Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Alarm in electrische installatie

Alarm in electrische installatie 08 okt 2018 12:23 #985848

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1542
Sinds gisteren krijg ik bij het aanzetten van de drinkwaterpomp een alarm uit de machinekamer.

Hoofdschakelaar blijft vrijwel altijd aanstaan, op dashboard de pomp aanzetten dan klinkt het alsof er een relais klikt in de machinekamer, en dan een piep/alarm uit de machinekamer. Na weer uitzetten drinkwaterpomp is de piep weg, maar blijft het led-lampje naast de schakelaar ook langere tijd branden.

Wat kan dat zijn> Relais wat blijft hangen, kan het kwaad, met het vervangen worden?

Boot is een Jeanneau Sunfast 37, bouwjaar 2002. Werfgebouwd, geen uitbreidingen/geknutsel aan dashboard.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alarm in electrische installatie 08 okt 2018 12:34 #985849

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4517
Hoe zit het met de accuspanning/-gezondheid?
Vita est tempus optimum hominis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Alarm in electrische installatie 08 okt 2018 12:46 #985855

Doet me een beetje denken aan een slechte massa (min) verbinding naar de accu c.q. naar het motorblok en vandaar naar de accu. Als je dan iets inschakelt (in dit geval die pomp dus) komt er een te hoge spanning op de minkabel te staan ( normaal moet dat hooguit iets van 0,1 Volt zijn) die immers ook met alle andere verbruikers is verbonden. Ook een veel te dunne min/massakabel kan zoiets veroorzaken wat kan gebeuren als er steeds meer grote verbruikers worden bijgeplaatst zonder iets aan die kabeldikte te doen. Dan kunnen er inderdaad heel vreemde dingen gebeuren.Mogelijk reageert een van de alarmen van je motorpaneel op een te spanning op de minaansluiting.

Nooit achterlichten van een auto of een aanhanger gezien waar de achterlichten ook een beetje gingen branden als er op de rem getrapt werd? Da's dan typisch een slechte aardverbinding van de achterverlichting naar voren.
Overigens is het (bijna) nooit uitzetten van de hoofdschakelaar geen goede gewoonte vanwege het risico van problemen bij afwezigheid. Beter is altijd uitzetten als je niet aan boord bent .Alleen bepaalde verbruikers , zoals een automatische bilgepomp, kun je buiten de hoofdschakelaar om leggen.
Ad
Laatst bewerkt: 08 okt 2018 12:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.221 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl