WADnWIND schreef :
Hier toch even een waarschuwing. Ik denk dat ik de meeste ervaring heb op dit vlak.
" gemodificeerde" sinus is bijna een ordinaire blokgolf. Rond de 80er jaren was dat nog een trapezium, dat leek aardig op een sinus.
De blokgolf omvormers kunnen er voor zorgen dat de compressor motor niet gaat draaien, echter wel het volledige kortsluit vermogen strekken.
Een compressor motor op 230V is eigenlijk een 3 fasen motor, echter de 3e fase wordt kunstmatig opgewekt door een z.g. aanloop condensator. bij blokgolf of gemodificeerde sinus wil dat wel eens niet werken en blijft de motor stil staan. Er4 loopt dan wel de volle stroom door de motor die hierdoor in de thermische beveiliging valt, afkoelt en weer opnieuw begint.
hierdoor is het accuverbruik ook enorm veel hoger.
Sinus omvormers azijn niet duur meer en de blokgolf omvormers met "nep" gemodificeerde sinus zie je bijna nergens meer.
Altijd voor een full sinus kiezen dus.
Keus genoeg en prijzen vallen best mee:
www.schukat.com/schukat/schuka...033F671?OpenDocument
De prijzen zijn nog maar 1/10e tot 1/20e van wat het vroeger was.
Ik ben het volledig met dit verhaal eens, ook uit eigen ervaring.
Mijn radarset draaide op 230 volt. Eerst via een "gemodificeerde sinus" (= blokgolf) omvormer. Midden op de Waddenzee in het donker viel de aandrijving van de meeuwenmepper stil. Het bleek dat zowel de ontstoringscondensator als de aanloopcondensator van de motor ontploft waren, kennelijk doordat ze te stevig op hun flikker kregen van die blokgolf.
Op Ameland een stel condensatoren uit een kapotte wasmachine geroofd en erin gesoldeerd en toen draaide 't weer, en daarna zo snel mogelijk een echte sinusomvormer gemonteerd.
Voor mij nooit meer zo'n "gemodificeerde". Dus.
Wim.