De afgelopen maand wat geëxperimenteerd met wind en zon opbrengsten door de verschillende bronnen op een andere manier te schakelen.
Aanwezig: 6 x 50Wp panelen en een gemodificeerde Air X windmolen.
De panelen staan in 3 series van 2 panelen, in feite dus 3 x een 100 Wp paneel.
De windmolen levert via een eigen regelaartje zo nu en dan wel eens 8 a 10A in een sterke vlaag.
Twee panelen zijn goed te richten, één paneel slechts over één as.
Het één as paneel wijst vrijwel zuid.
De deelschaduw van radar en windmolen gaat ongeveer gelijk over alle drie de panelen, alleen bij laagstaande zon in ´t Oosten of Westen.
De boot ligt Noord-Zuid tussen 2 ankers.
De uitlezing van beide Victron regelaars, een 75/15 en een 100/15, en de windmolen.
De 75/15
De 100/15
Tot en met 31 augustus windmolen op eigen regelaar.
Op 75/15 een stelbaar paneel.
Op 100/15 een stelbaar en halfstelbaar paneel parallel.
In feite alle 3 de panelen parallel, terwijl er twee goed stelbaar zijn.
Het eerste plaatje: van 2 tot 16 september de windmolen op de 75/15.
Vanaf 17 september, het halfstelbare paneel op de 75/15.
Het tweede plaatje: van 2 tot 16 september 3 x 100Wp parallel op de 100/15.
Vanaf 17 september, 2x 200Wp -4 x 50Wp in serie op de 100/15.
Hieruit blijkt dat het windmolentje bedroevend weinig levert. Wat aan het gebrek aan wind ligt, gemiddeld 2Bf.
Vaak zakt de spanning onder de accu spanning en moet dus steeds opnieuw die 5V verschil gehaald worden.
Het molentje lijkt minder te leveren dan op z´n eigen regelaartje.
Het verschil in goed kunnen richten komt goed in beeld.
Het halfrichtbare paneel (2 x 50Wp) zakt behoorlijk weg.
De goed richtbare panelen (4 x 50Wp in serie) levert het merendeel van de stroom en begint behoorlijk vroeg te laden.
De laatste schakeling lijkt op dit moment de beste te zijn, al is drie dagen een beetje kort om al een conclusie te trekken.
Het verbruik, zoveel als maar mogelijk, naar de dag, direct uit de panelen geeft, een veel geringere wijziging in de accuspanning terwijl wel het verbruik stevig stijgt omdat de koelkast alleen overdag afneemt. Hij start pas bij 12,8V en schakelt weer af bij 12,5V.
Hij staat op maximaal en brengt ongeveer 8Kg dranken per dag naar 0º.
´s Avonds laat een dikke ijslaag in waterflessen die ´s morgens voor een groot deel is verdwenen.
Dit energy verbruik hoeft dus niet door de accu te gaan Wat een besparing geeft van een geschatte 800Wh per dsg wanneer ik dezelfde temperaturen via de accu zou willen bereiken.
De accu capaciteit zou dan ook véél te laag zijn om dit te bereiken tussen 14,2V en 12,2V.
De panelen zouden (hier) tot ver over de 2Kwh kunnen leveren per dag.
Het lijkt veel efficienter om met temperatuur te bufferen dan met accu´s
De accu´s bufferen tussen die 12.2 en 14.2V ergens in de buurt van 400Wh schat ik in.
Dat zou dan ergens in de buurt van 1200Wh moeten kunnen zijn.
Dat zou accu capaciteit van ergens nabij de 1200Ah gaan vragen.
Die kan ik niet kwijt.
Hieruit meen ik te kunnen afleiden dat een forse overmaat aan paneel ten opzichte van de accucapaciteit wenselijk is.
Nu ik die (ruw geschatte)getallen hier zie staankomt dat heel aardig overeen met wat in dat landhuisje staat en daar juist de vraag bijhoudt. Ook zoveel mogelijk direct uit de panelen.
Één en ander is natuurlijk heel sterk afgesteld op ieders persoonlijk gebruik van z´n scheepje.
Ik ben dan wel altijd bezig met experimenteren, maar eigenlijk heb ik geen omkijken naar m´n verbruik van energy. het is gewoon plezierig om met experimenten bezig te zijn en verbeteringen uit te denken.