Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Startmotor versus accu

Startmotor versus accu 08 juli 2018 14:59 #958351

Zeilvrienden, mijn motor start erg makkelijk. Echter, na enkele uren varen is mijn accu compleet leeg, ter plekke een nieuwe aangeschaft...gelijk starten...na een uurtje varen...accu leeg!,, waar moet ik het probleem zoeken. En hoe los ik het op? Of beter de startmotor ruit halen en wegbrengen.
Bedankt alvast voor de tips
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor versus accu 08 juli 2018 15:05 #958352

Volgens mij doet je dynamo het niet. Die laadt de accu op na het starten. In principe heeft een diesel geen elektriciteit nodig om te blijven lopen maar veel moderne diesels daarentegen wel. Ze zijn nl. voorzien van elektrische opvoerpompen en als het een commonrail is, heeft de motor ook nog stroom nodig voor de computer voor de inspuiting. Maar een volledige accu leegtrekken op een uurtje is wel heel veel. Als ik jou was zou ik eens bij stilligende motor controleren of er geen stroomverlies is. Gewoon een voltmeter in serie zetten tussen de accu en een van de losgenomen polen van die accu. Normaal mag je dan niet meer dan enkele tiendes van een volt zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor versus accu 08 juli 2018 15:11 #958353

Ik heb een oudje erin liggen. Ferrymann.. volgens mij heeft ie geen stroom nodig buiten het starten om.. dus daar hoef ik niet te zoeken volgens mij
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor versus accu 08 juli 2018 15:14 #958354

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Heb je accu voltage gemeten?
Een accu leeg in een uur is wel heel snel.
Controleer of de accu Polen goed vast zitten.
Controleer ook de massa op de motor.
Hoofdschakelaer slecht?
Stroom meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor versus accu 08 juli 2018 15:29 #958358

Ik rij morgen gelijk naar Lemmer, heb een n weekje vrij en wil toch nog even genieten deze dagen. Het motortje heeft altijd probleemloos gedraaid, dus snap het niet helemaal. Hoorde ook dat het de diode kon zijn op de startmotor, maar zeker weten weet ik niet. Electra is ook weer een vak apart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor versus accu 08 juli 2018 15:30 #958359

Tulipe schreef :
Volgens mij doet je dynamo het niet. Die laadt de accu op na het starten. In principe heeft een diesel geen elektriciteit nodig om te blijven lopen maar veel moderne diesels daarentegen wel. Ze zijn nl. voorzien van elektrische opvoerpompen en als het een commonrail is, heeft de motor ook nog stroom nodig voor de computer voor de inspuiting. Maar een volledige accu leegtrekken op een uurtje is wel heel veel. Als ik jou was zou ik eens bij stilligende motor controleren of er geen stroomverlies is. Gewoon een voltmeter in serie zetten tussen de accu en een van de losgenomen polen van die accu. Normaal mag je dan niet meer dan enkele tiendes van een volt zien.

Uhm de multimeter in serie om de stroom te meten en dan bedoel je 1/10 van ampères denk ik

Any way , 1 uur accu leeg das wel bruut, startmotor blijft niet mee draaien ? Even checken bij een lawaai schipper als een diesel en zeker een farymann hoor je dat niet makkelijk :(

Pool na het starten los nemen van de startmotor , dynamo laten zitten

Massa verbindingen etc zouden goed moeten zijn als je zo’n grote stroom kan trekken dat je accu in 1 uur leeg is , of op de slechte overgangs weerstand is het heet of rookt ;)

Succes
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 08 juli 2018 15:32 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor versus accu 08 juli 2018 16:45 #958374

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Een accu pool los halen met draaiende motor zou ik niet doen.
Dat kan een defecte dynamo veroorzaken.
Er word geen antwoord gegeven over spanning meten.
Als er een diode in de dynamo door laat ga je dat direct merken.
In de vorm van rook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor versus accu 08 juli 2018 16:52 #958375

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Als je motor normaal start zou ik daar niet meteen gaan zoeken. Als daar sluiting in zit oid lijkt mij dat de startmotor ‘m niet lekker rondkrijgt.
Een keer ongeveer hetzelfde verhaal gehoord bij een bevriende zeiler. Wij effe kijken; bleek er een voedingsdraad van het een of ander doorgeschavielt en lekker sluiting te maken op het blok. Net niet net wel, maar genoeg om de accu vlot leeg te trekken. Het was zo rommelig aangelegd dat ik niet eens heb gebprobeerd uit te zoeken waar die van was. Rotte stuk ertussen uit geknipt, extra stukje er tussen gelast en opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor versus accu 08 juli 2018 17:25 #958381

dehler schreef :
Een accu pool los halen met draaiende motor zou ik niet doen.
Dat kan een defecte dynamo veroorzaken.
Er word geen antwoord gegeven over spanning meten.
Als er een diode in de dynamo door laat ga je dat direct merken.
In de vorm van rook!

Daarom zei ik dynamo laten zitten ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor versus accu 08 juli 2018 17:36 #958385

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6154
Ik heb wel eens gezien dat de laadstroom van de dynamo op de verkeerde aansluiting van de startmotor zat aangesloten, niet op de + van de bendix maar op de stroom naar de startmotor. Dan loopt de accu zo leeg via de massa.
nl.wikipedia.org/wiki/Startmotor
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor versus accu 08 juli 2018 18:55 #958409

Thanx mannen. Ga morgen eens goed zoeken. Ik houd jullie op de hoogte
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor versus accu 08 juli 2018 20:20 #958426

2 kanten op zoeken:
laadt je alternator (dynamo) wel? dan moet de spanning op de accupool stijgen naar 14.4 oid... Dat is het laad circuit (waar idd ook de gelijkrichter (dioden) en de spanningsregelaar bij horen.
andere kant: stroom verbruik: hoeveel stroom loopt er met de motor uit (ampèremeter tussen + pool en de accu opnemen). en hoeveel met contact aan?
motor aan de stroomverbrekers zou meten: ik denk de voeding naar je schakelpaneel daar je amperemeter opnemen.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 08 juli 2018 20:20 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor versus accu 09 juli 2018 17:57 #958707

Goed lezen Jeroen, ik schreef dat je de VOLTmeter gebruikt. Dit doe je bij niet draaiende motor. Op deze manier kan je eenvoudig testen of er ergens een verbruiker stroom blijft afnemen. Zie je op deze manier bv 12V dan heb je ergens een stevige verbruiker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor versus accu 09 juli 2018 19:03 #958740

Tulipe schreef :
Goed lezen Jeroen, ik schreef dat je de VOLTmeter gebruikt. Dit doe je bij niet draaiende motor. Op deze manier kan je eenvoudig testen of er ergens een verbruiker stroom blijft afnemen. Zie je op deze manier bv 12V dan heb je ergens een stevige verbruiker.

Best dat jij stroom meet met een VOLTmeter en ook nog in serie
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Startmotor versus accu 09 juli 2018 19:06 #958741



Ik weet namelijk niet hoe ik dit anders moet lezen :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor versus accu 09 juli 2018 19:22 #958747

Tulipe schreef :
Goed lezen Jeroen, ik schreef dat je de VOLTmeter gebruikt. Dit doe je bij niet draaiende motor. Op deze manier kan je eenvoudig testen of er ergens een verbruiker stroom blijft afnemen. Zie je op deze manier bv 12V dan heb je ergens een stevige verbruiker.

Je schreef in serie, in serie meet je geen spanning.. Zeker geen 12V.
Spanning meet je gewoon parallel over de polen.

Als je een multimeter hebt moet je wel een beetje weten wat je doet want je multimeter op stroom zetten en op deze manier meten geeft vuurwerk en op zijn best een kapotte meter!

Als je in serie meet (pool los en meter ertussen) dan meet je stroom, in ampere. Dat geeft je een indruk van hoeveel stroom er getrokken wordt.
Zet je hem dan per ongeluk op spanning dan gebeurt er niks maar je meting zegt ook weinig (er loopt geen stroom dus er is geen spanningsverschil).

Als je parallel meet (gewoon je accu laten zitten en dan meter op de plus en min pool) dan meet je spanning in volt.
Zet je hem dan per ongeluk om stroom dan heb je kortsluiting.

Die accu zal toch zeker 80Ah zijn of zo? Als die in een uurtje leeg is getrokken dan moet er een stroom van 80A lopen... dat moet behoorlijk warm worden, en dus makkelijk te vinden. Zoals gezegd, dat geeft rook. Kan ik me niet voorstellen.

Hoe weet je zeker dat die accu na een uur leeg is?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Startmotor versus accu 09 juli 2018 19:25 #958751

Vandaag even gemeten, maar de startmotor geeft geen kik, eruit gehaald en richting Sneek. Volgens hun was ie dood. Waar vind ik zon ding? Werden deze ook in auto’s gebruikt? Jaren 70 startmotor hoorde ik hem zeggen. Bosch..autosloperij ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Startmotor versus accu 09 juli 2018 19:27 #958753

vmaxtoine schreef :
Vandaag even gemeten, maar de startmotor geeft geen kik, eruit gehaald en richting Sneek. Volgens hun was ie dood. Waar vind ik zon ding? Werden deze ook in auto’s gebruikt? Jaren 70 startmotor hoorde ik hem zeggen. Bosch..autosloperij ?

Als hij daarvoor wel deed en met de nieuwe accu ook wel , heeft hij dus meegedraaid , balen :(
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor versus accu 09 juli 2018 19:29 #958756

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
wat voor motor heb je?
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor versus accu 10 juli 2018 06:38 #958816

Zucht, wat baten kaars en bril... Wat een stelletje betweterige eikels hier zeg. Dit is een quick and dirty methode om stroomverlies op te sporen maar goed als jullie het niet willen geloven moet je de raad van iemand die er iets van kent niet opvolgen natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor versus accu 10 juli 2018 06:59 #958823

Wat Tulip zegt klopt wel hoor, als er een lekstroom loopt dan zou de Volt-meter een spanningsverschil gaan meten. Je hoeft niet bang te zijn dat dit schade aan je multimeter gaat opleveren omdat de inwendige weerstand vd meter in de V-stand erg hoog is.
Je meet zo of er sprake is van een lekstroom in een vd gebruikers van het boordnet, je weet alleen nog niet waar.
Deze meting doe je bij stilstaande motor.

Johan
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor versus accu 10 juli 2018 07:11 #958826

Bas van Dijk schreef :
.
Zet je hem dan per ongeluk op spanning dan gebeurt er niks maar je meting zegt ook weinig (er loopt geen stroom dus er is geen spanningsverschil).

Dat laatste hoeft niet te kloppen. Als er nl ergens een fors stroomverbruik met aangesloten accu is zal er weliswaar geen stroom vloeien maar je meet wel degelijk spanning. Immers , er is ergens een verbinding naar de min anders zou er geen stroomverbruik zijn met aangesloten accu. Aangezien er op stand volt geen stroom loopt ( behalve een heel klein meetstroompje) zal er dus geen spanningsval zijn tussen de aansluiting van je meter en de minpool van de accu en zul je t.o.v. de pluspool dus 12 Volt of iets meer meten ( afhankelijk laadtoestand).
In feite controleer je op die manier of er een geledende verbinding ( verbruiker ) naar de minpool is.
In feite is dit zelfs de veilige manier om te meten want zou je de meter op ampere zetten dan zou je mogelijk een kortsluitstroom meten en daar kunnen de meeste multimeters echt niet tegen.
Sluit maar eens een multimeter in de amperestand aan op de plus en de minpool van een accu. Doe je maar één keer kan ik uit ervaring zeggen :whistle: :evil:
Ad
Laatst bewerkt: 10 juli 2018 07:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor versus accu 10 juli 2018 08:11 #958855

Farrymann 2 cilinder
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor versus accu 10 juli 2018 13:08 #958940

Tulipe schreef :
Zucht, wat baten kaars en bril... Wat een stelletje betweterige eikels hier zeg. Dit is een quick and dirty methode om stroomverlies op te sporen maar goed als jullie het niet willen geloven moet je de raad van iemand die er iets van kent niet opvolgen natuurlijk.

Nou nou zeg :) 99% van de gebruikers hier hebben een multimeter

Dus hoeven niet quick and dirty te gaan

En als jij met een multimeter het geval op volts zet en in serie ? Om te meten hoeveel stroom er loopt , dan is dat Uhm een hele aparte manier :woohoo:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Startmotor versus accu 10 juli 2018 14:14 #958953

Jeroen-pion schreef :
Tulipe schreef :
Zucht, wat baten kaars en bril... Wat een stelletje betweterige eikels hier zeg. Dit is een quick and dirty methode om stroomverlies op te sporen maar goed als jullie het niet willen geloven moet je de raad van iemand die er iets van kent niet opvolgen natuurlijk.

Nou nou zeg :) 99% van de gebruikers hier hebben een multimeter

Dus hoeven niet quick and dirty te gaan

En als jij met een multimeter het geval op volts zet en in serie ? Om te meten hoeveel stroom er loopt , dan is dat Uhm een hele aparte manier :woohoo:
Ja Jeroen, jij kan het verst plassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl