Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Frey 100ah lifepo4

Frey 100ah lifepo4 02 aug 2018 10:07 #965143

Hallo,

Iemand ervaring met lifepo4 batterijen van Frey? www.chinafrey.com/en/products_show.aspx?id=398

Deze worden mij aangeboden voor USD 70. Voor dat geld moet ik ze nog wel laten vervoeren in importeren....

Meeste wat ik voorbij zie komen zijn de Winston cellen, maar volgens mij zijn die aanzienlijk duurder. Of is daar ook een goedkope leverancier voor.
Laatst bewerkt: 02 aug 2018 10:09 door oostenwind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 02 aug 2018 10:26 #965150

De prijs varieert een beetje tussen de 1 en 1,25 per Ah. Nu zitten we aan de bovenkant van de curve
www.ev-power.eu/Winston-40Ah-200Ah/

Prijzen over verschillende merken zijn vergelijkbaar. Ik heb zelf ook direct uit china gehad, let er wel op dat je geen gebruikte cellen in je maag gesplitst krijgt. Je kan wen gokje wagen voor 70 dollar per cell.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 02 aug 2018 10:53 #965162

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2869
Aangezien ze uit China komen, heeft iedereen die ervaring heeft met LiFePO4 accu's ook ervaring met deze Frey accu's. Er zijn maar een paar fabrieken in China die LFP accu's maken en die staan allemaal in Shenzhen (vlakbij Hongkong. nou ja vlakbij...) De merknamen zijn de namen van de opdrachtgever voor de batch. De opdrachtgever (bijvoorbeeld LG) laat er 10.000 maken voor hun UPS systemen en de fabriek maakt er dan 11.000 om rekening te houden met uitval. Gaat het goed, dan houden zij er 1000 over, of uit de 11.000 worden er 1000 geselecteerd met de grootste afwijking van capaciteit ten opzichte van de nominale waarde. De fabriek biedt die dan aan bij een handelaar in Factory Outlet cellen en daar kun je ze dan tegen een gereduceerde prijs kopen. Het komt er op neer dat alleen de merknaam verschilt, maar de accu is hetzelfde.

Een uitzondering is Winston met de LiYFePO4 cellen. Zij voegen ook nog Yttrium aan het anode materiaal toe en hebben geen 'factory outlet'. Zij lijken iets robuuster te zijn dan de cellen zonder Yttrium, maar ik heb nog geen onderzoek gezien waarin dit werd aangetoond. Voor de rest is het allemaal 'wij van WC-eend bevelen WC-eend aan...' Winston cellen zijn zeker de top in de LFP cellen en daarom zijn ze ook duurder. Of ze iets anders dan hun goede naam als meerwaarde hebben, kan ik je niet zeggen.

Er is op dit moment een transitie gaande van vezel gewapende kunststof cellen naar de aluminium cellen. De laatsten zijn kleiner in volume en lichter. De 'plastic cellen' zijn dus in de 'ramsj'.

De doorsnee prijs nu is ongeveer €1 per Ah per cel ex BTW. USD 70 per cel is zeker niet veel geld, maar er komen nog de vervoerskosten en de inklaringskosten en de invoerrechten bij. Invoerrechten zijn ca 3,4%, Inklaringskosten ca €25 (voor 4 cellen) en de transportkosten zijn een jojo prijs, dat weet je pas als je ze betaald. Dus ik schat dat je wel rond de €100 per cel zult uitkomen als ze bij je op de stoep staan en dan moet je nog €21 per cel aan BTW betalen.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 02 aug 2018 11:39 #965172

Ik heb een quote gekregen van USD 300 voor het transport van 16 cellen.

Dus voor nog net geen 90 USD heb ik ze in nl. Komt nog 30% bij voor de belasting. Dus zeg 125 USD en dan staan ze op de stoep.

Volgens de leverancier gaat het om Winston cellen. Dus toch uit de Winston fabriek.....?

Bedankt voor de tip van de tweede hands cellen. Dat ga ik zeker nog even navragen?

Ervaringen met service of garantie? Of wellicht gewoon 2 cellen extra bestellen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 02 aug 2018 12:02 #965179

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2869
Dat is niet gek voor 16 cellen. Als ze uit China moeten komen, dan moeten ze ook in een 'hufterbestendige' kist worden verscheept want ik heb soms het idee dat ze er mee voetballen.

De prijs ex BTW komt mooi op de €1 per Ah per cel.

Als het Winston cellen zijn ben je 'spekkoper'. Het kan inderdaad zijn dat Winston van de gele blokken af wil en ze in de uitverkoop doet.

Als ze echt getest zijn en dezelfde capaciteit hebben (tolerantie 1% dat is voor deze cellen dus 1Ah) dan heb je 2 extra cellen gekocht die je niet zult gebruiken. Vraag een testrapport op waar het serienummer van de cel met de gemeten capaciteit opstaat. Geef bij de leverancier aan dat je cellen met een hogere capaciteit dan 101Ah en lager dan 99Ah niet accepteert. Ik verwacht dat de leverancier dan uit een ander vaatje gaat tappen.

Frey is kennelijk een 'middle man', dat is niet erg, maar Winston heeft altijd aangegeven in Europa uitsluitend via EV-power te verkopen en het is mij (en anderen) nooit gelukt om EV-power te bypassen.
Ondanks het warme weer gaan mij de nekharen nu wel kriebelen. Het blijft toch wel een mooie prijs!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 02 aug 2018 12:11 #965182

@peper: volgens mij ga ik ze voor EUR 1 per Ah inclusief BTW krijgen. Ik heb 30% gerekend voor alle kosten ( BTW, importheffingen en inklaringskosten).

Klik even op de link voor de specs. Het zijn dus niet de gele exemplaren zoals de Winston cellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 02 aug 2018 12:13 #965183

Testrapporten ga ik ook opvragen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 02 aug 2018 13:51 #965206

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2869
Dan zijn het dus ook geen Winston cellen en dus ook geen LiYFePO4 cellen.
€1 per Ah incl BTW is een koopje!
Misschien zijn er forummers die wel mee willen doen! Dan worden de transportkosten per cel lager.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 03 aug 2018 19:50 #965541

Als er interesse is wil ik wel eens informeren wat de kosten worden als ik meer cellen bestel.

Naast de cellen verkopen ze ook nog een paar leuke montage accesoires.








Deze kosten USD 0.40 per stuk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 04 aug 2018 08:57 #965662

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 739
Eric,
Ik heb wel interesse al ben ik een leek met lifepo4 cellen.
Met de vriendelijke groeten Rob (ex Domper)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 04 aug 2018 11:52 #965709

Re-Fresh schreef :
Eric,
Ik heb wel interesse al ben ik een leek met lifepo4 cellen.


Ik ben ook nog een leek. Heb al het e.e.a. gelezen, maar nog niet gebruikt. Daar gaat verandering in komen! En eventuele vragen kunnen we hier vast wel kwijt!

Om hoeveel cellen zou het gaan voor jou?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 05 aug 2018 10:50 #965910

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 739
Pffffffff,
Zeg het maar. 12 volt en dan 100 amp.
Maar we moet wel eens kijken hoe we die dingen gaan laden.
Dat is nogal een secuur werkje begrijp ik.
Met de vriendelijke groeten Rob (ex Domper)
Laatst bewerkt: 05 aug 2018 10:51 door Re-Fresh.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 05 aug 2018 12:41 #965927

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2261
Re-Fresh schreef :
Pffffffff,
Zeg het maar. 12 volt en dan 100 amp.
Maar we moet wel eens kijken hoe we die dingen gaan laden.
Dat is nogal een secuur werkje begrijp ik.

Ik heb net mijn 12v 94Ah LiFePo4 accu binnen. Inclusief een lader. Gewoon om te testen en te spelen. Ik kan niets anders zeggen dan: tis een accu.. Helft van gewicht ongeveer. Ik heb er 400 euro voor betaald. Geen idee wat kwaliteit betreft. Er zit ook een volt meter en temp meter ingebouwd, dat afleesbaar is via LCD schermpje, evenals een BMS. Dus hij is 'plug and play'. Ik zet hem "gewoon" binnen in de kajuit en laat hem los van bestaande accu's functioneren denk ik.. Dat lijkt mij voor nu het handigst, zeg ik zonder enige kennis van zaken. Als ie het over een jaar nog doet en 98% van zijn capaciteit heeft, dan meld ik het tzt wel even.
Laatst bewerkt: 05 aug 2018 12:43 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 05 aug 2018 13:00 #965930

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2869
Mijn ervaring:
5 jaar 16 LiYFePO4 cellen van 100Ah aan boord voor de aandrijving van mijn 4kW torqeedo.
Zelf gebouwde limiters over elke cel, afgeregeld op 3,5V (3,4V zou beter zijn geweest en daar wordt aan gewerkt).
Geen walstroom lader en geen wisselstroomdynamo op de motor. Slechts twee 40Wp zonnepanelen met een boost converter naar 54V. In combinatie met de limiters heb ik altijd een volle accu als ik op de boot kom. Zo niet, dan niet. De motor wordt voornamelijk gebruikt om de haven in en uit te varen en op een volle accu kan ik dat wel 20 tot 30 keer doen. Als ik probeer meer te gebruiken om de haven in of uit te varen, krijg ik op m'n kop van de havenmeester. Horen doet hij me niet, maar aan de boeggolf ziet hij dan dat ik hard vaar.
Het accupakket kan bijna 5kWh aan en geeft voldoende voor ruim een uur op vol vermogen varen. Dat is op stilstaand water een snelheid van 13km/hr (met spuug op de boeg en wind mee kan ik nog harder) voor mijn €Xr. De tractieaccu is tevens mijn service accu.
Moet ik veel op de motor varen, dan heb ik een 48V benzine aggregaatje aan boord dat automatisch afslaat als de accu vol zit.
De installatie wordt deze winter vervangen door 16 individuele celladers van 15W en 3,4V per cel.
De accu's worden niet vervangen, er zit 'nog geen deukje' in de capaciteit van 100Ah.
Jullie gaan die accu's gebruiken als service accu? Dat is veel minder eisend dan als tractie accu... Eitje! Handen op de rug, blinddoek voor en spinazie in je neus. Fit and forget.
100Ah capaciteit in LFP is gelijk aan 80/50 x 100 Ah ofwel 160Ah in loodzwavelzuur. Levensduur is op 2000 cycli gesteld (bij loodzavelzuur accu's op 500). Het enige wat je moet doen is er voor zorgen dat je de cellen niet overlaadt. Dat doe je met een limiter over elke cel of een cellader waarvan de spanning niet boven de 3,4V kan komen. Dat is echt geen rocket science.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 05 aug 2018 13:02 door Peper. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 05 aug 2018 13:09 #965934

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2261
Peper schreef :
Dat doe je met een limiter over elke cel of een cellader waarvan de spanning niet boven de 3,4V kan komen. Dat is echt geen rocket science.
Groeten, Peper.

Of je BMS regelt dat, toch? Ik heb gewoon een gesloten accu.. LiFePo4. Wel een aparte lader voor LiFePo4. Hoe apart die is, geen idee.. (nou ja, wel een idee maar niet meer dan dat).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 05 aug 2018 13:10 #965935

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 901
Ik begrijp het principe van die cellen nog niet helemaal.
@Peper: zijn dit cellen van 2V?, dus heb je er 6 nodig als je 12V op 100Ah wilt hebben?
In het geval van die 1 euro per Ah is het dan dus 600 euro?

En Sneaker heeft een accu van 96Ah op 12V, dus dat is een aantal cellen met intelligentie in 1 behuizing? En betaalt daar 400 voor?

Of gooi ik nu van alles door elkaar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 05 aug 2018 13:22 #965938

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2261
XanderB schreef :
Ik begrijp het principe van die cellen nog niet helemaal.
@Peper: zijn dit cellen van 2V?, dus heb je er 6 nodig als je 12V op 100Ah wilt hebben?
In het geval van die 1 euro per Ah is het dan dus 600 euro?

En Sneaker heeft een accu van 96Ah op 12V, dus dat is een aantal cellen met intelligentie in 1 behuizing? En betaalt daar 400 voor?

Of gooi ik nu van alles door elkaar?

Geen idee. Ik weet alleen wat ik heb: 4 cellen.. totaal geven die 4 cellen samen nu 94-96Ah (dat is eigenlijk meer dan ze moeten geven.. geen idee hoe dat nu weer komt). Is gewoon een 12 volt accus, geeft nu 13.4 volt aan. Snapte ik eerst ook niet maar heeft Roos inmiddels uitgelegd :lol: Die van mij is een zogenoemde 'drop-in' replacement. Velen zijn daar fel op tegen, vooral door kennis opgedaan in een ver (aantal jaar) geleden. Ik probeer het nu gewoon.

Ik hoop nu een 80Ah accu te hebben (94Ah dus nu) die ik voor nu enkel oplaad via de bijgeleverde oplader en zonnecel. Niet via mijn alternator, dat vraagt nog ff wat onderzoek c.q. navraag.. Het is puur als huishoudaccu bedoeld. Hiervoor had ik 80Ah lood accu.. waarbij ik effectief maar 20-30 Ah tot mijn beschikking had. Nu heb ik effectief 70-75Ah tot mijn beschikking, het dubbele dus. Dit is allemaal theorie hoor.. En het weegt de helft.
Laatst bewerkt: 05 aug 2018 13:27 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 05 aug 2018 13:26 #965939

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
XanderB schreef :
Ik begrijp het principe van die cellen nog niet helemaal.
@Peper: zijn dit cellen van 2V?, dus heb je er 6 nodig als je 12V op 100Ah wilt hebben?
In het geval van die 1 euro per Ah is het dan dus 600 euro?

En Sneaker heeft een accu van 96Ah op 12V, dus dat is een aantal cellen met intelligentie in 1 behuizing? En betaalt daar 400 voor?

Of gooi ik nu van alles door elkaar?
de prijs is 1 euro per cel per ah. 12 volt heeft er 4, dus dan 4 euro per Ah
sneaker heeft er ook een lader bij, dus dat is zeker een goede deal
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 05 aug 2018 13:27 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 05 aug 2018 13:43 #965945

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2869
XanderB schreef :
@Peper: zijn dit cellen van 2V?, dus heb je er 6 nodig als je 12V op 100Ah wilt hebben?
In het geval van die 1 euro per Ah is het dan dus 600 euro?

Je wiskunde klopt alleen de celspanning bij LFP cellen is 3,2V nominaal. Met 4 cellen heb je dan een accu van 12,8V. De richtprijs is in jouw geval 4 cellen van 100Ah van €1 per Ah = 4 x 100 x 1 = €400 voor de hele accu van 12V (eigenlijk 12,8V).
En Sneaker heeft een accu van 96Ah op 12V, dus dat is een aantal cellen met intelligentie in 1 behuizing? En betaalt daar 400 voor?

Dat is dus bijna hetzelfde alleen hij ruilt 16Ah in voor die ingebouwde intelligentie.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 05 aug 2018 14:32 door Peper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 05 aug 2018 13:54 #965950

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2261
XanderB schreef :
En Sneaker heeft een accu van 96Ah op 12V, dus dat is een aantal cellen met intelligentie in 1 behuizing? En betaalt daar 400 voor?

Dat is dus bijna hetzelfde alleen hij ruilt 16Ah in voor die ingebouwde intelligentie.
Groeten, Peper.

Ik heb niks ingeruild, niet dat ik weet. Ik heb ook geen 'zichtbare cellen' maar gewoon een dichte accu. Daar zijn sommige op tegen. Tja. Inderdaad met een BMS en een lader, en een LCD schermpje waarop ik kan zien Volt en Temperatuur.

Ik zie deze accu's in NL overigens vooral voor rond de 1000 euro of meer verkocht worden. Is dat gewoon marge maken? Of zit kijk ik ergens overheen? kan me voorstellen dat kwaliteit zijn prijs heeft, ik kan dat niet beoordelen verder.

Bij die losse cellen moet je toch zelf gaan 'knutselen'?
Laatst bewerkt: 05 aug 2018 13:58 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 05 aug 2018 14:06 #965952

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4369
Sneaker schreef :
Ik heb net mijn 12v 94Ah LiFePo4 accu binnen. Inclusief een lader. Gewoon om te testen en te spelen. Ik kan niets anders zeggen dan: tis een accu.. Helft van gewicht ongeveer. Ik heb er 400 euro voor betaald. Geen idee wat kwaliteit betreft. Er zit ook een volt meter en temp meter ingebouwd, dat afleesbaar is via LCD schermpje, evenals een BMS. Dus hij is 'plug and play'. Ik zet hem "gewoon" binnen in de kajuit en laat hem los van bestaande accu's functioneren denk ik.. Dat lijkt mij voor nu het handigst, zeg ik zonder enige kennis van zaken. Als ie het over een jaar nog doet en 98% van zijn capaciteit heeft, dan meld ik het tzt wel even.

Als ik mijn 2 cent in het zakje mag doen geef ik een kans van meer dan 90% dat je voor de komende 8 jaar een prima accu er aan hebt. Je mag toch aannemen dat je geen afgekeurde cellen in handen gedrukt hebt gekregen.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 05 aug 2018 14:09 #965955

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2261
3Noreen schreef :
Sneaker schreef :
Ik heb net mijn 12v 94Ah LiFePo4 accu binnen. Inclusief een lader. Gewoon om te testen en te spelen. Ik kan niets anders zeggen dan: tis een accu.. Helft van gewicht ongeveer. Ik heb er 400 euro voor betaald. Geen idee wat kwaliteit betreft. Er zit ook een volt meter en temp meter ingebouwd, dat afleesbaar is via LCD schermpje, evenals een BMS. Dus hij is 'plug and play'. Ik zet hem "gewoon" binnen in de kajuit en laat hem los van bestaande accu's functioneren denk ik.. Dat lijkt mij voor nu het handigst, zeg ik zonder enige kennis van zaken. Als ie het over een jaar nog doet en 98% van zijn capaciteit heeft, dan meld ik het tzt wel even.

Als ik mijn 2 cent in het zakje mag doen geef ik een kans van meer dan 90% dat je voor de komende 8 jaar een prima accu er aan hebt. Je mag toch aannemen dat je geen afgekeurde cellen in handen gedrukt hebt gekregen.

Daar ga ik wel van uit, heb ook 3 jaar garantie (voor wat dat waard is..). Ik ga het testen en leer al doende bij, denk ik. Alleen opladen via de motor wordt me nog afgeraden. Daar ga ik komende tijd eens op broeden, of ik dat wel of niet wil. Is nu nog niet echt nodig, ik heb ook gewoon mijn loodaccu nog om te starten. Het is wel een wereld met veel diversiteit, veel prijsverschillen die mij niet helemaal duidelijk zijn. Vandaar de test.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 05 aug 2018 14:25 #965959

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2869
Nu is intelligentie inbouwen niet heel erg moeilijk, maar je moet wel knutselen...



Kijk, een accubak met 4 LFP cellen (van 8Ah) met daaroverheen gemonteerd een suppressor diode. Het intelligente hiervan is dat je slim genoeg moet zijn om uit een serie zenerdiodes die te selecteren die een zenerspanning van 3,4V hebben.
Die monteer je dan over elke cel en je hebt een slimme accu!

Verder staan er 2 silicium diodes in serie om de 13,8 tot 14,5V met bijna 2V te verlagen als er een stroom loopt. Komt de celspanning boven de 3,4V, dan laat de zener een stroom van 1A lopen en daalt de spanning op de accu omdat er een spanningsval over de siliciumdiodes ontstaat.

Zo maak ik een ups-je voor een klein jacht. De 8Ah accu wordt geladen via de 12V boordspanning en mocht deze uitvallen, dan zorgen de silicium diodes ervoor dat de 8Ah accu niet alles probeert over te nemen. De 8Ah accu kan dan wel mooi de marifoon nog een uur van spanning voorzien, zodat je hulp kunt inroepen.

Intelligentie is geen rocket science!
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 05 aug 2018 14:29 #965962

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2261
Peper schreef :
Nu is intelligentie inbouwen niet heel erg moeilijk, maar je moet wel knutselen...

Groeten, Peper.

Ja, dat bedoel ik.. ik heb gewoon een accu gekocht voor die 400 euro. Zonder geknutsel. Ik kan kwaliteit ook niet beoordelen, evenals de werking niet. Dus ik ga in deze niet voor geknutsel maar voor 'drop-in' replacement. Of dat juist is, dat zal de tijd leren. Alles is kant en kaar, direct gebruiken dus.
Laatst bewerkt: 05 aug 2018 14:29 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Frey 100ah lifepo4 05 aug 2018 16:29 #965979

Re-Fresh schreef :
Pffffffff,
Zeg het maar. 12 volt en dan 100 amp.
Maar we moet wel eens kijken hoe we die dingen gaan laden.
Dat is nogal een secuur werkje begrijp ik.

In dat geval heb je er 4 nodig. Wil je ook de plastic beschermers erbij hebben?

Wil je ook nog de interconnects erbij hebben?
Interconnects(busbar) size 85*25*1.5mm. Price is $0.62.
Interconnects(busbar) size 60*30*1.5mm. Price is $0.55.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.263 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl