Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accu overleden

Accu overleden 21 sept 2018 16:03 #980746

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3275
is ook een verkoopverhaal. om een accu zo aan te prijzen

mijn service accu is een hangkook 105 ah die er nu voor het derde jaar in zit , in een aanbieding gekocht voor 60 euro..

en die wordt geladen door een 3 traps acculader van 10A.



die sinds ik een zonnepaneel en mppt regelaar heb nooit meer gebruikt wordt, accu is altijd vol.

hij is zowie zo geen deepcycle ( staat er bij wel op bij mij ) en daarmee liegen ze al een beetje ….een gewone lood/cadmium accu heb ik en niet meer dan dat dus 50 % max ontladen.

het huismerk van dekker is een sticker op een china accu waar ze dan wel (bewezen) vertrouwen in hebben.

(nouja die van jou is al kapot).




omega schreef :
Het is een accu van het huismerk van Dekker en wordt aangeprezen als:
Het zijn gesloten, onderhoudsvrije start-, marine- en deepcycle accu’s die uiterst bedrijfszeker zijn.
Lijkt me een beetje een schaap met 5 poten maar heeft het goed gedaan als serviceaccu.
Niet gebruikt als startaccu (BBM).

Grt Hans
dufourt7.blogspot.nl

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Laatst bewerkt: 21 sept 2018 17:07 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 24 sept 2018 06:32 #981534

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1313
Saeftinghe schreef :
Een schaapmet 5 poten..........


Dat zijn nog al wat eigenschappen die niet samen gaan.

Wat zegt "marine" nu van een accu?

Gesloten is niet goed, je kunt niet meer bijvullen.
Start en deep cycle spreekt elkaar tegen, ik heb nog geen accu gezien die dat beide goed kon presteren.

Waar een 70Ah accu startaccu voldoet om te starten heb je graag een 300Ah deepcycle accu om dat ook te kunnen doen.

Het lijkt me een simpele startaccu met een sticker er op die een beetje te veel aanprijst.

Wanneer ´t goed is zit er ook een stikker op met de tekst : CCA xxxx Ampere.
ben wel een beetje nieuwsgierig naar het getal wat op die kruisjes staat.

Het gaat om een accu van VMF, type Sportline RV VMF24M. Op deze accu zit een sticker van Dekker Watersport. CCA = 545 EN, CCA (SAE) = 600 SAE

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 24 sept 2018 06:47 #981536

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 15967
dehler schreef :
Start accu 5 jaar oud en eveneens defect.
Word geladen met een Mastervolt 3 uitgangen waar de de start accu maximaal 3 ampère krijgt.

Een startaccu hoort gewoon aan de alternator van de motor te hangen en wordt dan met heel wat meer dan 3 A geladen. Dat is ook de bedoeling want een startaccu mag maar weinig worden ontladen voor er schade optreedt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 24 sept 2018 07:15 #981542

lodewijk stegman schreef :
dehler schreef :
Start accu 5 jaar oud en eveneens defect.
Word geladen met een Mastervolt 3 uitgangen waar de de start accu maximaal 3 ampère krijgt.

Een startaccu hoort gewoon aan de alternator van de motor te hangen en wordt dan met heel wat meer dan 3 A geladen. Dat is ook de bedoeling want een startaccu mag maar weinig worden ontladen voor er schade optreedt.

Ik denk dat je je met "heel wat meer dan 3 amp" overschat hoor. Hoeveel de alternator laadt hangt niet af van de capaciteit van de alternator maar van de ladingstoestand van de startaccu na het starten. En na bijv. 5 derconden starten zal een 55 Ah accu hooguit gezakt zijn van een paar tienden Ah . Bijv. 5 seconden met 150 amp starten wat al een dikke startmotor is van 1800 watt trekt maar 0,2 Ah uit een 12 Volt accu en als je lan starten moet misschien 1 Ah. Dat is dus nog steeds zo goed als vol en dan laadt de alternator hooguit nog met een paar amp bij. Alleen bij langer starten zal de alternator tijdens het starten een paar seconden zijn volle capaciteit kunnen gaan draaien omdat het voltage van de startaccu tijdens het starten fors zal zakken.
Dat een alternator zo veel vermogen heeft is niet zozeer om een lege accu te kunnen opladen ( hoewel dat wel prettig is naturulijk) maar om voldoende stroom te kunnen leveren aan de verbruikers. Aangezien op een boot meestal niet zoveel gebruikers zitten qua amp zal de alternator zelden meer als 5 of 10 amp leveren.
Koop eens een accumonitor dan kun je zoiets allemaal zelf constateren. ;)
In een auto is dat natuurlijk heel anders , zeker 'snachts en met de verwarming en ruitenverwarming aan.Dan komen er al snel zo'n 10-20 amp aan te pas of zelfs meer.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 24 sept 2018 08:34 #981572

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 15967
Yellow Boat schreef :
lodewijk stegman schreef :
dehler schreef :
Start accu 5 jaar oud en eveneens defect.
Word geladen met een Mastervolt 3 uitgangen waar de de start accu maximaal 3 ampère krijgt.

Een startaccu hoort gewoon aan de alternator van de motor te hangen en wordt dan met heel wat meer dan 3 A geladen. Dat is ook de bedoeling want een startaccu mag maar weinig worden ontladen voor er schade optreedt.

Ik denk dat je je met "heel wat meer dan 3 amp" overschat hoor. Hoeveel de alternator laadt hangt niet af van de capaciteit van de alternator maar van de ladingstoestand van de startaccu na het starten. En na bijv. 5 derconden starten zal een 55 Ah accu hooguit gezakt zijn van een paar tienden Ah . Bijv. 5 seconden met 150 amp starten wat al een dikke startmotor is van 1800 watt trekt maar 0,2 Ah uit een 12 Volt accu en als je lan starten moet misschien 1 Ah. Dat is dus nog steeds zo goed als vol en dan laadt de alternator hooguit nog met een paar amp bij. Alleen bij langer starten zal de alternator tijdens het starten een paar seconden zijn volle capaciteit kunnen gaan draaien omdat het voltage van de startaccu tijdens het starten fors zal zakken.
Dat een alternator zo veel vermogen heeft is niet zozeer om een lege accu te kunnen opladen ( hoewel dat wel prettig is naturulijk) maar om voldoende stroom te kunnen leveren aan de verbruikers. Aangezien op een boot meestal niet zoveel gebruikers zitten qua amp zal de alternator zelden meer als 5 of 10 amp leveren.
Koop eens een accumonitor dan kun je zoiets allemaal zelf constateren. ;)
In een auto is dat natuurlijk heel anders , zeker 'snachts en met de verwarming en ruitenverwarming aan.Dan komen er al snel zo'n 10-20 amp aan te pas of zelfs meer.

Ad, met alle respect voor je fijnslijperij; je negeert de essentie van mijn boodschap.
Die boodschap (meer een vraag eigenlijk) luidt: waarom hangt Dehler zijn startaccu aan een acculader? En wanneer wordt die accu dan geladen door die acculader? Alleen als de boot aan de walstroom ligt? Of wordt die acculader op zijn beurt gevoed door de alternator?
Het klinkt wat vreemd, zoals Dehler het opschrijft.

Dat een accu die zo goed als vol is niet de 30 - 40 A opneemt, die veel alternators kunnen leveren, begrijp ik ook wel.

Dehler klaagt dat zijn startaccu al na 3 jaar is overleden. Hoe zou dat komen? Ik denk dan in eerste instantie: check de manier waarop is geladen en ontladen.

Beter dan elkaar vliegen afvangen is: een oplossing zoeken voor Dehler's al dan niet schijnbare probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 24 sept 2018 08:45 #981575

Het gaat om een accu van VMF, type Sportline RV VMF24M. Op deze accu zit een sticker van Dekker Watersport. CCA = 545 EN, CCA (SAE) = 600 SAE


Omega,
Cold Cranking van die waarden lijken me duidelijk bij een STARTaccu van 70Ah te horen.
Zoiets optimistisch zou ik bij Dekker niet verwachten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 24 sept 2018 08:59 #981580

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 16672
Ben het wel eens met LS, startaccu moet gewoon worden opgeladen door de dynamo.
Na starten motor even laten draaien en hij is weer vol.

Voor de yanmar 2GM20 heb ik begin 2017 een kleine 38Ah start accu (sealed calcium)gekocht voor 35 euro.
ding deed t prima, ook in de kou. En mijn yanmar startte slecht. Opladen vanuit de alternator.
Scheidings relais om ook de licht accu op te laden als de motor draaide.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 24 sept 2018 09:01 door roozeboos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 24 sept 2018 09:28 #981593

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 15967
peter1 schreef :
hij is zowie zo geen deepcycle ( staat er bij wel op bij mij ) en daarmee liegen ze al een beetje ….een gewone lood/cadmium accu heb ik en niet meer dan dat dus 50 % max ontladen.

In essentie zijn de meeste accu's op boten zogenaamde semi-tractie accu's. Ze hebben dikkere platen dan startaccu's, maar zijn in principe, ook omdat ze al snel rond de 100 Ah zijn, ook geschikt om te starten. Een soort compromis dus, dat in de praktijk goed werkt.

Desondanks is het, als je een diesel hebt die niet met de hand kan worden gestart, slim om een aparte startaccu te hebben, die alleen voor starten wordt gebruikt. Voor een diesel van 10 - 20 pk is een 40 Ah startaccu dan al genoeg.

Je hebt trouwens geen lood-cadmium, maar een lood-calcium accu, denk ik. De samenstelling van het lood (lood/calcium) maakt dat de accu minder water verbruikt dan een klassieke lood/antimoon accu. De laatste is altijd navulbaar. Lood-calcium accu's zijn vrijwel altijd gesloten accu's.

Echte deep cycle tractie-accu's, zoals de Trojan accu's, worden vaak als 6 V accu geleverd. Als je 12 V boordspanning wilt moet je dus door serie-schakeling op het gewenste voltage zien te komen.
Laatst bewerkt: 24 sept 2018 09:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 24 sept 2018 13:15 #981680

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3275
Het grappige is dat ze op zo een goedkope accu gewoon deepcycle series zetten, en in werkelijk mag je hem maar tot 50% ontladen wil je er een beetje langdurig plezier van hebben.





maar goed hij doet het al 3 jaar prima, nieuw in de aanbieding voor 67,50 toen

is ook weer een stickertje op een accu..


er zijn zeker wel echte goede merken die in de top lopen, maar alles rond de 100 euro op 100ah is chinees stickerwerk, wat niet zegt dat het slecht is.

deze is 105 ah
dufourt7.blogspot.nl

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Laatst bewerkt: 24 sept 2018 13:36 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 24 sept 2018 13:45 #981698

peter1 schreef :
Het grappige is dat ze op zo een goedkope accu gewoon deepcycle series zetten, en in werkelijk mag je hem maar tot 50% ontladen wil je er een beetje langdurig plezier van hebben.





maar goed hij doet het al 3 jaar prima, nieuw in de aanbieding voor 67,50 toen

is ook weer een stickertje op een accu..


er zijn zeker wel echte goede merken die in de top lopen, maar alles rond de 100 euro op 100ah is chinees stickerwerk, wat niet zegt dat het slecht is.

deze is 105 ah

Laat je niks wijs maken want geen enkele lood zwavelzuur accu vindt het fijn als je hem te ver leeg trekt , of het nou deep cycle , AGM of gel of gewoon "natte"is.
Het zijn allemaal accu's waar bij het ontladen lood door zwavelzuur omgezet wordt in loodsulfaat en bij het laden omgekeerd wat , als je te vaak en te ver ontlaad ,op den duur zorgt voor een harde onoplosbare kristallaag van loodsulfaat kristallen die de loden plaat isoleren . Alleen komt daar bij de "normale" natet accu nog bij dat die kristallen eraf kunenn vallen en dan onderin de accu blijven liggen en dan kortsluiting van een cel zouden veroorzaken , wat ik trouwens niet goed begrijp omdat loodsulfaat niet electrisch geleidend is.

Een kleine verbetering zijn de zogenaamde calciumaccu's , waarschijnlijk omdat die het massief uitkristalliseren van het loodsulfaat enigszins tegen zullen gaan omdat elke verontreiniging dat in feite doet bij kristallisatie processen. EWr ontstaat dat meer een amporfe kristalstructuur wat voor een accu natuurlijk beter is.

Maar voor geen enkele lood/zwavelzuur accu is te diep ontladen goed.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 24 sept 2018 14:22 #981714

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 15967
peter1 schreef :
er zijn zeker wel echte goede merken die in de top lopen, maar alles rond de 100 euro op 100ah is chinees stickerwerk, wat niet zegt dat het slecht is.

deze is 105 ah

Hankook is een Koreaans concern. Ze maken ook banden.
Dus ja.. Chinees stickerwerk..? Samsung komt ook uit Korea, hè..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 24 sept 2018 15:48 #981741

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3275
Korea-china..voor mij is dat allemaal dezelfde hoek.


En dan nog, ook china , japan Korea e.d besteden werk uit..

mijn Suzuki buitenboord motor is gemaakt in Thialand
mijn Suzuki auto is gemaakt in India.

terwijl Suzuki Japans is

Nog even en China laat onderdelen maken in Duitsland.

maar goed ik heb minder storingen met mijn in India gemaakte Japanse Suzuki auto dan ik met mijn Duitse Mercedes had.
Al zal een gedeelte van de electronica in een Mercedes mmmhh welja uiteraard uit China komen.



Dus al met al is een echt bewezen goed merk de enigste garantie dat je kwaliteit koopt, en niet een of ander gestickerd huismerkje, en dan moet ie niet al 2 jaar in de winkel staan wachten op een klant
dufourt7.blogspot.nl

When you live on a really open maner, then the newnes never stops.
Laatst bewerkt: 24 sept 2018 17:54 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 25 sept 2018 08:32 #981968

peter1 schreef :
Korea-china..voor mij is dat allemaal dezelfde hoek.


Nouja , Noord en Zuid Korea is toch best "een beetje" verschil hoor. :lol:
En Samsung is Zuid Korea.
Ook tussen de vroegere kroonkolonie Honkong en China bestaan er nog steeds flinke verschillen ondanks de samenvoeging met China.
Maar die Zuid Koreanen zijn ook gangsters hoor. Ben zelf al eens benaderd door wat na enig googelen een broer bleek van een of andere bobo van Kolon in Zuid Korea ( concurrentje van Teijin Aramid) voor kennis over het productieproces voor Twaron polymeer :ohmy: Heb het maar "voorzichtig" afgewimpeld.
Later hebben ze iets van 275.000.000 dollar boete gekregen voor kennisdiefstal van de andere concurrent Dupont. en.wikipedia.org/wiki/DuPont_v._Kolon_Industries
Ad
Laatst bewerkt: 25 sept 2018 08:33 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 25 sept 2018 10:58 #982033

peter1 schreef :
Korea-china..voor mij is dat allemaal dezelfde hoek.

Precies. Alles oost van Utrecht is een pot nat.
"Oh no, the golden shower must have shorted out his master circuit" FZ, Joe's Garage
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 25 sept 2018 11:51 #982053

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2916
Baasklusje schreef :
peter1 schreef :
Korea-china..voor mij is dat allemaal dezelfde hoek.

Precies. Alles oost van Utrecht is een pot nat.

Gek... voor mij is alles west van Utrecht één pot nat! :laugh:
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 25 sept 2018 13:40 #982079

Baasklusje schreef :
peter1 schreef :
Korea-china..voor mij is dat allemaal dezelfde hoek.

Precies. Alles oost van Utrecht is een pot nat.

Mmm , nou begin ik Trump te begrijpen....... doordenkertje ;)
Tenslotte ligt bijna heel Europa , Afrika en heel Azie op het Oostelijk halfrond :ohmy:
Alleen Engeland voor een groot deel niet. Vandaar dat Trump wel kan opschieten met May .
Ad
Laatst bewerkt: 25 sept 2018 13:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 25 sept 2018 14:05 #982093

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7055
een voorbeeld, maar zo zijn er nog meer te vinden...


Helios (het Griekse woord ἥλιος betekent "zon") is de zonnegod Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 25 sept 2018 15:00 #982101

Peper schreef :
Baasklusje schreef :
peter1 schreef :
Korea-china..voor mij is dat allemaal dezelfde hoek.

Precies. Alles oost van Utrecht is een pot nat.

Gek... voor mij is alles west van Utrecht één pot nat! :laugh:
Groeten, Peper.

Precies, alles West van Utrecht is afzetmarkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.240 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl