Ts hier,
Ik heb de info van de controller nog even gechekt. Er staat Hz.
Ik ben helemaal niet thuis in deze materie, dus probeer zo goed mogelijk aan te haken. Wat ik begrijp is dat het bij de pwm techniek hoort. Ik vermoed dat het vooral aan de paneelkant van de lader iets doet en niet zozeer aan de accukant (voor het leven van de accu’s is het om het even in welke stand het staat)?
Verwarrend is in elk geval dat de setting “charging frequncy” heet.
Maar als ik last heb van storingen bij zendende of ontvangende apparatuur zoals Navtex, VHF, Radio kan ik kijken of een andere setting het oplost?
WnW noemt nog ferrietkralen. Is het raadzaam deze standaard op te nemen in de kabels van PV en naar de accu’s? Das een kleine moeite natuurlijk.
Dan nog het kunnen uitschakelen met een schakelaar. De lader heeft een standaard floatspanning van 13,7. Op de accu’s staat de aanbeveling deze tussen 13,6 en 13,8 te houden. Als ik op de dag meet varieren de accuspanningen tot wel 13,9V (lader in floatmodus) Nu laadt het ding met max 2,4Ah, verdeelt over 2 accubanken van 130A en 160A, dus zo’n vaart zal het niet lopen. Maar, is mijn gedachte, als de accu’s vol zijn waarom dan nog blijven laden? Er is weinig tot geen sprake van zelfontlading, zeker niet in die paar dagen tot het volgende gebruik. Met de suboptimale floatspanning lijkt mij afschakelen dan beter voor het acculeven.
Tuurlijk, het is een extra handeling, kan makkelijk vergeten worden. Dat is helemaal waar.
Maar hoe schakel je een zonnepaneel veilig af? Is dat een draad onderbreken van het paneel? Of juist de accu loskoppelen en het paneel en lader verbonden laten zitten?
Of kan ik de laadspanning met 0,3Volt verlagen op een slimme manier?