Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: oude accus paralel schakelen

oude accus paralel schakelen 09 sept 2018 10:42 #977118

Op mijn 12v systeem staat een accu van 105ah. Accu is ongeveer 3 jaar oud en nooit meer dan 70% ontladen geweest. Draait prima. Nu heb ik een extra accu gekregen van 105ah ander merk ongeveer net zo oud en even goed onderhouden.

Wat nu te doen? Accu paralel schakelen of accu thuis als reserve bewaren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oude accus paralel schakelen 09 sept 2018 10:44 #977120

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Lekker parallel zetten en gebruik maken van de extra capaciteit als je de ruimte hebt om batt 2 neer te zetten.
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 09 sept 2018 10:45 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oude accus paralel schakelen 09 sept 2018 11:02 #977124

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ja hoor, lekker paralel zetten. Heeft bij mij nog 5 jaar gedraaid. Ondanks alle argumenten het niet te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oude accus paralel schakelen 09 sept 2018 11:29 #977135

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
MrAndyvanduinen schreef :
Op mijn 12v systeem staat een accu van 105ah. Accu is ongeveer 3 jaar oud en nooit meer dan 70% ontladen geweest. Draait prima. Nu heb ik een extra accu gekregen van 105ah ander merk ongeveer net zo oud en even goed onderhouden.

Wat nu te doen? Accu paralel schakelen of accu thuis als reserve bewaren?

Je zou ze, voor ze parallel te zetten, allebei volledig kunnen laden (voor zover mogelijk) en ver volgens over de lengte van een aantal dagen het spanningsverlies van beiden accu's kunnen volgen. Als ze na zo'n periode min of meer dezelfde spanning hebben, is de conditie van beide accu's redelijk gelijk.

De theorie is dat je bij het parallel schakelen van accu's moet beginnen met nieuwe exact gelijke accu's die dezelfde capaciteit en liefst dezelfde productiedatum hebben.
In de praktijk kan het echter ook lang goed gaan als de accu's voor het parallel schakelen al apart zijn gebruikt en dus niet exact dezelfde voorgeschiedenis hebben. Ik heb zelf net een setje vervangen, dat ondanks het gegeven dat ze eerst twee jaar apart zijn gebruikt, daarna nog 6 jaar is meegegaan in parallel geschakelde vorm. Waarbij ook slechts één van de twee accu's het ook echt begaf. De andere blijkt nog steeds zijn spanning in rust goed vast te houden.
Desondanks ben ik nu wél begonnen met twee identieke nieuwe accu's, als vervanging.

Belangrijker dan verschil in voorgeschiedenis is bij parallelschakeling de lengte van de kabels en de weg die stroom door beide accu's moet afleggen tijdens het laadproces. WadnWind had daarvoor ooit een mooi illustratief tekeningetje ('goed' en 'fout') waarop te zien was hoe de zaak optimaal wordt bekabeld. Misschien kan de zoekfunctie dat prentje nog tevoorschijn toveren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oude accus paralel schakelen 09 sept 2018 11:34 #977138

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Dat laatste is vrij eenvoudig te realiseren door de plus op de ene accu aan te sluiten en de min op de andere accu
Vervolgens de beide accus parallel schakelen met twee kabels van gelijke dikte en lengte.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oude accus paralel schakelen 09 sept 2018 11:50 #977141

Accu´s probeer je zoveel mogelijk van gelijk vermogen en leeftijd te laten zijn.
Maar geen enkele accu is exact gelijk aan een andere, zelfs niet uit eenzelfde batch met opeen volgende nummers.

Gebruik verandert ook de accu´s een beetje.

Maar het heeft geen enkel nadelig effect om daarvan af te wijken wanneer er wat verschil in accu´s zit.

Parallel krijgen ze allen de zelfde laadspanning en verbruiksbelasting aangeboden.
Dáár reageert de accu op en vereffenen zich vanzelf.

Bij grote verschillen moet je wèl zelf opletten wanneer de zwakste/oudste aan het eind van z´n levensduur is en hem op ´t juiste moment vervangen.

Alleen om dat opletten te vermijden heeft het zin zoveel als mogelijk gelijke parallel (of in serie) te zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oude accus paralel schakelen 09 sept 2018 12:25 #977149

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Saeftinghe schreef :

Bij grote verschillen moet je wèl zelf opletten wanneer de zwakste/oudste aan het eind van z´n levensduur is en hem op ´t juiste moment vervangen.

Alleen om dat opletten te vermijden heeft het zin zoveel als mogelijk gelijke parallel (of in serie) te zetten.

Daar heb ik nog wel een vraag over. In mijn systeem zit een agm startaccu van 80 AH en 3 gel accu's, 2 x 100 ah en 1 x 80ah. Alle 4 de accu's zijn even oud en nieuw gekocht. Inmiddels 9 jaar oud. Maar hoe kan ik nou te weten komen wanneer en welke accu niet meer functioneert. Alles is parallel geschakeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oude accus paralel schakelen 09 sept 2018 12:40 #977153

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
MrAndyvanduinen schreef :
Op mijn 12v systeem staat een accu van 105ah. Accu is ongeveer 3 jaar oud en nooit meer dan 70% ontladen geweest. Draait prima. Nu heb ik een extra accu gekregen van 105ah ander merk ongeveer net zo oud en even goed onderhouden.

Wat nu te doen? Accu paralel schakelen of accu thuis als reserve bewaren?

Schakel ze maar parallel en wacht af wat er gebeurd. Zorg wel dat ze zoveel mogelijk gelijk zijn door ze eerst te laden en te controleren of ze evenveel elektrolyt hebben (voor zover dat mogelijk is). Zou je er één willen bewaren, dan is deze waarschijnlijk geheel gesulfateerd als je hem over 1 of 2 jaar wilt gebruiken. Dat is dus niet zinvol.

@martinw:
Je zult de accu's individueel moeten meten in een 'belaste' meting. Dus met een oude lamp uit de koplamp van je auto (12V 55W Halogeen) als belasting. De accu waarbij de spanning na 5 minuten begint te dalen heeft waarschijnlijk zijn 'end of life' bereikt.

Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oude accus paralel schakelen 09 sept 2018 17:35 #977219

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27106
Peper schreef :
Zorg wel dat ze zoveel mogelijk gelijk zijn door ze eerst te laden en te controleren of ze evenveel elektrolyt hebben (voor zover dat mogelijk is).
Groeten, Peper.

Dat dacht ik dus ook al. Goed individueel laten druppelladen aan de hoge kant. Het liefst zuurwegen.
Dus deze winter lekker met 1-2A laten druppelen en zuur wegen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oude accus paralel schakelen 09 sept 2018 18:19 #977231

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
PvO schreef :
Dat laatste is vrij eenvoudig te realiseren door de plus op de ene accu aan te sluiten en de min op de andere accu
Vervolgens de beide accus parallel schakelen met twee kabels van gelijke dikte en lengte.

Daar komt het in de praktijk inderdaad op neer.
Dus de plus en min vanaf de acculader c.q. laadregelaar zonnepanelen niet aan de plus en min van dezelfde accu hangen, terwijl de andere accu daar, parallel aan de eerstgenoemde accu, als het ware 'achter' hangt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oude accus paralel schakelen 09 sept 2018 18:59 #977243

Een van de accu's defect? Hier voor hebben wij één nieuwe gekocht een accuschakelaar en
een accumonitor.Kosten zelfs minder dan twee gelijke serviceaccu's.Keuze uit accu 1of2 of beiden.En een volledige controle over de serviceaccu's
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oude accus paralel schakelen 09 sept 2018 19:25 #977250

Ik moet wel eens een paar accu´s testen met niets speciaals voorhanden anders dan een multimetertje.

Ik laat dan meestal de startmotor even op zo´n accu draaien en kijk dan naar de daling van de spanning.

Het is geen echte accu test, maar een accu met problemen wordt er wel aan herkend.
genoeg om uit een set van meerdere accu´s die ene slechte te filteren.

Wanneer bij meerdere accu´s de spanning van 12.6 naar 11.9 zakt en bij ééntje naar 10.2 dan is wel duideljk welke accu op is, ook al start de motor er nog op
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oude accus paralel schakelen 09 sept 2018 19:31 #977254

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Je moet gewoon een accuschakelaar hebben waarbij je kan kiezen tussen 1,2 en BOTH.

En heb je een inboard? Scheidingsdiode ertussen. Bij mij heeft dat heel veel uitgemaakt. Eerst stond alles aan elkaar, laadde niet goed op etc. Nu wel.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oude accus paralel schakelen 09 sept 2018 19:34 #977255

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
stoomlicht schreef :
Een van de accu's defect? Hier voor hebben wij één nieuwe gekocht een accuschakelaar en
een accumonitor.Kosten zelfs minder dan twee gelijke serviceaccu's.Keuze uit accu 1of2 of beiden.En een volledige controle over de serviceaccu's
1 monitor voor twee niet (altijd) parallel geschakelde accu's?!
Dan is die volledige controle een illusie.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oude accus paralel schakelen 09 sept 2018 19:43 #977262

lodewijk stegman schreef :
PvO schreef :
Dat laatste is vrij eenvoudig te realiseren door de plus op de ene accu aan te sluiten en de min op de andere accu
Vervolgens de beide accus parallel schakelen met twee kabels van gelijke dikte en lengte.

Daar komt het in de praktijk inderdaad op neer.
Dus de plus en min vanaf de acculader c.q. laadregelaar zonnepanelen niet aan de plus en min van dezelfde accu hangen, terwijl de andere accu daar, parallel aan de eerstgenoemde accu, als het ware 'achter' hangt.

Bedankt voor de tip. Voor de gewichtsverdeling aan boord zal ik ze niet naast elkaar zetten maar deze manier van schakelen is van de winter wel te realiseren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.292 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl