Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: HTK 230v boiler aan boord boord?

HTK 230v boiler aan boord boord? 15 aug 2018 20:00 #968924

Dames, heren ook,

Momenteel hangt er een oude vertrouwde geiser in de Noorman voor keuken en douche.
Oud dus en rijp voor vervanging
De geiser staat alleen 'aan' als er vraag naar warm water is omdat ik de verbrandingsgassen toch niet zo vertrouw aan boord. De uitlaat is incl trekkap maar 15cm tot de 'padestoel'
Nu kan ik een modernere geiser installeren die automatisch alleen 'aan' staat bij gebruik, blijven bij gebruik toch de verbrandingsgassen.

Andere optie is natuurlijk een boiler.
Een nautische B3 boiler bijvoorbeeld die naast 230v ook door koelwater van de motor verwarmd wordt.


Of veel voordeliger in aanschaf en in dagelijks verbruik een 1500w huistuinenkeuken boiler.


Is icm met een hydrofoor om het even welke boiler te gebruiken, of juist een hoge of juist een lage druk boiler.
Iemand daar kennis van en ervaring mee?
Laatst bewerkt: 15 aug 2018 20:04 door Noorman Txl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

HTK 230v boiler aan boord boord? 15 aug 2018 20:15 #968929

Een hydrofoor levert over het algemeen een lagere druk dan het leidingnet kan geven (vooral tijdens nachtelijke uren). Een close-in boiler zal dus prima gaan icm een hydrofoor. De scheepsboilers hebben als (ik vind groot) voordeel dat je de inhoud met een uurtje motoren al goed heet hebt. Die Isotherm dingen zijn nog eens prima geisoleerd waardoor je de volgende ochtend nog goed kunt douchen zonder afhankelijk van walstroom te zijn.

Kies je daarvoor, houd er dan wel rekening mee dat er een extern expansievat nodig kan zijn: het volune aan koelvloeistof neemt namelijk toe.
Laatst bewerkt: 15 aug 2018 20:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

HTK 230v boiler aan boord boord? 15 aug 2018 20:27 #968934

Zo'n boiler die zowel door koelwater als door 230V verwarmd wordt werkt heel goed, maar is duur in aanschaf en ingewikkelder in aansluiting (T-stukken, afsluiters, fitwerk).
Een boiler die alleen door 230V verwarmd wordt is goedkoop, maar kan lastig zijn in verband met de energievoorziening: op veel ligplekken is geen of te weinig stroom aanwezig.

Ik heb eens in een varend woonschip twee standaard close-inboilers ingebouwd, elk 15 liter. De ene boiler had een verwarmingselement van 400 watt, de andere 3000 watt. Het water liep door beide boilers in serie, eerst door de 3000 en dan door de 400 watts.
Bij een lichte stroomvoorziening werd alleen de 400 watts opgewarmd en bij een zware stroomvoorziening allebei.
15 liter goed heet water is ruim voldoende voor een douchebeurt voor 1 persoon.

De waterdruk aan boord is niet hoger dan aan de wal, dus gewone boilers kunnen prima gebruikt worden.
Als je een hydrofoor hebt met een behoorlijk drukvat, dan hoef je geen overstortventiel of inlaatcombinatie te gebruiken: de expansie van het water wordt wel opgevangen door het drukvat. Dat scheelt kosten en geeft minder geknoei.

Groet!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.258 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl