol geladen te worden, en veelal zal er een zonpaneel zijn wanneer boegschroef/elektra ankerlier aanwezig is.

Het is maar een getallen voorbeeldje, zonder de pretentie om tot de derde decimaal nauwkeurig te zijn, dus niet zeuren over de die derde decimaal.
Laatst bewerkt: 17 juni 2018 20:22 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 18 juni 2018 07:24 #952715

Saeftinghe schreef :
I
Mijn startmotor draait 2 of 3 seconden met een stroom van 100A(?)
Dat is, afgerond, 0,1 Ah misschiem wel 0,2Ah wanneer ik de stroomsterkte wat verkeerd ingeschat heb, en de stroom 200A zou zijn.

Een ankerlier/boegschroef draait toch al snel 5 minuten, zeker wanneer je net wat verkeerd uitkomt en opnieuw moet ankeren. neem ook die 100A als stroom.
Dat is,afgerond, 7Ah.
Dat is een 30% van de bruikbare accu capaciteit van dat 45 Ah accutje!
Ik vind dat aan de hoge kant voor een startaccutje, zeker wanneer het niet direct weer geladen wordt

Allereerst , die 2-3 seconden is wel heel optimistisch . Ik denk dat 5 seconden voor velen normaal is.
Maar goed , nog wat anders.
Dat van die (res)tcapaciteit klopt alleen als je comstsnt 1 amp afneemt . Bij een veel hogere stroom is de bruikbare capaciteit veel kleiner .
Zie bijv.: nl.wikipedia.org/wiki/Amp%C3%A8re-uur
En vooral ook hier bij capaciteit:
nl.wikipedia.org/wiki/Loodaccu

Het kan dus zo maar zijn dat je maar één keer 5 minuten kunt ankeren en daarna de accu moet opladen.
Hetzelfde geldt ook bij starten.
Nooit meegemaakt dat een accu van een auto in een paar minuten leeggestart is ondanks dat er maar een fractie van zijn opgegeven capaciteit uit zou zijn?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 18 juni 2018 08:07 #952725

Yellow,

We moeten een paar uur van de kade af voor een groot schip, een mooie gelegenheid om de inschatting van 2 seconden te controleren.
Het was minder dan 1 seconde, zit ik er toch meer dan 50% naast.
En niet alle motoren zullen zo vlot starten.

Maar dat valt onder: Niet al te veel op de derde decimaal gaan zitten.

Ik probeer meestal zo practisch mogelijk dingen te verwoorden, zonder formules die helemaal juist zijn, maar niet nodig om iets duidelijk te maken.
En ook dan ben ik niet altijd even duidelijk.
Ondanks mijn lange leeftijd valt er nog veel voor me te leren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 18 juni 2018 09:20 #952742

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2157
We kunnen het natuurlijk ook omdraaien, vanuit praktijk naar theorie:

Sailingcamelot stelt dat het al 5 jaar goed gaat met een 105AH semi-tractie accu.

Ik ben benieuwd naar andere voorbeelden waar het in de lange praktijk gewoon goed gaat. Zijn dat relatief kleine accu's of hele zware jongens?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voeding ankerlier 18 juni 2018 09:51 #952758

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3283
een "kleine" LiFePo4 accu.
90Ah LiFePo4 weegt niet zo heel veel en heeft meer dan zat capaciteit voor die ankerlier.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.315 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl