Beste Forumleden,
Het standpunt en de adviezen van de KNRM over het gebruik van marifoon en de KNRM Helpt app is als volgt:
- In noodsituaties, indien er een marifoon aan boord is, die altijd gebruiken.
Wat de Kustwacht en ons betreft liefst in combinatie met de app!
Activeer in noodsituaties -binnen het bereik van mobiele netwerken- de 'Alleen volgen' functie van de app. Daarmee heeft de Kustwacht en de KNRM, indien u zich in het Kustwacht gebied(*1) bevindt, uw positie en uw geregistreerde persoons- en vaartuig gegevens.
Het beschikbaar hebben van uw positie en uw persoons- en vaartuiggegevens versnelt en verbetert de hulpverlening sterk (diepgang, lengte, gewicht, materiaal van uw schip, afbeelding etc). Er is minder uitvraag nodig. Uw actuele positie blijft beschikbaar, met uw thuisblijvers kan contact worden opgenomen etc..
- Indien u niet in nood bent gebruik dan in Nederland het Belscherm in de app voor het doen van een Assistentie oproep.
Een Assistentie oproep is bedoeld voor niet spoedeisende hulp en betekent dat de KNRM op gepaste wijze, (zo nodig) snel en zeer effectief hulp kan verlenen. (Note: Bij een Noodoproep worden alle beschikbare vrijwilligers van 1 of meerdere reddingstations gealarmeerd).
De taak, in dit verband, van de Kustwacht is het coördineren van reddingsacties. Met een directie Assistentie oproep naar de KNRM wordt de Kustwacht -en een deel van de KNRM vrijwilligers- dus ontlast.
U wordt verbonden met de KNRM Alarmcentrale. Zij zorgen vervolgens voor direct contact tussen de schipper van het gekozen KNRM reddingstation en u. De operators van de KNRM Alarmcentrale zijn getraind in het goed afhandelen van de gesprekken, maar hebben een beperkte nautische kennis. De schipper van het KNRM station heeft dat wel en hij maakt met u concrete afspraken over de inzet en verwachte tijd van aankomst van de reddingboot.
De KNRM Helpt app is, o.a. met actueel Weer&Water informatie en Informatie in de omgeving van uw positie, bedoeld om uw vaartocht voor te bereiden en voorziet u en zo nodig de Kustwacht en ons van informatie tijdens uw vaartocht.
Voor meer informatie over de app kunt u de volgende documenten raadplegen:
- Veelgestelde vragen
- Handleiding
- Snel aan de slag
U vindt die in de publieks website van de KNRM: [url=http://]www.knrm.nl/helpt[/url]
en in de bij de app behorende website: [url=http://]www.knrmhelpt.nl[/url] (met de login gegevens van de app)
KNRM Redt en Helpt kosteloos en werkt aan Preventie ter voorkoming van incidenten met de gratis app KNRM Helpt.
Graag uw medewerking in uw eigen- en ons belang.
Uw donateurschap is essentieel om ons werk voor u te kunnen blijven doen.
Henk Kok
Projectleider KNRM Helpt.
(*1)
Het KNRM - Kustwacht gebied is ingeprogrammeerd in de app. Indien u zich in dat gebied bevindt en een Noodoproep doet wordt automatisch verbinding gemaakt met de Kustwacht. Daarbuiten -binnen Nederland- automatisch met de 112 meldkamer.
Doet u een Noodoproep in een van de volgende landen dan wordt u automatisch verbonden met de nationale instantie voor SAR (Search And Rescue), meestal de nationale Kustwacht. (FI, ZW, NO, DE, DU, NL, UK, IE, SP)
Het KNRM - Kustwacht gebied bestaat uit: het Nederlandse deel (EEZ) van de Noordzee, Wadden, Lauwersmeer, IJsselmeer, Markermeer, Randmeren, Zuid-Hollandse en Zeeuwse stromen tot en met Dordrecht.