Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Batterij laden en gebruiken

Batterij laden en gebruiken 07 okt 2018 09:47 #985489

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
Wat ik me afvraag: mag je een batterij tijdens het laden met lader ook gebruiken voor bvb verlichting, ventilator, electrisch ventilatorkacheltje? Gaat de batterijlader dan niet "in overdrive" en/of kan de batterij zelf het aan, stroom ontvangen en afgeven?

Of wacht je best tot de ene batterij opgeladen is en gebruik je de 2de voor stroomlevering
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 07 okt 2018 09:54 #985490

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6050
Ik heb maar 1 accu en heb nooit anders gedaan dan tijdens het laden ook verbruikers aan gezet. Ik kocht mijn boot 13 jaar geleden met een gebruikte accu en die accu heb ik vorig seizoen pas vervangen. Ik denk dat je kunt zeggen dat dat gebruiken tijdens het laden hoegenaamd geen nadelig effect heeft gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 07 okt 2018 09:56 #985491

Wanneer je 's nachts in de regen bij koud weer met je auto rijdt wordt de accu toch ook geladen (door de dynamo) terwijl er stroom verbruikt wordt (lichten, ruitenwissers, kachelventilator). Je moet er gewoon voor zorgen dat de lader meer kan leveren dan wat je verbruikt. Voor je accu geldt enkel de netto stroomopbrengst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 07 okt 2018 10:13 #985496

En een acculader op netstroom gaat echt niet meer leveren dan waarvoor hij bedoeld is . Tenminste , als het een goede acculader is. Bovendien zit er altijd een beveiliging in ( vaak automatisch , bij goedkopere vaak een zekering) dieuitschakelt als er bijv. een kortsluiting optreed in het 12 volt gedeelte.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 07 okt 2018 11:54 #985518

Een lader stuurt aan op een maximale SPANNING. Nabij de 14,2V voor een 12V systeem.
Er is een maximaal te leveren stroom ingesteld.

Het is practisch dat dit ergens in de buurt zit van 10% van de accu capaciteit (Loodaccu)
Meer zal een lood accu niet opnemen.
Minder laadcapaciteit doet geen kwaad, het zal alleen langer duren voor de accu geladen is.

Alles wat de accu niet kan opnemen is beschikbaar voor andere gebruikers.
Een te grote lader capaciteit kan dus geen kwaad, de lader levert nooit meer dan de vraag. (een woning met alleen een leeslampje aan, hangt ook aan een 100Mw centrale).
Te kleine lader kan tot gevolg hebben dat de accu niet altijd op de gasspanning komt, wat een korter accu leven tot gevolg heeft.

Het is een afweging van kosten/baten en een goede aanpassing van alle componeneten in het systeem.
Wanneer alle componenten goed op elkaar aangepast zijn heb je geen omkijken naar de werrking van het systeem.

Een laderspanning van 14,2V doet nergens kwaad.
Bij navulbare vloeistof accu´s is één keer per drie maanden iets bijvullen normaal.
Het is ook een manier om de accu te controleren, moet je teveel bijvullen, dan staat de absorptie spanning wat te hoog.
Bij gesloten, AGM en GEL mist deze controle mogelijkheid.
Opgevoerde laders komen vaak erg kort bij een risicogrens van overladen.

Berekenen van de componenten begint met het verbruik te bepalen.
Stel dit op 80Ah (960Wh) gemiddeld per dag.
dan is minimale accu capaciteit 160Ah bij 50% ontlading.
Deze hoeveelheid moet uit de lader komen. Die 10% is 16A
Ervan uitgaan dat alles via de accu loopt, is een lader nodig die ongeveer 25A zou kunnen leveren. Accu rendement op 65% gesteld.

Afhankelijk van je bedrijfsvoering zal niet alles via de accu gaan, een 15 a 20A lader zou kunnen voldoen.

Verstandig is om een flinke overmaat op de verbruikers aan stroombronnen te hebben.
Zoals zon panelen die tijdens de dag uren de accu laden en gelijk ALLE verbruik voeden.

Handig om laden/verbruiken te controleren is laaddraden vanaf een centraal laadpunt, (diodebrug) naar de accu´s te hebben en apparte draden voor verbruikers naar de hoofdschkelaar.
Alle stroom kan gelijk worden gemeten, maar ook per accu in/uit appar, zonder iets te moeten losnemen.
De laadstromen kunnen dan gemeten worden appart van de verbruik stroom, geeft goed inzicht.

Zonpanelen die die 80Ah (960Wh) kunnen leveren tijdens daglicht zullen op ongeveer 250Wp uit komen. Sterk afhankelijk van positie en richtbaarheid van de panelen en de geografische positie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 07 okt 2018 12:22 #985528

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
DavidS schreef :
Wat ik me afvraag: mag je een batterij tijdens het laden met lader ook gebruiken voor bvb verlichting, ventilator, electrisch ventilatorkacheltje? Gaat de batterijlader dan niet "in overdrive" en/of kan de batterij zelf het aan, stroom ontvangen en afgeven?

Of wacht je best tot de ene batterij opgeladen is en gebruik je de 2de voor stroomlevering
David,

Ik denk dat je een denk fout maakt.
Het is onmogelijk een accu te gelijker tijd te laden en te gebruiken.
Stel je een accu voor, een lader die 10A kan laden en een gebuiker(koelkast)

Indien de koelkast 7A gebruikt zal deze stroom worden geleverd door de lader.
Er blijft dan 3A(10-7) over, deze zal de accu in gaan. De accu wordt dus geladen.

Indien de koelkast 10A gebruikt zal deze stroom worden geleverd door de lader.
Er blijft dan 0A(10-10) over, de accu wordt niet geladen of ontladen.

Indien de koelkast 15A gebruikt zal deze stroom voor 10A geleverde worden door de lader en voor 5A door de accu, de accu wordt ontladen.

Moraal van het verhaal, kies een acculader die genoeg vermogen heeft om al je gebruikers te kunnen voeden en daarboven op nog wat extra vermogen heeft.
Dan zal je bij ingeschakelde lader altijd je accu's laden.
Voor een zeilbootje met koelkast, verlichting en wat apparatuur zal een acculader die zo'n 20-30A kan laden meestal wel volstaan.
bijvoorbeeld deze www.cclcomponents.com/victron-...ZEAQYASABEgKBivD_BwE
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 07 okt 2018 12:23 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 07 okt 2018 12:46 #985533

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
het is een navulbare semi-tractie accu van 105Ah, de lader is een medion lader MD 15526

edit: mijn verbruik aan de wal zijn 1 led-strip kajuitverlichting, 1 ledlamp in de puntkajuit, 1 voltmeter en 1 usb-aansluiting 2.4A om ipad of gsm te laden, 1 marifoon (tijdens de dag, 's avonds te veel herrie als ik wil lezen). Tijdens de dag wordt de batterij geladen met 1 50W zonnepaneel.

Geen koelkast, het elctrisch vuurtje brandt enkel als het rechtstreeks aan de walaansluiting hangt.
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 07 okt 2018 12:53 door DavidS. Reden: bijvoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 07 okt 2018 13:22 #985537

Maar dat vuurtje is toch 240V wisselstroom en niet op 12V gelijkstroom veronderstel ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 07 okt 2018 13:32 #985542

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3298
Tulipe schreef :
Maar dat vuurtje is toch 240V wisselstroom en niet op 12V gelijkstroom veronderstel ik.

het elctrisch vuurtje brandt enkel als het rechtstreeks aan de walaansluiting hangt.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 07 okt 2018 13:33 #985543

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
DavidS schreef :
het is een navulbare semi-tractie accu van 105Ah, de lader is een medion lader MD 15526

edit: mijn verbruik aan de wal zijn 1 led-strip kajuitverlichting, 1 ledlamp in de puntkajuit, 1 voltmeter en 1 usb-aansluiting 2.4A om ipad of gsm te laden, 1 marifoon (tijdens de dag, 's avonds te veel herrie als ik wil lezen). Tijdens de dag wordt de batterij geladen met 1 50W zonnepaneel.

Geen koelkast, het elctrisch vuurtje brandt enkel als het rechtstreeks aan de walaansluiting hangt.
Als ik op medion lader zoek, krijg ik allemaal laptop laders, maar daar laad je de accu niet mee op hoop ik.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 07 okt 2018 17:15 #985613

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Eenmaal aan walstroom let ik niet meer op wat ik verbruik. De accu’s en de laders zien maar hoe ze het onderling verdelen ;) Omdat ‘s nacht’s het verbruik zich beperkt tot de koelkast die af en toe aanslaat en soms een telefoon aan zijn lader is er dan genoeg tijd/capaciteit voor de laders de accu’s vol te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 07 okt 2018 18:21 #985649

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 636
Als de acculader aan het werk is, levert hij ca. 14,4 volt laadspanning. Als je dus tegelijkertijd een stroomverbruiker aansluit, draait dat op die 14,4 volt. Dat is niet bevorderlijk voor de levensduur van (gewone) 12 V. lampjes. Voor LED is dat geen probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 07 okt 2018 18:30 #985654

zapp schreef :
Als de acculader aan het werk is, levert hij ca. 14,4 volt laadspanning. Als je dus tegelijkertijd een stroomverbruiker aansluit, draait dat op die 14,4 volt. Dat is niet bevorderlijk voor de levensduur van (gewone) 12 V. lampjes. Voor LED is dat geen probleem.

Gewone lampjes zijn zo 2017.
Dus laat ze lekker kapot gaan, heb je een goede reden om ze te vervangen door LED's .
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 07 okt 2018 18:30 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 07 okt 2018 18:36 #985657

Zapp,

Zou de fabrikant daar niet aan gedacht hebben?
Alles wat nominaal 12 Volt heet, werkt op spanningen tussen 10 en 15 Volt.

En er komen steeds meer artiklen die werken op spanningen tussem 8 en 30 Volt, soms ook nog op wissel- en gelijkspanning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 08 okt 2018 07:34 #985775

Lijkt mij ook sterk dat "ouderwetse" gloeidraadlampjes daar niet tegen kunnen.
Je Dynamo(alternator ;) ) laadt immers ook met die 14,2 of 14,4 volt.Net als de regelaar van een zonnepaneel . En wat dacht je van auto's die ook alng niet allemaal alleen LED lampjes hebben.
Heb in ieder geval nog nooit wat gemerkt van vaak kapotte lampjes.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 11 nov 2018 16:55 #995823

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Interessant draadje. Ik zit ook met die vraag voor de aanschaf van een lader.
En zie in de vele schema's de lader verbonden aan de accu, en van de accu naar verdeelpunt/de verbruikers.

Ik heb op het forum gelezen het vermogen van een lader in verhouding moet staan met de capaciteit van de accu. ong 10% voor het beste resultaat en houd van de accu.

Ik heb ook begrepen dat een intelligente lader van alles meet (interne weerstand / temperatuur etc om de juiste laadspanning en stroom af te stellen.
Hoe weet een intelligente lader die van alles meet, het juiste programma te kiezen als er ook verbruikers aanhangen?

In dit draadje zou een lader met meer vermogen ook goed kunnen en hebben de verbruikers over wat de accu niet opneemt.
Maar dit kan afhankelijk van het laadprogramma meer dan 14 volt op die verbruikers zetten.

Wat is dan wijsheid?
Een grotere lader, met eventueel een DC-DC converter voor de verbruikers die de te hoge laadspanning naar strak 12 volt brengt.

Of is het beter naast de lader, een omvormer van 230->12volt met voldoende vermogen voor de verbruikers. (Hoe kan zoiets gescheiden van het laden van accu aangesloten worden?)
Laatst bewerkt: 11 nov 2018 16:55 door scope.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 11 nov 2018 17:48 #995852

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Scope je denkt veel te moeilijk.
Gewoon een 3 of 4 traps acculader kopen.
Bijvoorbeeld www.dewitschijndel.nl/victron-...dPNkmQkaAn3lEALw_wcB
(Heb je meer dan 300Ah aan boord staan die regelmatig tot 80% worden ontladen dan een groter exemplaar lader nemen).
Deze lader laad met max 14,7V.
Zoals Saefthinge ook al aangaf, kan de meeste 12V apparatuur hier echt wel tegen.
Een gloeilamp die is gespecificeerd voor 12V zal bij 14,7V een iets korter levensduur hebben.

Verder niet gaan experimenteren met een aparte voeding of dcdc omvormers voor je boordnet.
Dat is nergens voor nodig.

Groet,

Pieter
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 12 nov 2018 09:38 #996013

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7431
Ten slotte, wat ik nog niet in de vorige reacties heb gezien, een accu wordt door de acculader niet heel de tijd op de 10% stroom geladen.

kortweg:
- Laadfases moderne acculader:
- Bulkfase maximale stroom tot accu 80% vol. ( maximale stroom beperkt door maximale spanning )
- Absorbtie vaste spanning om de laatste 20% te laden, stroom gaat nog verder omlaag.
- Float vaste lagere spanning om de accu langdurig vol te houden.

volledigere uitleg hier

Het gebruik van toestellen tijdens het laden zal dus maar een beperkte invloed hebben want gedurende de meeste tijd heeft de acculader capaciteit over om de accu te laden.
Maar zodra je meer gaat verbruiken als je lader aankan ben je wel verkeerd bezig, want dan is je accu zelf ook te klein voor het verbruik van je toestellen.
Als je aan de walstroom zit is het wel zo verstandig om grote gebruikers, indien dat mogelijk is, via de walstroom te voeden, en niet via de accu. ( bvb elektrische verwarming, koffiezet, computer, TV etc ).
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 13 nov 2018 20:43 #996598

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Hey, Bedankt Pieter! Helder! Ik moet alles nog op, in, en aanbouwen en aanschaffen dus simpel en duidelijk is dan erg fijn.

Groet Luc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 13 nov 2018 20:51 #996601

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Bedankt voor je linkjes en tips.
Wat betreft de 230, en haar verbruikers, heeft dan de stekker omzetten van inverter naar walstroom of een automatische schakelaar de voorkeur?

gr Luc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 13 nov 2018 20:57 #996604

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
scope schreef :
Bedankt voor je linkjes en tips.
Wat betreft de 230, en haar verbruikers, heeft dan de stekker omzetten van inverter naar walstroom of een automatische schakelaar de voorkeur?

gr Luc
Automatisch is het gemakkelijkst.
Ik heb zelf een omvormer van 180w, waarop twee wcd's zitten aangesloten.
Ik gebruik altijd de omvormer, ook als ik aan de walvoeding lig.
Maar dat is alleen voor een telefoonladertje e.d.
Heb je ook waterkokers senseo's bijvoorbeeld, dan zou ik wel voor een omschakeling gaan.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 13 nov 2018 22:48 #996651

  • scope
  • scope's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 435
Automatisch is het gemakkelijkst.
Ik heb zelf een omvormer van 180w, waarop twee wcd's zitten aangesloten.
Ik gebruik altijd de omvormer, ook als ik aan de walvoeding lig.
Maar dat is alleen voor een telefoonladertje e.d.
Heb je ook waterkokers senseo's bijvoorbeeld, dan zou ik wel voor een omschakeling gaan.

Weet je zo een goed model van schakelaar die wisselt tussen wal en omvormer?
Ow en geen senseo hoor, daar ligt naast misschien een elektrische, zeker een mentale grens van koffie:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 14 nov 2018 03:00 #996669

www.marinediscounter.nl/victro...fer-switch-230v.html

Maar DHZ op basis van een 230V relais kan natuurlijk ook. Zonder walstroom laat je dit dubbelpolig relais dan (via de NC contacten) de uitgang van de omvormer de WCD’s voeden. Wanneer er walstroom aanwezig is, bekrachtigt dit relais en wordt (via de NO contacten) de walstroom met de WCD’s verbonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 14 nov 2018 07:00 #996675

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
scope schreef :
Automatisch is het gemakkelijkst.
Ik heb zelf een omvormer van 180w, waarop twee wcd's zitten aangesloten.
Ik gebruik altijd de omvormer, ook als ik aan de walvoeding lig.
Maar dat is alleen voor een telefoonladertje e.d.
Heb je ook waterkokers senseo's bijvoorbeeld, dan zou ik wel voor een omschakeling gaan.

Weet je zo een goed model van schakelaar die wisselt tussen wal en omvormer?
Ow en geen senseo hoor, daar ligt naast misschien een elektrische, zeker een mentale grens van koffie:)
Zoiets:
www.hollandlamp.nl/se-hlp-rel-3389110847147.html
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Batterij laden en gebruiken 14 nov 2018 07:24 #996677

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27139
Tjonge, wat een tekst in dit draadje.
De TS heeft een 4A ladertje, ja "TJE". Mogelijk dat TS bedoeld dat als hij meer verbruikt dan zijn lader kan laden......?
Dat is best reeel, dus vraagt hij of hij beter eerst de accu's kan volladen en dan verbruiken, omdat de angst er is dat de lader het niet bijhoudt.

De lader in kwestie:
download2.medion.com/downloads...n/bda_md15442_nl.pdf

Als bovenstaand scenario het geval is, moet TS gewoon en grotere lader kopen.....
Als dat niet het geval is, is het prima zo.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 14 nov 2018 07:26 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.303 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl