Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za feb 15 @12:00AM
Wintermeet 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: AIS voor gevorderden

AIS voor gevorderden 19 okt 2018 08:24 #989416

  • 37South
  • 37South's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 996
Wat is goede GPS ontvangst? Voor positie zoveel mogelijk satellieten voor nauwkeurigheid. Voor timing (1PPS) geldt dat niet. In feite is een satellite al genoeg.
Just passing through..............
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 19 okt 2018 08:26 #989418

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1667
@ WadnWind: Ik zou in alle gevallen niet springen, ook niet op het juiste moment. De versnelling die je moet ondergaan zal in vrijwel alle gevallen dodelijk zijn. Bovendien moet je springsnelheid zo hoog zijn (pakweg 100 km/h) dat je ook als je op het juiste moment zou springen, toch nog door de trein gesnokt zou worden. Wordt dus in alle gevallen een erg onaangename ervaring (een trap van een coach lijkt me overigens al geen goed begin, wat dat betreft). Sorry, werk in het onderwijs...
Maar serieus: ik snap het duidelijk dus niet. Een fix is een fix toch? Mij lijkt dat de transponder 'weet' of kan 'weten' van welk tijdstip die fix precies is? Het ding krijgt toch ook de atoomtijd van de gps? Dus als het ding zijn positie gaat zenden, dan weet het ding toch op welke positie het was ten tijde van die fix?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 19 okt 2018 08:27 door steef ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 19 okt 2018 08:35 #989422

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1667
@ Roozeboos: Och, ik kijk natuurlijk regelmatig naar het aantal satellieten dat mn ontvangers zien (je moet toch wat bij zo'n oversteek in je eentje). Altijd hele regimenten satellieten hun positie hebben doorgegeven (veel balkjes, bij meer dan 4 houd ik op met tellen).
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 19 okt 2018 08:36 door steef ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 19 okt 2018 08:45 #989424

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15074
37south schreef :
Wat is goede GPS ontvangst? Voor positie zoveel mogelijk satellieten voor nauwkeurigheid. Voor timing (1PPS) geldt dat niet. In feite is een satellite al genoeg.

Voor de herhalingsnauwkeurigheid heb je aan 1 satelliet niet zo veel. Als die eene satelliet recht boven je staat is dat nog het beste, maar als de azimut laag is, treden er vele vormen van propagatie verschillen op door de luchtlagen en zelfs ionosfeer. brekingsindexen, temperatuur verschillen. reflecties tegen ijskristallen van Noctilucent clouds etc. etc.

Hoe meer satellieten, hoe beter de middeling en hoe kleiner de time-jitter.

Het hele verhaal gaat over de jitter van de 1PPS
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 19 okt 2018 08:47 #989426

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15074
steef ton schreef :
@ Roozeboos: Och, ik kijk natuurlijk regelmatig naar het aantal satellieten dat mn ontvangers zien (je moet toch wat bij zo'n oversteek in je eentje). Altijd hele regimenten satellieten hun positie hebben doorgegeven (veel balkjes, bij meer dan 4 houd ik op met tellen).

Het gaat uberhaupt helemaal niet om een positie, dat is maar een bijproduckt van GPS ontvanger in een AIS.

Het gaat om de herhalingsnauwkeurigheid van de 1 puls per seconde. Daar praten we over verschillen van nano- en microseconden.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 19 okt 2018 08:54 #989428

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1667
Aha, ja, dom van me. Had je idd al eerder gezegd. Ben ook leraar en geen (goede) leerling meer. Even moeite met van rol wisselen.
Die herhalingsnauwkeurigheid wordt bij ontvangst van twee satellieten wel goed genoeg? Drie?
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 19 okt 2018 08:55 #989430

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15074
steef ton schreef :
@ WadnWind: Ik zou in alle gevallen niet springen, ook niet op het juiste moment. De versnelling die je moet ondergaan zal in vrijwel alle gevallen dodelijk zijn. Bovendien moet je springsnelheid zo hoog zijn (pakweg 100 km/h) dat je ook als je op het juiste moment zou springen, toch nog door de trein gesnokt zou worden. Wordt dus in alle gevallen een erg onaangename ervaring (een trap van een coach lijkt me overigens al geen goed begin, wat dat betreft). Sorry, werk in het onderwijs...
Maar serieus: ik snap het duidelijk dus niet. Een fix is een fix toch? Mij lijkt dat de transponder 'weet' of kan 'weten' van welk tijdstip die fix precies is? Het ding krijgt toch ook de atoomtijd van de gps? Dus als het ding zijn positie gaat zenden, dan weet het ding toch op welke positie het was ten tijde van die fix?


Ik adviseer je om de titel van dit draadje nog eens te lezen en de zoekfunctie te gebruiken of de eerder genoemde ZF-links. Dat scheelt de techneuten hier een hoop tijd.

Dit draadje is niet bedoeld voor het AIS-abc, maar wel voor de dieperliggende technieken en protocollen en juist afgescheiden om anderen niet te vervelen met ons gesteggel.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Laatst bewerkt: 19 okt 2018 09:00 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 19 okt 2018 08:56 #989431

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15074
steef ton schreef :
Aha, ja, dom van me. Had je idd al eerder gezegd. Ben ook leraar en geen (goede) leerling meer. Even moeite met van rol wisselen.
Die herhalingsnauwkeurigheid wordt bij ontvangst van twee satellieten wel goed genoeg? Drie?

HMHB

hoe meer hoe beter

De slechtste ontvanger kan, afhankelijk van de satelliet constellatie, als snel 10-20 GNSS satellieten ontvanger.
3 satellieten dateert van ruim 25 jaar geleden.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Laatst bewerkt: 19 okt 2018 08:58 door WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 19 okt 2018 08:59 #989434

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1667
WADnWIND schreef :
steef ton schreef :
@ WadnWind: Ik zou in alle gevallen niet springen, ook niet op het juiste moment. De versnelling die je moet ondergaan zal in vrijwel alle gevallen dodelijk zijn. Bovendien moet je springsnelheid zo hoog zijn (pakweg 100 km/h) dat je ook als je op het juiste moment zou springen, toch nog door de trein gesnokt zou worden. Wordt dus in alle gevallen een erg onaangename ervaring (een trap van een coach lijkt me overigens al geen goed begin, wat dat betreft). Sorry, werk in het onderwijs...
Maar serieus: ik snap het duidelijk dus niet. Een fix is een fix toch? Mij lijkt dat de transponder 'weet' of kan 'weten' van welk tijdstip die fix precies is? Het ding krijgt toch ook de atoomtijd van de gps? Dus als het ding zijn positie gaat zenden, dan weet het ding toch op welke positie het was ten tijde van die fix?

Ik weet niet wat je doet in het onderwijs, maar natuurkunde is dat zeker niet :laugh: Je zal vast andere hele goede kwaliteiten hebben.

Ik adviseer je om de titel van dit draadje nog eens te lezen en de zoekfunctie te gebruiken of de eerder genoemde ZF-links. Dat scheelt de techneuten hier een hoop tijd.

Dit draadje is niet bedoeld voor het AIS-abc, maar wel voor de dieperliggende technieken en protocollen en juist afgescheiden om anderen niet te vervelen met ons gesteggel.

Wil je het eerste deel nog wel eens uitleggen, hoor. En zal je ander advies opvolgen.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 19 okt 2018 09:01 #989436

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15074
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 19 okt 2018 09:19 #989447

AIS voor beginners:
Plaats de GPS/GNSS antenne buiten.

AIS voor gevorderden:
Plaats je antenne binnen als je weet wat je doet en wat de consequenties zijn en geen zin hebt dat ding buiten te plaatsen.

Uit recente draadjes blijkt dat mensen ineens twijfelen over hun GPS/GNSS positie terwijl hij het altijd goed heeft gedaan, bij enkele daarvan was de antenne binnen geplaatst, het kan dus zijn dat bij normaal gebruik je niets merkt van de mindere ontvangst maar dat bij andere atmosferische omstandigheden of in gebieden waar door wat voor reden dan ook het ontvangst ineens wat minder is of de combinatie van beiden de GPS het ineens tijdelijk niet meer doet, waarom maak ik me daar druk over?
Omdat de GPS icm AIS natuurlijk het belangrijkste is in slechte omstandigheden, juist als je door de slagregens niets meer ziet en je toch door het onweer omdat je kinderen dat eng vinden graag snel naar binnen wilt in je veilige haven, laat dan net de omstandigheden voor het ontvangst het slechtst zijn.

Naar mijn mening hoort bovenstaande in de originele post en is het draadje opgesplitst hierom:Zeilprutser schreef :
Vervolgens waar het nu om gaat; Waarom een externe antenne als je al een goede externe ontvanger hebt en die ook kunt gebruiken?

WadnWind geeft hier niet een direct een antwoord op en verwijst naar allerlei details met de suggestie dat timing dan niet mogelijk is. Echter bij klasse A kan de timing ook zonder gps/gnss dus dat zou theoretisch bij klasse B dus ook kunnen.
Mijn vraag is of dit mag, zo ja dan kan ik op de Mets daar eens met de fabrikanten over brainstormen.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 19 okt 2018 09:21 #989448

Toevoeging: in een van de draadjes ging het ankeralarm af bij onweer doordat de antenne binnen was geplaatst.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 19 okt 2018 09:41 #989461

  • 37South
  • 37South's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 996
WADnWIND schreef :
37south schreef :
Wat is goede GPS ontvangst? Voor positie zoveel mogelijk satellieten voor nauwkeurigheid. Voor timing (1PPS) geldt dat niet. In feite is een satellite al genoeg.

Voor de herhalingsnauwkeurigheid heb je aan 1 satelliet niet zo veel. Als die eene satelliet recht boven je staat is dat nog het beste, maar als de azimut laag is, treden er vele vormen van propagatie verschillen op door de luchtlagen en zelfs ionosfeer. brekingsindexen, temperatuur verschillen. reflecties tegen ijskristallen van Noctilucent clouds etc. etc.

Hoe meer satellieten, hoe beter de middeling en hoe kleiner de time-jitter.

Het hele verhaal gaat over de jitter van de 1PPS

Een (dure) specialistische timer ontvanger of bijv een trimble doet dat, maar ik neem aan dat de ontvangers in AIS class B transponders relatief goedkope units zijn die toch al een 1pps produceren als er een lock op een enkele satelliet is. Weet jij wat voor GPS module bijv in SRT wordt gebruikt?
Edit: Als eigen positie bekend is.
Just passing through..............
Laatst bewerkt: 19 okt 2018 09:46 door 37South.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 19 okt 2018 09:54 #989470

Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 19 okt 2018 10:22 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 19 okt 2018 10:02 #989474

  • 37South
  • 37South's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 996
Die kan toch al 1pps leveren bij 1 satellite?
Just passing through..............
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 19 okt 2018 10:19 #989483

U-Blox 6 timing
If the position is known, the receiver can provide an accurate time solution by tracking only one satellite
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Laatst bewerkt: 19 okt 2018 10:21 door Zeilprutser.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 19 okt 2018 10:25 #989486

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15074
Zeilprutser schreef :
Naar mijn mening hoort bovenstaande in de originele post en is het draadje opgesplitst hierom:Zeilprutser schreef :
Vervolgens waar het nu om gaat; Waarom een externe antenne als je al een goede externe ontvanger hebt en die ook kunt gebruiken?

WadnWind geeft hier niet een direct een antwoord op en verwijst naar allerlei details met de suggestie dat timing dan niet mogelijk is. Echter bij klasse A kan de timing ook zonder gps/gnss dus dat zou theoretisch bij klasse B dus ook kunnen.
Mijn vraag is of dit mag, zo ja dan kan ik op de Mets daar eens met de fabrikanten over brainstormen.

Bij "gewone" B-transponders, niet zijnde Amec of Icom:
De interne GPS is altijd de 1PPS atoomklok. (en positie)

Bij Icom klasse-B komt de 1PPS extern binnen met positie. Amec weet ik niet.

Bij Klasse-A.
De interne GPS is altijd de 1PPS atoomklok en een externe positie wordt geaccepteerd (géén 1PPS).
Onder SOLAS moet een externe positie aangesloten zijn en is de interne positie backup.

Behalve bij SOLAS schepen is er géén externe positie verplicht voorgeschreven.

Zo beter?
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 19 okt 2018 10:37 #989490

  • WADnWIND
  • WADnWIND's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15074
Zeilprutser schreef :
U-Blox 6 timing
If the position is known, the receiver can provide an accurate time solution by tracking only one satellite

U-blox 6 is specifiek voor timing en zal betere specs hebben dan een 5 of 7 of 8??
Het is duidelijk dat er flink gesleuteld wordt aan dat soort zaken om het beter te krijgen als je het document leest.

Maar dit blijven toch de oorzaken: Blz5

- A short-time error from pulse to pulse related to generation and quantization of the time pulse
- The position uncertainty caused by multipath effects or caused by different transit times to the ionosphere.

Inderdaad moet ik toegeven dat ze het behoorlijk goed onder de knie hebben.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....
- Echte schippers dragen nooit een rode broek.........
www.platbodemforum.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 19 okt 2018 10:43 #989495

WADnWIND schreef:
Bij "gewone" B-transponders, niet zijnde Amec of Icom:
Ik vraag niet of het nu kan maar of het mag van de regelgeving?
Zie mijn eerdere posts mbt ITU
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

AIS voor gevorderden 19 okt 2018 10:48 #989499

WADnWIND schreef :
U-blox 6 is specifiek voor timing en zal betere specs hebben dan een 5 of 7 of 8??

Zover mij bekend is hoe hoger het getal gewoon de nieuwere uitvoering.
Uit mijn hoofd een indicatie:
5 alleen GPS
6 GPS of Glonass
7 GPS en Glonass
8 Multi GNSS ondersteund alle GNSS systemen waarbij je 3 systemen tegelijk kunt ontvangen bijvoorbeeld GPS, Glonass en Galileo tegelijk.
Onno Harders eigenaar van
www.boatcontroller.nl en www.pcnautic.nl
Prutsen is de meest onderschatte fase van een creatief proces
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.307 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl