Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mastervolt AGM of Trojan batterijen?

Mastervolt AGM of Trojan batterijen? 27 juni 2018 09:26 #955301

Er moet een nieuwe 24V ~400Ah accubank komen in m'n varend woonschip. Om de bestaande accubak te gebruiken wil ik wederom met 6V batterijen gaan werken. Heb nu Rolls semi-traktie, gewoon flooded maar deze zijn overleden omdat ik daar te lang niet naar omgekeken heb - platen staan zo'n 3 cm droog. Duur foutje...


Ik overweeg, mede daarom, AGM accu's maar deze zijn een stuk kostbaarder dan flooded. In de AGM wereld vond ik Mastervolt overigens erg meevallen qua meerkosten tov de minder bekende labels.

Ik gebruik de accu's slechts ~4 weekenden per jaar: ze krijgen dan flink op hun donder door de 3 kW inverter die er aan hangt: 50-60% ontlading is geen uitzondering. Buiten die periodes staan ze permanent aan een 5traps lader.
  • Mastervolt 400 Ah@C20 AGM eur 455
  • Trojan 420 Ah@C20, flooded deep cycle eur 395. Kent iemand dit merk??

Prijsverschil voor de bank zou eur 240 worden, toch wel weer een bedrag.

Als ik mijzelf beloof regulier onderhoud te plegen, wat is dan het resterend voordeel van AGM? Gaan ze langer mee onder hetzelfde gebruik? Mag ik dieper ontladen etc?
Laatst bewerkt: 27 juni 2018 09:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt AGM of Trojan batterijen? 27 juni 2018 09:44 #955309

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2600
Joop heeft eens berekend dat je bij fatsoenlijk onderhoud altijd goedkoper uit bent per Ah met natte accu's. Ik vertrouw op zijn expertise daarin.

Trojan werd/wordt voor zover ik weet in diverse kwaliteitsmerken vertrekkersjachten/toerjachten standaard gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt AGM of Trojan batterijen? 27 juni 2018 09:46 #955313

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Nachtvlinder,
Wat ik hier zo op het forum over AGM lees, heeft mij kortgeleden doen besluiten weer gewone loodaccu's aan te schaffen. (Victron, 145 Ah)
De meerprijs voor AGM zou toch tot uitdrukking moeten komen in een aanzienlijk (in verhouding) langere gebruikstijd, maar mijn vorige loodaccu's gingen ook al 10 jaar mee, en daarvoor nog langer.
En al te kinderachtig ben ik er ook niet mee. Ik betaalde per accu incl. BTW, met inleveren van de oude, 175 euro.

Vr.groet, peter
Laatst bewerkt: 27 juni 2018 09:54 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt AGM of Trojan batterijen? 27 juni 2018 09:49 #955314

Dank! Dan ja ik voor de Trojan's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt AGM of Trojan batterijen? 29 juni 2018 14:02 #956099

  • Guia IV
  • Guia IV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1298
Heb ook Trojans aan boord, zeer tevreden! Inmiddels een jaar of 8 in gebruik en geven nog steeds een keurige spanning af na 30 - 40% ontlading (verder ga ik eigenlijk nooit). Wordt ook veel in golf karretjes enzo gebruikt en kunnen dus goed tegen echt diep ontladen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt AGM of Trojan batterijen? 29 juni 2018 14:44 #956106

Inmiddels 200 kg aan Trojan accu’s geleverd gekregen. Keurig met datasheets en handleiding, zelfs met aanhaalmomenten en minimale eissen aan demiwater!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt AGM of Trojan batterijen? 29 juni 2018 15:32 #956112

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
Beste NV,

hoeveel onderhoud moet je dan wel aan accu's besteden ? Werkt je laadsysteem wel goed ?

Het is bovendien ook nog gevaarlijk als het water ontleed in knalgas.

Groet,


Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mastervolt AGM of Trojan batterijen? 29 juni 2018 16:53 #956126

Multiplus staat goed - een beetje behoudend zelfs - ingesteld. Accu's (Rolls, ook niet de eerste de beste...) zijn nu 9 jaar oud. Maandelijks vloeistof controleren volgens de manual. Dat heb ik 4 jaar niet gedaan: dan staan de platen zo'n 3 cm droog...

Buiten dat de accu's nooit permanent tot de gasspanning geladen zijn: wat is er gevaarlijk aan een direct naar buiten ventilerend accu compartiment? Volgens mij ken je mijn installatie niet?

Hieronder de geprogrammeerde laadinstellingen, uit een email naar Victron destijds in 2009. "Ziet er goed uit zo allemaal" was het bevestigende antwoord op deze settings:


Datasheet van de Trojans raadt als hieronder aan. De huidige instellingen lijken me, ook voor de nieuwe accu's, prima. Als ik (behalve die 4 weekenden per jaar) op m'n ligplaats lig, staan die altijd in de "float" mode.

Edit: Zie nu trouwens dat ik de bulkstroom ook terug heb geschroefd - die kan naar 70A, maar dan zit ik op 0.17C, dat is aan de hoge kant misschien (hoewel ze daar, die 4 weekenden per jaar, tegen moeten zouden kunnen). Het gebruik is totaal anders dan in onze zeilboten...

Zou jij het anders instellen?
Laatst bewerkt: 29 juni 2018 17:03 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.286 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl