Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Belang van ventileren van start en service-accu?

Belang van ventileren van start en service-accu? 25 sept 2018 20:42 #982220

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4137
Beste Forumleden, omdat ik een nieuwe startaccu moet kopen werd ik gewezen op de opmerking dat de ruimte waar de accu staat geventileerd moet zijn. In mijn boot zit de ruimte voor de accu onder het bed (achterkajuit) Hoever er een verbinding met de bakskist is, is de ruimte eigenlijk niet goed geventileerd. Ik heb inmiddels ook begrepen dat echt gasdicht niet bestaat bij een accu, er schijnt altijd sprake van een ventiel te zijn.
Mijn serviceaccu is een AGM dual purpose van Varta en mijn startaccu moet ik dus nog uitzoeken. Voorlopig gebruik ik de Varta om te starten.

Ik heb gelezen dat een AGM accu minimaal geventileerd moet worden maar voor een startaccu is dit belangrijker.

Mijn vragen zijn:
Moet ik zorgen voor ventilatiegaten bij de accu's? of is een gat (doorsnede ong. 8 cm) naar de bakskist voldoende?
Zijn er startaccu's die met minder ventilatie toe kunnen?
Een afgeleide vraag, zijn er specifieke startaccu's voor op een boot? hat gaat om het starten van een 8pk Yamaha buitenboord motor met een spoel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van ventileren van start en service-accu? 26 sept 2018 06:29 #982261

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26240
Bert65 schreef :
Beste Forumleden, omdat ik een nieuwe startaccu moet kopen werd ik gewezen op de opmerking dat de ruimte waar de accu staat geventileerd moet zijn. In mijn boot zit de ruimte voor de accu onder het bed (achterkajuit) Hoever er een verbinding met de bakskist is, is de ruimte eigenlijk niet goed geventileerd. Ik heb inmiddels ook begrepen dat echt gasdicht niet bestaat bij een accu, er schijnt altijd sprake van een ventiel te zijn.
Mijn serviceaccu is een AGM dual purpose van Varta en mijn startaccu moet ik dus nog uitzoeken. Voorlopig gebruik ik de Varta om te starten.

Ik heb gelezen dat een AGM accu minimaal geventileerd moet worden maar voor een startaccu is dit belangrijker.

Mijn vragen zijn:
Moet ik zorgen voor ventilatiegaten bij de accu's? of is een gat (doorsnede ong. 8 cm) naar de bakskist voldoende?
Zijn er startaccu's die met minder ventilatie toe kunnen?
Een afgeleide vraag, zijn er specifieke startaccu's voor op een boot? hat gaat om het starten van een 8pk Yamaha buitenboord motor met een spoel

Alle startaccu's zijn tegenwoordig van lood-calcium type. Dat zijn zogenaamd onderhoudsvrije accu's. Dat laatste houdt in dat je ze niet kunt bijvullen met gedestilleerd water. Dat betekent echter ook dat ze minder gassen dan conventionele accu's en ook dat, zolang ze niet ernstig overladen worden, er geen gast ontsnapt uit de accu. In die zin zijn ze vergelijkbaar met je bestaande AGM-accu.

Het gas dat ontstaat als de accu gaat gassen is lichter dan lucht en zal dus door elke kier, die hoger ligt dan de accu, ontwijken.
Mijne eigen accu's staan onder de banken in de kajuit. Via gaten achter de rugleuningen kan het gas ontwijken en eenmaal aangekomen bij het plafond van de hut vind het z'n weg naar buiten ook wel. Als er gas vrijkomt, want zelf heb ik tegenwoordig ook onderhoudsvrije accu's

Er zijn geen startaccu's specifiek voor boten.
Voor je bbm is een startaccu van 30-40 Ah ruim voldoende.
Laatst bewerkt: 26 sept 2018 06:31 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van ventileren van start en service-accu? 26 sept 2018 06:34 #982262

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
Bij mij staan de accus, een gesloten startaccu en 2 agm service accus, ook achterin onder het bed.
Er is daar verbinding met de achterpiek, bakskist en motorruimte.

Ik zou de accus niet in een luchtdicht compartiment plaatsen, maar als er enige vorm van ventilatie mogelijk, zou ik me niet te druk maken.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van ventileren van start en service-accu? 26 sept 2018 06:43 #982264

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
PvO schreef :
Bij mij staan de accus, een gesloten startaccu en 2 agm service accus, ook achterin onder het bed.
Er is daar verbinding met de achterpiek, bakskist en motorruimte.

Ik zou de accus niet in een luchtdicht compartiment plaatsen, maar als er enige vorm van ventilatie mogelijk, zou ik me niet te druk maken.

Ik heb deze zomer een flink 'gassende' of kokende accu aan boord gehad. Oorzaak onbekend, al denk ik zelf aan een combinatie van extreme warmte en zonnepaneel. Doet er ook niet toe. Wat ik nu wel proefondervindelijk heb geconstateerd: dat gassen is naar spul!
Het vreet RVS en aluminium op.. (nou ja, tast het flink aan). Ik heb in de kajuit nu enkel nog een LiFePo4 accu, de rest staat in de bakskisten en daar blijven ze. Die LiFePo4 zou niet moeten kunnen gassen en was maar fractie duurder dan normale accu. Ik heb geen idee hoe vaak dit gassen voorkomt, ik neem iig het risico niet meer. Het is echt een naar goedje..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van ventileren van start en service-accu? 26 sept 2018 06:53 #982266

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5163
Sneaker schreef :
PvO schreef :
Bij mij staan de accus, een gesloten startaccu en 2 agm service accus, ook achterin onder het bed.
Er is daar verbinding met de achterpiek, bakskist en motorruimte.

Ik zou de accus niet in een luchtdicht compartiment plaatsen, maar als er enige vorm van ventilatie mogelijk, zou ik me niet te druk maken.

Ik heb deze zomer een flink 'gassende' of kokende accu aan boord gehad. Oorzaak onbekend, al denk ik zelf aan een combinatie van extreme warmte en zonnepaneel. Doet er ook niet toe. Wat ik nu wel proefondervindelijk heb geconstateerd: dat gassen is naar spul!
Het vreet RVS en aluminium op.. (nou ja, tast het flink aan). Ik heb in de kajuit nu enkel nog een LiFePo4 accu, de rest staat in de bakskisten en daar blijven ze. Die LiFePo4 zou niet moeten kunnen gassen en was maar fractie duurder dan normale accu. Ik heb geen idee hoe vaak dit gassen voorkomt, ik neem iig het risico niet meer. Het is echt een naar goedje..

Maar dat is een uitzonderlijke situatie, waarvan je de gevolgen alleen kunt voorkomen door de accus in een luchtdichte kist te plaatsen met ventilatie naar buiten.

Op onze bootjes praktisch onhaalbaar.
Om het gassen te voorkomen, kan je beter zorgen voor kwalitatief goede laadapparatuur met temperatuur compensatie.
Wil je nog meer zekerheid, niet laden bij afwezigheid.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van ventileren van start en service-accu? 26 sept 2018 07:04 #982270

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26240
Sneaker schreef :
PvO schreef :
Bij mij staan de accus, een gesloten startaccu en 2 agm service accus, ook achterin onder het bed.
Er is daar verbinding met de achterpiek, bakskist en motorruimte.

Ik zou de accus niet in een luchtdicht compartiment plaatsen, maar als er enige vorm van ventilatie mogelijk, zou ik me niet te druk maken.

Ik heb deze zomer een flink 'gassende' of kokende accu aan boord gehad. Oorzaak onbekend, al denk ik zelf aan een combinatie van extreme warmte en zonnepaneel. Doet er ook niet toe.

Doet er niet toe? Extreme warmte of een zonnepaneel doen een accu echt niet extreem gassen als alles goed functioneert. Ik zou persoonlijk altijd willen weten waardoor dit gassen werd veroorzaakt.
Wat ik nu wel proefondervindelijk heb geconstateerd: dat gassen is naar spul!
Het vreet RVS en aluminium op.. (nou ja, tast het flink aan).

Dat betekent dat er ook zwavelzuur met het gas is meegekomen. De accu was mogelijk aan het droogkoken. Misschien gewoon omdat ie zover gesulfateerd was dat ie niet meer aan de spanning kwam waarbij een regelaar of acculader terugregelt of afslaat. Vaak is de sulfatering in de ene cel veel verder gevorderd dan in de andere. De gesulfateerde cellen nemen al geen lading meer op, terwijl de lader stevig door blijft laden.

Bij elke volledige laadcyclus gast een accu in meer of mindere mate. Zolang daar puur waterstofgas bij vrijkomt heb je die corrosie niet.

Je kan het vaak als eerste aan de accuklemmen zien. Zodra die groene uitslag gaan vertonen, weet je dat er meer uit de accu komt dan alleen waterstofgas.

Komt er gas uit een agm of onderhoudsvrije accu, dan ben je eigenlijk ook al klaar. De maximale gasspanning is dan overschreden en feitelijk is het einde oefening voor de accu.
Laatst bewerkt: 26 sept 2018 07:13 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van ventileren van start en service-accu? 26 sept 2018 07:27 #982275

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7419
Gassen van een accu is een teken dat er iets niet goed gaat.
Het is dus een uitzonderingstoestand, die je wilt vermijden.
Hoe veel ventilatie je nodig hebt is mede afhankelijk van de grote van je accu.
Voor een bb motor zal die waarschijnlijk niet al te groot zijn, dus is de bestaande ventilatie vermoedelijk groot genoeg.
[Maar in je post zet je er niet bij hoe groot ( capaciteit ) je accu is en ook niet wat voor accu het is,( lood, AGM, etc ) Dus kunnen we moeilijk inschatten wat het risico is. ]
Als je er met minimale aanpassingen nog een verbetering aan kunt aanbrengen is dit zeker te overwegen.
Beter is altijd zorgzaam om te gaan met je accu, zodat het niet tot gassen komt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van ventileren van start en service-accu? 26 sept 2018 20:15 #982509

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4137
Bedankt voor jullie input. Het gaat om een bescheiden stelletje. Een 44 AH startaccu en een 70 AH dual purpose AGM accu van Varta (minder dan 1 jaar oud) die laatste doet op dit moment dus ook dienst als startaccu. Ik heb er een Talamex 10 amp 'intelligente' lader bij maar die word vervangen door een wat stevigere 25 amp lader met passieve koeling, en binnenkort een zonnepaneel. Ik laad geen accu's zonder dat ik er bij ben, maar dat zal met het zonnepaneel anders zijn.

Ik zal mij er geen zorgen over maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van ventileren van start en service-accu? 26 sept 2018 21:28 #982521

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7419
Ter info, voor het laden van accu's wordt de vuistregel gebruikt, laden met C/10 .
Oftewel capaciteit gedeeld door 10 als stroom in Ampères.
Zowel je start als je service accu hebben meer dan voldoende bij het laden van de 10 ampère lader.
Dus waarom zou je een dure 25 ampère lader erbij nemen ?
Ik zou nog maar eens goed overwegen of je die 25A lader wel nodig hebt.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van ventileren van start en service-accu? 27 sept 2018 08:07 #982561

Tony2920 schreef :
G
Hoe veel ventilatie je nodig hebt is mede afhankelijk van de grote van je accu.

En van de grootte van de ruimte waar dat gas naartoe kan. Beste is wat dat betreft eigenlijk het hele schip want zolang je niet boven de (onderste) explosiegrens van waterstof komt kan er weinig gebeuren. En die is 4% in lucht dus in een boot van pak 30 m3 inhoud ( en dat heeft een 10 meter boot al gauw) heb je maar liefst 1200 m3 liter waterstof nodig om dat watersof überhaupt in brand te krijgen.
Dat moeten dan wel heeeele grote accu's zijn hoor.
Eigenlijk is een afgesloten accubox met maar een klein slangetje naar buiten dus een onding omdat daarin die onderste grens al snel kan worden overschreden en als dan de accu te heet wordt of er ergens (losse kabel of zo) een vonkje ontstaat ....BOEM.
Overigens ontstaat er bij een accu natuurlijk geen waterstof alleen maar ook in precies de juiste verhouding zuurstof. Vandaar dat dat in een afgesloten ruimte (accubox?) eigenlijk nog gevaarlijker is.

Moet je natuurlijk niet vergelijken mer de accubanken in een onderzeeér die gigantisch zijn in vergelijking met de inhoud van zo'n ding. Wat dat betreft is een kernonderzeeër heel wat veiliger.

Overigens is waterstof eigenlijk nog minder gevaarlijk dan butagas. Waterstof heeft een zelfontbrandingstemperatuur van dik 500 graden , butaan maar van 360 graden .
Maar knallen kunnen ze allebij hoor.

Ad
Laatst bewerkt: 27 sept 2018 08:45 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van ventileren van start en service-accu? 27 sept 2018 08:17 #982563

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4137
Bedankt voor jullie antwoord. Ik zal mij niet zo druk maken een gewoon een onderhoudsvrije startaccu kopen. Dat hoeft niet te duur te zijn dus.

Ik heb de 25 AH lader voor een redelijke prijs kunnen overnemen. Ik vond dat de 10 AH lader (als hij dat al haalde) er erg lang over deed en de ventilator was lawaaiig. De (loodzware) 25 ah lader is passief gekoeld (die staat dus zeker in een goed geventileerde ruimte) en is een beetje op de groei gekocht, ik wil er nl. nog een accu bijprikken omdat ik een electrisch bijmotortje ga aanschaffen.

Bert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van ventileren van start en service-accu? 27 sept 2018 08:23 #982565

Yellow Boat schreef :
want zolang je niet boven de (onderste) explosiegrens van waterstof komt kan er weinig gebeuren. En die is 4% in lucht dus in een boot van pak 30 m3 inhoud ( en dat heeft een 10 meter boot al gauw) heb je maar liefst 1200 m3 waterstof nodig om dat watersof überhaupt in brand te krijgen.
Dat moeten dan wel heeeele grote accu's zijn hoor.

Ad
Volgens mij maak je een rekenfoutje......
4% van 30 m3 komt meer in de buurt van 1,2 m3 om boven de onderste explosie grens te komen.
Waarschijnlijk zit je met 1200 op 30 m3 eerder boven de bovenste explosie grens, das ook veilig natuurlijk. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van ventileren van start en service-accu? 27 sept 2018 08:32 #982571

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Een accu neemt naarmate hij voller is steeds minder vermogen op. Ergo;al heb je een 100 A lader, de accu neemt niet meer op dan wat hij nog handlen kan. Je 25 Ah lader zal er net zo lang over doen als je 10A. Alleen bij een heel lege accu haal je heel even wat meer uit je 25A lader. Daarna zal hij zichzelf gewoon terugregelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van ventileren van start en service-accu? 27 sept 2018 08:44 #982575

CaptainRob schreef :
Yellow Boat schreef :
want zolang je niet boven de (onderste) explosiegrens van waterstof komt kan er weinig gebeuren. En die is 4% in lucht dus in een boot van pak 30 m3 inhoud ( en dat heeft een 10 meter boot al gauw) heb je maar liefst 1200 m3 waterstof nodig om dat watersof überhaupt in brand te krijgen.
Dat moeten dan wel heeeele grote accu's zijn hoor.

Ad
Volgens mij maak je een rekenfoutje......
4% van 30 m3 komt meer in de buurt van 1,2 m3 om boven de onderste explosie grens te komen.
Waarschijnlijk zit je met 1200 op 30 m3 eerder boven de bovenste explosie grens, das ook veilig natuurlijk. ;)

Sorrie , moest natuurlijk 1200 liter zijn :ohmy:
Maar inderdaad , teveel is ook mogelijk alleen ben je dan sowieso al meteen dood als je daarin komt . Moet dan 75% zijn dus dan heb je nog maar 5% zuurstof om in te ademen.
Ad
Laatst bewerkt: 27 sept 2018 08:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Belang van ventileren van start en service-accu? 27 sept 2018 08:50 #982578

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26240
koko schreef :
Een accu neemt naarmate hij voller is steeds minder vermogen op. Ergo;al heb je een 100 A lader, de accu neemt niet meer op dan wat hij nog handlen kan. Je 25 Ah lader zal er net zo lang over doen als je 10A. Alleen bij een heel lege accu haal je heel even wat meer uit je 25A lader. Daarna zal hij zichzelf gewoon terugregelen.

Bert schrijft dat hij mogelijk electrisch wil gaan varen. Dat zal bij een beetje serieus varen een verhaal van vrij diep ontladen worden. Moet je ook de geschikte accu's voor hebben, maar goed.

Bij het laden van een diep ontladen accu werkt een 25A lader natuurlijk wel sneller. Maar met de 10 A was het ook redelijk vlot gelukt, zolang het om niet meer dan 100 - 150 Ah accucapaciteit gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.268 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl