Multiplus staat goed - een beetje behoudend zelfs - ingesteld. Accu's (Rolls, ook niet de eerste de beste...) zijn nu 9 jaar oud. Maandelijks vloeistof controleren volgens de manual. Dat heb ik 4 jaar niet gedaan: dan staan de platen zo'n 3 cm droog...
Buiten dat de accu's nooit permanent tot de gasspanning geladen zijn: wat is er gevaarlijk aan een direct naar buiten ventilerend accu compartiment? Volgens mij ken je mijn installatie niet?
Hieronder de geprogrammeerde laadinstellingen, uit een email naar Victron destijds in 2009. "Ziet er goed uit zo allemaal" was het bevestigende antwoord op deze settings:
Datasheet van de Trojans raadt als hieronder aan. De huidige instellingen lijken me, ook voor de nieuwe accu's, prima. Als ik (behalve die 4 weekenden per jaar) op m'n ligplaats lig, staan die altijd in de "float" mode.
Edit: Zie nu trouwens dat ik de bulkstroom ook terug heb geschroefd - die kan naar 70A, maar dan zit ik op 0.17C, dat is aan de hoge kant misschien (hoewel ze daar, die 4 weekenden per jaar, tegen moeten zouden kunnen). Het gebruik is totaal anders dan in onze zeilboten...
Zou jij het anders instellen?