Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Scheepsaccu 105 AH testen

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 08:49 #956265

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ik heb vorig jaar een nieuwe Wilco 105 ah accu gekocht.
Gedurende het vaarseizoen heb ik die regelmatig bijgeladen.
Na het vaarseizoen heb ik hem van de boot af mee naar huis genomen en ook in de winter wel keer of vier doorgeladen.
Echter er komt niet meer aan electriciteit uit die accu wat er vorig jaar uit kwam.
Was het vorig jaar mogelijk de hele boot dus marifoon plotter diepte inclusief st1000 zeker een etmaal op die accu te laten draaien nu lukt dat niet meer bij wijze van spreken kun je nu marifoon en diepte en plotter nog niet eens 24 uur op de accu laten draaien.
Wat me verder opvalt is dat de accu veel eerder vol zit bij opladen (opladen duurt minder lang).
Ik wil wel indien nodig een nieuwe accu kopen en denk dat ik dat dan pas volgend jaar doe want heb voor dit jaar verwacht ik geen tochten meer op het programma waarbij ik 24 uur of langer achter elkaar door vaar, maar wil eigenlijk eerst beter weten wat er aan de hand is.
De accu is dus in een jaar tijd fors achteruit gegaan of er is wat anders mis. Het kan zijn dat de nieuwe dieptemeter transducer meer verbruikt dan de oude?
Kan het zijn dat er ergens een overgangsweerstand zit dat er dus eerder een laag voltage komt terwijl die accu niet leeg is?
Kan ik de accu op een of andere manier testen op capaciteit?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 30 juni 2018 08:52 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 08:58 #956268

Snel geladen en weer snel ontladen betekent dat de capaciteit is afgenomen.
Wanneer het zo goed merkbaar is zonder metingen, dan mag je verwachten dat de accu aan z´n eind is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 09:00 #956269

Eruit halen en mee naar een garage of bijv. Kwikfit.
Die hebben apparatuur om een accu op de juiste wijze te kunnen testen.
Je kunt het ook wel zelf als je de karakteristiek (curve) van die accu hebt doro er bijv. een 10 amp gebruiker op te zetten en te kijken hoie ver en hoe snel de spanning aan de accu zakt.
Maar zonder zo'n curve of lijst gaat dat niet echt.

Overigens , hoe ver heb je die accu leeggetrokken? Want een paar keer (veel) verder dan 50% ( 12,3 volt als er minstens 30 minuten geen gebruikers zijn) kan al voldoende zijn om de capaciteit van een accu te laten achteruit gaan of zelfs helemaal te laten sneuvelen en dan krijg je precies de verschijnselen die jij beschrijft.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 09:11 #956272

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Hoi Ad,

Hij is wel bij die 12,3 volt geweest vorig jaar.
En mogelijk word de narigheid dan later groter omdat de capaciteit af neemt en je toch door vaart.
Ik denk dat ik hem met afgelopen SSR zeker te ver heb leeg gebruikt daardoor.
Alhoewel ik hem direct na aankomst heb doorgeladen besef ik mij dat dit erg slecht is geweest voor de accu.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 09:12 #956273

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
Yellow Boat schreef :
Overigens , hoe ver heb je die accu leeggetrokken? Want een paar keer (veel) verder dan 50% ( 12,3 volt als er minstens 30 minuten geen gebruikers zijn) kan al voldoende zijn om de capaciteit van een accu te laten achteruit gaan of zelfs helemaal te laten sneuvelen en dan krijg je precies de verschijnselen die jij beschrijft.
Ad

die is vorig jaar tijdens de SSR tot 11.8V leeggemolken geweest
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 09:24 #956276

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
freek1970 schreef :
Wat me verder opvalt is dat de accu veel eerder vol zit bij opladen (opladen duurt minder lang).
Dit zie je ook bij accu's waarvan het elektrolyt te laag staat (de platen staan niet meer 'in het sap'). Is dit te controleren (met een 'oog'). Kun je elektrolyt bijvullen met gedemineraliseerd water of gedestilleerd water? Of is het een onderhoudsvrije accu.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 09:53 #956289

Hoi Freek.

Tot afgelopen seizoen heb ik ook 2 jaar met een nieuwe Wilco 105 Ah accu gevaren. Ik kan goed bijhouden hoeveel Ampere er in en uit gaat en mijn conclusie was dezelfde: de capaciteit wordt snel minder en het voltage zakt al snel weg bij niet al te grote belastingen. Hierdoor schakelt het systeem op onderspanning af terwijl de accu in theorie nog lang niet leeg zou moeten zijn. Heel irritant, zeker op lange oversteken.

Ik kan me er ook iets bij voorstellen dat de constante helling en het hotseklotsen op een klein bootje niet bevordelijk zijn voor de prestaties een natte loodaccu. Inmiddels overgestapt op een 110A gelaccu van Victron en die doet het nu voor het 2e seizoen heel goed. Tijdens de SSR is icm een 50W zonnepaneeltje de spanning niet onder de 12,55V geweest. De ‘oude’ accu staat nu werkeloos thuis en af en toe doe ik eens een diepontlaadtestje met 3A tot ca. 50%. Dan lijkt er niets aan de hand en houdt ‘ie wél spanning.

Laten doormeten bij een accuboer zegt maar weinig: er wordt dan vooral naar Cold Cranking Amps gekeken. Deze waarde is voor een boordaccu totaal niet van belang en garandeert niet dat hij goed voldoet als boordaccu.

Mijn conclusie: geen natte accu meer op een zeilboot. Mocht ik nog wens voor de keuze staan dan zou ik een 60-80A LiFePo overwegen. Wordt al heel betaalbaar nu en scheelt veel gewicht. Voor jouw boot scheelt dat een slok op een borrel. En een in investering van 20,- in een Ali accu monitortje is ook één van de zinvolste geweest van de afgelopen jaren.

Just my 2 cents......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 09:54 #956291

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Heeft je lader een herstel of reconditioning modus? Dat heeft mijn accu wel eens flink opgekalefaterd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 09:56 #956293

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
gerwinhaaijema schreef :
Ik kan me er ook iets bij voorstellen dat de constante helling en het hotseklotsen op een klein bootje niet bevordelijk zijn voor de prestaties een natte loodaccu.

de omstandigheden vorig jaar tijdens de SSR waren: vlakke Noordzee, geen wind, hele dag en stuk van de nacht op motor en de batterij was "brandnew"
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 10:04 #956297

koko schreef :
Heeft je lader een herstel of reconditioning modus? Dat heeft mijn accu wel eens flink opgekalefaterd.

Dit NOOIT doen bij gesloten, Gel of AGM accu's hoor! Er wordt bewust tot ver boven de gasspanning geladen. Je dient ongeveer standby te staan met een fles demi-water. Bij accu's die ofwel druk op gaan bouwen of niet navulbaar zijn, maak je meer kapot dan goed!

Heb het ooit eens (met redelijk resultaat) gedaan bij een te lang, te ver ontladen accu. Handmatig de lader instellen: laadstroom goed in de gaten houden, maar ook SG, waterniveau en temperaturen per cel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 10:17 #956303

freek1970 schreef :
marifoon plotter diepte inclusief st1000 zeker een etmaal op die accu te laten draaien nu lukt dat niet meer bij wijze van spreken kun je nu marifoon en diepte en plotter nog niet eens 24 uur op de accu laten draaien.
Lijkt mij ook een beetje veel voor een 105 ah accu, dus waarschijnlijk heeft hij aardig op zijn donder gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 10:19 #956304

DavidS schreef :
gerwinhaaijema schreef :
Ik kan me er ook iets bij voorstellen dat de constante helling en het hotseklotsen op een klein bootje niet bevordelijk zijn voor de prestaties een natte loodaccu.

de omstandigheden vorig jaar tijdens de SSR waren: vlakke Noordzee, geen wind, hele dag en stuk van de nacht op motor en de batterij was "brandnew"

Ik weet ‘t; dobberde daar toen ook ergens rond. De problemen met de accu zijn toch daarna pas gekomen?

Zou beginnen met een een eenvoudig accumonitortje monteren en afhankelijk van wat de bevindingen zijn voor het komend seizoen eens uitkijken naar een andere accu. Zo’n Alidingetje is echt prima. Zal niets doen met Peukert etc, maar als basis voldoet het. Voor het kopen even opletten dat ‘ie in 2 stroomrichtingen werkt. Meten is weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 11:16 #956323

  • mrtnm
  • mrtnm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1991
Ik heb, denk ik, 2 dezelfde accu´s (zelfde model-vermogen, met draadeinden en gewone polen, indertijd bij Kniest gekocht) Bij mij hangen ze aan een 100wp zonnenpaneel met mppt laadregelaar. Nu, na 6 jaar vrij intensief gebruiken, beginnenze ook wat slapjes te worden. Zodra ik terug ben ga ik ze vervangen. Ik zit aan Trojan-accu´s te denken, Lithium-ijzer is mij nog iets te duur. ze worden bij mij aan boord flink gebruikt, navigatie (plotter diepte+log ais stuurautomaat marifoon) de kachel, en soms ook nog een koelbox. Verlichting is allemaal Led. Af en toe ook nog een laptop opladen, telefoon, camera.
Ik heb DIT metertje tussen de accu´s en de verbruikers gezet. Wat er geladen word door het zonnepaneel kan ik op de laadregelaar zien. De motor draagt ook een bescheiden steentje bij in het laadproces, en dit allemaal niet genoeg is heb ik nog een Ctek lader. Hier zit inderdaad een reconditioning stand op, dit moet je met deze accu´s niet doen, kunnen ze slecht tegen.

Martijn :)
Leisure 22


www.leisure17-22.nl/

Weer een Grote reis in 2024!!
Laatst bewerkt: 30 juni 2018 11:20 door mrtnm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 11:20 #956327

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
gerwinhaaijema schreef :
g:
Mijn conclusie: geen natte accu meer op een zeilboot.
Just my 2 cents......

Niet mee eens ik heb twee grote serviceaccu's 185 ah "natte" "zwavelzuur" accu's.
Laad ze met de victron door de week en een enkele keer op vakantie en uiteraard als er gemuteerd wordt.
Onderweg zelden aan de walstroom.
Accu's zijn van voorjaar 2009.... en doen het nog prima
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 11:26 #956329

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
Ik denk dat probleem eerder in het fabrikaat ligt. Heb ook hele slechte ervaring met Wilco; na 2 jaar op
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 11:47 #956331

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Hoi allemaal,

Ok duidelijk, denk meerdere oorzaken dus, Wilco accu niet al te best, flink gebruikt alhoewel de spanning na rust na SSR 12.0V was. Mogelijk was het beter geweest voor deze accu (en elke accu) dat ie nog vaker opgeladen word ik ga me daarin verdiepen middels een zonnepaneel is het opladen van een accu minder werk aan boord. Ik heb een druppellader die een accu ook enigzins kan herstellen (Optimate 6) echter de accu word niet meer goed qua capaciteit, de optmate geeft wel 2 groene ledjes. Thuis maar continu aan de druppellader in de winter.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 30 juni 2018 11:48 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 12:32 #956341

freek1970 schreef :
Hoi allemaal,

alhoewel de spanning na rust na SSR 12.0V was.

Freek
Alhoewel ? 12 Volt in rust is al ca. 70% en dus te ver ontladen hoor.
Eigenlijk is de benaming "12 Volt accu" dus verkeerd.

Ad
Laatst bewerkt: 30 juni 2018 12:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 12:35 #956343

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Hoewel daar verschillend over wordt gedacht.........schud de accu eens flink door elkaar of zelfs effe op zijn kop houden als het onderhoudsvrije (dichte)!accu is. Gedachte is dat je het zuur weer goed mengt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 12:53 #956347

koko schreef :
Hoewel daar verschillend over wordt gedacht.........schud de accu eens flink door elkaar of zelfs effe op zijn kop houden als het onderhoudsvrije (dichte)!accu is. Gedachte is dat je het zuur weer goed mengt.

Dat is ook precies wat er gebeurt bij een met een hoog voltage regenereren van een slechte accu. Door het gas wat daarbij opborrelt krijg je immers ook menging.
Overigens gaat het daarbij ook en misschien wel voornamelijk om het opwervelen van uitgezakte Loodsulfaat wat bij te diep ontladen onderin de accu kan zakken en daar in feite een zekere mate van kortsluiting veroorzaakt .
Ad
Laatst bewerkt: 30 juni 2018 12:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 14:14 #956361

Yellow Boat schreef :
koko schreef :
Hoewel daar verschillend over wordt gedacht.........schud de accu eens flink door elkaar of zelfs effe op zijn kop houden als het onderhoudsvrije (dichte)!accu is. Gedachte is dat je het zuur weer goed mengt.

Dat is ook precies wat er gebeurt bij een met een hoog voltage regenereren van een slechte accu

Niet helemaal: bij alleen agiteren ontstaat er géén gas. VRLA accu's niet regenereren nogmaals. Wat die Wilco voor type is, is niet vermeld overigens.

Heb ooit geplofte (niet ontplofte!) accu's gehad. De fabrikant bood een mooie feature aan: een soort zelf-regenerende accu-doppen. Je ziet er nog een paar zitten. Knalgas zou (ik geloof door een platina gaasje oid) omgezet worden naar water. Gaasje vervuilde na verloop van tijd waarschijnlijk waardoor zich méér druk opbouwde dan waar deze accu mechanisch voor was gemaakt. Dan krijg je dit:



Bij VRLA accu's zal het knalgas overigens netjes ontstappen via het overdrukventiel; het water wat verloren is gegaan om dit knalgas te maken krijg je nooit meer terug...
Laatst bewerkt: 30 juni 2018 14:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 14:25 #956365

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Heb er ook al aan zitten denken de accu met een domme 10A accu lader nog paar uur na te laden, om te kijken of dat helpt krijgt ie denk ik 13,5-13,8volt voor zijn donder in hoop dat dit de platen schoont, geen idee.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 14:43 #956367

freek1970 schreef :
Heb er ook al aan zitten denken de accu met een domme 10A accu lader nog paar uur na te laden, om te kijken of dat helpt krijgt ie denk ik 13,5-13,8volt voor zijn donder in hoop dat dit de platen schoont, geen idee.

Freek

13,5 à 13,8 Volt is zelfs voor normaal laden van een bootmotor al te weinig.
Een alternator van een scheepsmotor laadt normaliter al met 14,2-14,4 Volt . Daarboven krijg je overmatige gasvorming.
Voor een automotor is het normale laadvoltage trouwens meestal ca. 13,8 Volt .Omdat een automotor nu eenmaal i.h.a. draait en dus laadt als er stroom verbruikt wordt hoeft so'n accu niet tot 100 % geladen te worden maar is 90-95% wel genoeg. In een boot is dat natuurlijk anders, vooral voor de lichtaccu.
Ad
Laatst bewerkt: 30 juni 2018 14:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 14:54 #956370

Het gaat niet meer goedkomen. Een paar keer dieper dan 50% ontladen (onder de 12,3 V) zonder DIRECT weer te laden is al een onherstelbare beschadiging.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 15:07 #956372

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
sy helios schreef :
Ik denk dat probleem eerder in het fabrikaat ligt. Heb ook hele slechte ervaring met Wilco; na 2 jaar op

Inderdaaed, van Wilco heb ik nooit een hoge pet op, gewoon goedkope shit.
Waarschijnlijk ook bijna gratis?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsaccu 105 AH testen 30 juni 2018 20:37 #956435

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Hoi Wadnwind

Zo'n accu is i.d.d. niet heel duur, 119 euro voor 105 ah.
Maar had wel verwacht er langer plezier van te hebben.
Mogelijk had het beter uitgepakt als ie veel meer aan de druppellader thuis en aan boord aan een
zonnepaneel had gestaan.

Frek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl