Sneaker schreef :
PvO schreef :
Bij mij staan de accus, een gesloten startaccu en 2 agm service accus, ook achterin onder het bed.
Er is daar verbinding met de achterpiek, bakskist en motorruimte.
Ik zou de accus niet in een luchtdicht compartiment plaatsen, maar als er enige vorm van ventilatie mogelijk, zou ik me niet te druk maken.
Ik heb deze zomer een flink 'gassende' of kokende accu aan boord gehad. Oorzaak onbekend, al denk ik zelf aan een combinatie van extreme warmte en zonnepaneel. Doet er ook niet toe.
Doet er niet toe? Extreme warmte of een zonnepaneel doen een accu echt niet extreem gassen als alles goed functioneert. Ik zou persoonlijk altijd willen weten waardoor dit gassen werd veroorzaakt.
Wat ik nu wel proefondervindelijk heb geconstateerd: dat gassen is naar spul!
Het vreet RVS en aluminium op.. (nou ja, tast het flink aan).
Dat betekent dat er ook zwavelzuur met het gas is meegekomen. De accu was mogelijk aan het droogkoken. Misschien gewoon omdat ie zover gesulfateerd was dat ie niet meer aan de spanning kwam waarbij een regelaar of acculader terugregelt of afslaat. Vaak is de sulfatering in de ene cel veel verder gevorderd dan in de andere. De gesulfateerde cellen nemen al geen lading meer op, terwijl de lader stevig door blijft laden.
Bij elke volledige laadcyclus gast een accu in meer of mindere mate. Zolang daar puur waterstofgas bij vrijkomt heb je die corrosie niet.
Je kan het vaak als eerste aan de accuklemmen zien. Zodra die groene uitslag gaan vertonen, weet je dat er meer uit de accu komt dan alleen waterstofgas.
Komt er gas uit een agm of onderhoudsvrije accu, dan ben je eigenlijk ook al klaar. De maximale gasspanning is dan overschreden en feitelijk is het einde oefening voor de accu.