Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Accu overleden

Accu overleden 19 sept 2018 18:20 #980280

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Beste forumleden,

Afgelopen weekeinde werden we bijkans onpasselijk van de lucht in de kajuit toen we het luik open deden; riep al gauw tegen mijn vriendin 'it wasn't me' :-), rook erg naar rotte eieren.

Bleek de licht accu te zijn, nog niet eens zo oud (jaartje of 3/4). Nu had de boot de afgelopen twee weken aan de walstroom gelegen (met standaard ETAP Philippi accu lader aan ivm koelkast aan), hetgeen we normaliter niet doen. Accu boer was eensluidend in zijn antwoord: acculader levert een te hoge spannning en is defect, daarom is de accu overleden. Iemand van jullie al eens met dit bijltje gehakt? Advies / info is welkom. Is vervanging van accu lader noodzakelijk (ga komend weekeinde uiteraard nameten wat de laadspanning is) of kan er een andere oorzaak zijn?

Alvast dank voor het meedenken / advies!

Groeten,
Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 19 sept 2018 18:34 #980282

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6910
als je een accu overlaad met bijv een kapotte lader dan kook je de accu kapot, en ja dat stinkt. :sick:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 19 sept 2018 19:25 #980294

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Niet vergeten dat dat luchtje knalgas is en zijn naam waar kan maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 19 sept 2018 19:31 #980297

  • mvdp
  • mvdp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 189
baspa schreef :
(met standaard ETAP Philippi accu lader

Hoe oud was de lader? Ik heb nl. ook de standaard ETAP Philippi lader en ben benieuwd of ik binnenkort ook aan de beurt ben....
Laatst bewerkt: 19 sept 2018 19:32 door mvdp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 19 sept 2018 19:48 #980299

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Boot is uit 1997; zal wel verslag doen van doormeten acculader na het weekeinde; nieuwe kost overigens in Etap uitvoering 429€ bij Advitek :-( alternatief kan monteren van een spanningsbeveiliging zijn (als die bestaan om er tussen te monteren)....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 20 sept 2018 08:21 #980404

Deze zeker : www.advitek.nl/stroom/acculade...ader-al-1215-fi.html
Wel mooi maar ook erg duur .
Een goede automaische acculader van Victron of CTEK heb je al voor minder dan de helft.

Ad
Laatst bewerkt: 20 sept 2018 08:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 20 sept 2018 08:28 #980405

Precies. Zoek er hier maar eentje uit die past bij het formaat van je accu (hoe groot? Eén of twee accu's):

www.bluepowershop.nl/lader-omvormer/laders.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 20 sept 2018 09:04 #980419

Evaluationcopy schreef :
Precies. Zoek er hier maar eentje uit die past bij het formaat van je accu (hoe groot? Eén of twee accu's):

www.bluepowershop.nl/lader-omvormer/laders.html

Die van Advitek doet 15 amp dus dat maakt de keuze alweer gemakkelijker.
De vraag is indedaad ook of dat het juiste amperage is voor de gebruikte accu's want die kunnen best veranderd zijn en niet meer kloppen bij die "originele" Etap acculader van Philippi.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 20 sept 2018 09:18 #980425

Yellow,
Amperes die de lader kan leveren is niet van belang, het gaat om de spanning die geleverd word, die 14,2V.
De accu bepaalt hoeveel Ampere er geladen wordt. Hoe meer Amperes hoe sneller de accu vol en hij het laden stopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 20 sept 2018 09:39 #980431

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
Saeftinghe schreef :
Yellow,
Amperes die de lader kan leveren is niet van belang, het gaat om de spanning die geleverd word, die 14,2V.
De accu bepaalt hoeveel Ampere er geladen wordt. Hoe meer Amperes hoe sneller de accu vol en hij het laden stopt.

Maar als je je acculader te zwaar belast gaat die het na een tijd ook opgeven.
Zeker als het dan ook nog eens warm weer is.
Daarom is het belangrijk een acculader te gebruiken die voldoende stroom kan leveren, en een goed laadprogramma heeft.
Dat zodra de max spanning bereikt is geweest terugschakeld naar een lagere onderhoudsspanning, of naar druppelladen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 20 sept 2018 10:46 #980445

Tony,

Natuurlijk is het heel verstandig om de zaken goed op elkaar aan te passen.

Er is een enorm verschil in kwaliteit en ook in het "optimisme" waarmee het aangeprezen wordt.

Een lader hoort gewoon permanent de genoemde stroom te kunnen leveren.
En dat jaren lang.
Iemand die op een koopje uit is zal doorgaans belanden in de kwaliteitsgroep "Voor gebruik weggooien" en dan drie keer kmoeten kopen.

Ik kijk in de eerste plaats naar kwaliteit en hoef doorgaans maar één keer te kopen.

Dat is ook de reden dat ik "blind" Victron produkten durf te kopen.
Dat is op afstand het beste.
En ook de aftersales service is perfect.

Een voorbeeld:
Een drietal omvormers 12»230 besteld, die kwamen aan zonder een dingetje om ze met de computer in te regelen voor parallel bedrijf.

Telefoontje naar Almere, de volgende dag was het "dingetje" terplaatse in Portugal.

Mijn kennis van computers is zeer gebrekkig, ik had telefonische begeleiding nodig.

De juiste man moest even gezocht worden en belde mij terug, het werd een lang en duur gesprek.

Op mijn vraag wat, en hoe, ik betalen mocht voor die service was het antwoord: "niets meneer, voor ons is het belangrijk dat de spullen direct goed werken"

Van alle Victron artikelen die ik geplaatst heb is nog nooit één klacht teruggekomen.
Laatst bewerkt: 20 sept 2018 10:48 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 20 sept 2018 12:52 #980466

Grappig genoeg laat Victron zijn apparaten wel (allemaal?) in China maken. :lol:
Stond tenminste achter op mijn Argofet "made in China".
Maar ze zijn hier wel ontworpen hoor en ik neem aan dat er regelmatig een Victron mannetje gaat controleren :unsure:
Ben er verder zeer tevreden mee hoor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 20 sept 2018 17:27 #980525

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Mijn huidige acculader is erg mooi weggewerkt in het bedieningspaneel. Ga van het weekeinde de laadspanning meten met multimeter. Mocht blijken dat de spanning aan de hoge kant is, zou ik er dan een spanningsregelaar tussen kunnen zetten (zoals bijvoorbeeld bij een zonnepaneel) om zo de maximale laadspanning op 14.2 volt te krijgen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 20 sept 2018 18:08 #980532

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
nee, want een spanningsregelaar is niet een laadregelaar..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 20 sept 2018 18:19 #980533

  • baspa
  • baspa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
Zijn er dan ook losse laadregelaars, of dient een acculader deze in zich te hebben en is deze wellicht defect?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 20 sept 2018 18:31 #980535

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Al zou de laadspanning 'netjes' 14,2 ~ 14,4 volt zijn, dan is dat nog steeds geen garantie dat het goed gaat!
De gasspanning van een loodaccu is 2,4 volt per cel. Een 12v accu heeft 6 cellen, dus 14,4v. Dit is de spanning waarbij de accu gaat 'koken' en zgn knalgas gevorm wordt.
Door 'onbalans' tussen de cellen onderling kan het heel goed zijn dat een van de cellen al eerder dan de andere over de 2,4V gaat en dus gaat 'gassen'.
Ook langdurig de accu op of vlak onder de gasspanning houden is slecht voor de accu. Daarom moet een lader na enige tijd laden terugschakelen op een onderhoudsprogramma. Dan daalt de spanning naar maximaal 13,8 volt. Dat is erg belangrijk voor het behoud van je accu!

Een laadproces van bijvoorbeeld een victron multiplus ziet er vaak zo uit:
Bulk laden - Maximale laadstroom tot het voltage van 14,4V bereikt wordt (of de maximale tijd wordt overschreden als veiligheid.)
Absorptie laden - spanning wordt op 14,4 volt gehouden, de laadstroom daalt
Float/onderhoud - spanning daalt tot maximaal 13,8 volt. Om te voorkomen dat de accu weer ontladen wordt is vaak een minimale spanning van 13,2 volt ingesteld. De lader zal de laadstroom zo regelen dat de spanning in dit gebied blijft.

Alleen als een lader op deze of een vergelijkbare manier functioneert zal een accu gedurende langere tijd zonder schade aan de lader kunnen staan.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 21 sept 2018 08:00 #980620

mijn accu's achter de phillipi lader zijn ook met 3jaar kapot gekookt. Nu een goede victron geinstalleerd met accumonitor. Dat geeft weer vertrouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 21 sept 2018 08:13 #980623

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Start accu 5 jaar oud en eveneens defect.
Word geladen met een Mastervolt 3 uitgangen waar de de start accu maximaal 3 ampère krijgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 21 sept 2018 09:16 #980639

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5942
zeker wel van belang, of wil je soms een 100ah gaan laden met een 2A lader
je kan dit niet zomaar overslaan en afdoen als niet belangrijk.

Stelregel is max laadstroom 10% accucapaciteit bij normale accuus.
de rest wordt met een goede acculader netjes in de gaten gehouden.

daarbij genomen is de 14,2 de bovengrens waarbij de accu vol zit en zal overschakelen op druppellading
die maximale stroom loopt er alleen als de accu wel wat lading kan gebruiken.

mijn accu doet dit trouwens bij 13,8 volt, en is accu vol.. op het zonnepaneel via de mppt regelaar loopt de accu op naar 14 volt als ie vol en onbelast is en op de mppt regelaar met zon is aangesloten.

Wel onbelast


leequote="Saeftinghe" post=980425]Yellow,
Amperes die de lader kan leveren is niet van belang, het gaat om de spanning die geleverd word, die 14,2V.
De accu bepaalt hoeveel Ampere er geladen wordt. Hoe meer Amperes hoe sneller de accu vol en hij het laden stopt.[/quote]
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 21 sept 2018 09:25 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 21 sept 2018 09:58 #980654

Peter,

Er is voor alles een optium, dat is voor loodaccu´s ongeveer die genoemde 10%.
Maar dat is geen wet.
Er zijn veel meer zaken die invloed hebben, zoals het verbruik.

Aanpassen aan de situatie is wat gebeuren moet.

Een woning verbruikt gemiddeld 10Kwh per dag, maar hangt aan een centrale van wel 10.000 MW. De bewoner regelt de afname.

Met accu´s is het niet echt anders, de accu bepaalt hoeveel er afgenomen wordt wanneer de juiste spanning uit de regelaar komt.

Kan de regelaar niet genoeg leveren, dan zakt die spanning en duurt het langer en moet je aanpassen.
Of het verbruik minderen, of de levering verhogen.

Dat heb ik niet duidelijk genoemd, maar het leek me zo vanzelfsprekend dat er genoeg voeding moet zijn.

Mijn lokale situatie vraagt, voor (bijna) zorgeloos laden met zonpanelen, zo´n 4 keer het verbruik aan capaciteit.
In NL zou ik dat inschatten op 6 keer de capaciteit.

In maart en april hebben we hier zulk donker weer gehad dat één van m´n anker lichtjes niet doofde gedurende de dag.
Ondanks dat er in die tijd voor normaal weer ruim overcapaciteit was, moest ik toch walstroom of motor gebruiken.
Voor dergelijke zeldzaamheden verander ik toch maar niets aan de bestaande situatie, de panelen zitten elkaar al een beetje in de weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 21 sept 2018 10:24 #980657

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2258
Onze accu van Dekker (VMF 70Ah) is na 6 jaar overleden. Accu is altijd goed onderhouden door een Victron 7A acculader en een 40W zonnepaneel met MPPT lader. Controle via een Victron accumonitor BMV 700. Ontlading nooit verder dan ongeveer 70%.

De onbelaste accuspanning is ca. 10-11 Volt en bij het aansluiten van de lader stijgt de spanning vrijwel direct naar het maximum van 14,4 Volt. Laadstroom stijgt in het begin sterk maar loopt dan ook weer snel terug. Accu loskoppelen en bij een kleine belasting (1A) loopt de spanning weer snel terug naar < 12V.
Accu heeft geen oog, staat niet bol, stinkt niet en lijkt nog genoeg water te hebben. Intrigeert toch wel wat er aan de hand is.

Nieuwe accu geplaatst en lader hierop getest met de accumonitor. Lijkt het normaal te doen.
Oude accu thuis getest met 2 andere laders en die geven hetzelfde laadverschijnsel en daarna een foutmelding.

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Laatst bewerkt: 21 sept 2018 10:25 door omega.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 21 sept 2018 12:30 #980693

Wat je noemt duidt op het levenseinde van de accu.
Naar de capaciteit kijkend is het waarschijnlijk een start accu, dan is het best een mooie leeftijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 21 sept 2018 13:07 #980699

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2258
Het is een accu van het huismerk van Dekker en wordt aangeprezen als:
Het zijn gesloten, onderhoudsvrije start-, marine- en deepcycle accu’s die uiterst bedrijfszeker zijn.
Lijkt me een beetje een schaap met 5 poten maar heeft het goed gedaan als serviceaccu.
Niet gebruikt als startaccu (BBM).

Grt Hans
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 21 sept 2018 15:15 #980732

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7422
omega schreef :
Onze accu van Dekker (VMF 70Ah) is na 6 jaar overleden. Accu is altijd goed onderhouden door een Victron 7A acculader en een 40W zonnepaneel met MPPT lader. Controle via een Victron accumonitor BMV 700. Ontlading nooit verder dan ongeveer 70%.

De onbelaste accuspanning is ca. 10-11 Volt en bij het aansluiten van de lader stijgt de spanning vrijwel direct naar het maximum van 14,4 Volt. Laadstroom stijgt in het begin sterk maar loopt dan ook weer snel terug. Accu loskoppelen en bij een kleine belasting (1A) loopt de spanning weer snel terug naar < 12V.
Accu heeft geen oog, staat niet bol, stinkt niet en lijkt nog genoeg water te hebben. Intrigeert toch wel wat er aan de hand is.

Nieuwe accu geplaatst en lader hierop getest met de accumonitor. Lijkt het normaal te doen.
Oude accu thuis getest met 2 andere laders en die geven hetzelfde laadverschijnsel en daarna een foutmelding.

Grt Hans

Deze symptomen lijken te wijzen in de richting van een gesulfateerde accu.
( door het opbouwen van sulfaatkristallen is een deel, in dit geval een groot deel van de accuplaten niet meer beschikbaar voor het laden en ontladen. ) Hierdoor is de capaciteit van de accu sterk verminderd. Het sulfateren en verminderen van de accucapaciteit is een normaal verouderingsverschijnsel, maar in dit geval redelijk ver gevorderd.
Soms wil desulfateren wel helpen om de accu langer bruikbaar te houden, maar dit is een hulpmiddel en zal geen langdurige verbetering met zich meebrengen.
Volgens mij is deze accu ver aan het einde van zijn werkzaam bestaan.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Accu overleden 21 sept 2018 15:39 #980736

Een schaapmet 5 poten..........


Dat zijn nog al wat eigenschappen die niet samen gaan.

Wat zegt "marine" nu van een accu?

Gesloten is niet goed, je kunt niet meer bijvullen.
Start en deep cycle spreekt elkaar tegen, ik heb nog geen accu gezien die dat beide goed kon presteren.

Waar een 70Ah accu startaccu voldoet om te starten heb je graag een 300Ah deepcycle accu om dat ook te kunnen doen.

Het lijkt me een simpele startaccu met een sticker er op die een beetje te veel aanprijst.

Wanneer ´t goed is zit er ook een stikker op met de tekst : CCA xxxx Ampere.
ben wel een beetje nieuwsgierig naar het getal wat op die kruisjes staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.341 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl